14 Януари, 2006 08:24 980 0

Лесснер

  • лесснер-
  • daimler

Марката, за която ще ви разкажем сега е малко известна дори и за ревностните почитатели на ретро возила. Тя е руска, а предисторията на тези четириколесни датира още от далечната 1852 година. Тогава на брега на река Нева, близо до Санкт Петербург се основава крупно предприятие, на име “Г. А. Лесснер”, което е собственост на сдружение, наречено “Акционерно общество на машиностроители и чугунолеяри”. Първоначално дейността на завода е свързана предимно с производство на различни помпи и парни агрегати. В зората на ХХ век предприятието е вече доста известно, но и дълговете му не са малко. Тогава за директор е назначен инженер Люциан Антонович Бишлагер, който от своя страна привлича екип от способни конструктори, изобретатели и инженери. Именно те предлагат идеята в завода да започне производство на автомобили. За това помага и сключеният с армията договор, който обезпечава финансовата страна на въпроса. Така на 18 март 1902-ра шефовете на Лесснер подписват споразумение с Daimler, според което предприятието става изключителен представител на немската фирма за производство на автомобили на територията на Русия.

Возилата, които започват да се правят в руския завод са достатъчно сложни за изпълнение, което налага привличането на висококвалифициран персонал. Ефектът от комплексните действия на Бишлагер не закъснява и още с появата на първата партида автомобили интересът е огромен. Те се разпродават почти на ура, като клиенти са и частни лица, и държавни учереждения. От конвейера слизат пет модела леки автомобили и два варианта на товарни превозни средства. Най-разпространеният се оказва товарната машина за разнос на пощенски колети и писма. Интересно е, че Лесснер е първата марка на Стария континент, която прави специализирана кола за превоз на затворници.

Каросериите на всички автомобили са собствено производство, като те лежат на немското шаси Daimler. Двигателите са с мощност между 8 и 10 к.с., а максималната скорост не надхвърля 30 км/ч. Успешните пощенски и затворнически коли карат руските банки да поръчат на завода специализирана “инкасо” кола. Тези предшественици на днешните “баничарки” разполагали с мощност 12 к.с. и развивали 35 км/ч. Всеки един от сейфовете на колела струвал 2 200 рубли. Луксозните изпълнения на марката са единечни бройки и се правят само по поръчка. Най-известен е автомобилът на граф Сергей Юлиевич, който впечатлявал с изключителен разкош. Лесснер прави и състезателна кола, която взима участие в надпреварата Санкт Петербург – Рига, но болидът не се представя особено успешно.

Всичко потръгва отлично, но през 1909 компанията получава огромна поръчка от военното министерство за изработка на подводни мини и торпедни остановки. Целта е да се възстанови морската флотилия, която по онова време е силно пострадала след войната с Япония. Именно поради тази причина заводът пренасочва усилията си към новата дейност и производството на автомобили е прекратено.

По исторически сведения за периода 1902 – 1909 година са направени около 100 автомобила с марка Лесснер, но за жалост днес не е запазен нито един екземпляр.

Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА