Британското министерство на финансите пусна дългоочакваната си „политическа бомба“, като официално потвърди края на данъчните облекчения за електромобилите. В последния бюджет е скрито официалното въвеждане на пътна такса, базирана на пробега, наречена „Акциз върху електрическите превозни средства“ (eVED), която ще влезе в сила от април 2028 година. Тази мярка официално прехвърля електромобилите и хибридните автомобили с външно зареждане в категорията на приходите, замествайки милиардите, които се губят ежегодно от намаляващия акциз върху горивото.
Съгласно новата схема, изцяло електрическите автомобили (BEV) ще бъдат обложени с такса от 3pна миля, докато за хибридните автомобили с външно зареждане (PHEV) ще се прилага намалена ставка от 1,5p на миля. Очаква се тази нова такса да бъде приблизително половината от еквивалентната данъчна ставка, която шофьорът на конвенционален автомобил с двигател с вътрешно горене плаща като акциз върху горивото за същото разстояние. За средностатистически шофьор на електромобил, изминаващ 8500 мили (13 700 км) годишно, OBR прогнозира годишна такса от около 255 лири през първата година. OBR оценява, че това ще донесе на хазната начални приходи от 1,1 милиарда лири за финансовата 2028-29 година.
От решаващо значение е, че правителството е подробно описало предвидения механизъм за проследяване на пробега. Министрите изрично изключват задължителното използване на GPS или интрузивни проследяващи устройства, за да защитят личния живот на шофьорите. Шофьорите ще трябва да оценят и заплатят очаквания си годишен пробег заедно с съществуващите си плащания за VED.
Действителният пробег ще се проверява ежегодно, като се използва показанието на километража, записано по време на съществуващия технически преглед на автомобила. По-новите автомобили без технически преглед ще се нуждаят от проверка на пробега около първата и втората годишнина от регистрацията им.
За да смекчи удара и да поддържа темпото към крайния срок за 2030 година за прекратяване на продажбите на нови автомобили на изкопаеми горива, правителството едновременно предложи няколко важни стимула:
Удължаване на субсидията: Субсидията за електромобили (до 3750 лири) е удължена до 2029-30 година. Прагът на цената за добавката за скъпи автомобили към VED за електромобили ще бъде повишен от 40 000 на 50 000 лири, считано от април 2026 година, като се предлага данъчно облекчение за собствениците на електромобили от по-висок клас.
Мярката предизвика смесени реакции, като самата OBR прогнозира, че новата такса за изминат километър ще доведе до спад в продажбите на електромобили с около 440 000 броя през следващите пет години, въпреки компенсиращия ефект от увеличените субсидии.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пешо Кюстендилецо
Коментиран от #3
12:04 29.11.2025
2 Нафто
Коментиран от #22
12:10 29.11.2025
3 Хайрсъзина
До коментар #1 от "Пешо Кюстендилецо":
Ти малко неграмотно си писал. Може и по неграмотно.12:12 29.11.2025
4 Мислите ли,
Коментиран от #7, #8
12:16 29.11.2025
5 Хаха
12:17 29.11.2025
6 Анонимен
12:21 29.11.2025
7 Вуте
До коментар #4 от "Мислите ли,":
Прав си брато. Държава, келнер и банка винаги печелят.12:21 29.11.2025
8 Не мисля
До коментар #4 от "Мислите ли,":
За какво им е електромер, след като могат да ти засичат километража на всяко влизане и излизане от дадена зона? Например влязъл си в Люлин на 321 000 км и си излязъл на 321 050 км. Плащаш си автоматично 50 км такси и данъци които влизат директно в сметката на Люлин , а от там нататък управниците как ги крадат не е твоя работа!12:32 29.11.2025
9 Електрогювеча
12:51 29.11.2025
10 Механик
А когато официално забранят джендърските изпълнения секнат паричките от НПО-тата, тогава горните ще си бъркат в розАвките носленца и ще се питат объркано: "Абе, ми ние за какво си ги отрязахме??"
12:57 29.11.2025
11 Хахаха
Коментиран от #23
12:58 29.11.2025
12 Даа
Интервю 2023г. на Транспортната министърка на UK Trudy Harrison: "в момента имаме 29,500 публични зарядни. Планът ни за 300,000 е в ход. Отне ни време да проектираме зарядните хъбове да са готови да поемат не само колите, но и ел.тировете и ел.автобусите, за да не се копае и полагат трасета после. Който люби дизел и бензин: черта и през тунела под Ламанша"
13:07 29.11.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Закъсняла
Коментиран от #26
13:50 29.11.2025
15 ШЕФА
14:04 29.11.2025
16 Инженер
14:24 29.11.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 0000
14:54 29.11.2025
19 гошо
16:38 29.11.2025
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Дядо Йоцо /заради цензурата тук/
Коментиран от #24
16:41 29.11.2025
22 2554
До коментар #2 от "Нафто":
Кой ..ал, ..ал. Кака се ожени. Примоцията свършиАко някой си е мислил, че държавата ще се откаже от едни милиарди чиста пара, е бил в голяма грешка.
Скоро и тук ще е така. Започна се вече с края на безплатното паркиране в синя зона ...
17:52 29.11.2025
23 Иде иде
До коментар #11 от "Хахаха":
Скоро. Еврото иде а с него и още изненади хи хи18:58 29.11.2025
24 Вече е факт
До коментар #21 от "Дядо Йоцо /заради цензурата тук/":
С тоалетното казанче вече е реалност. Водомери със дистанционно електронно отчитане, електромери също….дори сме по-напред от германците. При тях декември всеки е длъжен да даде числата за ток и вода при определеното дружество за да направят годишния отчет. Ако си използвал повече, доплащаш. Ако е по-малко ти връщат.Коментиран от #31
19:07 29.11.2025
25 Ха ха ха ха
19:10 29.11.2025
26 И още
До коментар #14 от "Закъсняла":
Износването на накладки и гуми е най-големия замърсител в градовете предизвикващ респираторни проблеми и заболявания. Твърдите прахови частици замърсяват в пъти повече отколкото изгорелите газове при автомобили евро 5 и 6.19:15 29.11.2025
27 ДрайвингПлежър
Уж се събират защото горивата замърсяват и с тях се финансират еко-инициативи! Тогава защо ел - което се ТВЪРДИ, че не замърсява се таксува, за да замени загубените кинти от акцизи?!
Коментиран от #32, #33, #35, #36
23:00 29.11.2025
28 Фккглфл
Данък не на брой автомобил, а на километър!
Не караш - не плащаш.
Много караш - много плащаш.
00:40 30.11.2025
29 Хитър Петър
01:40 30.11.2025
30 Правилно
09:03 30.11.2025
31 Ку-ку
До коментар #24 от "Вече е факт":
А досега като си бил с "физическо" записване на данните за водомера и електромера и си плащал редовно всичко какво би се променило от електронното отчитане, например....???Ама дай му на Ганьо поводи да мрънка и недоволства за щяло и нещяло.... 🤣🤣🤣
09:23 30.11.2025
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Няма да минеш метър
До коментар #27 от "ДрайвингПлежър":
А защо смяташ, че след като се сертифицира система която да ти засича километража дистанционно, само електромобилите ще плащат тези пътни такси на километър?Ще ги плащат всички автомобили независимо от задвижването. На автомобилите с ДВГ ще им добавят и допълнителни данъци.
Екологията си е екология, замърсяването си е замърсяване, ама тези пътища трябва да се поддържат и се износват еднакво както от електрическите така и от бензиновите автомобили.
10:22 30.11.2025
34 незнайко
Коментиран от #38
10:38 30.11.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Манджа с грозде
До коментар #27 от "ДрайвингПлежър":
Правиш ли разлика между замърсяване и отделен въглероден диоксид? Това са две коренно различни неща.Правиш ли разлика между данък за автомобил и пътни такси? Това също са две коренно различни неща. А ти ги смеси и четирите, като едно и също нещо.
Изял си си ябълка, кюфте и салата, пийнал си пет ракии като всичко е перфектно преди да ги смесиш
След като вече си ги изял, съставяш от тях коментар тук - смесени и с неприятна миризма, като се опитваш да ги пробуташ като вкусна голяма екологично отгледана ябълка, страхотно кюфте, салата от био зеленчуци и отлежала гроздова.
Не става така! Ако ще говориш за четирите, не ги смесвай!
11:43 30.11.2025
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Не знаеш
До коментар #34 от "незнайко":
Но това което си описал в пълна сила звучи за всички нови автомобили, а не само за електромобилите.13:09 30.11.2025
39 батСали
Скоро и в България!
Ще стане далавера да я буташ или да я теглиш като каравана!
Бая празни глави си накупиха "каравани".
11:38 01.12.2025