Колкото повече, толкова по-добре. Подобно на всичко останало в Америка, принципът на изобилието винаги е бил ръководещ в щатското автомобилостроене. Именно затова янките преживяват така тежко петролната криза през 70-те и началото на 80-те години. Кучето обаче скача според тоягата и в този период всички американски производители са принудени да посмалят габаритите и разхода на возилата си под натиска на увеличаващия се внос и законодателните инициативи на Конгреса. Една от жертвите на новите реалии се оказва гигантският всъдеход Chevrolet Blazer, продаван от 1971 г. Дванадесет години след дебюта му се ражда неговото второ поколение, което американците определят като "компактно комби с повишена проходимост". Донор за новака става пикапът S-10, чиято каросерия е закрита и обзаведена с втори ред седалки. Така GM се надява да се опъне на японската инвазия, а защо не и да опита пробив в Европа, където в началото на 90-те SUV инвазията тепърва предстои.
Chevrolet Blazer и близнаците му GMC Jimmy/Oldsmobile Bravada се срещат значително по-рядко по българските пътища, отколкото, да речем, Jeep Cherokee или Ford Explorer. В повечето случаи това са всъдеходи от второто поколение на модела, произвеждано между 1983 и 1994 г. Далеч по-интересни за любителите на американската автомобилна школа обаче са Blazer-ите от третата генерация, чиито официални продажби на Стария континент започват в началото на 1995-а. Това се дължи от една страна на възрастта на тези возила, а от друга - на несравнимо по-високото им качество в сравнение с предшествениците. През 1994 г. GM модернизира из основи бестселъра си, за да се противопостави на японската кохорта в същия клас.
Резултатите са окуражителни, макар че Blazer така и не успява да достигне далекоизточните си конкуренти нито по технически параметри и екслпоатационни характеристики, нито по качество на изработката. Не всяка покупка обаче се диктува от рационални доводи. Подобно на всеки американски автомобил в Европа, случаят с Blazer опира по-скоро до избора на сърцето. Всъдеходът на Chevrolet носи духа на щатските разбирания за подобен род возило, пък било то и в "умален" мащаб. В този смисъл моделът винаги ще привлича любителите на американското автомобилостроене.
"Компактен" и "всъдеход" са две от определенията за Blazer, които европейците никога няма да приемат. Ако уточнения за първия белег са ненужни, то по втория признак определено може да се поспори. Blazer се предлага както във вариант със задвижване на четирите колела, така и само със задно предаване. Макар във "всъдеходния" си вариант моделът да не разполага с оборудването на истински джип.
Blazer се предлага в модификации с къса и дълга база с три или пет врати съответно. Качеството на сглобката може да се нарече задоволително, като след 1995 г. прогресира значително. Лаковото покритие на
каросерията
няма забележки, но при по-стари коли започва да се появява повърхностна корозия в зоните на сглобка и ръбовете на купето. Ръждясва и ауспухната система, но сериозни дефекти по изработката няма.
За несвикналия европеец Chevrolet Blazer винаги ще си остане екзотика с габаритите и конструктивните и дизайнерски решения на интериора. Първоначалната изненада от нетипичното разположение и оформление на арматурното табло, седалките и материалите в салона обаче отстъпва място на кусурите, които бързо започват да правят впечатление. За размерите на каросерията салонът определено би бил организиран по-рационално от европейски или японски производител. Особено показателен в това отношение е вариантът с три врати, достъпът до чиято задна седалка е силно затруднен. Версията с дълга база е далеч по-функционална, но и при нея прави впечатление малкият обем на багажника. Дори при свалена облегалка на задната седалка вместимостта не достига 1 000 литра. Доста комбита от европейския среден клас разполагат със значително повече при подобна конфигурация. За сметка на това сглобката си я бива, а материалите радват сетивата. Комфортът и ергономията също са на ниво, стига да се пропуснат слабата информативност на показателните уреди и някои дребни недостатъци като заяждащото жило на газта, което се заклинва в шумоизолиращите панели между салона и двигателя, или вечно мръсната резервна гума.
Кандидат-собственикът на Chevy Blazer трудно ще изпадне в тежки колебания при избора на
двигател
В Европа се внася само една модификация, екипирана с познатия още от началото на 70-те години 4.3-литров V-образен шестцилиндров агрегат Vortec. Освен с него, моделът се оборудва с още два мотора - 2.5- и 2.8-литров, четири- и шестцилиндров съответно.
Официално обаче такива версии не са продавани на Стария континент и купувачът рискува доста с поддръжката и дори с елементарното им обслужване.
За почти 30 години на поточните линии 4.3-литровият шестак на Blazer е претърпял доста промени, най-съществената от които е оборудването му с инжекцион през 1988 г. Слави се като изключитнелно здрав, спокоен и мощен агрегат, способен да издържи без особени проблеми по 400-500 хил. км. Газоразпределителният му механизъм се задвижва от верига, което освобождава собственика дори от грижата за смяна след определен пробег. При възникване на нетипични звуци все пак се налага намеса, която се изразява в около 5-часова операция в квалифициран сервиз. Единствената категорична препоръка на специалисти и препатили собственици е да се избягват всячески почистващи добавки към горивото. Те съкращават живота на горивната помпа, която не е никак евтина.
Blazer се оборудва с “ръчни”
трансмисии
крайно рядко. Почти 95% от екземплярите са екипирани с автомат, който работи изключително меко и приятно. Маслото и филтърът му трябва да се сменят на всеки 50 хил. км, като се следи за цвета на смазочната течност. Загубата на прозрачност е признак за предстоящи проблеми. Раздатъчната кутия на версиите с двойно предаване са с електрическо управление. Предният мост се включва с помощта на копче на арматурата. Силното є място е верижното предаване, което служи дълго и вярно, а при нужда се сменя лесно.
За американски автомобил Blazer се държи доста добре на пътя. Торсионното
окачване
и амортисьорите поглъщат неравностите охотно, но стабилността не страда особено от това. Рамната конструкция гарантира дълъг живот на шасито. Ходовата част също се обажда рядко. Амортисьорите се нуждаят от смяна едва след 100 000 км. Не бива да се забравя, че всички основни компоненти на окачването - шарнири, накрайници на кормилните щанги и т.н. - се смазват. Добре е това да се прави на всеки 5-8 000 км.Chevrolet Blazer може да създаде най-големи грижи на собственика си не толкова със сериозни дефекти и повреди, колкото трудното обслужване и липсата на резервни части. Моделът си остава екзотика за българските условия, което - парадоксално - е и едно от най-приятните му преимущества.
Справка за модела
|
|
Chevrolet Blazer (S-10)
|
|
История
|
|
Януари 1994 | На автосалона в Детройт GM показва пред публика радикално обновената серия S-10, продавана под марките Chevrolet Blazer и GMC Jimmy. Моделът постарому е базиран на пикапите S-10 Pickup/GMC Sonoma, но всички възли и агрегати са преработени основно. Непроменен остава само 4.3-литровият V6 с мощност 193 к.с. |
Януари 1995 | Започват продажбите на най-луксозното изпълнение Oldsmobile Bravada |
Март 1995 | Официално стартират продажбите на Chevrolet Blazer в Европа |
Август 1996 | General Motors do Brasil започва производството на лекомодифицирана версия на Blazer в Бразилия |
Септември 1996 | Външността на модела е модернизирана |
Юли 1998 | Започва сглобяването на Chevrolet Blazer в Елабуга, Татарстан |
Цени на резервни части
|
|
Двигател
|
3 083 EUR
|
Скоростна кутия (автоматична)
|
1 989 EUR
|
Динамо
|
199 EUR
|
Стартер
|
112 EUR
|
Водна помпа
|
163 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
460 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
150 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
77 EUR
|
Фар (комплект)
|
70 EUR
|
Преден калник
|
292 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Chevrolet Blazer /193 к. с./, произведен 1994 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА Chevrolet Blazer
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
1999
|
1998
|
1997
|
1996
|
1995
|
Chevrolet Blazer
Base |
2
|
142/193
|
28 881
|
-
|
10 150
|
-
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer Mid
|
2
|
142/193
|
32 058
|
14 000
|
11 950
|
-
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer
Lux |
2
|
142/193
|
33 438
|
14 650
|
12 550
|
-
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer Comfort
|
4
|
142/193
|
32 109
|
-
|
-
|
-
|
9 050
|
7 100
|
Chevrolet Blazer
Base |
4
|
142/193
|
30 652
|
-
|
11 550
|
10 400
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer
Mid |
4
|
142/193
|
31 138
|
-
|
11 700
|
10 100
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer
Lux |
4
|
142/193
|
33 183
|
-
|
12 550
|
11 200
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer
Lux permanent |
4
|
142/193
|
34 832
|
-
|
13 400
|
12 050
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer
Base |
4
|
142/193
|
30 429
|
-
|
12 400
|
-
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer Lux permanent
|
4
|
142/193
|
33 007
|
-
|
13 600
|
-
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer Mid
|
4
|
142/193
|
33 720
|
15 150
|
12 750
|
-
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer Lux
|
4
|
142/193
|
35 126
|
16 050
|
13 700
|
-
|
-
|
-
|
Chevrolet Blazer Mid
|
4
|
142/193
|
32 390
|
14 550
|
12 500
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА