Автомобилният дизайн винаги се е влияел от модата, въпреки че основното, което се гледа при създаването му, са аеродинамика, функционалност и т.н. Различни модни течения в авто индустрията идват и си отиват, но има и такива решения, които според мнозина трябва да се използват и днес. Ето десет примера за технически и дизайнерски особености, които няма да е лошо да се възкресят в някои модели.
Т-образният таван. Този покрив със сваляеми панели и централна структурна греда дебютира още в началото на 50-те години на миналия век. Решението е разпространено е основно в американските автомобили, но прави откритите коли доста по-здрави и надеждни при евентуално преобръщане.
Прибиращи се фарове. Много от хитовите модели от близкото минало притежаваха подобни предни светлини, но изведнъж те изчезнаха от портфолиото на новите коли. Защо, никой не знае. Прибиращите се фарове осигуряват значително по-добра аеродинамика в прибрано положение.
Странични триъгълни прозорчета. Тази "екстра" присъстваше в почти всички автомобили от миналото. Сега тя е забравена, а може ефектинво да разхлажда купето при водачи, които по една или друга причина (здравословна или за икономия на гориво) не желаят да използват климатик.
Открити канали на скоростите. Става дума за ограничители (механични), чрез които по-точно се превключват предавките. Макар и в днешно време ръчните трансмисии да са доста точни, все има хора (начинаещи шофьори или пък дами), които бъркат трета с пета предавка, например.
Цял преден диван. Също едно от широко разпространените решения, основно в американските автомобили от 70-те години на миналия век. Сега, основно поради съображения за сигурност, тази опция не се предлага вече, но според нас може да се измисли хем сигурно, хем носталгично практично решение за връщане на цялата седалка отпред.
Дървени екстериорни декорации. Един от хитовете на автомобилостроенето през миналия век. Сега обаче никой не се сеща за подобни решения, а стари т.нар "уудита" почти не се движат по пътищата. Защо някой от производителите да не се пробва с подобен трик за някое семейно комби?
"Самоубийствени врати". Познати още като "suicide doors" все още се използват в модели като Opel Meriva и свръхлуксозните Rolls-Royce, но това съвсем не ги прави масови. Въпреки названието си обаче те не са толкова опасни, а от практична гледна точка имат немалко предимства.
Хоризонтален скоростомер. Аналоговите прибори на арматурното табло все повече отстъпват място на дигиталните, но независимо от това скоростомерите са или кръгли, или отчитат скоростта с големи цифри. Няма обаче нова кола, която да разполага с добре познатите ни от миналото хоризонтални скоростомери.
Гуми с бял кант. - Още един дизайнерски прийом, който вече не се използва, а с него в миналото са се отличавали предимно най-луксозните автомобили. Ако някой производител на гуми реши да пусне подобен модел, бялата боя може да е и светлоотразителна, което ще направи автомобила още по-видим в тъмната част на денонощието.
Манивела. Съвременните автомобили също закъсват, при това в много от случаите аварията е свързана с липса на ток. Предвид тенденцията за намаляване на цилиндрите в двигателя не е лошо някой производител да се замисли за връщане на манивелата, която задвижва ръчно коляновия вал.
Ако сме пропуснали някое интересно решение от миналото, което днес не се използва, то ще се радваме да го споделите в коментарите под статията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 BMWfan
Коментиран от #22
13:04 09.07.2015
2 Гост
13:22 09.07.2015
3 фордаджия
Коментиран от #4
13:24 09.07.2015
4 Никой
До коментар #3 от "фордаджия":
Това, че в бг е така не означава, че навсякъде е така. Изкачащите фарове биха развързали ръцете на дизайнерите.13:36 09.07.2015
5 123
13:42 09.07.2015
6 vandim
13:47 09.07.2015
7 Коки
13:51 09.07.2015
8 БББ
13:53 09.07.2015
9 гост
Цялата седалка и дървените панели са приложени почти достоверно в Ситроен Кактус-само че страничните панели са гумени. Дървото е било леко за онова време, но днес се използва алумний, по-лек и тънък от дървен панел.
Стъклата бяха навремето квадратни-евтин и лесен начин, но днес могат да направят каквато и форма си пожелаеш, затова една конструкция с рамка и две парчета стъкла е по-тежка, а употребата на вентилация вместо отворени стъкла-по-икономична.
Навремето фаровете бяха кръгли или квадратни и от стъкло, което силно ограничава формата на предницата и тяхното положение особенно при остри предници.Днес само въобръжението е ограничител за формата и положението на фаровете.
Тези екстри са само за класическите автомобили, когато колите са управлявани от истински шофьори с умения и познания, а сега всичко е прекалено лесно за употреба. Пробвай се да обясниш на някой как се ползва манивелата да видим дали ще схване.
14:03 09.07.2015
10 Пенчев
Коментиран от #16
14:21 09.07.2015
11 Димитров
15:24 09.07.2015
12 Димитров
15:39 09.07.2015
13 Пламен
Коментиран от #21
16:18 09.07.2015
14 Иван
18:29 09.07.2015
15 S Doichinov
18:39 09.07.2015
16 qwerty
До коментар #10 от "Пенчев":
къде другаде ако затънеш до броните? ходи и откачай гумата закачена за пода на багажника.21:01 09.07.2015
17 фордаджия
Коментиран от #20, #27
23:20 09.07.2015
18 мост
00:09 10.07.2015
19 jp power
01:24 10.07.2015
20 mediator37
До коментар #17 от "фордаджия":
За Гърця не важи. Карат денем с угасени фарове.Коментиран от #25
03:43 10.07.2015
21
До коментар #13 от "Пламен":
Сваляш гумата и калника и въртиш.......07:15 10.07.2015
22
До коментар #1 от "BMWfan":
На тебе само камион Мерцедес пътна-помощ може да ти помогне.07:23 10.07.2015
23 bob
Коментиран от #26
07:55 10.07.2015
24 бд
Коментиран от #31
08:39 10.07.2015
25 фордаджия
До коментар #20 от "mediator37":
И само заради една Гърция да направят такъв автомобил тогава. :D11:10 10.07.2015
26 незнайко
До коментар #23 от "bob":
Разбира се че е на нова кола. Навремето даже 5 скорости бяха екстра а на снимката са 6. Независимо от това каналите не са удобни.12:42 10.07.2015
27 бивш фордаджия
До коментар #17 от "фордаджия":
Я кажи номера на директивата....Няма такава. В сърцето на Европа (Брюксел), карането на къси през деня не е задължително.15:42 10.07.2015
29 Вальо
18:52 10.07.2015
30 Коцката
21:51 10.07.2015
31 Коцката
До коментар #24 от "бд":
До #24 колега, не искам да се заяждам ама коли с динамо си има и в днешно време, или по точно абсолютно всички коли ;) манивелата не върти динамото :)21:52 10.07.2015
32 oppa
21:59 10.07.2015
33 дългия
22:05 10.07.2015
34 дълго име
10:03 11.07.2015
35 Голфа
11:29 11.07.2015
36 Голфа
11:32 11.07.2015
37 Голфа
11:34 11.07.2015
38 Ангел узунов
15:59 04.11.2015