12 Април, 2018 16:03 24 526 28

Баварката, която вдигна 300 с АГУ

  • bmw-
  • m1-
  • е26-
  • агу-
  • газова уредба-
  • autogas-
  • рекорд

С тираж от 453 произведени бройки M1 е един от най-редките и ценни модели на BMW. Единственият истински суперкар в историята на марката обаче има още по-специална версия с различна каросерия, за която днес почти никой не помни.

От нея са създадени три екземпляра, единият от които е унищожен скоро след това, а вторият се намира в частна колекция. Най-интересен е третият автомобил, поставил световен рекорд за скорост с газова уредба.

В края на 70-те години на миналия век австрийският автомобилен журналист и пилот Харалд Ертл слага край на състезателната си кариера. Страстта му по високите скорости обаче го подтиква да се захване с нов проект, с който да изпита възможностите на съвсем нова по онова време технология - газовата уредба.

Ертл се свързва с British Petroleum, която е един от пионерите в налагането на втечнения петролен газ като гориво за автомобилни двигатели. Дотогава отпадният продукт от преработката на нефт се използва общо взето само за къмпингарски котлони и печки.

Британският петролен гигант тъкмо е започнал да лансира нов продукт с името Autogas и идеята на Ертл да оборудва автомобил с газова уредба, с който да постави рекорд за скорост, се харесва на ръководството. Целта на австриеца е преодолее границата от 300 км/ч, а редовият шестак M66 на баварската суперкола изглежда идеален за целта.

Ертл купува една от трите M-единици с раздута каросерия и монтира бутилка в задната част. Рекордният автомобил трябва да изглежда шик заради търсения рекламен ефект и почти всичко по колата е доработено като се започне с поръчковите амортисьори Sachs до вградените тонколони на стереоуредбата Blaupunkt.

С промените по механиката се заема Gustav Hoecker Sportwagen-Service GmbH, чиито специалисти снабдяват мотора с два турбокомпресора K26 от KKK. С няколко допълнителни модификации мощността е увеличена от заводските 277 на 410 к.с., макар че малцината имали късмета да се возят в нея твърдят, че конските сили били по-скоро 500.

На 17 октомври 1981 г. Харалд Ертл постига целта си и развива 301.4 км/ч на тестовата писта на Volkswagen в Ера-Лесин, Долна Саксония. За съжаление австриецът загива в самолетна катастрофа само няколко месеца по-късно, докато пътува към къщи за Великден.

След рекорда газифицираното M1 сменя няколко собственици в Германия и Холандия и през 1993 г. попада във Великобритания. Купува го местен аптекар, който за жалост също му се радва кратко, тъй като умира само две години по-късно.

От тогава насетне единственото по рода си BMW Autogas M1 престоява на открито близо четвърт век, което обяснява състоянието му. След смъртта на аптекаря баварката е последна грижа на вдовицата и невръстния му тогава син, който едва наскоро разбира какво съкровище гние пред къщата.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 един

    59 9 Отговор
    УНИКАЛНО ИЗЛЪЧВАНЕ- на нещо непреходно и направено като за истински бял човек със спортни амбиции
  • 2 Еее

    55 6 Отговор
    Жалко за нехайството на собственика... Поне да беше седало в гараж.
  • 3 коки

    50 28 Отговор
    Не, на газ не може, не става, газта е за бедните.. за готвене.
  • 4 ехаа

    32 2 Отговор
    уникална история направо се просълзих какво е видяла тази кола
  • 5 ракия србско и заря

    9 60 Отговор
    боклук
  • 6 квак

    15 57 Отговор
    моито алди 4.2 а8 има гас и развива 250 без турбо така 4е сами си правете изводите
  • 7 Ицко

    34 0 Отговор
    А г-н Нено Димов какво ли ще каже и какъв ли стикер ще и залепи ако премине строгите ГТП???
  • 8 Гост

    20 2 Отговор
    Друго си е с беенвето !!!
  • 9 ГОСТ

    10 4 Отговор
    видимо е за еднократна употреба
    ами на 9000 километра е
  • 10 Бугат

    7 3 Отговор
    Само Широн на газ, от гаражен Майстор, може да бие рекорда.
  • 11 Антигаз

    11 33 Отговор
    Охх тази газ, няма ли да спрете? Една бензинова кола не може да си открие човек заради вашата газена мания! Поне веднъж напишете цялото наименование: "втечнен ПЕТРОЛЕН газ" за да спрат да се заблуждават хората. И поне веднъж си признайте че при удар отзад тази тежка стоманена цистерна дето е метната на място предвидено за амортизационна зона влиза в купето и смазва всичко по пътя си!

    Коментиран от #12, #16, #17

  • 12 АБВ

    11 12 Отговор

    До коментар #11 от "Антигаз":

    Прост.....необразован....сел...ак....с голфффффф

    Коментиран от #28

  • 13 Данчо

    14 10 Отговор
    Супер автомобил и то на пропан бутан . А относно газовите уредби по-безопасни са от бензина доказано е !!!
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 МАК

    13 5 Отговор
    Едно от най красивите БМВ та изобще !! Ако имах такава директно скапаната газ ВЪН и пълна рестврация на бензин!!
  • 16 МАК

    7 7 Отговор

    До коментар #11 от "Антигаз":

    Съгласен!!! Но зомбираните няма да се съгласят!!
  • 17 Казва се ВТЕЧНЕН ПРОПАН-БОТАН

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "Антигаз":

    ВТЕЧНЕН ПРОПАН-БОТАН
  • 18 vasik atanasova

    3 9 Отговор
    само АУДИ S8
  • 19 Нинджа

    11 0 Отговор
    Я дигам ~170 км/ч, с 1.3 (на газ) Японец, и се разпада таблото.
  • 20 Sep ditrih

    1 2 Отговор
    И е навъртял 917 км.колата си е като нова
  • 21 Гоуст

    3 2 Отговор
    Интересен факт за този авомобил.Първия собственик се гътнал няколко месеца след рекорда.Купува я аптекар и той се гътва малко след това.Какво говори това.Че който си купи бенве, от мъка че си е хвърлил колата по този боклук, се гътва!
  • 22 Kavkаз

    2 4 Отговор
    Ауди s8 forever
  • 23 вижся

    3 0 Отговор
    кон, вземи го измий бе пич, лятото дойде
  • 24 Просто Фен

    5 0 Отговор
    не съм фен на БМВ , но на пък на стари коли от този тип ДА . Много ми харесва бмв то а това че е на газ , голяма работа , ако сега се реставрира и се сложи модерна газова уредбва може и да си подобри регорда , дано го направят.
  • 25 onq s konq

    3 2 Отговор
    Уникален автомобил, У-НИ-КА-ЛЕН ! Но иска доста лъскане отвън и отвътре че прилича на кочина.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Тошо

    3 1 Отговор
    Страхотен РЕКЛАМЕН ТУНИНГОВАН АВТОМОБИЛ.
    Ей страшни сте бе мама му да е.ем значи.
    Не се наплюхте бе .
    ПРИЗОВАВАМ ВСЕКИ КОЙТО Е ПРОЕКТИРАЛ, КОНСТРУИРАЛ И ИЗРАБОТИЛ ПОНЕ ЕДИН АВТОМОБИЛ ИЛИ ГАЗОВА УРЕДБА ДА КОМЕНТИРА СТАТИЯТА ПО-ГОРЕ.
    ХАЙДЕ ВУНДЕРКИНИ ЗАПОЧВАЙТЕ ДА КОМЕНТИРАТЕ !!!!!!
  • 28 Антигаз

    0 3 Отговор

    До коментар #12 от "АБВ":

    Надали има по-"селендурско" от злобарски коментар. Но нека не обиждаме достойните хора живеещи на село. Трябваше да кажа: циганско. Карай си сапунерката и не ме смятай аз какво карам, защото не е гоУф.