Last news in Fakti

9 Юли, 2015 12:43 25 510 37

10 забравени автомобилни екстри

  • екстри-
  • автомобили

Автомобилният дизайн винаги се е влияел от модата, въпреки че основното, което се гледа при създаването му, са аеродинамика, функционалност и т.н. Различни модни течения в авто индустрията идват и си отиват, но има и такива решения, които според мнозина трябва да се използват и днес. Ето десет примера за технически и дизайнерски особености, които няма да е лошо да се възкресят в някои модели.

Т-образният таван. Този покрив със сваляеми панели и централна структурна греда дебютира още в началото на 50-те години на миналия век. Решението е разпространено е основно в американските автомобили, но прави откритите коли доста по-здрави и надеждни при евентуално преобръщане.

Прибиращи се фарове. Много от хитовите модели от близкото минало притежаваха подобни предни светлини, но изведнъж те изчезнаха от портфолиото на новите коли. Защо, никой не знае. Прибиращите се фарове осигуряват значително по-добра аеродинамика в прибрано положение.

Странични триъгълни прозорчета. Тази "екстра" присъстваше в почти всички автомобили от миналото. Сега тя е забравена, а може ефектинво да разхлажда купето при водачи, които по една или друга причина (здравословна или за икономия на гориво) не желаят да използват климатик.

Открити канали на скоростите. Става дума за ограничители (механични), чрез които по-точно се превключват предавките. Макар и в днешно време ръчните трансмисии да са доста точни, все има хора (начинаещи шофьори или пък дами), които бъркат трета с пета предавка, например.

Цял преден диван. Също едно от широко разпространените решения, основно в американските автомобили от 70-те години на миналия век. Сега, основно поради съображения за сигурност, тази опция не се предлага вече, но според нас може да се измисли хем сигурно, хем носталгично практично решение за връщане на цялата седалка отпред.

Дървени екстериорни декорации. Един от хитовете на автомобилостроенето през миналия век. Сега обаче никой не се сеща за подобни решения, а стари т.нар "уудита" почти не се движат по пътищата. Защо някой от производителите да не се пробва с подобен трик за някое семейно комби?

"Самоубийствени врати". Познати още като "suicide doors" все още се използват в модели като Opel Meriva и свръхлуксозните Rolls-Royce, но това съвсем не ги прави масови. Въпреки названието си обаче те не са толкова опасни, а от практична гледна точка имат немалко предимства.

Хоризонтален скоростомер. Аналоговите прибори на арматурното табло все повече отстъпват място на дигиталните, но независимо от това скоростомерите са или кръгли, или отчитат скоростта с големи цифри. Няма обаче нова кола, която да разполага с добре познатите ни от миналото хоризонтални скоростомери.

Гуми с бял кант. - Още един дизайнерски прийом, който вече не се използва, а с него в миналото са се отличавали предимно най-луксозните автомобили. Ако някой производител на гуми реши да пусне подобен модел, бялата боя може да е и светлоотразителна, което ще направи автомобила още по-видим в тъмната част на денонощието.

Манивела. Съвременните автомобили също закъсват, при това в много от случаите аварията е свързана с липса на ток. Предвид тенденцията за намаляване на цилиндрите в двигателя не е лошо някой производител да се замисли за връщане на манивелата, която задвижва ръчно коляновия вал.

Ако сме пропуснали някое интересно решение от миналото, което днес не се използва, то ще се радваме да го споделите в коментарите под статията.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 BMWfan

    3 2 Отговор
    Няма проблеми,ще направя специална поръчка на новата седмица да ми сложат манивела за запалване ;)

    Коментиран от #22

  • 2 Гост

    4 0 Отговор
    Теглич?!?!?!??!
  • 3 фордаджия

    4 0 Отговор
    Според мен от прибиращи се фарове няма нужда, тъй като вече се кара при постоянно светещи фарове. За манивелата - може би. Но определено съм за Т-образния таван, който според мен е много по-секси от изцяло липсващ таван, както и за механичния ограничител на скоростния лост. Последното също би изглеждало готино, стига да бъде направено наистина красиво.

    Коментиран от #4

  • 4 Никой

    4 0 Отговор

    До коментар #3 от "фордаджия":

    Това, че в бг е така не означава, че навсякъде е така. Изкачащите фарове биха развързали ръцете на дизайнерите.
  • 5 123

    3 0 Отговор
    Някои неща не са много практични. Хоризонтален скоростомер разграфен например до 300... няма да има толкова място по дължината на таблото. А фаровете вече не са само кръгли като някога, могат да го правят във всякакви форми, а и с тези масови дневни светлини вградени във фара, си е задължително да се виждат. В крайна сметка всичко е въпрос на дизайн.
  • 6 vandim

    4 0 Отговор
    Манивелата направо ще кърти мивки, особено за двигател който е напречно разположен. Интересно защо са ти искачащи фарове, при положение, че LED фаровете отиват към размера на топлийка и се вписват идеално в купе с коефициент на съпротивление под 0,30? А предната пейка ще повиши безопасността в пъти. Особено ако е дървена и са настанени всички журналисти запълващи медиите с безмислени статии през лятото.
  • 7 Коки

    2 0 Отговор
    Преди 40 години мислех да напиша книга за "Екстрите" - но все отлагах - сега е невъзможно само да се изброят - и с всеки ден се увеличават - Варшава и Волга бяха с цели предни седалки - МНОГО Е УЮТНО - имахме в катедрата и един JEEP - на ТЖ за лов - събирахме се на прадната седалка по 4 човека...
  • 8 БББ

    3 0 Отговор
    Излизащите фарове като цяло не се внедряват от одавна, поради това, че са доста опасни при сблъсък с пешеходец. Из нета има доста изписано по темата.
  • 9 гост

    2 0 Отговор
    Някои от нещата са неприложими в модерните автомобили, като например манивелата. Тя е излишна при съвременни двигатели поради тяхната зависимост от електрониката: не е старата схема на чукче и карбуратор, за да завъртиш и да запали.
    Цялата седалка и дървените панели са приложени почти достоверно в Ситроен Кактус-само че страничните панели са гумени. Дървото е било леко за онова време, но днес се използва алумний, по-лек и тънък от дървен панел.
    Стъклата бяха навремето квадратни-евтин и лесен начин, но днес могат да направят каквато и форма си пожелаеш, затова една конструкция с рамка и две парчета стъкла е по-тежка, а употребата на вентилация вместо отворени стъкла-по-икономична.
    Навремето фаровете бяха кръгли или квадратни и от стъкло, което силно ограничава формата на предницата и тяхното положение особенно при остри предници.Днес само въобръжението е ограничител за формата и положението на фаровете.
    Тези екстри са само за класическите автомобили, когато колите са управлявани от истински шофьори с умения и познания, а сега всичко е прекалено лесно за употреба. Пробвай се да обясниш на някой как се ползва манивелата да видим дали ще схване.
  • 10 Пенчев

    3 0 Отговор
    Друг забравен детайл е при джиповете резервната гума на вратата на багажника...

    Коментиран от #16

  • 11 Димитров

    2 0 Отговор
    BMW-520 1976 година на имаше функция на врътката за управление на въздушния поток на купето каято изсмукваше въздуха от купето и дима от цигарата оставена в пепелника
  • 12 Димитров

    1 0 Отговор
    третата врътка управлява посоката на въздушния поток http://ipocars.com/imgs/a/h/j/p/p/bmw__520_1976_5_lgw.jpg
  • 13 Пламен

    2 0 Отговор
    Манивела?? На кола с предно как ще стане( или по точно на напреки разположен двигател)?

    Коментиран от #21

  • 14 Иван

    2 0 Отговор
    На старите американски коли от 50-те до 70-те "пейката" отпред е официално за трима души.
  • 15 S Doichinov

    1 0 Отговор
    Открити канали за скоростите за младите шофьори и жените.Та жените и до ден днешен мислят,че R на скоростния лост означава Rally
  • 16 qwerty

    0 0 Отговор

    До коментар #10 от "Пенчев":

    къде другаде ако затънеш до броните? ходи и откачай гумата закачена за пода на багажника.
  • 17 фордаджия

    0 0 Отговор
    Пич, моля те! Има цяла европейска директива която постановява, че в Европейския съюз късите светлини на фаровете трябва да се използват през цялото денонощие независимо от осветеността на пътя.

    Коментиран от #20, #27

  • 18 мост

    0 0 Отговор
    Перденцата на стъклата! Много полезна екстра ако пътуваш с малки деца и им напича слънцето или ако решиш да си подремнеш в колата. Ръчни прозорци! Само с ръчната врътка за прозорците успявам от първия път да си наглася точно колкото искам да го отворя.
  • 19 jp power

    0 0 Отговор
    Пропуснал е автора багажника на тавана, имаше и едни гумени парчета дет висяха отзад май антистатични бяха, ааа много яки бяха задните габарити на ваз,. Що за екстра може да бъде хор. Скоростомер...или белия кант на гумата?
  • 20 mediator37

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "фордаджия":

    За Гърця не важи. Карат денем с угасени фарове.

    Коментиран от #25

  • 21

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "Пламен":

    Сваляш гумата и калника и въртиш.......
  • 22

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "BMWfan":

    На тебе само камион Мерцедес пътна-помощ може да ти помогне.
  • 23 bob

    0 0 Отговор
    Открити канали на скоростите. като гледам на някоя нова кола е сниман лоста. но както и да е :-D

    Коментиран от #26

  • 24 бд

    0 0 Отговор
    Само манивелата е невъзможна.Няма вече коли с динамо.

    Коментиран от #31

  • 25 фордаджия

    0 0 Отговор

    До коментар #20 от "mediator37":

    И само заради една Гърция да направят такъв автомобил тогава. :D
  • 26 незнайко

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "bob":

    Разбира се че е на нова кола. Навремето даже 5 скорости бяха екстра а на снимката са 6. Независимо от това каналите не са удобни.
  • 27 бивш фордаджия

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "фордаджия":

    Я кажи номера на директивата....Няма такава. В сърцето на Европа (Брюксел), карането на къси през деня не е задължително.
  • 29 Вальо

    0 0 Отговор
    Навремето най голямата екстра беше диск от компютър под огледалото! Също и тапи от оцет на чистачките.
  • 30 Коцката

    0 0 Отговор
    колега, не искам да се заяждам ама коли с динамо си има и в днешно време, или по точно абсолютно всички коли ;) манивелата не върти динамото :)
  • 31 Коцката

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "бд":

    До #24 колега, не искам да се заяждам ама коли с динамо си има и в днешно време, или по точно абсолютно всички коли ;) манивелата не върти динамото :)
  • 32 oppa

    0 0 Отговор
    Вож разликата между динамо и алтернатор ... Коли с динамо Няма вече в производство
  • 33 дългия

    0 0 Отговор
    ее само се заяждате един друг че бил казал динамо... не защитавам никой ама 31 е прав манивелата няма нищо общо с динамото/алтернатора
  • 34 дълго име

    0 0 Отговор
    зелена или оранжева булана на кората отзад и колкото се може по шарени възглавници
  • 35 Голфа

    0 0 Отговор
    Скоростен лост тип "зарче".
  • 36 Голфа

    0 0 Отговор
    Плетена от баба ви вълнена облицовка на волана
  • 37 Голфа

    0 0 Отговор
    ... и ароматизатор "борче"
  • 38 Ангел узунов

    0 0 Отговор
    Ето още едно предложение.При сваляне на страничните стъкла на форд 17 м не остава странична конзола и стоеше много луксозно.От опит знам защото имах такъв ажтомобил