Last news in Fakti

13 Май, 2006 08:42 15 605 4

Audi 100/A6

  • audi-
  • audi 100-
  • audi 100/a6

Днес Mercedes-Benz, BMW и Audi са имена, които се изговарят заедно някак автоматично и на един дъх. Голямата германска тройка обаче невинаги е изглеждала по този начин. Близо 40 години концернът от Инголщад се бори за достойно място в горния сегмент на средния клас, където съперничеството винаги е било между конструкторите от Щутгарт и Мюнхен. През 1967 г. амбициозният NSU Ro 80 с Ванкелов двигател става първата заявка на някогашния Auto Union за завръщане на автомобилните върхове. Моделът се проваля с фанфари, но пък полага основите за възраждането на марката Audi. Нови две десетилетия са необходими, за да могат "Четирите кръга" да извадят наистина достоен конкурент на "Трилъчевата звезда" и "Синьо-белия пропелер" в началото на 90-те години. Дори повърхностно прелистване на тогавашната германска автомобилна преса показва, че Audi 100 е първият модел на компанията, който се опъва на противниците си от Мюнхен и Щутгарт почти по всички експлоатационни параметри и излиза начело в повечето тестове.

Силата на "стотицата" с фабричен индекс С4 обаче не се състои в самоцелно противопоставяне на пряката конкуренция. Дори децата знаят, че комфортът на Mercedes-Benz и динамиката на BMW са еталонни величини. В края на 80-те конструкторите на Audi решават да наблегнат по-скоро на комплексните качества, като се опитват да съчетаят най-доброто от двата съперника. Резулатът е елегантна лимузина с огромен багажник, просторен салон и пребогат избор от двигатели с мощност от 82 до 326 к.с. Audi 100/А6 не вози толкова добре като E-klasse, но по отношение на управляемостта печели убедително заради предното предаване. Петата серия безспорно е по-динамична, но като функционалност губи генерално. Лимузината от Инголщад превъзхожда и двамата си съперници по параграфа

каросерия

благодарение на двустранното поцинковане на панелите и усилената с 30% устойчивост на усукване в сравнение с предшественика С3.

Петнайсет години след шумния си дебют Audi 100 все още е актуално предложение в горния сегмент на средния клас при употребяваните возила. Това важи с двойна сила за колите, произведени след лятото на 1994 г., когато моделът е модернизиран и окичен с актуалния си индекс А6. Заслуга за това имат високото качество на изработката, безпрецедентната защита против корозия и приемливите за модел от Голямата германска тройка цени на пазара втора ръка.Макар и проектирана в края на 80-те, инголщадската лимузина все още хваща окото със сдържания си дизайн и изпипаната си изработка. Както всеки употребяван автомобил обаче, и 100-ицата си има кусури. Извънредно дразнещото деформиране на декоративните лайстни в долната част на вратите е стара болежка на Audi. В случая усукването бърка не само в очите на собственика, а и в ушите, защото става причина за шумове в иначе отлично звукоизолирания салон при висока скорост. Като типичен магистрален спринтьор 100/А6 често страда от наранявания от малки камъчета по предния капак. Крайно интересно в негативния смисъл на думата може да се окаже и

оборудването

Съвсем не е изключено колата да има климатроник, електрически регулируеми огледала и подгряване на седалките, но стъклата се вдигат и свалят на ръка. За сметка на това салонът почти задължително изглежда чудесно. Използваните материали са от най-високо качество, а сглобката не търпи забележки дори сред солиден пробег и възраст. Ергономията е премислена до най-дребния детайл и само превключвателят на фаровете под формата на малко лостче зад волана може да изненада. В сравнение с Mercedes-Benz E-klasse и BMW 5 салонът на Audi 100/A6 категорично печели по простор, а обемът на багажника (510 л) обяснява афинитета на добре сложените момчета в анцузи към този модел в средата на 90-те.

Част от солидния си имидж 100/А6 несъмнено дължи на богата гама от

двигатели

В това отношение С4 успя да превъзмогне една от най-големите спънки пред предшественика му. На разположение са цели десет агрегата, три от които дизелови. Бензиновата гама започва с добре познатия от други модели на VAG четирицилиндров мотор с обем 1 984 см3 и мощност 101 или 115 к.с. Този двигател обаче се задъхва малко под масата на возило с такива габарити, амортизира се повече и има някои характерни слабости като протекъл заден семеринг на коляновия вал. Най-вече за спокойни водачи е предназначен и 1.8-литровият мотор със 125 коня, монтиран на А6. Минимумът от прилични динамични характеристики и ресурс осигурява 2.3-литровата петцилиндрова машина. Без да блести с кой знае каква мощност (133 к.с.), този мотор показва рафиниран нрав, звук, който може да се обърка много трудно, и изключителна надеждност. Слабото му място е горивната система и по-специално механичният инжекцион КЕ III Jetronic. Дяволът се крие в потенциометъра на разходомера за въздух, чиято продължителност на живота рядко надхвърля 8 години. Целият възел струва между 250 и 300 евро. При късмет и по-упорито търсене може да се намери само потенциометърът, чиято цена не надхвърля 20 евро. Истинското удоволствие зад волана на 100/А6 започва с шестцилиндровите двигатели с обем 2.6 и 2.8 литра и мощност 150 и 174/193 к.с. Тези агрегати изкушават с изключително балансиран ход, изобилие от тяга във всички работни режими и огромен ресурс. За жалост правилната им поддръжка и обслужване са скъпо удоволствие. Дори цената на елементарен ремонт като подмяна на протекъл маркуч по охладителната система изправя косата.

В отговор на баварските и щутгартските стероидни атлети от началото на 90-те Audi изправя суперспортния S4 с 2.2-литров турбодвигател с мощност 230 к.с. Покупката на такъв автомобил граничи с безумие, макар че удоволствието от управлението му няма равно. Същото важи и за останалите модификации от семейството S с 4.2-литров осмак от "баткото" V8/A8. Фантастичните им технически характеристики (мощност между 280 и 326 к.с.) присъстват в сънищата на много почитатели на марката, но са по джоба на малцина.

В зоната на отпадаците директно попада и първият и дизеловите мотори, монтирани на 100-ицата. 2.4-литровият агрегат със смехотворните за такава кола 82 к.с. може да се хареса само на болезнени флегматици, като при това харчи повече от 2.5-литровия турбодизел с директно впръскване с мощност 115 или 140 к.с. Неприятната новина за почитателите на абревиатурата TDi се състои в броя на повредите, които грозят тази модификация. Той е най-висок в сравнение с останалите агрегати (вж. графиката). 1.9-литровият му братовчед е по-надежден, но пък динамиката му куца сериозно.

При правилна експлоатация

трансмисиите

на 100/А6 рядко създават проблеми, независимо дали става дума за пет- или шестстепенната механична скоростна кутия, или четиридиапазонния автомат. По-специално внимание при покупка изискват само мощните модификации с ръчни скорости и версиите quattro, които е добре да види специалист. Самите механизми са достатъчно надеждни, но срещу неправилното обслужване и състезателските маниери няма застраховка.

Като пътно поведение и управляемост Audi 100/А6 има малко достойни конкуренти. Окачването на модела се сочи като най-твърдото от Гомялата германска тройка, макар че BMW 5 не вози кой знае колко по-меко. Стегнатата ходова част се отплаща с много дълъг живот на компонентите, но това далеч не обезсмисля специализирания оглед преди покупка - особено при модификациите с тежък шестцилиндров двигател. Добре би било потенциалният им собственик да се примири предварително и с топящите се спирачни накладки.

Електрическата инсталация

показва малко на брой, но упорити недостатъци. Най-неприятният от тях са отказите на централното заключване. То е пневматично, а компресорчето му се намира под задната седалка, увито в дунапренен маншон. Рано или късно в него кондензира влага, която го поврежда и приключенията започват. На показателя за горивото също не бива да се има безрезервно доверие, а неизправностите по чистачките обикновено се отстраняват с почистване на клеясалите им контактни клеми.

Употребяваните Audi 100/A6 попадат в ценова група, която спира много голяма част от потенциалните им купувачи. Поддръжката на такъв автомобил също не е от най-евтините. Удоволствието от управлението, сигурността, която вдъхва инголщадската лимузина, и високата надеждност обаче категорично накланят везните в нейна полза.

Справка за модела
Audi 100/A6 (C4)
История
Декември 1990 Започват продажбите на новото поколение Audi 100 с фабричен индекс C4. Производителят дава 12-годишна гаранция срещу корозия на каросерията и тригодишна за лаковото покритие. Моторната гама се състои от бензинови двигатели с обем 2.0, 2.3 и 2.8 литра и мощност 101/115, 133 и 174 к.с.
Юни 1991 Представена е топверсията S4 с 2.2-литров турбомотор с мощност 230 к.с. Към гамата са добавени също 2.4-литров дизел и 2.5 TDi с 82 и 115 коня съответно.
Август 1991 Стартират продажбите на комбиверсията Avant.
Март 1992 Започва монтирането на 2.6-литров V-образен шестак с мощност 150 к.с.
Март 1993 Върховата модификация S4 започва да се екипира с 4.2-литров V-образен осмак с мощност 280 к.с.
Юни 1994 Моделът е модернизиран и получава името А6. Топмодификацията е прекръстена на S6, а мощността є е увеличена на 290 к.с. Започва монтирането на нов 1.9-литров TDi с 90 к.с., а мощноста на 2.5-литровия турбодизел нараства на 140 к.с.
Август 1995 1.8-литров бензинов двигател със 125 к.с. става нов базов мотор.
Март 1996 На пазара излиза нов вариант на топверсията S6 plus с мощност 326 к.с.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
2 335 EUR
Скоростна кутия (механична)
2 202 EUR
Динамо
593 EUR
Стартер
317 EUR
Водна помпа
83 EUR
Ауспух (комплект)
481 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
84 EUR
Накладки (предни дискови)
90 EUR
Фар (комплект)
179 EUR
Преден калник
115 EUR
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел

Audi 100 2.3 E /133 к. с./, произведен 1994 г.

 

 
Audi 100/A6 (C4)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Audi 100/A6 (C4)
Работен обем
1 984-4 172 куб. см
Мощност

82-326 к. с.

Максимална скорост
160-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
16.8-5.6 сек.
BMW 5 (E34)
Работен обем
1 796-3 982 куб. см
Мощност

113-340 к. с.

Максимална скорост
188-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.9-5.9 сек.
Mercedes-Benz E-Klasse (W124)
Работен обем
1 977-4 973 куб. см
Мощност

72-326 к. с.

Максимална скорост
157-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.8-6.0 сек.
Saab 9000
Работен обем
1 971-2 962 куб. см
Мощност

125-225 к. с.

Максимална скорост
185-240 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
12.5-7.5 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Колев

    2 1 Отговор
    Много добра статийка.Този модел на Ауди е наистина изумителен ( става въпрос по специално за А6/2,6/150 к.с.)....просто е удоволствие да се управлява, чувстваш се жив зад волана му :0

    Коментиран от #2

  • 2 De_Marco

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Колев":

    Колев,
    В случая не става въпрос за А6, а за 100/А6 - там нямат двигател 2,6 със 150 кс. Този модел е предшественика на посочения от Вас и 2,6 двигателя е с мощност 115 и 140 кс.

    Коментиран от #3, #4

  • 3 Радо

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "De_Marco":

    Колев, 2.6 V6 е бензинов двигател и е точно 150 кс.
  • 4 гост

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "De_Marco":

    не е вярно това аз имам ауди 100 с 2,6 150 кс