Случи се неизбежното, но въпреки това болезнено: четвъртото поколение на Porsche Cayenne официално абдикира от бензина, превръщайки се в поредния кросоувър, погълнат от електрическата вълна. Да, Porsche продължава да произвежда своя предшественик с ДВГ паралелно, но фактът си остава – емблематичният звяр вече е на ток, а това носи със себе си горчив привкус за всеки истински автомобилен фен на марката.
Разбира се, германският производител налива милиарди в маркетинга, за да ни убеди, че това е най-мощният сериен модел в историята на марката. И числата са впечатляващи: пробег над 600 км и хиперскоростен спринт. Но можем ли да наречем Porsche нещо, което е лишено от характерния гърлен рев на шест- или осемцилиндров двигател?
Визуално, новият Cayenne изглежда познато, запазвайки своя масивен силует. Но при по-внимателно вглеждане, той вече е някак стерилен, лишен от бруталността на предишните генерации. Дизайнерите са заимствали редица детайли от по-малкия Porsche Macan – сякаш да покажат, че вече всички са в един кюп. Носът е по-изразен, фаровете са станали по-тънки, а отзад светлините са свързани с диодна лента – визия, която вече е общо място за всеки втори електрически кросоувър.
Аеродинамиката, тази съвременна религиозна догма, е водеща. Коефициентът на въздушно съпротивление от 0.25 е отличен, но постигнат с цената на активни аеро елементи и унифицирана форма, която поставя ефективността пред емоцията.
А вътре, вместо да се фокусира върху суровата връзка между шофьор и машина, Cayenne 2026 ни потапя в свят на пиксели. Интериорът е трансформиран в трипътен дигитален олтар: 14.25-инчов виртуален панел, 14.5-инчов централен екран и абсурдния 14.9-инчов екран за пътника. Към това добавете проекция на предното стъкло с добавена реалност, гласов асистент с изкуствен интелект и дори възможност за играене на компютърни игри.
Предишните поколения Cayenne бяха символ на лукс, но и на шофьорска ангажираност. Сега те са превърнати в мултимедийна стая, предназначена да забавлява всички, освен може би най-заклетия фен на марката, който е жаден за автентично усещане.
Идва ред на мощността – най-силният аргумент, но и най-горчивото хапче. Върховият Porsche Cayenne Turbo (чието име вече е оксиморон) разполага с двумоторен агрегат, който генерира 1 156 к.с. и 1 500 Нм. Спринтът до 100 км/ч за 2.5 секунди е хирургически прецизен и брутален, но клиничен. Липсва драмата на запалването, експлозията в цилиндрите и механичният гняв, който съпътстваше истинския бензинов Turbo S. Това е просто моментен електрически тласък, който е наличен при всяка друга високоскоростна електричка.
Въпреки че 113 kWh батерия осигурява пробег от над 600 км и 800-волтовата архитектура позволява бързо зареждане, цялата тази технологична гениалност обслужва единствено необходимостта да се компенсира загубата на двигател. Cayenne 2026 може да тегли и 3.5-тонно ремарке и да завива със задните колела, но той е станал прекалено умен, прекалено чист и твърде перфектен, за да бъде истинско Porsche. Това е епохата на безшумната тъга, където техническото превъзходство е постигнато с цената на автомобилната душа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 инж. Минчев
Не харесвам електрически коли, но това Порше е добро.
14:50 20.11.2025
2 Ввв
15:00 20.11.2025
3 Пич
15:07 20.11.2025
4 Марин
Коментиран от #14
15:34 20.11.2025
5 9427
15:35 20.11.2025
6 Леле
16:41 20.11.2025
7 Путинистче идиотче
16:52 20.11.2025
8 Москвич от Москве
Коментиран от #10
16:55 20.11.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Колкото
До коментар #8 от "Москвич от Москве":
И да изядеш, че и срещу него да тичаш, пак няма да го стигнеш.21:56 20.11.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 оня с коня
06:19 21.11.2025
13 Българин
На всякъде в тях се използват пластмаси а не натурални материали, гумите се износват по-бързо заради голямото тегло, а батерията в тях не е нито екологична за произвеждане нито за утилизация.
08:57 21.11.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Джуган
10:59 21.11.2025
16 Ор Германия
16:11 21.11.2025