Спазването на държавническия етикет може да има невероятни последици. Легендата разказва как през 2000 г. министър-председателят на Чехия Милош Земан отправил питане към Skoda дали съществува вариант да бъде произведена Octavia с удължена база за представителните нужди на правителството. Премиерът никак не искал да ползва чуждестранен автомобил, а стандартният хечбек от Млада Болеслав не отговарял на изискванията. Земан получил отказ, но пък се родила идеята за Superb.
Колко истина има в историята с чешкия министър-председател може само да се гадае. Някои от обстоятелствата обаче могат да бъдат потвърдени - например моментът с удължената база. Флагманът на Skoda действително използва платформа с увеличени размери, но не от Octavia, а от Volkswagen Passat, при това в китайската му версия, която по принцип идва малко по-длъжка от европейската. Удължаването в сравнение с донора се смята за сериозно по стандартите на съвременната моделна политика. Superb превъзхожда донора си с цели 10 сантиметра, което дава основание на някои специалисти да причисляват чешката лимузина към по-високия клас на Audi A6. Ако спекулациите по темата останат настрана обаче, налице остава само един безусловен факт. През 2002 г. на пазара се появи превъзходен седан, когото голяма част от европейската клиентела неоснователно пренебрегва главно от имиджови съображения.
Въпреки утвърдената заблуда Skoda невинаги е била производител на социалистическа ширпотреба, нито дължи сегашния си възход само на опеката на Volkswagen. Преди Втората световна война чехите имат в гамата си поне 15 шест- и осемцилиндрови модели, а надписът Superb се появява върху автомобил от Млада Болеслав още през 1934-та. Статистиките днес пък са безмилостни. Според тях едни от най-качествените автомобили на VAG слизат именно от чешките конвейери. Superb не прави изключение и макар шумотевицата около него да бе спестена още при дебюта му преди пет години, мнозина специалисти са на мнение, че елегантният седан превъзхожда почти по всичко именития си донор. Заради удълженото междуосие, например, Superb печели категорично пред Passat по отношение на комфорта и простора в
каросерията
Нейните качества са напълно съпоставими с тези на германския братовчед с тази разлика, че в качеството си на безспорен флагман в гамата чехът получава дори повече внимание към прецизността на сглобката, отколкото "роднината". Двата автомобила си приличат толкова много, че неспециалист трудно би усетил разликите в
интериора
Ако не се брои чувствително по-големият простор на задните седалки, максималната унификация между марките под шапката на VAG става направо натрапчива. Чехите са опитали да внесат някакво разнообразие с дребни детайли като разграфените подобно на хронометър циферблати на показателните уреди или четирите куки в багажника, предназначени за окачане на пазарски торби. Всичко останало обаче не крие германския си произход - нито твърдите седалки, нито подборът на материалите и качеството на изработката.
Както логично може да се предположи, Skoda Superb се екипира с добре познати
двигатели
от гамата на VAG. За разлика от Volkswagen Passat обаче, те са разположени надлъжно, както в моделите на Audi. Това решение определено може да се нарече удачно предвид габаритите на автомобила и сегмента, в който мълчаливо се цели. Отразява се благоприятно както на плавността на хода, така и на разпределението на масата.Базовата модификация на Superb се оборудва с един от най-старите мотори на VW. Двулитровият агрегат с мощност 115 к.с. може и да не въплъщава технологични чудеса, но е надежден и непретенциозен. Справя се с теглото на лимузината въпреки ниската си номинална мощност и се поддържа лесно. По-амбициозните водачи обаче ще бъдат много по-доволни от 20-клапановия 1.8-литров турбомотор със 150 коня. Сред малкото му недостатъци са проблемните бобини, монтирани до октомври 2002 г. в цялата гама на VAG. Тогава германците дори стигнаха до скандал с доставчика. Смущаваща е също така зависимостта на ангренажния ремък от изправността на водната помпа, която задвижва. Ако тя се повреди, рисковете за газоразпределителния механизъм стават сериозни.
Superb нямаше да отговаря адекватно на претенциозното си име ако не се оборудваше с поне един шестцилиндров двигател. Ролята на флагман се поема от друг стар познайник - 2.8-литровия V6 с мощност 193 к.с. С него чешката лимузина достига 235 км/ч и лепи стотака за осем секунди кръгло. Тези показатели се заплащат с подобаващ разход на бензин и досте по-бъзро износване на ходовата част и спирачките. За надеждността на самия мотор обаче могат да се чуят само положителни оценки.
Бензиновите модификации на Superb не са никак лоши, но най-подходятият избор все пак си остават 1.9- и особено 2.5-литровият турбодизелов V6, обявен за "най-добра кола за теглене на каравана за 2002-ра". Ако се внимава с изискванията по поддръжката на тези мотори и най-вече за състоянието на ангренажния ремък, дизеловият Superb се превръща в едно от най-удачните предложения на пазара не само в този сегмент.
Същото важи и ако се заговори за
ходовата част
на чеха. Освен че показва доста по-висока степен на надеждност в сравнение с роднините си по концерн, окачването на Superb осигурява и осезаемо по-висока степен на комфорта на возията.
По отношение на
електрическата система
обаче голямата Skoda изненадва с един проблем, който беше характерен за някои по-стари модели на Volkswagen. С надеждността и качеството на оборудването рядко възникват проблеми. Дренажните тръби на вентилационната система обаче имат навика да се запушват с нечистотии и листа от дървета. Така дъждовната вода няма накъде да се оттича и от един критичен момент нататък започва да прониква в купето, предизвиквайки къси съединения и повреди по електрониката. Проверката и системното почистване на дренажните отвори са от жизненоважно значение за изправността на електрическата инсталация.
През миналата година Skoda модернизира флагмана си, с което Superb стана още по-качествен и луксозен автомобил, а цените на по-старите екземпляри намялаха допълнително. Моделът онагледява красноречиво как стереотипите могат да попречат на рационалния избор. Познавачите обаче винаги са били наясно защо носи това име.
Справка за модела
|
|
Skoda Superb (3U)
|
|
История
|
|
Февруари 2002 | Skoda представя нов модел от долния сегмент на средния клас. Superb се предлагат с бензинови двигатели с обем 1.8, 2.0 и 2.8 литра (150, 115 и 193 к.с. съответно). Дизеловата гама е съставена от 1.9- и 2.5-литрови TDi-мотори със 130 и 155 к.с. |
Август 2002 | В гамата се появява 1.9-литрова турбодизелова модификация с мощност 100 коня |
Август 2003 | Мощността на 2.5-литровия TDi нараства на 163 к.с. |
Септември 2005 | Малкият турбодизел започва да се предлага в две нови версии с мощност 105 или 140 к.с. |
Юли 2006 | Skoda модернизира Superb. Осъвременени са радиаторната решетка, светлините, а в страничните огредала са интегрирани мигачи. Промени претърпява и интериорът, който става по-качествен и луксозен |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател
|
12 354 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
5 721 EUR
|
Динамо
|
503 EUR
|
Стартер
|
404 EUR
|
Водна помпа
|
429 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
767 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
170 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
147 EUR
|
Фар (комплект)
|
200 EUR
|
Калник
|
440 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
|
Skoda Superb (3U)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2004
|
2003
|
2002
|
2001
|
2000
|
Skoda Superb 2.0 Classic
|
4
|
85/115
|
22 590
|
13 250
|
11 700
|
10 550
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.0 Comfort
|
4
|
85/115
|
24 990
|
14 650
|
13 000
|
11 700
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.0
|
4
|
85/115
|
21 490
|
12 350
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.8 Turbo Classic
|
4
|
110/150
|
24 790
|
14 350
|
12 550
|
11 350
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.8 Turbo Comfort
|
4
|
110/150
|
27 190
|
15 650
|
13 750
|
12 400
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.8 Turbo Elegance
|
4
|
110/150
|
30 890
|
17 750
|
15 600
|
14 150
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.8 Turbo
|
4
|
110/150
|
23 690
|
13 550
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.8 V6 Comfort
|
4
|
142/193
|
29 590
|
17 250
|
15 200
|
13 800
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.8 V6 Elegance
|
4
|
142/193
|
33 290
|
19 400
|
17 050
|
15 450
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.8 V6 Classic
|
4
|
142/193
|
27 190
|
15 650
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.9 TDi Classic
|
4
|
74/100
|
23 490
|
13 450
|
12 150
|
11 300
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.9 TDi Comfort
|
4
|
74/100
|
25 890
|
14 750
|
13 350
|
12 400
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.9 TDi
|
4
|
74/100
|
22 390
|
12 650
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.9 TDi Classic
|
4
|
96/130
|
24 990
|
14 100
|
12 750
|
11 800
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.9 TDi Comfort
|
4
|
96/130
|
27 390
|
15 450
|
14 000
|
12 950
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.9 TDi Elegance
|
4
|
96/130
|
31 090
|
17 450
|
15 850
|
14 600
|
-
|
-
|
Skoda Superb 1.9 TDi
|
4
|
96/130
|
23 890
|
13 400
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.5 TDi Comfort
|
4
|
114/155
|
30 150
|
-
|
15 850
|
14 650
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.5 TDi Elegance
|
4
|
114/155
|
33 850
|
-
|
17 750
|
16 400
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.5 TDi Comfort
|
4
|
120/163
|
30 840
|
17 450
|
15 900
|
-
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.5 TDi Elegance
|
4
|
120/163
|
34 540
|
19 800
|
18 050
|
-
|
-
|
-
|
Skoda Superb 2.5 TDi Classic
|
4
|
120/163
|
28 440
|
16 200
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Skoda Superb (3U)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Skoda Superb (3U)
|
|
Работен обем
|
1 781-2 771 куб. см
|
Мощност
|
101-193 к. с. |
Максимална скорост
|
185-237 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
11.6-8.0 сек.
|
Volkswagen Passat (3B2/3B5)
|
|
Работен обем
|
1 595-3 999 куб. см
|
Мощност
|
90-275 к. с.
|
Максимална скорост
|
171-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.7-6.5 сек.
|
Ford Mondeo (B5Y/B4Y/BWY)
|
|
Работен обем
|
1 798-2 967 куб. см
|
Мощност
|
90-223 к. с. |
Максимална скорост
|
177-243 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.7-7.4 сек.
|
Toyota Avensis (T25)
|
|
Работен обем
|
1 598-2 362 куб. см
|
Мощност
|
110-175 к. с. |
Максимална скорост
|
180-220 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.0-8.1 сек.
|
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА