В последните години дефинициите за различните типови автомобилни каросерии търпят постоянни корекции. Някогашни енциклопедични примери за седан с четири врати упорито бяха наложени като купета, а накичени с пластмаса комбита с предно предаване внезапно започнаха да се подвизават под разтегливото определение "кросоувър".
Пределно ясно е, че някогашната строга класификация на типовете автомобилни каросерии вече не върши работа нито на маркетолозите, нито на клиентелата. Това обаче не значи, че трябва да бъде пренебрегвана изцяло. В крайна сметка всичко ново е добре забравено старо.
Класическата типологизация на каросериите ги разделя на три вида - закрити, открити и товаропътнически. Ето и най-важните от тях с характерните им особености така, както ги знаеха автомобилистите преди да започнат споровете в какъв род всъщност е SUV на български.
Закрити каросерии
Седанът е закрита каросерия с поне два реда седалки. Алтернативните названия включват saloon, berline, berlina, limousine. Първоначално понятието обединява дву- и триобемни каросерии, но от втората половина на 20 в. седани се наричат само автомобилите с отделен багажник. Повечето седани днес имат четири врати, но се срещат и с две.
Ночбекът е разновидност на седан, чийто багажник е подчертано отделен от пътническия отсек. Тази особеност на каросерията е заложена в самата дума notch ("вдлъбнатина", "бразда"). Типичен пример за ночбек е Mercedes-Benz W123.
Хечбекът е вид седан с два реда седалки и задна врата, оптимизирана за товарене на багаж. Представлява хибрид между седан и комби, чиито преимущества съчетава. Понякога немците го наричат Heckklappen limousine. Типичен пример: Volkswagen Golf.
Лифтбек е разновидност на седана с полегата задна врата и повдигната задница. Лифтбекове се наричат и хечбековете, чиято задна врата има оформена чупка като на седан. Типичен пример: Skoda Superb.
Фастбекът и лифтбекът често се припокриват като значение. Според официалната дефиниция обаче при първия тип покривът и задната броня са визуално свързани с една линия, докато при лифтбекът има чупка. Типичен пример: ГАЗ М-20 Победа.
Камбекът е кръстен на видния германски дизайнер и специалист по аеродинамика Вунибалд Кам и се отличава полегат покрив, който преминава в "отсечена" и почти вертикална задница. Изследванията на немеца през 30-те години на миналия век показват, че такава каросерия има дори по-нисък коефициент на въздушно съпротивление от тогавашния идеал за обтекаемост - капката, а това прави камбека добро решение за пестене на гориво. Типичен пример: Toyota Prius
Хадртопът е седан без централна колонка на покрива. Популярен е предимно в Щатите през 60-те и 70-те години на миналия век. През 80-те обаче постепенно изпада в немилост заради недостатъчната безопасност при проебръщане и днес практически не съществува. Вместо него производителите предлагат заместители като colonnade hardtop и pillared hardtop с тънки или добре замаскирани централни стойки. Типичен пример: Chevrolet Impala
Лимузина е седан с преграда между шофьорския отсек и пътническия салон. Типичен пример: Mercedes-Benz W100 Pullman.
Комбито има поне два реда седалки и интегриран към пътническия салон товарен отсек, до който има достъп от широка задна врата. Днес повечето универсали имат пет врати, но в миналото са популарни и тривратите. Повечето SUV-та и кросоувъри са си чиста проба комбита, а принципната разлика от хечбека е несравнимо по-големият обем на багажника. Алтернативни названия: station wagon, break, wagon, estate, giardinetta.
Шутинг брейк (буквално "ловно комби") е разновидност на тривратия универсал, изградена на базата на спортен модел. Типичен пример: Volvo 1800ES
Хардтоп комби е каросерия без централна колонка на покрива, каквато вече никой не произвежда. Типичен пример: Mercury Commuter
Купето е дву- или триобемна каросерия с две или три врати, един основен и (понякога) един допълнителен ред седалки. Днес това по правило са скъпи и престижни модели, но в зората на автомобилостроенето са едни от най-евтините и достъпни автомобили. Самата етимология на думата (от френското coupé - отрязан) подчертава особеностите на размерите и компактния салон. Алтернативно название: berlinetta
Минивановете имат еднообемни каросерии, чиято вместимост понякога достига 15 пътници. Типичен пример: Renault Espace
Открити каросерии
Кабриолетът се отличава със сгъваемия си покрив. Първоначално този тип атомобили имат странични стъкла, които могат да се демонтират. Днес кабриолет се нарича всеки автомобил с подвижен таван и 2+2 места (един основен и един допълнителен ред). Броят на вратите и видът на сгъваемия покрив нямат значение. Алтернативни названия: convertible, cabrio, drophead coupe
Фаетонът е една от най-популярните разновидности на кабиолета, в която първоначално пътниците се возят изцяло на открито, а по-късно се сдобива с гюрук, но по старому странични стъкла липсват. Понякога обаче пасажерите отзад също имат ветроупорно стъкло. Типичен пример: Duesenberg Model J Double Cowl Phaeton
Роудстър е двуместна версия на фаетона, която в редки случаи има допълнителен сгъваем ред седалки в багажника - израз на любов към тъщата, на която са наречени. Днес роудстър се нарича всеки автомобил с подвижен покрив и две места.
Алтернативи на спийдстъра са роудстърът (в съвременното значение - без странични стъкла с рамки), торпедото (линията на предния капак е изравнена със страничната), runabout, spyder/spider, barchetta.
Ландолетът е каросерия със закрита кабина за шофьора и подвижен покрив над пътническия салон. Типичен пример: Maybach 62 Landaulet
Таун кар представлява огледален вариант на ландолета с изцяло закрит пътнически салон и открита седалка за водача и пасажера до него. Алтернативни названия са sedanca, coupe de ville, victoria, brogham. Типичен пример: Cadillac V12
Кабрио коуч (cabrio coach) е вариант на кабриолета с фиксирани рамки на страничните стъкла и централни колонки на сгъваемия покрив. Типичен пример: Citroen 2CV
Тарга изначално значи открита каросерия с подвижна централна част на тавана и фиксирана греда на покрива. Названието е регистрирана търговска марка на Porsche.
Т-топът е разновидност на таргата с надлъжна греда между предното и задното стъкло. Типичен пример: Pontiac Firebird
Товаропътнически каросерии
Пикапът има закрита пътническа кабина и открита товарна платформа, наричана леген. Алтернативно название: truck
Ют (ute от coupe utility) е пикап на базата на лека кола, а не всъдеход. Типичен пример: Chevrolet El Camino
Фургонът има едно- или двуобемна каросерия (наричана често "баничарка") с или без преграда между седалките и товарния отсек. Изцяло пътническите версии са най-известни като микробус. Алтернативни названия: van, Kastenwagen, fourgonette
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Нане от село
Коментиран от #2, #12, #16
20:35 19.04.2017
2 бай Иван
До коментар #1 от "Нане от село":
А купе-кросоувър?По-гъзарско е. Вуте не ше се пръсне, ми...
20:40 19.04.2017
3 тъпо
Коментиран от #14
21:47 19.04.2017
4 гост Z
Коментиран от #7
21:52 19.04.2017
5 гост Z
22:00 19.04.2017
6 Бат Саше
22:19 19.04.2017
7 кйъук;ъ;о
До коментар #4 от "гост Z":
да отвратително е да имаш свободно времетрябва да бачкаш да бачкаш
статии ще ми чете
има си хора за всичко
23:00 19.04.2017
8 гост
Избягват се думи като миниван, комби, седан. Точно тези класове автомобили се представят като SUV-та, лимузинаи или "купета с четири врати"
23:13 19.04.2017
9 Каруцар
08:53 20.04.2017
10 ТЕА
12:33 20.04.2017
11 Ники
13:48 20.04.2017
12 Ники
До коментар #1 от "Нане от село":
не се излагай купи си Премиум компакт кросоувър ... и най добре да има система араунд вию ...13:55 20.04.2017
13 Не знаещ
16:33 20.04.2017
14 Мико
До коментар #3 от "тъпо":
Се тая октавия или супърб, те всичките са еднакви17:24 20.04.2017
15 ГОШО
.
20:46 17.06.2017
16 Гост прост
До коментар #1 от "Нане от село":
Вземи си едно SSUV и не се занимавай с глупости17:10 25.07.2018