23 Септември, 2006 18:20 10 472 1

Opel Zafira

  • ope-
  • zafira-
  • opel zafira

Неотдавна от Opel обявиха официално промяна в производствената си политика. Според нея германската компания отстъпва от пазара на "бюдженти" возила, където трябва да се настани Chevrolet. Евтината южнокорейска продукция на General Motors позволява на рюселсхаймските инженери да концентрират вниманието си върху качеството, като цената остава на втори план. За някои неспециалисти това решение вероятно представлява новина. По-запознатите с развитието на Opel през последните пет-шест години обаче надали ще намерят сензацията. Имено от толкова време се наблюдава сериозен скок в качеството и надеждността на автомобилите от Рюселсхайм, а първият предвестник на тази тедненция се появи на пазара още през 1999 г.

Малко модели на Opel са изненадвали толкова приятно специалисти и собственици, както Zafira. Немският миниван, построен на технологичната база на Astra, имаше нелеката задача да се изправи срещу едноличния лидер в класа Renault Megane Scenic и още дузина новоизлюпени конкуренти на други производители, които искаха своя дял от главоломно разрастващата се пазарна ниша. Надали и най-смелите оптимисти в Рюселсхайм обаче са били приготвени за толкова шумен успех. Отличното качестно на изработката, дизайнът на Porsche, богатата гама от модификации и не на последно място фактът, че при появата си Zafira бе единственият подобен автомобил със седем места, превърнаха модела в бестселър. Седем години след дебюта си и близо две след представянето на второто пколение германският ван се радва на не по-малко търсене на вторичния пазар. Въпреки ласкавите отзиви на специалистите и хвалбите на собствениците обаче, както всеки употребяван автомобил Zafira не бива да се купува на сляпо. Рюселсхаймският семеен приятел има малко на брой недостатъци, но потенциалният купувач трябва да знае за тях.

Наред с очевидните предимства, които седемместната

каросерия

предоставя по силата на българското данъчно законодателство, Zafira печели точки и с непознато до този момент за Opel качество на изработката. Антикорозионната защита на купето заслужава само похвали. Единствено ауспухната система напомня за някогашните проблеми на рюселсхаймската продукция с ръждата. Проблемът обаче се дължи до голяма степен на особеностите на експлоатацията в градски условия, където изминаваните разстояния са прекалено къси за достигане на нормална работна температура. Това води до невъзможност за изпаряване на натрупания в гърнетата конденз.

Твърде малко може да се желае от качеството на интериора. Zafira посреща водача и пътниците с типично тевтонска функционалност. Материалите може и да не изглеждат особено престижни в очите на по-претенциозните купувачи, но са подбрани и сглобени така, че появата на паразитни шумове в

салона

е много рядко явление. Ергономията също заслужава висока оценка, особено по адрес на лекотата, с която се трансформира интериорът. Характерната неувереност при маневриране, която поражда всеки еднообемен автомобил, се парира до голяма степен от триъгълните прозорчета пред предните врати. Челното стъкло е с огромна площ, но дори в най-големия пек салонът не се превръща в сауна заради специалната технология, с която се нанася микроскопичен слой сребърно покритие. То намалява въздействието на слънчевите лъчи.

В петместен вариант вместимостта на багажника достига 490 литра, които могат да се увеличат на 640 в случай, че средният ред седалки се издърпа напред. Ако пък всчки кресла се сгънат, обемът нараства на огромнте 1700 л, като габаритите на товарното пространство позволяват превозването на предмети с дължина до 2.8 метра.

Притеснения не бива да има и за безопасността. Още от началото на производството в серийното оборудване на Zafira са включени четири еърбега и ABS, а от януари 2002-ра срещу допълнително заплащане се монтира електронна стабилизираща система, с която до този момент се оборудват само по-скъпите модификации. При удар пък подглавниците, с които са оборудвани всички седалки на модела, "подпират" тила на пасажера със същата сила, която тялото му оказва на облегалката.Предполага се, че в класа на многофункционалните компактни автомобили водеща роля играе практичността, а не динамиката. Инженерите на Opel обаче са подходили доста различно при проектирането на Zafira. Германският миниван не само разполага с пребогат избор от

моторизации

а и няма конкуренция по отношене на скоростните качества. Единствено някои компактни японски миниванове, предназначени само за вътрешния пазар, разполагат с модификация, аналогична на OPC и нейните 192/200 к.с. Разбира се, масовият потребител едва ли би се изкушил сериозно от такъв еднообемен болид. Разнообразието от други възможности обаче е не по-малко впечатляващо. Общо три други бензинови и два дизелови двигателя задоволяват практически всеки вкус и изисквания, като дори базовият мотор с ходов обем 1.6 литра и мощност 100 к.с. се справя безпроблемно със Zafira. Въпреки това балансът между натоварване, динамични характеристики и икономичност е на страната на по-големия 1.8-литров двигател със 115 или 125 к.с. На онези пък, които не желаят да правят компромиси с факта, че управляват седемместен ван, ще допадне най-вече 2.2-литпровата модификация със солиден табун от близо 150 коня.Съвсем в духа на модата от последните години, Opel бръща сериозно внимание на дизеловите двигатели. Потенциалните собственици на Zafira могат да избират между 2.0- и 2.2-литров турбоагрегат с директно впръскване на горивото и мощност 82/100 и 125 к.с.

Механичната здравина на всеки от изброените двигатели не дава поводи за критики. Проблемите, с които са се сблъсквали по-голяма част от оплакалите се собственици, са резултат от повреди по спомагателните възли и агрегати. Така например, през първите месеци от производството са отчетени неизправности на електронния блок, командващ работата на бензиновите мотори. Opel отстранява дефектите в рамките на гаранционния срок. Пак от началото на продажбите датират и някои повреди на изпускателния колектор при двигателите с обем 1.6 и 1.8 литра. Те са засегнати най-тежко и от евентуално скъсване на ангренажен ремък, макар че вината в случая носи само собственика.

Дизеловите агрегати, монтирани на Zafirа, са известни с завишения разход на масло, заради който понякога при недоглеждане могат да възникнат доста сериозни проблеми. Липсата на достатъчно смазочна течност засяга най-остро по-малкия двулитров двигател, при който понякога се стига до тежки механични повреди. През октомври 2000 г. Opel привиква собственици на същата модификация в сервизите за безплатна смяна на проблемни скоби в турбокомпресора. Добре би било потенциалният купувач да се поинтересува дали са подменени и това е отбелязано в сервизната книжка на колата.

Повече на брой и по-чести са повредите, обусловени от усложнената конструкция на Zafira. Както при почти всеки съвременен автомобил, електрониката взема своя дан. Капризите й понякога създават грижи с антиблокиращата система, моторния мениджмънт или светлините. В Opel полагат доста грижи да подобрят надеждността й и оптимизират електрическите системи почти до края на производството през 2005 г. Мераклиите на коли от първите години обаче трябва да бъдат готови да посрещат евентуални проблеми със стереото от модел NCDR 110 с навигационна система и постоянно горящите заради претоварване крушки на фаровете. В общи линии обаче повечето повреди могат да минат в графата "бели кахъри".

Подобно на други возила от този клас, ходовата част на Zafira понася сериозни натоварвания заради комбинацията от разположен отпред двигател, висока маса и предно предаване. Практиката обаче показва, че при по-щадящо отношение животът на окачването дори надхвърля средната продължителност. Предстоящите поправки могат да се познаят по протеклите амортисьори, които сдават багажа първи.

Много специалисти и собственици сочат Zafira за най-добрия Opel, правен някога. В такова твърдение има доста голяма доза истина. Симпатичният миниван съчетава качества, които го превръщат в един от най-търсените многофункционални модели изобщо. Покупката му има и инвестиционна тежест - този автомобил винаги може да се продаде на добра цена.

Справка за модела
Opel Zafira (T3000)
История
Януари 1999 Оpel представя Zafira, седемместен миниван на базата на Astra. За задвижване се предлагат два бензинови двигателя с обем 1.6 и 1.8 литра и мощност 100 и 115 к.с. Серийното оборудване включва четири еърбега и антиблокираща система на спирачките.
Юли 1999 Започва монтирането на двулитров турбодизел с директно впръскване с мощност 82 к.с.
Юни 2000 1.8-литров двигател със 125 к.с. замества стария със същата кубатура (115 к.с.). Дебютира модификацията с 2.2-литров безнинов мотор (147к.с.).
Януари 2001 Започват продажбите на версията 2.2 DTi с мощност 125 к.с.
Октомври 2001 Дебютира топмодификацията OPC с двулитров турбомотор и 192 к.с.
Ноември 2002 Моделът е модернизиран. Версията ОРС получава 200 к.с.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
2 900 EUR
Скоростна кутия (механична)
3 765 EUR
Динамо
390 EUR
Стартер
295 EUR
Водна помпа
200 EUR
Ауспух (комплект)
225 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
255 EUR
Накладки (предни дискови)
170 EUR
Фар (комплект)
230 EUR
Преден калник
465 EUR
Цените са за оригинални резервни части
/без ДДС/ за модел Opel Zafira 1.8
/125 к. с./, произведен през 2001 г.

 

Opel Zafira (T3000)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Opel Zafira (T3000)
Работен обем
1 598-2 198 куб. см
Мощност

82-200 к. с.

Максимална скорост
160-225 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
17.0-8.2 сек.
Renault Scenic (JA)
Работен обем
1 390-1 998 куб. см
Мощност

64-140 к. с.

Максимална скорост
152-196 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.9-10.2 сек.
Citroёn Xsara Picasso (N68)
Работен обем
1 587-1 997 куб. см
Мощност

88-136 к. с.

Максимална скорост
168-192 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
15.0-12.3 сек.
Mitsubishi Space Star (DG0)
Работен обем
1 299-1 870 куб. см
Мощност

82-122 к. с.

Максимална скорост
170-190 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.5-10.3 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 SAKIC

    2 0 Отговор
    Dobra dobra koli4ka si e ;)