24 Април, 2004 21:43 6 782 0

Volvo 480

  • volvo-
  • volvo 480

"Купeте Volvo. Приличат на кашон, но са добри". Такава честна реклама предлага героят на Дъдли Муур във филма "Луди хора". Всъщност цели тридесет години по-рано друг Муур - Роджър, показва шведската марка в съвсем различно амплоа. През 1961 г. Volvo представя първото в историята си спортно купе. Р1800 няма абсолютно нищо общо с ръбатите си роднини и почти веднага се превръща в класика.

През 1986 г. скандинавците опитаха да повторят някогашния успех. Тогава на американския пазар дебютира 480, чиято главна задача бе да укрепи позициите на Volvo като направи марката привлекателна не само за баби и домакини с пет деца. Всичко в този автомобил бе ново - като се започне с шантавата каросерия, мелез между купе и комби, и се стигне до табуто "предно предаване". Уви, янките определено не харесаха експеримента. Тоталният провал в Америка обаче се превърна в добра новина за европейците, защото през есента на следващата 1987-а 480 пристигна на Стария континент.

Шведското купе така и не се превърна в бестселър, а и класическия статут на предшественика Р1800 остана химера. За сметка на това 480 положи нов крайъгълен камък в развитието на Volvo и се оказа първият от цяла нова генерация модели, които изпратиха в миналото старите ковчези на марката. Любителите на автомобилния индивидуализъм пък се сдобиха с още един вариант за сполучлива покупка, съчетаваща екзотика с високо качество. Е, по последния параметър 480 не може да се мери с останалата продукция на шведите - все пак се произвежда в Холандия. Въпреки това обаче спортното купе притежава достатъчно плюсове, за да му се обърне внимание. Особено на фона на цените на употребяваните екземпляри, които са сред най-ниските в класа...

За осем години Volvo успява да продаде малко повече от 80 000 480-ки. Слабата популярност на модела се обяснява най-вече с навлизането в непозната за производителя територия и най-вече стряскащия на пръв поглед дизайн на

каросерията

Тя сякаш е съставена от предница на спортен автомобил и задна част от класически универсал. Независимо, че се изработва извън Швеция обаче, скандинавският произход на купето веднага се познава. Антикорозионната защита на ламарините е безупречна дори при най-възрастните екземпляри. За жалост, личи и холаднската сглобка. В произведените през 1987 и 1988 г. коли често скърцат уплътнителите на вратите, а до 1993-та някои пластмасови елементи дразнят окото и слуха. Троши се цветната декорация по контура на долната част на задното стъкло, вибрира тапицерията на вратите, таблото резонира неприятно...

Иначе пръстът на шведските инженери се познава веднага по безупречната ергономия и масивните пропорции на арматурата. Разбира се, 480 все пак се класифицира като купе и удобството за пътниците на задните седалки е паднало в жертва на дизайна.

Салонът

предлага достатъчно комфорт единствено за водача и пътника до него. Ограничената функционалност се компенсира от богатото серийно оборудване, което е традиция за шведската марка.

Пазарната ниша на компактните спортни купета е доста по-свита от останалите класове и това прави конкуренцията оспорвана. Една от предпоставките за слабата поплулярност на 480 е ограниченият избор от

двигатели

Преките съперници на шведа - доколкото такива съществуват - предлагат по-богата гама от по-мощни двигатели, докато Volvo-то се екипира с общо два агрегата, доставяни при това от Renault. Те са 1.7- (95, 102, 106 или 109 к.с. в зависимост от катализатора) и 2.0-литров (110 к.с.). В модификацията Turbo малкият мотор се екипира с компресор, благодарение на който мощността нараства на 120 к.с. Именно този агрегат пасва най-пълно на концепцията на модела, но пък е и най-капризен. Амортизира се доста по-интезивно и бързо от останалите двигатели. Недостатъците на френската продукция обаче не подминават и тях. Особено податливи на дефекти са колите от първите две години на производството. Заради недостатъци на металообработката много коли с 1 700-кубиков мотор от този период показват сериозни дефекти, като принуждава Volvo да вземе мерки през лятото на 1989-а. Характерен недостатък на френските двигатели е слабата устойчивост на продължително натоварване, което обикновено става причина за пробиви в охладителната система.

В най-лошия случай се стига до прегряване и "заминала" гарнитура на главата. Сравнително често срещан дефект са неустойчивите празни обороти, които могат да се дължат на запушен инжекцион, но също така и на повреда на термичния датчик. Френско наследство са и проблемите със запалителната система - корозирали клеми, повреди на горивната помпа и генератора. Това са само част от дефектите, които мъчат

електрическата инсталация

При покупка задължително трябва да се изпробват всички нейни функции, за предпочитане колкото може повече накуп. Така ще отпадне съмнението за проблеми с централния електронен блок, командващ всички електрически системи на колата. Цената му е космическа. На фона на този потенциален проблем неточните показания на датчика на горивото изглеждат бял кахър.

Трябва да се признае, че за първи опит в предното предаване шведите са се справили отлично. Както всеки друг автомобил с такава схема на задвижване обаче, ходовата част има своите недостатъци. Проверка на състоянието на каретата и полуоските може да спести на бъдещия собственик доста средства. Volvo 480 не се кара от пенсионери, което се отразява на силовото предаване. Съединителят е подложен на по-високо натоварване от обичайното и се износва по-бързо. Дали на купувача предстои инвестиция в нов амбриаж се познава по тежкия ход на педала.

Разбира се, изобщо не е задължително избраният от Вас автомобил да страда от изброените проблеми. Качеството на изработката на Volvo 480 след 1992-1993 г. става почти безупречно и екземпляри, произведени след това могат да се купуват без особени притеснения. По-старите коли обаче са потенциална бомба със закъснител, защото цените на резервните части са зловещи.

Справка за модела
Volvo 480 (E, EX)
История
Август 1987 В холадските заводи на Volvo стартира производството на 480, първото спортно купе на компанията от 1972 година. Моделът се оборудва с 1.7-литров двигател на Renault с мощност 95, 106 или 109 к.с.
Януари 1988 Започват продажбите на модификацията Turbo със 120 коня
Септември 1989 Работният обем на двигателя е увеличен от 1 709 на 1 721 см3. След екипирането му с катализатор мощността намалява до 102 к.с.
Септември 1992 Моторната гама е разширена с нов двулитров агрегат с мощност 110 к.с. Каросерията претърпява незначителна модернизация
Февруари 1994 Мощността на 2.0-литровия двигател е намалена на 109 к.с.
Септември 1995 Производството на Volvo 480 е преустановено

 

Цени на резервни части
Двигател
6 753 EUR
Турбокомпресор
982 EUR
Скоростна кутия (механична)
1 626 EUR
Динамо
402 EUR
Стартер
378 EUR
Водна помпа
106 EUR
Ауспух (без катализатор)
613 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
103 EUR
Накладки (предни дискови)
45 EUR
Фар (прибиращ се, комплект)
220 EUR
Сервомотор на фара
247 EUR
Преден калник
200 EUR
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Volvo 480 Turbo /120 к. с./, 1988-1995 г.

 

Volvo 480 (E, EX)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
1996
1995
1994
1993
1992
Volvo 480 ES
3
75/102
19 148
-
-
-
-
2 450
Volvo 480 S
3
75/102
17 481
-
-
-
-
2 100
Volvo 480 Sports
3
75/102
19 424
-
-
-
-
2 300
Volvo 480 S
3
80/109
18 867
-
-
3 300
-
-
Volvo 480
Model 95 S
3
80/109
17 844
-
3 750
3 400
-
-
Volvo 480 Collection
3
80/109
17 844
-
3 800
-
-
-
Volvo 480 S
3
81/110
18 867
-
-
3 300
2 600
2 250
Volvo 480 Sports
3
81/110
21 264
-
-
-
-
2 500
Volvo 480 Collection
3
88/120
19 378
-
4 000
-
-
-
Volvo 480
Turbo
3
88/120
21 577
-
-
3 700
2 950
2 500
Volvo 480
Turbo Model 95
3
88/120
19 378
-
3 950
3 600
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke

 

Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА