По време на най-значимото изложение за електроника CES (Consumer Electronics Show), което традиционно се провежда в началото на всяка година в Лас Вегас, станахме свидетели на неочаквано силно присъствие на автомобили. На CES 2016 никой не показа нови серийни модели. Те ще се появят на традиционните световни автомобилни изложения, първото от които започва в Детройт. В Лас Вегас обаче видяхме интересни концепции, показващи като цяло какви ще са колите след 5 години. Акцентът тази година беше върху т.нар. безпилотни автомобили и по-конкретно бяха демонстрирани последните открития по отношение на системите за автономно движение. Сред множеството прототипи се откроиха тези на BMW, Volkswagen, Kia и малко известната компания Faraday Future. Интересна автономна система показаха и специалистите от Harman.
BMW
Баварският концерн представи безпилотния автомобил i Vision Future Interaction. Иновацията е построена на базата на концептуалния роудстър i8 Spyder и има за цел да покаже как ще изглеждат спортно ориентираните автомобили на бъдещето. BMW i Vision Future Interaction има три режима на управление: Pure Drive, Assist Mode и Auto Mode. При първия режим Pure Drive за управлението на колата отговаря само и единствено водача, при втория Assist Mode се включват спомагателни системи, но водача отново взима участие в управлението, докато при третия Auto Mode, който беше основен при представянето - автомобилът се движи само с помощта на електрониката. При Auto Mode именно електрониката управлява, както волана, така и педалите за газ и спирачка. В този случай на волана светят сини датчици. Когато те станат червени обаче, автомобилът преценява, че водачът трябва да поеме контрол над управлението. Промяната на цветовете е гарнирана и със звуков сигнал.
Volkswagen
VW пък показа микробуса на бъдещето. Легендарният Microbus на VW се прероди с електрическо сърце, като иновацията е наречена Budd-e. В концепцията дебютира и новата платформа на концерна, наречена MEB и разработена специално за електромобили и хибриди с възможност за зареждане от битовата мрежа. Прототипът има слънчеви батерии на покрива, а арматурното табло се доминира от три големи сензорни дисплея. Прототипът разполага с редица функции за безпилотно управление, включително със система за напълно самостоятелно паркиране, която ще дебютира в следващото поколение на всъдехода Touareg през 2017-а. Според все още непотвърдена информация, година по-късно, през 2018-а, Budd-e също ще влезе в серийно производство.
Faraday Future
Малко известната компания Faraday Future демонстрира по време на CES 2016 първия умен електрически суперкар. Той представлява една любопитна концепция на автомобил на бъдещето и по-конкретно превозно средство с форми и характеристики на суперкар, работещо на ток и изцяло свързано с интернет. Концепцията, наречена FFZERO1 изглежда като автомобил на някой от филмовите супергерои и ако се вярва на производителя, то тя разполага с мощност 1000 к.с. и ускорява от 0 до 100 км/ч. за под 3 секунди. В момента в компанията работят специалисти, които са бивши служители на Tesla, BMW и General Motors, съставът на компанията наброява 400 души, което според мнозина от специалистите в бранша е предпоставка за едно добро бъдеще.
Harman
Компанията Harman International Industries не се отнася към автомобилните производители, но новата и разработка, показана по време на CES 2016 заинтригува всички. Става дума за нова система, която оценява състоянието на водача по неговите зеници. Идеята не е нова, но инженерите от Harman уверяват, че именно те са тези, които са я довели до съвършенство. Всичко това става само с помощта на иновационна камера, като по този начин скъпоструващите датчици, които се интегрират във волана или в седалката, стават ненужни.
Kia
Главната новост на корейците по време на CES 2016 се заключава в това, че те решиха да представят отделна марка, която е предназначена само за автономни коли. Тя се нарича Drive Wise и този под този бранд ще бъде пусната първата серийна Kia, която ще се движи без помощта на водач. За разлика от европейските и американски компании, които са на мнение, че безпилотните коли ще бъдат пуснати в серийно производство още след 5 години, корейците са по-големи песимисти. Те смятат, че напълно автономна кола ще може да се появи на пазара чак през 2030 година. Дотогава обаче те ще интегрират много от системите за автономност в останалите свои модели. Първото нещо, което ще стане реалност в колите Kia е системата за самостоятелно паркиране на колата, без да се налага водачът да е в нея. А кой ще е първият автомобилен производител, който ще пусне на пазара напълно автономна кола и как ще бъдат разглеждани нейните действия при евентуална катастрофа, са все въпроси, отговорите на които ще получим най-рано след 5 години.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кубето
10:17 11.01.2016
2 Миро
11:20 11.01.2016
3 Николай
11:25 11.01.2016
4 николай
щото моята Кия ме заведе в Длъжко веднъж без да ме пита при един циганин с пушка
11:30 11.01.2016
5 за всички съфорумци
Колите ще бъдат на първо место бе ен ве, ваг-.ни, за амбициозните бедняци мерцедес и никакви японски джапанки, нали така!
11:36 11.01.2016
6 честно
11:46 11.01.2016
7 ФФ98
12:58 11.01.2016
8 гларус
Коментиран от #23
13:09 11.01.2016
9 Бай Тошо
13:10 11.01.2016
10 Бхд БхД
15:10 11.01.2016
11 Ярослав Станчев
Коментиран от #15
15:10 11.01.2016
12 Нов чо
16:28 11.01.2016
13 dhcp
Коментиран от #14
16:34 11.01.2016
14 Българин
До коментар #13 от "dhcp ":
По тази логика,си изхвърли автоматичната пералня, маани си телевизора и си вземи един Електрон 714Д и на место сегашния си телефон си тури картата у Нокиа 3310. Голф 1 викаш, направо на костенурка минавай,тя е още по-непретенциозна.Коментиран от #19
18:22 11.01.2016
15 Роман Ценов
До коментар #11 от "Ярослав Станчев":
Точно така колега.19:24 11.01.2016
16 guesttt
всички тези "високи" технологии ще са за коша :)
19:39 11.01.2016
17 Di Stoev
20:37 11.01.2016
18 Иван
20:39 11.01.2016
19 dhcp
До коментар #14 от "Българин":
Само дето едното може да те остави на пътя, а другото няма да ти изпере дрехите. И между другото като каза нокиа 3310... само я вадя от шкафа, забърсвам и прахта, бода сим картата и почвам да говоря. Не помня на колко години е и работи перфектно, а предишния ми телефон (ноут 3) едвам започна третата година и го пенсионирах... Следиш ли ми мисълта? По-новите и по-модерни неща карат много по-малко от старите и не са така надеждни.21:35 11.01.2016
20 BMW
Коментиран от #21
00:20 12.01.2016
21 Кофата
До коментар #20 от "BMW":
Не е лошо да ги сменяш всяка година , обаче има малък проблем.Нямаш мангизи бе!07:36 12.01.2016
22 trivago
19:47 12.01.2016
23 Ivan Karlukovski
До коментар #8 от "гларус":
+121:37 12.01.2016
24 Някой
18:24 13.01.2016