Last news in Fakti

21 Април, 2007 14:21 897 1

Краят на една епоха

  • chevrolet corvette xp-882-
  • corvette-
  • opel cd-
  • vega

В края на 60-те години роторно-буталният двигател на Феликс Ванкел изправя автоиндустрията на прага на революция. Така поне изглежда на пръв поглед. Ефективността на този агрегат обещава феноменални постижения и патентът за него е закупен от почти всички големи производители.

Изключение не прави и General Motors. Американците започват да експериментират ентусиазирано и през 1972 г. са готови с първия си автомобил, задвижван от роторен мотор. Chevrolet Corvette XP-882 (“АВТО пазар”, бр. 321) предизвиква фурор на автосалона в Ню Йорк. Следват го още няколко наглед успешни прототипа и всички очакват следващия голям пробив на GM да бъде именно в тази сфера. Официалните планове на Chevrolet предвиждат Ванкелов двигател за Vega още през моделната 1974-та. Известно е дори, че въпросният агрегат е двуроторен, с водно охлаждане и по една свещ на ротор, а блокът е чугунен. Точно тогава обаче шефът на GM Ед Коул обявява изненадващо, че проектът се замразява за неопределено време заради проблеми с вредните емисии, които не могат да бъдат преодолени на онзи етап. Ротоният проект накорпорацията има и нещастието да се роди в момент, когато цените на горивата в САЩ се увеличават главоломно, а икономичността далеч не е най-силната черта на Ванкеловия двигател. Самият Ед Коул подава оставка същия месец, а роторната програма на GM остава само като любопитен факт от историята, украсен със снимките на няколко удивителни прототипа.

Днес за злополучния проект на американския концерн се знае почти всичко. Експерименталните автомобили, създадени по програмата, са унищожени още в средата на 70-те, сякаш в опит да се изтрие срама от провала. Малцина обаче помнят, че в проекта е въвлечен и европейският партньор на GM. Opel представя свой вариант на Ванкеловия Corvette през 1975 г. Краят на историята вече е предизвестен и прототипът дори не е представен с официалното си име GT/W (от Wankel). Красивото спортно купе набързо е прекръстено на Geneve по името на града, в който дебютира официално пред публика.

Конструктивната спецификата на роторно-буталния двигател позволява драстично намаляване на моторния отсек. Компактните размери на агрегата развързват ръцете на дизайнерите, в резултат на което се появяват някои от най-елегантните и смели като силуат прототипи за всички времена. Експерименталните серии на Corvette дават добра представа докъде си позволяват да стигнат стилистите в “изострянето” на предницата. Като част от GM в Opel също се втурват в радикалните модни течения. GT/W става един от последните представители на тогавашната вълна от концепткари на рюселсхаймските конструктори на тема “спортно купе”. Тя започва през 1969-а с Opel CD, продължава през “Schwarze Witwe” (“Черната вдовица”) от 1973 г. и завършва две години по-късно с прототипа GT2 Concept. С него приключва цяла ера в историята на Opel, белязана от разточителството на 60-те, американското влияние и ниските цени на горивата. След Geneve експериментите на конструкторите са насочени най-вече към безопасността, икономичността, вътрешното пространство и аеродинамиката. Настъпва скуката на 80-те.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 111

    0 0 Отговор
    Настъпва скуката на 80-те. Хах много точно казано!