Собствениците на електромобили ще плащат данък за всеки изминат километър във Великобритания

29 Ноември, 2025 12:00 58 865 39

  • великобритания-
  • електромобили-
  • хибриди-
  • такса-
  • данък

Същата мярка влиза в сила и за плъг-ин хибридите

Собствениците на електромобили ще плащат данък за всеки изминат километър във Великобритания - 1

Британското министерство на финансите пусна дългоочакваната си „политическа бомба“, като официално потвърди края на данъчните облекчения за електромобилите. В последния бюджет е скрито официалното въвеждане на пътна такса, базирана на пробега, наречена „Акциз върху електрическите превозни средства“ (eVED), която ще влезе в сила от април 2028 година. Тази мярка официално прехвърля електромобилите и хибридните автомобили с външно зареждане в категорията на приходите, замествайки милиардите, които се губят ежегодно от намаляващия акциз върху горивото.

Съгласно новата схема, изцяло електрическите автомобили (BEV) ще бъдат обложени с такса от 3pна миля, докато за хибридните автомобили с външно зареждане (PHEV) ще се прилага намалена ставка от 1,5p на миля. Очаква се тази нова такса да бъде приблизително половината от еквивалентната данъчна ставка, която шофьорът на конвенционален автомобил с двигател с вътрешно горене плаща като акциз върху горивото за същото разстояние. За средностатистически шофьор на електромобил, изминаващ 8500 мили (13 700 км) годишно, OBR прогнозира годишна такса от около 255 лири през първата година. OBR оценява, че това ще донесе на хазната начални приходи от 1,1 милиарда лири за финансовата 2028-29 година.

От решаващо значение е, че правителството е подробно описало предвидения механизъм за проследяване на пробега. Министрите изрично изключват задължителното използване на GPS или интрузивни проследяващи устройства, за да защитят личния живот на шофьорите. Шофьорите ще трябва да оценят и заплатят очаквания си годишен пробег заедно с съществуващите си плащания за VED.

Действителният пробег ще се проверява ежегодно, като се използва показанието на километража, записано по време на съществуващия технически преглед на автомобила. По-новите автомобили без технически преглед ще се нуждаят от проверка на пробега около първата и втората годишнина от регистрацията им.

За да смекчи удара и да поддържа темпото към крайния срок за 2030 година за прекратяване на продажбите на нови автомобили на изкопаеми горива, правителството едновременно предложи няколко важни стимула:

Удължаване на субсидията: Субсидията за електромобили (до 3750 лири) е удължена до 2029-30 година. Прагът на цената за добавката за скъпи автомобили към VED за електромобили ще бъде повишен от 40 000 на 50 000 лири, считано от април 2026 година, като се предлага данъчно облекчение за собствениците на електромобили от по-висок клас.

Мярката предизвика смесени реакции, като самата OBR прогнозира, че новата такса за изминат километър ще доведе до спад в продажбите на електромобили с около 440 000 броя през следващите пет години, въпреки компенсиращия ефект от увеличените субсидии.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 51 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Пешо Кюстендилецо

    67 14 Отговор
    Това у Англия кво ора живеят не знам. Дож, студ, мъгла секи ден. Това не моа си нормален да одиш там, по-добре тука у затворо да сам. А иначе като са улави да си не турат газови уредби нека плащат.

    Коментиран от #3

  • 2 Нафто

    85 2 Отговор
    Те тва е, с ел. двигател или с двг., разхода ще е горе долу еднакъв.

    Коментиран от #22

  • 3 Хайрсъзина

    39 13 Отговор

    До коментар #1 от "Пешо Кюстендилецо":

    Ти малко неграмотно си писал. Може и по неграмотно.
  • 4 Мислите ли,

    104 4 Отговор
    че държавата ще се лиши от акциза на петролните горива по 1лв.на литър? При 4млн тона консумация това са над 4млрд. лв. Просто електромобилите у нас са малко, но като станат 10-20% и консумацията на петрол видимо намалее ще се вземат мерки. Ще се опитам да позная: Електромер във всеки електромобил и хибрид, пломбиран естествено като тези от енергото. Ако щеш зареждай от солара "без пари" електромера се върти и ще трябва да се плаща акциз. Разбира се всичко ще е осеяно с добри намерения - екологичност, зелена сделка и др. подобни. Сегашните електромери са безконтактни и полицията ще има данни дали си платил само като минеш покрай тях.

    Коментиран от #7, #8

  • 5 Хаха

    95 6 Отговор
    Скоро и у нас, всеки джендъp трябва да си сърба розовата попара!
  • 6 Анонимен

    58 10 Отговор
    Хехе, а тойотката ми е на 500 000км и продължава да върви като нова. Нека си облагат, дреме ми. Зимата съм на топло в Тайланд и изобщо не искам да виждам БГ милиционер поне 3 месеца. Карайте си таратайките и се пазете от дебнещите в храстите.
  • 7 Вуте

    71 0 Отговор

    До коментар #4 от "Мислите ли,":

    Прав си брато. Държава, келнер и банка винаги печелят.
  • 8 Не мисля

    73 2 Отговор

    До коментар #4 от "Мислите ли,":

    За какво им е електромер, след като могат да ти засичат километража на всяко влизане и излизане от дадена зона? Например влязъл си в Люлин на 321 000 км и си излязъл на 321 050 км. Плащаш си автоматично 50 км такси и данъци които влизат директно в сметката на Люлин , а от там нататък управниците как ги крадат не е твоя работа!
  • 9 Електрогювеча

    66 3 Отговор
    свърши.
  • 10 Механик

    77 5 Отговор
    Мамини сладки роАвки понита. Много се фичкаха, че карат без пари. Ама то сиренцето в капана е безплатнооо.
    А когато официално забранят джендърските изпълнения секнат паричките от НПО-тата, тогава горните ще си бъркат в розАвките носленца и ще се питат объркано: "Абе, ми ние за какво си ги отрязахме??"
  • 11 Хахаха

    34 3 Отговор
    А в България кога

    Коментиран от #23

  • 12 Даа

    9 35 Отговор
    Това е все едно данък 100 лв на година в България. При положение, че Англия поддържа пътища и изпълнява план.
    Интервю 2023г. на Транспортната министърка на UK Trudy Harrison: "в момента имаме 29,500 публични зарядни. Планът ни за 300,000 е в ход. Отне ни време да проектираме зарядните хъбове да са готови да поемат не само колите, но и ел.тировете и ел.автобусите, за да не се копае и полагат трасета после. Който люби дизел и бензин: черта и през тунела под Ламанша"
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Закъсняла

    59 0 Отговор
    реакция ,но все пак я има. Тези коли износват пътната настилка също както колите с двг ,защо се ползват с безплатна пътна такса .

    Коментиран от #26

  • 15 ШЕФА

    49 0 Отговор
    Ххахахаххааааааа,нач..каха ли ви го евролибералите ? ха сега ду..... супата !
  • 16 Инженер

    34 2 Отговор
    Ще отворят малко работа на IT специалистите, но няма нищо непреодолимо.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 0000

    51 1 Отговор
    И това трябва да бъде изненада ли? Никои няма да Ви остави да се возите без да плащате!
  • 19 гошо

    38 1 Отговор
    Когато преди много години бях прочел ,че центъра на Лондон ще се плаща за паркиране .? . За тях години това беше странно и не вярвах ,че е възможно но минаха години не центъра на Лондон почти всички Европейски градове се заплаща за паркинг не само центъра даже покрайнините . В Швейцария въобще няма място да не се заплаща извън населените места като молове , ресторантите се заплаща няма събота няма неделя , на гробището то на паркинга е 0.70 Франка имаш право на 6 часа докато нa всички места по два часа даже извън населените . Мечтаехме да станем като като Швейцария и станахме градовете ги превърнаха в платени паркинги . Това което е в Англия няма да минат година две някой от многознаещите ще го предложи и в България веднага ще се приеме без възражение . Защото глоба значи пари които ще отидат в джобовете на големите ни бизнесмени и елити за които казват да ги уважаваме те са за показ , за подражание и уважение . Ще се изгради цяла система как тези пари да бъдат присвоени от тях и така за инфраструктура и за многоетажни паркинги никога няма да има пари . .
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Дядо Йоцо /заради цензурата тук/

    44 2 Отговор
    Бавно, но със стабилно темпо и ние вървим към държавата на Орел! Следващата стъпка е да монтират брояч на пускането на тоалетното казачне /дали ще е с ДДС,или без, ще го реши парламентарната комисия/, а върхът на изиотизма ще е измерването на Форсирания витален капацитет, или просто казано - да ни броят и облагат с данък броя на вдишванията и издишваният. Free ще е само за некромонгите и техните депутатни производни !

    Коментиран от #24

  • 22 2554

    41 0 Отговор

    До коментар #2 от "Нафто":

    Кой ..ал, ..ал. Кака се ожени. Примоцията свърши

    Ако някой си е мислил, че държавата ще се откаже от едни милиарди чиста пара, е бил в голяма грешка.

    Скоро и тук ще е така. Започна се вече с края на безплатното паркиране в синя зона ...
  • 23 Иде иде

    34 5 Отговор

    До коментар #11 от "Хахаха":

    Скоро. Еврото иде а с него и още изненади хи хи
  • 24 Вече е факт

    23 1 Отговор

    До коментар #21 от "Дядо Йоцо /заради цензурата тук/":

    С тоалетното казанче вече е реалност. Водомери със дистанционно електронно отчитане, електромери също….дори сме по-напред от германците. При тях декември всеки е длъжен да даде числата за ток и вода при определеното дружество за да направят годишния отчет. Ако си използвал повече, доплащаш. Ако е по-малко ти връщат.

    Коментиран от #31

  • 25 Ха ха ха ха

    34 5 Отговор
    Леко полеко безплатния обяд свършва. Рибките клъвнаха, сега е време да плащат. Данъче, скъпо точе, застраховчица… отвсякъде откъдето може да плаща. Викаш, евтинко ще си джъткаш а?
  • 26 И още

    20 4 Отговор

    До коментар #14 от "Закъсняла":

    Износването на накладки и гуми е най-големия замърсител в градовете предизвикващ респираторни проблеми и заболявания. Твърдите прахови частици замърсяват в пъти повече отколкото изгорелите газове при автомобили евро 5 и 6.
  • 27 ДрайвингПлежър

    28 2 Отговор
    И ето как започва да лъщи цялата измама на акцизите!

    Уж се събират защото горивата замърсяват и с тях се финансират еко-инициативи! Тогава защо ел - което се ТВЪРДИ, че не замърсява се таксува, за да замени загубените кинти от акцизи?!

    Коментиран от #32, #33, #35, #36

  • 28 Фккглфл

    26 0 Отговор
    Страхотно справедливо!
    Данък не на брой автомобил, а на километър!
    Не караш - не плащаш.
    Много караш - много плащаш.
  • 29 Хитър Петър

    9 10 Отговор
    Аз договор с държавата за данъци нямам, не си спомням да съм подписвал. Нямат никакво право! Данаци не плащам! Кой както иска да го разбира. Има вратички, трябва да чете между редовете !
  • 30 Правилно

    11 0 Отговор
    И тук трябва да стане,рушат пътищата не по малко от обикновените автомобили.
  • 31 Ку-ку

    9 7 Отговор

    До коментар #24 от "Вече е факт":

    А досега като си бил с "физическо" записване на данните за водомера и електромера и си плащал редовно всичко какво би се променило от електронното отчитане, например....???
    Ама дай му на Ганьо поводи да мрънка и недоволства за щяло и нещяло.... 🤣🤣🤣
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Няма да минеш метър

    7 6 Отговор

    До коментар #27 от "ДрайвингПлежър":

    А защо смяташ, че след като се сертифицира система която да ти засича километража дистанционно, само електромобилите ще плащат тези пътни такси на километър?

    Ще ги плащат всички автомобили независимо от задвижването. На автомобилите с ДВГ ще им добавят и допълнителни данъци.

    Екологията си е екология, замърсяването си е замърсяване, ама тези пътища трябва да се поддържат и се износват еднакво както от електрическите така и от бензиновите автомобили.
  • 34 незнайко

    15 2 Отговор
    Сега стана ясно защо толкова много искат да се електрифицираме ! Не заради екология а за ПАРИ ! Теоретикески така ще вдигнат цената на електроенергията по заобиколен начин ! Бълват се електромобили с всякакви ненужни екстри а на всичкото отгоре и ремонто непригодни в домашни условия отново с цел ПЕЧАЛБА ! Слагат датчици навсякъде свързани с централния компютър на автомобила и ако решиш да си сменяш накладките примерно трябва задължително да е в ОТОРИЗИРАН сервиз който има софтуера за принудително изключване на датчиците ! В противен случай колата остава блокирана докато не се купи примерно този електронен пакет !

    Коментиран от #38

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Манджа с грозде

    7 4 Отговор

    До коментар #27 от "ДрайвингПлежър":

    Правиш ли разлика между замърсяване и отделен въглероден диоксид? Това са две коренно различни неща.

    Правиш ли разлика между данък за автомобил и пътни такси? Това също са две коренно различни неща. А ти ги смеси и четирите, като едно и също нещо.

    Изял си си ябълка, кюфте и салата, пийнал си пет ракии като всичко е перфектно преди да ги смесиш

    След като вече си ги изял, съставяш от тях коментар тук - смесени и с неприятна миризма, като се опитваш да ги пробуташ като вкусна голяма екологично отгледана ябълка, страхотно кюфте, салата от био зеленчуци и отлежала гроздова.

    Не става така! Ако ще говориш за четирите, не ги смесвай!
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Не знаеш

    3 1 Отговор

    До коментар #34 от "незнайко":

    Но това което си описал в пълна сила звучи за всички нови автомобили, а не само за електромобилите.
  • 39 батСали

    2 0 Отговор
    ХАХАХАХА...
    Скоро и в България!
    Ще стане далавера да я буташ или да я теглиш като каравана!
    Бая празни глави си накупиха "каравани".