Крайните оценки никога не са засягали особено BMW. Още от време оно продукцията на баварците обикновено получава радушен прием и негативните мнения за нея са изключителна рядкост. Преди пет години обаче се случи нещо нечувано. Новият флагман на мюнхенци не просто предизвика противоречиви отзиви. Смутени от странната външност на лимузината бяха дори ортодоксалните почитатели на марката. Вина за това имаше новият главен дизайнер на BMW и наложената от него радикална стилистична линия. Крис Бенгъл и семейството му отнесоха доста клетви, а седма серия даже попадна в някои класации за най-грозен автомобил. "Малко прилича на BMW, но като от разтопена пластмаса" бе една от най-художествените обосновки за номинирането на "седмицата". Не липсваха обаче и възторжени оценки, според чиито автори дизайнът на баварския локомотив влива свежест и новаторство в този толкова консервативен сегмент. В крайна сметка самите баварци признаха, че са стигнали прекалено далеч с експериментите и през пролетта на миналата година проведоха внимателен рестайлинг на флагмана си, с който го върнаха по-близо до дизайнерския мейнстрийм.
Грозна или предизвикателно артистична, седмата серия на BMW с фабричен индекс Е65 рядко оставя безразлични минувачите и останалите участници в движението. В импозантната лимузина се чувства дефицит на спортно-динамично излъчване, присъщо за останалата гама на производителя. За сметка на това обаче луксът и високите технологии напомнят за себе си дори по необикновеното оформление на предните светлини, смятани за едни от най-ефективните и сполучиви в света. Актуалната "седмица" обаче изкушава най-вече с цената на употребяваните екземпляри. Дали заради традиционно високото обезценяване в този клас, или поради неочаквания прием на публиката, най-голямата "баварка" на възраст 4-5 години струва едва 30-40% от стойността си като нова. Каква по-хубава мечта за Коледната нощ може да се измисли? Още повече, че с малко изключения Е65 представлява един от най-качествените и надеждни автомобили, правени някога.
Веднъж свикнал с необикновеното оформление на
каросерията
кандидат-собственикът веднага оценява достойнствата є. Независимо дали става въпрос за обикновената версия или варианта с удължена база Е66, купето разполага с огромна устойчивост на усукване и здравина, които гарантират не само върхова управляемост, а и висока степен на пасивна безопасност. Само специфичната аеродинамика търпи известни критики, тъй като дори при съвсем леко отворени прозорци в салона попада вода, ако вали.
Помпите с високо налягане на Common rail системата показват най-много дефекти при дизелите. Вината обаче може да се търси единствено в Bosch
Някои педанти намират слабости и по отношение на
интериора
на Е65. За пропуски в качеството не може да става и дума, но е факт, че при такова количество на нововъведенията и екстрите класата на салона се е позагубила в сравнение с предшественика. Признават го дори в официалните сервизи, където намират Е38 за по-солидно изработен. Все пак баварските инженери са се принудили да поспестят оттук-оттам. Принудили са ги най-вече революционните промени, настъпили във виртуалната архитектура на Е65. Последната баварска "седмица" представлява подвижен компютър повече от който и да било сериен автомобил. Именно с този модел термините "рестартиране" и "преинсталация на софтуера" излязоха от жаргона на компютърджиите и влязоха в речника на обикновените шофьори. Броят на сервизните устройства и електронни помощници в модела е меко казано огромен, но това води със себе си колкото положителни, толкова и отрицателни последствия. На техния фон системата i-Drive, която мнозина ругаят, представлява най-малката беля. Всъщност използването на възможностите є зависи изцяло от навика. Както гласи един от законите на Мърфи, всяка програма съдържа поне една грешка, която със сигурност се проявява в най-неподходящия момент. За да предотврати това, BMW разработи вече няколко нови версии на програмното обезпечаване на Е65 само за пет години. Причините за тази активност са периодичните, но постоянни откази на някой от компонентите на безчисленото електронно оборудване. Проблемите се решават лесно с преинсталиране на новия софтуер в сервиза. Срещу подобаващо заплащане, разбира се...
През 2001 г. Е65 дебютира на пазара с два съвсем нови 8-цилиндрови
двигателя
с обем 3.6 и 4.4 литра. Онова, което ги отличава от предшествениците им, е системата Valvetronic, командваща повдигането на клапаните. Благодарение на нея става възможно не само регулирането на фазите на газоразпределението, а и отпадането на дроселовата клапа. Технологията осигурява както мощност, така и отличен въртящ момент в почти целия оборотен диапазон. Към гамата по-късно бяха прибавени трилитровият базов мотор и два турбодизела с ходов обем 3.0 и 4.0 литра и горивна система Common rail. Върховата версия се задвижва от 6.0-литров 12-цилиндров агрегат.
Ако се съди по търсенето, най-сполучлив баланс между разходи и ходови качества предоставя малкият дизел. Неговите 218 к.с. осигуряват съвсем прилична динамика при среден разход под 10 литра нафта. Подобно на големия си побратим, проблемите с него са свързани най-вече с дефектиралата горивна помпа с високо налягане, доставяна от Bosch. Заради нея BMW дори организира отзоваване на модела в началото на пазарната му кариера. Обща слабост на бензиновите и дизеловите мотори са протеклите водни помпи, заради които могат да възникнат доста тежки повреди. Като цяло обаче, двигателите, монтирани на Е65, демонстрират здравина, надеждност и ресурс в най-добрите традиции на марката.
Същото може да се каже за шестстепенните автоматични
скоростни кутии
с които се екипира моделът. В сравнение с предшественика Е38 те определено показват прогрес по отношение на надеждността и официално не се нуждаят от обслужване. Практиката обаче показва, че все пак смяната на маслото на 60 000 км може да бъде само от полза.Принципна разлика в геометрията на
ходовата част
между Е65 и предшественика му не съществува, но нововъведенията и тук са с огромен брой. Най-авангардното сред тях е системата Dynamic Drive с активни стабилизатори на напречната устойчивост. Всеки от тях е "разрязан" наполовина и в средата е монтиран хидравличен мотор. При необходимост той движи двете половини на стабилизатора, като намалява или елиминира напълно крена в завой. Системата работи под налягане 180 атмосферии засега не е показала сериозни слабости. Въпреки това екземплярите с Dynamic Drive не са за препоръчване заради изключително високите цени на резервните части и по-скъпата поддръжка. Не бива да се забравя, че Е65 е автомобил с маса над два тона и това неминуемо се отразява на състоянието на окачването и
спирачната система
които се нуждаят от сервизиране доста по-често от обикновен седан от среден клас.
Както и при дебюта си преди пет години, BMW E65 трудно получава еднозначни оценки "за" или "против" покупката. Безчисленият брой електронни системи и програмното обезпечаване в никакъв случай не прибавят червени точки в полза на надеждността на модела. От друга страна, механиката работи безотказно и има много малко слаби места. Оказва се, че от необходимостта от периодично посещение на сервизите за "оросяване" на електронните мозъци също има полза. Заедно с отстраняването на проблема механиците по правило извършват цялостен преглед и елиминират възникналите дребни дефекти, което е гаранция за отличното състояние на колата.
Справка за модела
|
|
BMW 7 (E65)
|
|
История
|
|
Септември 2001 | Дебютира новата седма серия на BMW с фабричен индекс Е65. За задвижване се предлагат бензинови двигатели с обем 3.6 и 4.3 литра и мощност 272 и 333 к.с. съответно |
Май 2002 | Представена е удължената версия L със заводски индекс Е66 |
Септември 2002 | Стартират продажбите на модификациите 730d и 740d с мощност 218 и 258 к.с. |
Ноември 2002 | Представен е топмоделът 760i с дванайсетцилиндров двигател с мощност 444 к.с. |
Март 2003 | Дебютира базовата версия 730i с 231 коня |
Март 2005 | Моделът претърпява фейслифт модернизация. Започва монтирането на нови двигатели |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
8 592 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
3 898 EUR
|
Динамо
|
482 EUR
|
Стартер
|
271 EUR
|
Водна помпа
|
256 EUR
|
Ауспух (комплект)
|
428 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
282 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
220 EUR
|
Фар (комплект)
|
601 EUR
|
Калник
|
576 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
|
ЦЕНИ НА СТАРО НА BMW 7 (E65)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2004
|
2003
|
2002
|
2001
|
2000
|
BMW 730i
|
4
|
170/231
|
61 500
|
34 900
|
30 600
|
-
|
-
|
-
|
BMW 730Li
|
4
|
170/231
|
67 800
|
38 500
|
33 650
|
-
|
-
|
-
|
BMW 735i
|
4
|
200/272
|
66 700
|
36 900
|
32 050
|
27 600
|
23 750
|
-
|
BMW 735Li
|
4
|
200/272
|
73 000
|
39 100
|
34 000
|
29 450
|
-
|
-
|
BMW 745i
|
4
|
245/333
|
74 200
|
43 450
|
38 050
|
33 100
|
28 800
|
-
|
BMW 745Li
|
4
|
245/333
|
80 200
|
45 750
|
40 000
|
34 700
|
-
|
-
|
BMW 760i
|
4
|
327/444
|
111 900
|
58 700
|
50 750
|
-
|
-
|
-
|
BMW 760Li
|
4
|
327/444
|
117 300
|
60 850
|
52 650
|
-
|
-
|
-
|
BMW 730d
|
4
|
160/218
|
59 500
|
36 300
|
32 000
|
27 900
|
-
|
-
|
BMW 740d
|
4
|
190/258
|
77 200
|
46 100
|
40 900
|
35 850
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
BMW 7 (E65)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
BMW 7 (E65)
|
|
Работен обем
|
2 979-5 972 куб. см
|
Мощност
|
218-444 к. с.
|
Максимална скорост
|
235-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
8.3-5.5 сек.
|
Mercedes-Benz S-klasse (W220)
|
|
Работен обем
|
2 799-5 980 куб. см
|
Мощност
|
197-612 к. с. |
Максимална скорост
|
230-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
9.5-4.4 сек.
|
Audi A8 (D3)
|
|
Работен обем
|
2 976-5 998 куб. см
|
Мощност
|
220-450 к. с. |
Максимална скорост
|
242-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
8.3-5.1 сек.
|
AudJaguar XJ (X350)
|
|
Работен обем
|
2 967-4 196 куб. см
|
Мощност
|
238-400 к. с. |
Максимална скорост
|
233-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
8.1-5.3 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ba6mi e drago
15:43 08.09.2011
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.