Техническият преглед на употребяван автомобил е велика наука. Един от важните раздели в нея е оценка на състоянието на каросерията. Когато автомобилът е удрян или пък е започнал да загнива, се налага пребоядисване. Как обаче можем да разпознаем коя кола е с оригиналната си боя и коя е пребоядисвана? Най-лесно пребоядисван детайл може да се открие с помощта на специален бояджийски инструмент, подобен на едностранен шублер, но той е доста рядък и скъп. Има няколко основни признака, по които повторното нанасяне на боя върху колата или върху определени детайли може да бъде разпознато с просто око, дори и от непрофесионалист.
Разлика в отделните детайли
Това е един от основните признаци, че колата е посещавала бояджийски цех след напускането си от завода. Дори и най-прецизните майстори допускат разлика в цветовите гами, най-малкото защото новата боя търпи изменения, причинени от слънце и други метеорологични условия. За да откриете подобен детайл трябва да гледате автомобила от около метър разстояние под три ъгъла - 45, 90 и 110 градуса. Ако има разлика в цветово отношение, то тя със сигурност се вижда при един от тези ъгли. Важно е и още нещо. При огледа на колата слънчевите лъчи не трябва да попадат перпендикулярно на детайла, който оглеждате. Това силно намалява разликата в цветовете.
"Язвички" по лаковото покритие
Съвсем малките кратерчета по лаковото покритие над боята говорят за това, че на повърхността на боята е попаднала миниатюрна маслена частица. Тези вещества "прогарят" повърхностния лак и в резултат на това възникват въпросните "язвички". Да се оправи този дефект е крайно трудно и поради тази причина болшинството майстори го оставят така. Подобни маслени частици могат да попаднат върху боята дори и когато колата се боядисва в специализирана камера. В автомобилните заводи допускът на подобни частици върху детайл е 4-5 и ако по някой от детайлите има повече, то това е сигурен признак за неговото пребоядисване. Откриването на подобни дефекти е трудно, но най-важното е да не бързате и да разглеждате детайлите по-обстойно.
Шагрен
Това е дефект, който нерядко се получава върху лаковото покритие на пребоядисван детайл и представлява повърхност, наподобяваща на портокалова кора. Понякога тя е ясно различима, но в други случаи трябва по-внимателен оглед. Шагренът е следствие от неправилно използване на бояджийския пулверизатор - на какво разстояние се държи, какво е налягането в него и още куп други фактори. И ако майсторът се обърка повече, то лаковото покритие не може да скрие дефектът, приличащ на портокалова кора. За да се определи наличието на шагрен в даден детайл, то той трябва да се сравнява със съседни детайли (това при условие, че не е пребоядисван целия автомобил). Ако пък даден детайл е по-гладък от другите, то това е признак, че е допълнително полиран, което пак може да означава, че е пребоядисван.
Резки под боята
Ако автомобилът е пребоядисван при "кварталния майстор" и той някак си е уцелил цвета, то наличието на малки цепнатини също е определящ признак. Те се появяват от ръба на шпаклата, с която се нанася китът. И ако шкуркането и шприц кита не са достатъчно, то след нанасяне на боя тези резки остават. Трябва да се знае, че най-много дефекти от пребоядисване личат при черните автомобили. По-трудно се откриват пребоядисани детайли на сиви и сини коли, а най-неразгадаеми по отношение на боя са белите и сребристи автомобили. Особено в слънчево време, когато ярките лъчи имат способността да прикрият гореописаните дефекти. Така че при оглед на автомобил бъдете внимателни, но колкото и да го гледате трябва да знаете, че стара кола и млада жена са на късмет.
Това са само част от признаците, по които можете да разберете, че един автомобил е пребоядисван. Имайте предвид, че снимките са доста увеличени за да можем да покажем въпросните обекти. В действителност те са доста по-незабележими. Има още куп други, като непочистени от боя гумени уплътнения, цветен прах по стъклата и т.н. Всички тях може да ги допълните в коментарите под статията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Любенов
Коментиран от #14
10:47 16.04.2016
2 opchamp
Коментиран от #3, #5
10:54 16.04.2016
3 Калоян
До коментар #2 от "opchamp":
Хубаво материалче. При новите, шагрена има, но е минимален. Тук говорим за доста по-голям.10:59 16.04.2016
4 ххх
12:50 16.04.2016
5 гост
До коментар #2 от "opchamp":
Така е, да, новите коли имат доста по-некачествена боя от старите коли. Шагрен плюс по-тънка и лесно се надрасква. Затова пък повечето детайли са пластмасови и поправката им не е трудоемка като при металните.Други белези са отцепването по ръбовете на детайлите. Мнозинството от бояджии не се стараят достатъчно след като подготвят колата със сприц кит да покрият ръбовете по врати, капачка за бензин и калници. след като махнат тиксото на места остава милиметър непокрит шприц. Друг детайл са подкалниците, гумите и лайсните - кварталните майстори не си дават зор да ги покриват, но при професионалистите тези части се свалят, за да не се напръскат: тогава пък може да не се монтират правилно: разместени или изпочупени щипки.
Самото пребядисване не е от такова значение, но подготовката и изправянето на детайлите е много по-значимо. Има коли с килограми кит по тях и ако тенекията не се изправи максимално и кита да се използва само за заглаждане, тогава след година си проличават пукнатините от наслоения кит. Така че най-добре се сменя цял детайл, морги има много, след това само се сприцва и заглажда, така е редното, ако не се купуват детайли от магазина разбира се, които естествено пак се поядисват.
13:06 16.04.2016
6 УГЕЮ
14:12 16.04.2016
7 onq s konq
Коментиран от #27
14:52 16.04.2016
8 ГОСТ
14:54 16.04.2016
9 ДЖАМБАЗИН
Коментиран от #10, #12, #13
17:05 16.04.2016
10 МоТо
До коментар #9 от "ДЖАМБАЗИН":
Частично всички коли рано или късно минават на пребоядисване- вратата одраскана,калника леко сурнат и т.н. - има хора които работят много добре,е ,има и по-калпава работа винаги!17:11 16.04.2016
11 Реалиста
17:12 16.04.2016
12 Марто
До коментар #9 от "ДЖАМБАЗИН":
Статията си е супер.17:42 16.04.2016
13 Бангеев
До коментар #9 от "ДЖАМБАЗИН":
Много си ограничен. Типичен горублянец - без каквото и да било образование, но имащ самочувствието, че знае всичко за автомобилите. Моята кола, например е четири годишна, с история от вносителя и няма нито един пребоядисан детайл. Относно статията мога да кажа, че дава ценни съвети на обикновените хора, тръгнали да си купуват коли от такива като теб.Коментиран от #19, #20
17:45 16.04.2016
14 Пикачу
До коментар #1 от "Любенов":
Не разбирам - какво лошо има една кола да е пребоядисана ?През соца , вероятно само в България, когато продават накоя безценна Лада хвалбата беше : "Виддаш ли , колата е с оригиналната си боя !" Ама те потъвала в ръждиви кратери , но пък боята била "оригинална4 т.е съэветска ?! Сега , гледам , още има подобни шапшали.
18:04 16.04.2016
15 Иван
18:10 16.04.2016
16 пИКАЧУ
Коментиран от #18
18:24 16.04.2016
17 Чичо
Коментиран от #25
18:49 16.04.2016
18 бай Иван
До коментар #16 от "пИКАЧУ":
Ми смятай 8 години по 100000 на година по 35км на ден това много ли е?Коментиран от #24
19:07 16.04.2016
19 Калоян Велинов
До коментар #13 от "Бангеев":
ЗАЩО СЛАГАШ ВСИЧКИ ХОРА И КОЛИ ПОД ОБЩ ЗНАМЕНАТЕЛ?19:09 16.04.2016
20 Калоян Велинов
До коментар #13 от "Бангеев":
ДРЪН-ДРЪН-ЯРИНИ.......19:14 16.04.2016
21 onq s konq
19:22 16.04.2016
22 Роман Ценов
20:22 16.04.2016
23 баджо
20:27 16.04.2016
24 аг01
До коментар #18 от "бай Иван":
35 км на ден Х 365 дни не е 100 000 км!20:36 16.04.2016
25 нии вии
До коментар #17 от "Чичо":
такаси е бил съм на 45 км от франкфурт в 5,30 сутринта всички се размърдват, защото от околностите поне на 100 км всички работят във франкфурт и си трябва да тръгнещ рано за да избегне задръстването, да се купи каса бира от съседното село на 6 км също е задължително на ден поне 100 км , за някои и 150 около 37000 до 50 000 на година, ако е турски гастарбайтер до анкара два пъти годишно още 10 000 км21:10 16.04.2016
26 Мимо
21:26 16.04.2016
27 koki
До коментар #7 от "onq s konq":
в магазина има непребоядисвани22:36 16.04.2016
28 гвг
00:00 17.04.2016
29 тошко
09:02 17.04.2016
30 4ueka
09:59 17.04.2016
31 официален севриз
Koki само до преди 2 години всички автомобили от магазините бяха пребоядисани от градушката......защо мислиш, че хората чакаха по 7-8 месеца да им дойде ред да си оправят колите.
13:42 17.04.2016
32 antidjambaz
14:07 17.04.2016
33 Търговец
Коментиран от #37, #39, #55, #56
16:47 17.04.2016
34 Putna pomosht
16:49 17.04.2016
35 Кофата
17:51 17.04.2016
36 Кофата
17:52 17.04.2016
37 qwerty
До коментар #33 от "Търговец":
това го гледах с едно субару в автомивка и ми се сви сърцето при мисълта за бъдещият й собственик. който иска да рабере дали има проблеми с боята-колата едно магнитче и лека-полека по вратичките и калниците18:59 17.04.2016
38 ДЖАМБАЗИН
19:31 17.04.2016
39 vito
До коментар #33 от "Търговец":
Балъци сте вие "търговците",нищичко не разбирате от автомобили и си мислите че заблуждавате някой...просто повечето хора нямат възможност и се налага да купуват боклуците ви!В BG свястна кола не идва и аз лично много за забавлявам по автокъщите,нищо скрито не остава и доста хора съм отказал от мераците им да правят бизнес с автомобили без никакви познания!20:20 17.04.2016
40 Търговец
20:38 17.04.2016
41 Devill
Пич! Ти нас за идиоти ли ни вземаш? Мислиш си че сме балъци и че нищо неразбираме от коли ли? Относно до боядисването на разни дребни детайли (волан, дръжки на вратите) и миенито на двигателя те си личът от 500 км. Като доиде някой с 2000 лв май не му казваш, че е "дървените разбирачи в Бг който искат да купяг за 2000лв чисто нова кола...е купуват я ама само те така си мислят", а започваш като 200% от продавачите, че колата е перфектна, на реални километри е, карана е от жена на 70-90 години или майка с 6 деца. Така че помисли дали ние сме "дървени философи" и дали ти всичко знаеш за колити, защото преди 10 дена с приятел които работи в завода на ВМW в германия, ми помага да оглеждам за кола която да си купя и на 99,9% от тях им каза каде са им проблемите. Аиде поздрави от един "дървен разбирач"
Коментиран от #43
20:50 17.04.2016
42 Саумя Пандя Такур
22:11 17.04.2016
43 Цеци
До коментар #41 от "Devill":
Абе, колега тоя твоя човек като рентгенолог ли работи в БМВ или като ясновидец? Стига с тези "легенди от запад", моля те! Работил съм доста време в завод на Опел. В този вид производство един човек върши ЕДИН вид операция и толкова! Тоя пък да е запознат чак в толкова детайлно със всичко по колата.... Айде бе! Това е като бай Спас, който след 35 години работа в консерваторията се възмущава, че никой не се е сетил за толкова години да му подари една консерва.... Аааа, и не съм търговец! Далече съм от бизнеса с коли23:06 17.04.2016
44 Димитър
23:39 17.04.2016
45 Калоян
23:42 17.04.2016
46 Vasik Atanasova
ПОДВЕЖДАЩА Е
ИМА МАЙСТОРИ КОИТО ТАКА ЩЕ ТИ Е НАПРАВИ ЧЕ НЯМА ДА Е ПОЗНАЕШ
И АЗ ИМАМ ЧЕРНИ КОЛИ ЕДНАТА СЪМ Е УДРАЛ 6 ПЪТИ И МИ Е ПРАВИ ЕДИН И СЪЩИ ЧОВЕК
НЕКА ДА ДОЙДЕ НЯКОЙ И ДА Е ГЛЕДА ДА ВИДИМ КВО ЩЕ ВИДИ
02:39 18.04.2016
47 наблюдателен
Проблема е, че, когато някой иска да продаде една кола набързо, ремонта е много евтин и качеството не е добро.
Моята кола имаш външни забележки, но бяха изключително добре оправени, но не на ниска цена!
Тази услуга, ако бъде направена качествено и от добър специалист с камера за изпичане с качествени бои си е доста скъпа, но пък резултата е "неразличим от заводското състояние". При мен няма разлика и боята е е перфектна, даже аз вече съм забравил кое, къде е боядисано.
До колкото ми е известно качествения ремонт включва - изправяне на детайла, колкото е възможно, слага се минимално количество кит, ако се налага, после се полага основа, грунд, после е боята (Сикенс) примерно и накрая е лака, детайла се изпича в специална пещ и се работи с маска и работно облекло за да се избягне всякакво замърсяване на боята.
Мисълта ми е, че когато всичко е извършено професионално няма никакви основания за притеснения, но пак казвам, това е скъпа услуга и джамбазите обикновено или "гъзарите" с по ниски доходи, купили колата изгодно не им се хвърлят толкова пари, защото цената на ремонта може да надмине цената на самият автомобил. :)
08:25 18.04.2016
48 наблюдателен
99,9% от автомобилите са пристигнали в БГ с цел продажба, защото са купени изгодно.
Джамбазите и те нямат кой знае какви шансове, защото пазара е достатъчно свит и сътоветно карат най-големите боклуци.
Високата "екотакса" от 300 лв отделно бърка в джоба на търговци и купувачи. За един дръгел за 2000-2500, 300 лв екотакса си е доста пари.
Циганска държава сме и сиромашията ни кара да правими говорим глупости. :)
Искаме да купим кола, която е била изхвърлена от някой западняк, без забележки и то на ниска цена, ако може и да е обслужена преди това.
Според мен джамбазите трябва да ЛЪЖАТ по малко клиентите и да създадат атмосфера на доверие, нямам нищо против да купя кола на 500 000 + километра, стига да е поддържана и предстоящите ремонти да са по джоба. Също джамбазите трябва да спрат с глупостите за баби и бастуни и всякакви други измишльотини, защото така само засилват недоверието на клиента.
Моята кола ми я прати един приятел от Италия, свалих си я сам от автовоза със всичките и забележки, видими, но това не ме притесни ни най-малко, тъй като съм наясно, какво купувам и знаех предварително, че е нужен ремонт и профилактика, километрите не съм ги гледал въобще, така, че лично аз, предпочитам да купя колата със всичките и кусури, "девствена" от автовоза, отколкото някой да ми я разкрасява с кожен волан, да върти километража и да ми боядисва детайлите на двигателя с четката. :)
08:45 18.04.2016
49 Пешеходец
Виждал Съм зимата катастрофирал автовоз с нови коли и то не от най-ефтините.Подхлъзнал се и леко полегнал в канафката.По автовоза и по колите нямаше койзнае какви щети.Вдлъбнатини и добри деруги.Всичко можеше да продължи на собсвен ход.Бяха дошли представители на автосалона и застраховател на момента.Автовоза аварийните докато го изправяха на пътя дочух случайно раговор между двамата търговци как тия коли ще ги закарат в сервиза за изправяне и боядисване и пак ще ги продадат като нови без никой да разбере.А от парите от застраховката ще им остане и бонус.
Така че и нови и стари коли риска е за купувача.Както каза колегата по-долу при стара кола по-добре да се купи в "суров"вид.С ръждите и дефектите.Поне знаеш какво вземаш.
16:56 18.04.2016
50 asddssa
12:34 24.04.2016
51 тенекеджия
17:57 09.02.2017
52 нако пича
19:49 26.04.2017
53 Бояджия
21:46 06.12.2017
54 Ааа
11:05 23.02.2018
55 дедо васо
До коментар #33 от "Търговец":
Ти си глупакът, защото си мислиш, че някой ти вярва. Дървените философи са едва 5-10%, другите ти се смеят на бълвочите за баби, дядовци и многодетни, с15 деца. Намерих Търговец /с главно Т/, който не пипа нищо по колата, както я вземе, така ти я дава. Две коли взех от него и съм много доволен. Първата я прегрях, и не можаха да я оправят. Втората WV пасат4, 18г., 400000 км., дизел, тук-там петънца ръждичка, возено куче- вътре козина. Дава ти ключа, и пробваш- планински терен, без негово присъствие. Не ти сваля звезди /като теб, вероятно/. Две години я карам- 30000км без проблем. Има търговци и пустиняци /ако знаеш какво означава/.22:49 16.09.2019
56 дедо васо
До коментар #33 от "Търговец":
PS. Взе я за 300€, след пазарлъка, стигнахме до 1600лв.22:54 16.09.2019