За приятно кръглата сума от 25 000 евро може да се направи чудесен коледно-новогодишен подарък за всеки любител на автомобилите. Практичните последователи на Хенрифордовата максима за знака за равенство между "най-добрата" и "новата" кола вероятно веднага биха се ориентирали към седан от среден клас с всички възможни екстри, пък бил той и не от най-престижната марка. По-пресметливите и претенциозни купувачи може би биха се насочили към употребяван две-три години автомобил, но без компромиси с модела и производителя. Макар и рядка, трета порода луди глави с готовност биха вложили всичко в уникално возило, чиято практичност клони към отрицателни стойности, но пък и шансът да остане незабелязано също минава под нулата. За такъв автомобил обаче 25 000 евро вече не изглеждат така приятно кръгла сума. Толкова струва нов спортен хечбек, 15-ина годишно Porsche 911 (при късмет) или в най-добрия случай реликва с антикварна стойност, в чиято реставрация трябва да се вложат поне още 25 000. Е, съществува, разбира се, и малко по-нетрадиционен подход към реализацията на бляна за уникалност, при това без да се търсят кой знае какви компромиси с имиджа. Решението се нарича Chevrolet Corvette С5. Легенданият американски спорист може и да няма точно ултраелитарния статут на Ferrari или Lamborghini, но в България я има пет бройки, я не... На цената на нов Golf GTi всеки би могъл да се сдобие с детройтска мускулатура в най-чистия є V-образен 8-цилиндров вид. Каква по-приятна тема за мечтания в Новогодишната нощ? Corvette С5 се произвежда от 1997 до 2003 г., с което цената му изглежда още по-привлекателна. Спортните коли от такъв клас на подобна възраст струват поне двойно, а някои от тях нямат и капка от реномето и наследството на американския културист с половинвековна история. Corvette се произвежда с плексигласова каросерия още от 1953-а, когато дебютира на пазара, а с това отпадат притесненията за продължителността на живота є. Всъщност, това важи само за видимата є част, защото шасито си е метално и превантивната му обработка с антикорозионни препарати със сигурност не би навредила.
Любителите на високите технологии в двигателостроенето няма да открият никакво очарование под предния капак на Corvette. Там няма нито четири клапана на цилиндър, нито турбо или механичен компресор, да не говорим за променливи фази на газоразпределението - само брутална детройтска мощ. Янките не си падат по сложните конфигурации и още от време оно си знаят, че Vette се екипира с Малък или Голям блок. Седемлитровият "батко" завършва кариерата си някъде през Петролната криза, но и "дребният" има с какво да впечатли европееца. Архаичната донякъде технология на 5.7-литровия агрегат се отплаща с дълговечност, липса на механични проблеми и разход от около 20 литра в града. На магистрала мощността от 344, 385 или 405 к.с. (в зависимост от модификацията) също взема своето, макар някои собственици да се кълнат, че са успели да свалят разхода до фантастичните 8.5 литра със спокойно каране.
В никакви съществени недостатъци не може да бъде обвинена и трансмисията на С5, независимо дали става дума за механика или автомат. Двата типа скоростни кутии са "оттренирани" с десетилетията и е почти изключено да бъдат повредени дори при най-настървени издевателства. Стара традиция при Corvette е т.нар. трансаксъл - трансмисията и диференциалът формират общ блок, което подобрява разпределението на масата между предния и задния мост. Собственици на модела обаче предупреждават, че това създава риск от прегряване на диференциала при продължително спринтиране по магистралата.
Онова, което винаги е пречело на членството на Corvette в елита на суперавтомобилите, си остава масовостта на продукцията. Дефицитът на уникалност обаче съвсем не е единствената причина за това. Едросерийното производство априори изключва върховно качество и интериорът на С5 не прави изключение. Използваните материали и сглобката им са просто на светлинни години от понятието ексклузивност, седалките се деформират, а арматурното табло изглежда някак евтино и претупано. Серийното инсталиране на стереосистема Bose звучи като добър атестат, но само докато не бъде пусната. Звукът удивитално напомня на акустиката на стадион, а задните тонколони твърде често се оказват повредени. Магарии прави и електрическата система. Индикаторът за горивото няма никаква връзка с реалността, а бордовият компютър лъже като дърт циганин-шизофреник.
Употребяван Corvette С5 може и да струва колкото нов спортен хечбек, но в някои аспекти поддръжката му си е като на суперавтомобил. Достатъчно е да се калкулира стойността на четири нови гуми Goodyear Eagle F1 GS (245 отпред, 275 отзад), а те се сменят често. Абсолютно същото важи и за спирачките. Към изправящите косата разходи следва да се причисли също ауспухната система.
Независимо дали става дума за купе, кабрио или тарга обаче, Corvette си остава легенда, способна да достави удоволствие, каквото европейски автомобил никога няма да може. Детройтският спортист е продукт на съвсем различна конструкторска и технологична култура. Това обяснява гнева на американските фенове по повод решението същата емблема да носят и колите на Daewoo. Малцина биха се впуснали в авантюра с такъв автомобил, но пък ако човек не си помечтае на прага на Новата година, кога иначе..?
Справка за модела
|
|
Chevrolet Corvette C5 (Y)
|
|
История
|
|
1997 | На автосалона в Детройт Chevrolet представя петото поред поколение на Corvette. Моделът се екепира с V-образен 8-цилиндров “Малък блок” с обем 5.7 литра и мощност 344 коня. Предлагат се каросерии тип купе и тарга. |
1998 | Започват продажбите на версията кабриолет. |
2001 | На пазара е пусната модификацията Z06 с мощност 385 к.с. |
2002 | Corvette Z06 получава нови 20 к.с. в повече и мощността нараства на 405 коня. |
2003 | По случай 50-годишния юбилей на модела е пусната специална серия Corvette 50th Anniversary. |
2004 | Представено е шестото поколение Corvette C6. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател
|
11 914 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
2 796 EUR
|
Динамо
|
653 EUR
|
Стартер
|
427 EUR
|
Водна помпа
|
390 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
2 536 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
276 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
173 EUR
|
Фар (комплект)
|
709 EUR
|
Калник
|
494 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Chevrolet Corvette /344 к. с./, произведен 2001 г.
|
Chevrolet Corvette C5 (Y)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Chevrolet Corvette C5 (1997-2003)
|
|
Работен обем
|
5 665-5 735 куб. см
|
Мощност
|
344-405 к. с. |
Максимална скорост
|
277-295 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
4.8-4.6 сек.
|
Dodge Viper (1988-2001)
|
|
Работен обем
|
7 990-8 275 куб. см
|
Мощност
|
364-520 к. с. |
Максимална скорост
|
257-309 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
4.8-3.8 сек.
|
Pontiac Firebird (1993-2002)
|
|
Работен обем
|
3 353-5 735 куб. см
|
Мощност
|
148-320 к. с.
|
Максимална скорост
|
205-270 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
8.9-5.0 сек.
|
Ford Mustang (1994-2003)
|
|
Работен обем
|
3 797-4 604 куб. см
|
Мощност
|
145-390 к. с. |
Максимална скорост
|
200-286 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
9.0-4.6 сек.
|
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА