Last news in Fakti

16 Юни, 2007 15:30 13 408 0

Skoda Superb

  • skoda-
  • superb-
  • skoda superb

Спазването на държавническия етикет може да има невероятни последици. Легендата разказва как през 2000 г. министър-председателят на Чехия Милош Земан отправил питане към Skoda дали съществува вариант да бъде произведена Octavia с удължена база за представителните нужди на правителството. Премиерът никак не искал да ползва чуждестранен автомобил, а стандартният хечбек от Млада Болеслав не отговарял на изискванията. Земан получил отказ, но пък се родила идеята за Superb.

Колко истина има в историята с чешкия министър-председател може само да се гадае. Някои от обстоятелствата обаче могат да бъдат потвърдени - например моментът с удължената база. Флагманът на Skoda действително използва платформа с увеличени размери, но не от Octavia, а от Volkswagen Passat, при това в китайската му версия, която по принцип идва малко по-длъжка от европейската. Удължаването в сравнение с донора се смята за сериозно по стандартите на съвременната моделна политика. Superb превъзхожда донора си с цели 10 сантиметра, което дава основание на някои специалисти да причисляват чешката лимузина към по-високия клас на Audi A6. Ако спекулациите по темата останат настрана обаче, налице остава само един безусловен факт. През 2002 г. на пазара се появи превъзходен седан, когото голяма част от европейската клиентела неоснователно пренебрегва главно от имиджови съображения.

Въпреки утвърдената заблуда Skoda невинаги е била производител на социалистическа ширпотреба, нито дължи сегашния си възход само на опеката на Volkswagen. Преди Втората световна война чехите имат в гамата си поне 15 шест- и осемцилиндрови модели, а надписът Superb се появява върху автомобил от Млада Болеслав още през 1934-та. Статистиките днес пък са безмилостни. Според тях едни от най-качествените автомобили на VAG слизат именно от чешките конвейери. Superb не прави изключение и макар шумотевицата около него да бе спестена още при дебюта му преди пет години, мнозина специалисти са на мнение, че елегантният седан превъзхожда почти по всичко именития си донор. Заради удълженото междуосие, например, Superb печели категорично пред Passat по отношение на комфорта и простора в

каросерията

Нейните качества са напълно съпоставими с тези на германския братовчед с тази разлика, че в качеството си на безспорен флагман в гамата чехът получава дори повече внимание към прецизността на сглобката, отколкото "роднината". Двата автомобила си приличат толкова много, че неспециалист трудно би усетил разликите в

интериора

Ако не се брои чувствително по-големият простор на задните седалки, максималната унификация между марките под шапката на VAG става направо натрапчива. Чехите са опитали да внесат някакво разнообразие с дребни детайли като разграфените подобно на хронометър циферблати на показателните уреди или четирите куки в багажника, предназначени за окачане на пазарски торби. Всичко останало обаче не крие германския си произход - нито твърдите седалки, нито подборът на материалите и качеството на изработката.

Както логично може да се предположи, Skoda Superb се екипира с добре познати

двигатели

от гамата на VAG. За разлика от Volkswagen Passat обаче, те са разположени надлъжно, както в моделите на Audi. Това решение определено може да се нарече удачно предвид габаритите на автомобила и сегмента, в който мълчаливо се цели. Отразява се благоприятно както на плавността на хода, така и на разпределението на масата.Базовата модификация на Superb се оборудва с един от най-старите мотори на VW. Двулитровият агрегат с мощност 115 к.с. може и да не въплъщава технологични чудеса, но е надежден и непретенциозен. Справя се с теглото на лимузината въпреки ниската си номинална мощност и се поддържа лесно. По-амбициозните водачи обаче ще бъдат много по-доволни от 20-клапановия 1.8-литров турбомотор със 150 коня. Сред малкото му недостатъци са проблемните бобини, монтирани до октомври 2002 г. в цялата гама на VAG. Тогава германците дори стигнаха до скандал с доставчика. Смущаваща е също така зависимостта на ангренажния ремък от изправността на водната помпа, която задвижва. Ако тя се повреди, рисковете за газоразпределителния механизъм стават сериозни.

Superb нямаше да отговаря адекватно на претенциозното си име ако не се оборудваше с поне един шестцилиндров двигател. Ролята на флагман се поема от друг стар познайник - 2.8-литровия V6 с мощност 193 к.с. С него чешката лимузина достига 235 км/ч и лепи стотака за осем секунди кръгло. Тези показатели се заплащат с подобаващ разход на бензин и досте по-бъзро износване на ходовата част и спирачките. За надеждността на самия мотор обаче могат да се чуят само положителни оценки.

Бензиновите модификации на Superb не са никак лоши, но най-подходятият избор все пак си остават 1.9- и особено 2.5-литровият турбодизелов V6, обявен за "най-добра кола за теглене на каравана за 2002-ра". Ако се внимава с изискванията по поддръжката на тези мотори и най-вече за състоянието на ангренажния ремък, дизеловият Superb се превръща в едно от най-удачните предложения на пазара не само в този сегмент.

Същото важи и ако се заговори за

ходовата част

на чеха. Освен че показва доста по-висока степен на надеждност в сравнение с роднините си по концерн, окачването на Superb осигурява и осезаемо по-висока степен на комфорта на возията.

По отношение на

електрическата система

обаче голямата Skoda изненадва с един проблем, който беше характерен за някои по-стари модели на Volkswagen. С надеждността и качеството на оборудването рядко възникват проблеми. Дренажните тръби на вентилационната система обаче имат навика да се запушват с нечистотии и листа от дървета. Така дъждовната вода няма накъде да се оттича и от един критичен момент нататък започва да прониква в купето, предизвиквайки къси съединения и повреди по електрониката. Проверката и системното почистване на дренажните отвори са от жизненоважно значение за изправността на електрическата инсталация.

През миналата година Skoda модернизира флагмана си, с което Superb стана още по-качествен и луксозен автомобил, а цените на по-старите екземпляри намялаха допълнително. Моделът онагледява красноречиво как стереотипите могат да попречат на рационалния избор. Познавачите обаче винаги са били наясно защо носи това име.

Справка за модела
Skoda Superb (3U)
История
Февруари 2002 Skoda представя нов модел от долния сегмент на средния клас. Superb се предлагат с бензинови двигатели с обем 1.8, 2.0 и 2.8 литра (150, 115 и 193 к.с. съответно). Дизеловата гама е съставена от 1.9- и 2.5-литрови TDi-мотори със 130 и 155 к.с.
Август 2002 В гамата се появява 1.9-литрова турбодизелова модификация с мощност 100 коня
Август 2003 Мощността на 2.5-литровия TDi нараства на 163 к.с.
Септември 2005 Малкият турбодизел започва да се предлага в две нови версии с мощност 105 или 140 к.с.
Юли 2006 Skoda модернизира Superb. Осъвременени са радиаторната решетка, светлините, а в страничните огредала са интегрирани мигачи. Промени претърпява и интериорът, който става по-качествен и луксозен

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
12 354 EUR
Скоростна кутия (механична)
5 721 EUR
Динамо
503 EUR
Стартер
404 EUR
Водна помпа
429 EUR
Ауспух (без катализатор)
767 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
170 EUR
Накладки (предни дискови)
147 EUR
Фар (комплект)
200 EUR
Калник
440 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Skoda Superb 2.5 TDi /163 к. с./, произведен 2002 г.

 

Skoda Superb (3U)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
2004
2003
2002
2001
2000
Skoda Superb 2.0 Classic
4
85/115
22 590
13 250
11 700
10 550
-
-
Skoda Superb 2.0 Comfort
4
85/115
24 990
14 650
13 000
11 700
-
-
Skoda Superb 2.0
4
85/115
21 490
12 350
-
-
-
-
Skoda Superb 1.8 Turbo Classic
4
110/150
24 790
14 350
12 550
11 350
-
-
Skoda Superb 1.8 Turbo Comfort
4
110/150
27 190
15 650
13 750
12 400
-
-
Skoda Superb 1.8 Turbo Elegance
4
110/150
30 890
17 750
15 600
14 150
-
-
Skoda Superb 1.8 Turbo
4
110/150
23 690
13 550
-
-
-
-
Skoda Superb 2.8 V6 Comfort
4
142/193
29 590
17 250
15 200
13 800
-
-
Skoda Superb 2.8 V6 Elegance
4
142/193
33 290
19 400
17 050
15 450
-
-
Skoda Superb 2.8 V6 Classic
4
142/193
27 190
15 650
-
-
-
-
Skoda Superb 1.9 TDi Classic
4
74/100
23 490
13 450
12 150
11 300
-
-
Skoda Superb 1.9 TDi Comfort
4
74/100
25 890
14 750
13 350
12 400
-
-
Skoda Superb 1.9 TDi
4
74/100
22 390
12 650
-
-
-
-
Skoda Superb 1.9 TDi Classic
4
96/130
24 990
14 100
12 750
11 800
-
-
Skoda Superb 1.9 TDi Comfort
4
96/130
27 390
15 450
14 000
12 950
-
-
Skoda Superb 1.9 TDi Elegance
4
96/130
31 090
17 450
15 850
14 600
-
-
Skoda Superb 1.9 TDi
4
96/130
23 890
13 400
-
-
-
-
Skoda Superb 2.5 TDi Comfort
4
114/155
30 150
-
15 850
14 650
-
-
Skoda Superb 2.5 TDi Elegance
4
114/155
33 850
-
17 750
16 400
-
-
Skoda Superb 2.5 TDi Comfort
4
120/163
30 840
17 450
15 900
-
-
-
Skoda Superb 2.5 TDi Elegance
4
120/163
34 540
19 800
18 050
-
-
-
Skoda Superb 2.5 TDi Classic
4
120/163
28 440
16 200
-
-
-
-
 
Skoda Superb (3U)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Skoda Superb (3U)
Работен обем
1 781-2 771 куб. см
Мощност

101-193 к. с.

Максимална скорост
185-237 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
11.6-8.0 сек.
Volkswagen Passat (3B2/3B5)
Работен обем
1 595-3 999 куб. см
Мощност

90-275 к. с.

Максимална скорост
171-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
15.7-6.5 сек.
Ford Mondeo (B5Y/B4Y/BWY)
Работен обем
1 798-2 967 куб. см
Мощност

90-223 к. с.

Максимална скорост
177-243 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.7-7.4 сек.
Toyota Avensis (T25)
Работен обем
1 598-2 362 куб. см
Мощност

110-175 к. с.

Максимална скорост
180-220 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
12.0-8.1 сек.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА