Въпреки гръмките фанфари за електрическата революция, световният автомобилен пазар през 2025 г. показва изненадващ обрат. Доклад от групата за професионални услуги EY разкрива, че класическият двигател с вътрешно горене (ДВГ) не само не е мъртъв, но и преживява истински ренесанс сред потребителите.
Според проучването, половината от купувачите на автомобили по света възнамеряват да закупят превозно средство, задвижвано от ДВГ, през следващите 24 месеца. Този дял представлява скок от 13% спрямо данните от 2024 година.
Едновременно с това, привлекателността на електрическите автомобили (ЕА) и хибридите леко отстъпва, като делът на заинтересованите купувачи намалява съответно до 14% и 16%. Константин М. Гал, ръководител на практиката в EY, обяснява тази промяна с по-бавния, отколкото се очакваше, темп на преход към електрическа мобилност.
Нещо повече, геополитическите събития са хвърлили сянка върху бъдещите планове: 36% от потенциалните купувачи на електрически превозни средства вече преразглеждат или отлагат покупката си. Това показва, че пазарните решения са тясно преплетени не само с икономиката, но и с глобалната стабилност.
Политическите маневри също дават храна за размисъл на потребителите. От другата страна на океана, американският президент Доналд Тръмп подхвърли идеята за намаляване на стандартите за разход на гориво.
В Европейския съюз пък се обсъжда опростена версия на плана за поетапно премахване на двигателите с вътрешно горене до 2035 година. Тези сигнали създават несигурност и дават на потребителите негласното разрешение да натиснат паузата върху скъпите инвестиции в електрически коли.
Тенденцията е противоречива и предизвиква ожесточени дебати в индустрията. Автомобилните производители гледат на по-бавното оттегляне на изкопаемите горива като на „спасителна артерия“, необходима за плавен и устойчив преход. В същото време, групите за електрически превозни средства настояват, че бързата електрификация е абсолютно наложителна за ефективно намаляване на емисиите на CO2.
В цялата тази картина, западната политика също играе ключова роля. Мерките като вносните тарифи са въведени, за да защитят местните пазари от сериозната заплаха на силно субсидираните китайски електрически превозни средства. Любопитното е, че европейските и американските автомобилни производители вече са изправени и пред двойна конкуренция – растяща инвазия на китайски автомобили с бензинов двигател на световните пазари. Пазарът очевидно търси компромисен път, а ДВГ все още има доста живот в себе си.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Механик
Когато се е появил автомобилът с ДВГ в употреба са били и други методи на придвижване, но никой не ги е спирал нарочно. Хората са ползвали всеки един от тях до момента в който ДВГ се е наложил от самосебеси.
А сега насилствено се налага нещо, което все още не е узряло до това да е практично.
Коментиран от #13
11:49 10.12.2025
2 инж. Минчев
Електромобилите вече покриват около 60% от реалните нужди на водачите. Да, батериите използват литий и други материали, но въпреки това климатичният им отпечатък е значително по-нисък от този на автомобилите с вътрешно горене, които ежедневно добавят CO₂ в атмосферата. Батериите се рециклират, а технологичният напредък е бърз — разработват се натриево-йонни и други решения без редкоземни метали.
Политическата несигурност временно забавя електрификацията, но климатът няма да изчака. „Възраждането“ на ДВГ е пазарна илюзия. Бъдещето на мобилността е електрическо — това ви го казва не идеолог, а автомобилен фен, който разбира механиката, но и климата.
Коментиран от #6, #9, #12, #19, #34
11:56 10.12.2025
3 Тесльо=идиот
11:56 10.12.2025
4 Осъзнайте
Коментиран от #18
12:06 10.12.2025
5 Антимеханик
В началото на 20 век всички превозни средства са били електрически,но след откриването на петрола и рафинирането му, американците налагат на пазара ДВГ. Не случайно всички открития на Тесла са прибрани от ФБР.
12:16 10.12.2025
6 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
До коментар #2 от "инж. Минчев":
Като разбираш от нещата- нали разбираш, че автомобилите са само МАЛКА ЧАСТ от общото екозамърсяване на планетата❗Само войната в Украйна и пушека на ТЕЦ-овете замърсяват толкова много, ще цяла Европа да кара само електрокари няма да е равно на това да няма ТЕЦ и война и да караме ДВГ с евро 6 и 6+❗
Защо АЕЦ бяха много опасни и вредни, а изведнъж станаха ЕКО 🤔
Всичко е една демагогия и дъвка за наивници❗
Като пЛандемията която ВНЕЗАПНО свърши точно сутринта на един зимен ден през февруари😉
Коментиран от #7
12:18 10.12.2025
7 инж. Минчев
До коментар #6 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":
Това, което казваш е точно така. Но не променя това, което съм написал.Коментиран от #14, #30
12:23 10.12.2025
8 хеми значи Бензин
12:31 10.12.2025
9 Електрошок
До коментар #2 от "инж. Минчев":
Напълно сте прав!Искам само да добавя,че липсата на информираност за климатичните промени засяга и АЕЦ-никъде не се говори за температурен енергиен баланс на планетата и фаталното му нарушаване от уж"екологичната"ядрена енергия!Най-голямата глупост е търсенето на нови енергийни източници!Изходът е точно обратното-намаляване консумацията на енергия!Коментиран от #17, #29
12:44 10.12.2025
10 Хасковски каунь
12:49 10.12.2025
11 Електрошок
Коментиран от #15, #16
12:54 10.12.2025
12 ДрайвингПлежър
До коментар #2 от "инж. Минчев":
Та значи сам казвате, че ЕЛ покрива само 60% от нуждите... ще си купите ли телевизор, на който 40% от екрана е закрит или телефон, който "мютва" всяка трета дума при разговор - тогава?!Хайде да не се плашим с климатичните промени - да случват се, но електрификацията няма да промени нито една от тях! И всъщност, ако търсим истинска екология то САМО И ЕДИНСТВЕНО добрия стар ДВГ може да я предложи! Само и единствено ДВГ може да предложи пълен кръг на кръговата икономика!
Ел по никакъв начин не замърсява по-малко от ДВГ - нито пък повече. Поне не и в смисъла на парникови емисии. Не е трудно да се сметне, че са горе долу наравно Ако въобще вярваме, на мантрата ВЪГЛЕРОДА НИ УБИВА, ми не - не ни. Природата е по-умна от нас и значително по-умна от хората вярващи на политическа пропаганда.
Може да си пишем до вдруги ден, защото темата е обширна, но едно е сигурно електрификацията не е решение!
А междувременно всяка година губим по 4 милиона хектара гори, при 500 дървета на хектар (което клони към минимума) това са 2 милиарда дърветa, които са в състояние да абсорбират 40 милиона тона CO2 годишно, а ролята им не се ограничва само с това, защото те пречистват от прахови частици, те регулират температурата, те създават микроклимат и т.н. и т.н. неща, кото ЕЛ не може...
За последните 10 години сме изгубили възможността природата да абсорбира 400 000 000 тона въглероден диоксид - при средно 1,5 тона на кола годишни СО2 емисии говорим за еквивалента
12:58 10.12.2025
13 Антиелектрика
До коментар #1 от "Механик":
Прав си и не само половината а 95% избират ДВГ пред електричките.12:59 10.12.2025
14 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
До коментар #7 от "инж. Минчев":
Не променя написаното, но просто показва истината.А именно , че електрокарите не са решение за поредния измислен проблем.
Помниш ли как имаше озонова дупка която щеше да унищожи света и как някой я затвори с подмяна ( с по-скъп естествено) фреона за няколко климатика. Ако не помниш - то виждаш как сега всички автомобили вместо с евтин метилов алкохол чистят стъклата си с много по-скъпия етилов алкохол(ракия), защото МНОГО ШОФЬОРИ се тровели като пръскали да мият стъклата. Сякаш преди ЕсеС да го забрани шофьорите са измирали заради опасната течност.
12:59 10.12.2025
15 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
До коментар #11 от "Електрошок":
Няма ДВГ с два съседни цилиндъра в РАБОТЕН ТАКТ❗Все едно контакт с две фази без нула
😄
Коментиран от #20
13:03 10.12.2025
16 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
До коментар #11 от "Електрошок":
Те точно така ЕКОактивистите мамят наивните❗13:04 10.12.2025
17 ДрайвингПлежър
До коментар #9 от "Електрошок":
Как ще намалим консумацията на енергия?Ако в САЩ потреблението на глава от населението е към 12-13 000 кВч
То в Африка средното потребление е около 500 кВч
Как точно ще отречем правото на някой африканец да си сложи климатик, хладилник да си отвори студена биричка и да си пусне световното по футбол по телевизора... щото и те работят за да се заимат и да си купят благините, които западняка има - т.е. стремят се да стигнат и те същите 12 000 кВч
Или пък как ще убедите западняците, че трябва да заживеят в кирпичени къщи без електрическо кухненско оборудване, да се върне в пещерно време, така, че да слезе до 500те кВч на африканеца?!
Говорим за едни "зелени" утопии на хора с изключително ниско АйКу и откровени болни мозъци като Гретето...
Коментиран от #21
13:05 10.12.2025
18 Старец
До коментар #4 от "Осъзнайте":
Кои са богатите държави???13:25 10.12.2025
19 Старец
До коментар #2 от "инж. Минчев":
Колега, климатичната реалност няма нищо общо с това, което ни набиват чрез медиите. СО2 произвеждан от целия свят, не стига дори за нуждите на една четвърт от тайгата. СО2 е 0,04% от въздуха, който дишаме. Ако, го намалим двойно, както искат де.илите от ЕС няма да се ражда никакво растение на тази планета. Това е и целта, да започнем да се храним с искуствени продукти. Научно е доказано, че не СО2 довежда до затопляне, а затоплянето води до повишаване на нивата му. И последно, заледяване и затопляне е имало много преди да има хора и ДВГ, това са нормални цикли на планетата и ние не можем да им влияем. Що се отнася до електричките, общо, производство и експлоатаци, замърсяват повече отДВГ.13:35 10.12.2025
20 Гост
До коментар #15 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":
Може двигателя да е 8 цилиндров.Коментиран от #22
17:31 10.12.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
До коментар #20 от "Гост":
Ако ще и 16 цилиндров да е❗Има си ред за запалване/ работен такт и никъде няма ДВА СЪСЕДНИ цилиндъра в работен такт❗
Коментиран от #24
18:13 10.12.2025
23 Електрошок
19:02 10.12.2025
24 Гост
До коментар #22 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":
Хайде бе!За четирицилиндров четиритактов двигател редът за палене е 1-3-4-2 или 1-2-4-3.Дали няма съседни работещи цилиндри?Коментиран от #25
10:50 11.12.2025
25 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
До коментар #24 от "Гост":
Нещо пак НЕ СИ РАЗБРАЛ❗То всички цилиндри РАБОТЯТ🚗Редът който посочваш е ред за възпламеняване на горивото в ЧЕТИРИ ПОСЛЕДОВАТЕЛНИ ТАКТА🚗
На рисунката двата цилиндъра са ЕДНОВРЕМЕННО В ЕДИН И СЪЩ ( трети РАБОТЕН) такт❗А именно горивото е било всмукани, сгъстено, след което възпламенено и чрез създаденото налягане е изтласкали буталата до ДМТ🚗 след което следва изтласкване на отработената смес‼️
Коментиран от #27, #28
12:01 11.12.2025
26 Гост
14:03 11.12.2025
27 Гост
До коментар #25 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":
Ако двигателя е четирицилиндров четиритактов,съм напълно съгласен че това на снимката е невъзможно.14:07 11.12.2025
28 Турбо
До коментар #25 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":
Защо спорите за снимка публикувана от мисирка? Всички сме от един отбор на антиелектриците.18:10 11.12.2025
29 Дзън-дзън
До коментар #9 от "Електрошок":
Защо не обясниш как точно АЕЦ нарушават енергийния баланс на планетата?Я раздуй, за да ни убедиш!
11:44 12.12.2025
30 Дзън-дзън
До коментар #7 от "инж. Минчев":
Това, което си написал - написал си го, не може да се промени.Но ако приемеш тезата за много ниския дял на ДВГ в замърсяването на планетата / а това е точно така/ би следвало лееееко да коригираш апокалиптичния си тон, свързан със собствените си необосновани научно и напълно емоционални оценки за ролята на автозамърсяването върху климатичните промени.
Ще го направиш ли? Или ще продължиш пророчески-инженерно да настояваш, че ако минем 100% на електрички ще решим проблема с глобалното затопляне / а такъв проблем определено има, споровете са само около това дали можем да обърнем посоката на климатичните промени и какви са инструментите, с които можем да го направим/?
Та?
11:58 12.12.2025
31 Мхм
4.50 - 2027 с въвеждането на ETS2 (Emissions Trading System 2)
При 28 евроцента киловата средна цена в ЕС
Чакат всички на опашка за ДВГ от Викторианската епоха, докато четат коя е най-добрата кола в Света за 2025
Коментиран от #32, #36
03:20 13.12.2025
32 Хмчоо
До коментар #31 от "Мхм":
Това не ни плаши…. отивай на опашката за безплатен ток….12:55 13.12.2025
33 Еми
Коментиран от #35
13:18 17.12.2025
34 ганю
До коментар #2 от "инж. Минчев":
Електричките механично са по опростени и лесни за подръжкамакс. въртящ момент при 1000 об на вала на ел. мотор
0 об -0 н.м ,1000 об. макс момент и то линейна характеристика
и постоянен момент до максимални обороти при brushless мотори
в машините CNC са такива.
резултата е като натиснеш педала те лепи на седалката като тролей
Проблема е със батерията,време за зареждане и цената.
зареждането на батерията при електродинамично спиране е ясно
при спиране или надолнище ала за колко време
ще се зареди напълно и колко км ще ти даде реално.
Цената на елекричката също е висока
тенекии два мотора и батерия за 100 бона
реалната цена е 15000
16:50 27.12.2025
35 ганю
До коментар #33 от "Еми":
качи се на електрически камоин и на електрически самолеттогава
17:00 27.12.2025
36 ганю
До коментар #31 от "Мхм":
реалната цена на бензина е0,26 лв за А-86 по бай Тошово
останалото е Акциз на урсулата а вие сте балъци
които цакат и се гъзят демократично
с това сравнявай
17:02 27.12.2025