Отговорът на този въпрос все още не е еднозначен. Все повече анализатори обаче са на мнение, че това ще се случи доста по-скоро от предварителните прогнози. Според новия доклад на Bloomberg New Energy Finance цената на електромобилите намалява много по-бързо от очакваното, като това се дължи на по-евтините батерии, както и на агресивни политики, насърчаващи превозните средства с нулеви емисии в Китай и Европа.
По оценка на BNEF, разпространението на електромобили в световен мащаб ще доведе до съкращения в дневното търсене на петрол, което се изчислява на 8 млн. барела на ден. В момента електромобилите съставят само 1-2 % от пазара на автомобили в света. По оценки на BNEF през 2025-а електромобилите ще са 8%, през 2030 г. - 24%, а през 2040 г. - 54%. Всичко това води до извода, че за да се увеличават електромобилите, то те трябва да поевтинеят, при това драстично.
Истинският бум на електромобили ще дойде не от агресивни политики и насърчаващи кампании, а тогава, когато цената на батериите поевтинее и те се превърнат в консуматив. Песимисти обаче са на мнение, че ако не се измисли нова технология, различна от йон-литиевата, това няма да се случи и електромобилите в сегашния си вид ще останат в историята. Песимистично настроените експерти прогнозират още, че първото, което ще се случи, когато електромобилите станат масови, е, че токът ще поскъпне. Но не това е основният проблем.
Става въпрос за лития, който е основен елемент за батериите, захранващи електромоторите на новите ел. превозни средства. Този материал в наши дни поскъпва непрекъснато и тенденцията е цената му да продължи да нараства. Литият е невъзобновяем продукт и по данни на геоложката служба на САЩ от 2015-а, се добива основно в Австралия. След Австралия основните доставчици на литий са Чили, Аржентина, Китай и Зимбабве. Така че започне ли литият да се използва масово то той ще се превърне в новия нефт. Докато не се измисли друг източник на енергия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Driving pleasure
Коментиран от #2, #14
15:26 27.03.2018
2 ДДД
До коментар #1 от "Driving pleasure":
ДВГ ама нефт не се произвежда:(като спестени пари е
много са ама започнеш ли ги....
Коментиран от #4
15:44 27.03.2018
3 Ироничен
Коментиран от #5
15:48 27.03.2018
4 Driving pleasure
До коментар #2 от "ДДД":
Напротив приятелю, даже започват да се произвеждат синтетични горива за ДВГ с истински нулеви емисии, а не като при електричарките дето замърсяват повече от ДВГ.Будещето е на ДВГ движено от синтетични горива, и в най-лошия случай горивни клетки на водород - просто ще отнеме нови 20тина години еко-терористите да бъдат опровергани и електриката изритана от автомобилите :)
16:06 27.03.2018
5 Driving pleasure
До коментар #3 от "Ироничен":
Пак нема купим, и без пари да ми е :)Не казва ли бръм - нема кво да ми го фалят :D
16:08 27.03.2018
6 jambazina
16:37 27.03.2018
7 мангалезич
17:39 27.03.2018
8 Зорлем
19:29 27.03.2018
9 Антиелектрика
Много точно казано! Пък Bloomberg New Energy Finance е създадена именно с цел пропаганда на зелените лъжи, защото не са нищо повече от едни лобисти! Не знам къде видяха поевтиняване на миксерите или мислят субсидиите за някакво поевтиняване?
На фона на скандалът "Скрипал", вече няма да се учудя на нищо, особено в идиотското налагане на миксери! За жалост светът се превръща в глобално място за видиотяване и издигане на парите в нова религия и верую!
Коментиран от #11, #12
19:34 27.03.2018
10 China
В статията въобще не е спомената алтернатива на литиево-йонните батерии, а такива се разработват много и въпросът не е дали, А КОГА ще станат масови. Натриеви батерии, Solid State battery, графенови батерии и какви ли още не батерии, за чието производство не са необходими скъпи или редки материали, а само технология за масовото им производство. ТЕХНОЛОГИЯ, ВИСОКА ТЕХНОЛОГИЯ, а не изкопаеми.
19:42 27.03.2018
11 Пари?
До коментар #9 от "Антиелектрика":
Точно обратното е! Електромобилите пестят пари на собствениците си, а в същото време лишават от дългосрочни печалби СЛЕД първоначалната продажба на ДВГ производителите им. Това е причината настоящите производители на автомобили да нямат финансови ползи от налагане на електромобилите и да се стараят да отложат това максимално във времето.Коментиран от #13, #17
21:12 27.03.2018
12 ИЧур
До коментар #9 от "Антиелектрика":
Много по-просто е всичко - буталната машина е изчезващ вид ПРОСТО защото не може да еволюира, защото е примитивна и най-важното - ненадеждна - колкото и единични примери да ми давате, действителността е такава - буталната машина е не-надеждна техника с кратък ресурс. Толкоз!ПП
Питай колко 430 леа струва смяна на масло и филтри на умряло Поло в официалния сервиз на Фауве у нас : D
Коментиран от #15, #18, #20
21:55 27.03.2018
13 Автосервиз
До коментар #11 от "Пари?":
Точно обратното е в момента но ти не го осъзнаваш:1.Много по-високи цени.
2.Високи застраховки. Това е заради 1 а също и понеже ремонтите са трудни. Само виж сега как действа застраховката. Блъскаш колата, отиваш за оглед после на сервиза и до седмица е твоя, при електричките не е така а и частите са скъпи.
3.Поради голямото тегло, по голяма вероятност от счупено окачване.
4.Поради по-голямо тегло по големи гуми, които се износват повече.
И още някои малки заблуди:
Заблуда 1:Евтино годишно техническо обслужване, не е вярно погледнете Тесла.
Заблуда2:Ел. колите нямат антифриз. Не е вярно имат.
Заблуда 3: Нямат масло. Не е вярно имат и понякога се налага да се сменя.
Коментиран от #22
22:00 27.03.2018
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Автосервиз
До коментар #12 от "ИЧур":
ХаХа ти удари всеки комик в земята.Точно ДВГ може и еволюира понеже е сложно бе човек:))
Нали затова ел. двигателят е толкова обичан понеже е прост и няма какво да се променя още от времето на Тесла. Единствено се променят материалите.
А ти що не погледнеш колко е годишното тех. обслужване на Теслата, приготви се да не се изненадаш!!!!!
Като смениш и гумите няколко пъти, и ще се хванеш за главата.
И успех със застрахователят, ще ти трябва.
22:07 27.03.2018
16 ВАГ
22:18 27.03.2018
17 Антиелектрика
До коментар #11 от "Пари?":
Ами произведи си сам електрична, кой те спира?Само, че в съвременния свят сме зависими от производителите.
Коментиран от #23
22:22 27.03.2018
18 Антиелектрика
До коментар #12 от "ИЧур":
Тъй ли било?Те сигурно електричните нямат филтри и антифриз, нали?
Пък щом 450 лева за теб са много, направо си те представям в Тесла за 200 бона. Ти имаш ли идея колко струват само гумите за кола 3 тона с 750 к. с.???
22:28 27.03.2018
19 Амтон 1
За електроческите автомобили , не знам, да кажат феновете им !
Коментиран от #21
23:43 27.03.2018
20 123
До коментар #12 от "ИЧур":
Нещо не си в час. А и някои, които не обичат да мислят смятат, че електричките нямат поддръжка... А ето ти обслужването на теслите: Tesla model S 4-Year Maintenance All weel Plan / 50 000 miles - $2,750.И това е в щатите. В Европа цената ще е поне в евро.
Тук за 80 000 хил. км. за Полото, което си писал ще влезеш в сервиза около 3 пъти х 400 лева - 1200 лева. Еми, не е като 5000 лева.
08:52 28.03.2018
21 Пари?
До коментар #19 от "Амтон 1":
Дай някакъв пример за поскъпване на технологични стоки, защото аз не се сещам за нито един пример. Дори когато цените на някой компонент се качват, например на паметта, цените на цялото изделие продължават да падат.Погледни цената и характеристиките на някои стоки от преди 10 години:
Мобилни телефони
Телевизор
Лаптоп
Компютър
Фотоволтаична централа
Електромобил
Литиево йонни батерии
Всичките се радват на повишен потребителски интерес и все по-голямо производство, Но цените са им паднали не с проценти а с пъти, въпреки, че и техническите им характеристики са се повишили в пъти.
Свръхпредлагането в конкурентна среда винаги сваля цените. Когато няма конкуренция, като в момента, монополистите сами си определят цените и ни дерат кожите.
Коментиран от #24
09:30 28.03.2018
22 Пари?
До коментар #13 от "Автосервиз":
Всичките ти изводи се основават на фактът, че в момента се предлагат в три електромобила на кръст, на които цените са по-високи от бензиновите аналози и освен това се намират в Премиум сегмента. Сравняваш кон с кокошка.По същата логика може да сравниш Тесла модел 3 с S класа на Mercedes. Тогава всичко ще е на обратно, защото и застраховката и обслужването се определя от първоначалната цена на автомобила. Всички автомобилни производители обещават изравняване на цените между електромобили и бензинови автомобили след четири години.
Антифриз наистина имат, но за масло не съм сигурен. Дори да имат То ще е само в диференциала. Ти Колко пъти годишно си сменяш маслото на диференциала? Въобще сменял ли си го някога? Признавам си аз не съм.
Коментиран от #26
09:39 28.03.2018
23 Пари?
До коментар #17 от "Антиелектрика":
Ти като си се оженил за конкретен производител с точно определено име, си е твой проблем. Ние останалите можем да си избираме между всички марки, включително и нови, включително китайски.Не знам коя е любимата ти марка автомобили за която си се оженил, но съвсем скоро ще се наложи да избира дали иска електромобилите да канибализират печалбите и от ДВГ или да фалира. Новите концерни, които не произвеждат автомобили с ДВГ, а само електромобили не са изправени пред такава дилема, а напротив. Тяхната цел е да произведат по-мощни и по-бързи автомобили от бензиновите при това на по-ниска цена, за да им вземат пазарния дял. Засега успяват дори с по-високи цени.
Коментиран от #25
09:48 28.03.2018
24 Автосервиз
До коментар #21 от "Пари?":
Ти от коя планета падаш само виж флагманите и цените им на телефоните.Вече гонят 2500 лева, кога си виждал преди такава цена за телефон????
Коментиран от #28
10:30 28.03.2018
25 Антиелектрика
До коментар #23 от "Пари?":
Аз да съм се оженил за марка - бухахахахахаТова ли успя да измислиш само? Сигурно съм един от малкото, на който хич не му пука какво пише на капака на кола. Но какво ли да очаквам от човек, който твърди, че търсенето на петрол, литий и кобалт кобалт понижавало цените им?!
Коментиран от #31
10:45 28.03.2018
26 Сервиз
До коментар #22 от "Пари?":
Тесла 3 премиум???Нисан леаф премиум???
Рено зое премиум???
Голф Е премиум???
БМВ I3 премиум???
Къде ги видя тези премиуми???
Сравнявам две еднакви по клас коли, аз ходя по изложения и виждам, сравнявам.
Застраховката се определя не само от текущата оценката на колата. Много важно е дали може и как да се ремонтира една кола. Ако няма кой да я ремонтира тази кола как искаш да я застраховат евтино???
Ако няма части както за един голф примерно как искаш да я застраховат изобщо, ще я пращат до Холандия ли???
И гост моля те престани с тези кристални топки ОБЕЩАВАЛИ те и Тесла много неща обещават ама като ги удари в джоба сори майка.
Масло има около 1.5л да не се сменя често като на двигател но го има. Маслото не е толкова скъпо, който не може да си купи масло за двигателят аз лично бих го съжелил.
Коментиран от #27
10:46 28.03.2018
27 Антиелектрика
До коментар #26 от "Сервиз":
За моята кола маслото е 85 лева, пък е над 200 к. с.Не знам какво толкова ми изтъкват като скъп разход това масло? Ако нямаш 100 лева за година, каква кола си тръгнал да караш изобщо?
Е, на 15 годишен 5,0 дизелов Фаетон, маслата и филтрите са му 500 лева, но само двата филтъра на купето са 150 лева, а такива има и Тесла.
11:13 28.03.2018
28 незнайко
До коментар #24 от "Автосервиз":
Би трябвало отговора да е във Вашия пост ! "Флагманите"- звучи като Бентли, Ролс Роис, Мерцедес и други. Това е изкуственно завишаване на цената !!!12:39 28.03.2018
29 Пари?
В момента е един мобилен телефон с четириядрен процесор, двойна камера, Какво ли ти ги изброявам я направо да копирам какво може да си купиш за 100 лв. Само 8 гигабайта памет, преди 10 години струваха стотина лева. Какъв нов телефон можеше да си купиш преди 10 години за 100 лв? Nokia с фенерче.
Процесор Mediatek MT6750
Брой ядра на процесора Quad-Core
Честота на процесора 1.3 GHz
Размер на екрана 5.0"
Резолюция на екрана 1280 х 720
Тип на екрана IPS LCD Capacitive Touchscreen
Тип на екрана описание HD
Оперативна памет 1GB
Сторидж 8GB
Брой SIM карти Dual
Размер на SIM картата Micro SIM
Предна камера 2.0MP
Задна камера 8.0MP
Характеристики на задната камера 8MP + 5MP Dual Camera
Светкавица Flash LED
Операционна система Android 7.0 Nougat
Bluetooth 4.0
Сензори G Sensor
GPS Да
Wi-Fi стандарти 802.11 b/g/n
Капацитет на батерията 2500mAh
Портове Слот за MicroSD карта
Поддръжка на MicroSD карти до 128GB
Коментиран от #30
12:59 28.03.2018
30 Автосервиз
До коментар #29 от "Пари?":
Само дето нищо не разбираш от ценообразуване.1. Хайде моля те не се излагай и провери колко струваше Iphone 4 и
колко струва сега Iphone 10???
2.Хайде после провери колко струваше Iphone 4 когато беше актуален и сега ако го купиш нов но не е актуален.
Ще разбереш че ценообразуването не е проста работа както си мислиш, може да провериш и каква беше цената на петролът когато търсенето растеше главоломно и ще разбереш какво ще се случи с цените на литият, кобалта и другите елементи на батерията ако батериите станат масови за голямо потребление.
Коментиран от #32
13:25 28.03.2018
31 Пари?
До коментар #25 от "Антиелектрика":
А аз какво ли да очаквам от човек който прочитайки:"Свръхпредлагането в конкурентна среда винаги сваля цените. "
Отговаря:
"Но какво ли да очаквам от човек, който твърди, че търсенето на петрол, литий и кобалт кобалт понижавало цените им?!"
Който даже не може да разбере какво му говорят и не прави разлика между търсене, предлагане и свръхпредлагане, камо ли да направи причинно-следствена връзка между тях. Не смятам да си губя времето да обяснявам фундаментални неща. Пък и фактите говорят достатъчно. Въпреки че миналата година имаше недостиг на батерии и продължава да има, само преди две години една 85kw часа резервна батерия за Тесла струваше 45 хиляди долара, а днес може да я купиш за за 42000 долара с подарък Тесла модел 3 към нея. https://m.fakti.bg/technozone/187811-kakvo-ima-v-bateriata-na-tesla
Коментиран от #39
13:45 28.03.2018
32 Пари?
До коментар #30 от "Автосервиз":
Пак говориш за налепи сравнения. Защо не сравниш Тесла с Бентли? Нали говорим за евтини електромобили, при които се плаща за технически характеристики, а не за марка. Ако направим асоциация с мобилните телефони, след 10 години електромобилите трябва да изминават 3000 километра с едно зареждане и да струват 10 000 долара, ако не държим на марка.Ето техническите характеристики на iPhone модел 2008 година. Може да ги сравниш с телефона за 100 лв от предишния пост:
Процесорни ядра 1 ядро
RAM 128 MB
Вътрешна памет 8 GB
Слот за карта Не
Софтуер
Операционна система iOS
Екран
Брой на екраните 1
Размер на екрана 3.5"
Разделителна способност на дисплея 320 x 480
3D дисплей Не
Камера
Камера Да
3D камера Не
Резолюция на задната камера 2 Мегапиксела
Максимална резолюция на задната камера 1600 x 1200 пиксела
Двойна задна камера Не
Автофокус Не
Вградена светкавица Не
Ретина скенер Не
Видеозапис Да
Мултимедия
MP3 плеър Да
FM радио Не
Видео плеър Да
Интернет браузър Да
Игри Да
Свързваемост
Трансфер на данни
Wi-Fi
Bluetooth
Изводи
30 pin извод
3,5 мм жак за слушалки
Мрежово свързване
GSM
GPRS връзка
EDGE връзка
UMTS (3G)
WCDMA
HSDPA
GPS модул
Акумулатор
Време за готовност 250 ч
Време за разговор 600 мин.
Тип акумулатор Li-Ion
Капацитет на акумулатора 1150 mAh
Съобщения
MMS Не
E-mail Да
Размери
Височина 115 мм
Ширина 62 мм
Дебелина 12 мм
Тегло 133 г
Функции
Две SIM карти Не
Три СИМ карти Не
Защитен
14:05 28.03.2018
33 Автосервиз
Казах ти сравни еднакъв телефон когато е актуален и когато не е с един и същ хардуер и софтуер!!!!!
Само за един месец цената на една кола или телефон може да падне с 20% когато излезе новото поколение, как смяташ дали я продават на загуба???
Нищо не зависи от хардуера вече, на един Ифон само 20% от цената е хардуера!!!!!Китайче със същите характеристики струва 5 пъти по-евтино!!!!!
Всичко зависи от зомбитата като тебе, до къде са готови да стигнат за да имат някакъв фетиш, без да гледат практичността на предмета.
Коментиран от #36
14:17 28.03.2018
34 магнито
Разбира се че ще поевтинеят , и за тунинг са по лесни , и двигател да им смениш , и по-мощни батерии да си сложиш .Електрониката ще барнеш тук там и хоп 1000 коня и 2000 км пробег.
Паркираш си тесличката под балкона и само един фазомер ти трябва , няма масло , няма нафта , няма антифриз , мечта.
:)
15:46 28.03.2018
35 Пари?
Когато си купуват автомобил пък бил той и електромобил, хората определят даден бюджет, който могат да отделят и се стремят да получат най-доброто за тези пари. Винаги има по-скъп вариант, ВИНАГИ. Същото важи и за телефоните и за почти всяка една стока. След 10 години, един електромобил ще може да предложи поне пет пъти по-добри параметри по отношение на пробег и мощност за същите пари. Погледнато обратно, параметрите които предлагат Тесла днес, ще могат да се купят за пет пъти по-малко пари.
Дори след 10 години флагманите да могат да изминават 5000 км с едно зареждане, всеки ще избере да си купи електромобил с нужният му пробег, който за България е безсмислено да бъде над 500 км. Дори флагманите да са с по 5000 конски сили, 95% от шофьорите ще им стигнат 300 400 коня, колкото ще са стандартните автомобили. Обикновения шофьор не го интересува както ни обясняваш, с колко милиона са била вдигнала цената на новия модел на Бентли.
Него го интересува, колко струва електромобил с 300, 500 или 1000 километра пробег и къде и за колко време може да го зарежда.
16:28 28.03.2018
36 Пари?
До коментар #33 от "Автосервиз":
"Казах ти сравни еднакъв телефон когато е актуален и когато не е с един и същ хардуер и софтуер!!!!!"Ами да сравняваме, най-актуалният iPad в момента струва 299 долара, Колко струваше най-актуалният iPad преди 10 години и какви му бяха характеристиките? Нещо теорията ти издиша:
https://m.fakti.bg/technozone/293775-nai-evtiniat-ipad
Коментиран от #37
16:36 28.03.2018
37 Автосервиз
До коментар #36 от "Пари?":
Ти си нямаш никаква идея какво говориш.Трябва да сравняваш два еднакви продукта, не може да сравняваш един продукт който в началото няма алтернатива(няма други таблети дори апъл) и естествено че ще бъде най-желан и е тръгнал за 500$ с някакъв друг сега който е за нисшата класа. Сравняваш го с ПРО който е на цена от 800$.
И този който струва 800$ в момента който излезе новият ще го пуснат на другият ден за 600$ каква инфлация какви 5 лева всичко е в главата на зомбитата.
Коментиран от #38
16:52 28.03.2018
38 Пари?
До коментар #37 от "Автосервиз":
Хайде престани да се правиш на луд че не разбираш какво ти говоря!1.Ти какъв пробег очакваш от един електромобил за да си го купиш?
2. Каква мощност ти е достатъчна?
3. Колко струва в момента този електромобил, ако въобще се произвежда такъв?
4. След 10 години цената му по-висока ли ще или по-ниска?
5. След 10 години дали ще ти е необходим по-голям пробег или мощност отколкото днес?
Аз бих си купил електромобил 5-местен седан, ако може да изминава реални 500 км с едно зареждане, поне 22 киловата бордово зарядно, поне 200 конски сили и да струва максимум 15 хиляди евро. Не е въпросът дали, а кога ще бъде произведен. Марката не ме интересува, стига да има прилична гаранция и репутация.
Телефонът ми е 2-годишно Xiaomi и не виждам причина да го сменям преди да се счупи, каквото и да мислят хората с чисто новият модел iPhone или такива като тебе робуващи на марки и нови модели.
17:09 28.03.2018
39 Антиелектрика
До коментар #31 от "Пари?":
Поредния ти ник, поредната ти глупост и поредното потвърждение, че имаш проблеми с централното!Петрол, литий и кобалт са РЕСУРСИ, които ПОСКЪПВАТ при търсене - хората са го написали!
Не ми пиши повече, защото ми писна от безбройните ти никове и безграничната ти глупост!
18:41 28.03.2018
40 Пари?
Да, при търсене цените се качват, което провокира производителите да запълнят търсенето с увеличаване на производството, което води до свръхпредлагане и сваляне на цената заради икономии от мащаба, Законът на Мур и други подобни.
Това важи и за ресурсите:
"70-процентовият срив в цената на петрола беше причинен от свръхпредлагане, до голяма степен генерирано от рязък ръст в добива в САЩ."
Само си помисли колко производители ще пуснат модели електромобили след 2020г и ще се борят за пазарен дял с китайски производители, които още днес са завзели най-големия пазарен дял.
07:49 29.03.2018
41 Costelo
Коментиран от #42
12:00 29.03.2018
42 Мунчо
До коментар #41 от "Costelo":
Ти първо се научи какво е поло и какво тесла и после ела да се изказваш. Не може да сравняваш звезда с галактика.12:14 29.03.2018
43 Driving pleasure
Само най-заблудените вярват на мантрите за евтина електрическа мобилност - това няма да го бъде!
20:51 07.08.2018