Отдавна се знае, че колкото по-голям обем има двигателят, толкова е по-мощен автомобилът. Моторите с голяма кубатура обаче водят и до повече вредни вещества, изхвърляни в атмосферата. Еколозите отчаяно се борят с този проблем и донякъде успяха да наложат доста по-строги норми и изисквания за новите автомобили. Така започна ерата на двигателя с малък обем, турбо компресори и повече конски сили.
Това е добре, защото по този ночин се предпазва атмосферата от замърсяване, но от друга страна води до бавна и мъчителна смърт за любимите на мнозина големи двигатели. Най-разпространени и най-достъпни за обикновенните хора са наточените версии на компактни модели, но и те един по един се преориентират към агрегати със значително по-малък обем.
Заради непрекъснато затягащите се еконорми автомобили като VW Golf GTI, Ford Focus ST, Opel Astra OPC и компания са сериозно застрашени от пълно преобразяване. И сега поредната жертва е вече факт.
Ford обяви, че от януари следващата година спира производството на Focus ST. Този автомобил разполага с 2.5-литров двигател и мощност от 225 к.с., изключително динамичен е, но не може да покрие европейските екологични стандарти Евро 5.
Знаейки важността на модела за своите фенове, от компанията се опитаха да ги обнадеждат, като натъртиха на факта, че през октомври ще бъде показана новата генерация на Focus ST. Под капака и ще се монтира мотор с обем два литра, който ще е от серията EcoBoost и ще има мощност от 250 к.с. За мнозина обаче това ще е съвсем различен автомобил.
Сегашният Ford Focus ST не е единственият автомобил, който не отговаря на нормите Евро 5. Аналогична на неговата съдба очаква и хитовите резачки Honda Civic Type-R, Mazda RX-8 и Alfa Romeo Brera 3.2. Докъде ще стигне тази тинденция ще покаже само времето.
23 Август, 2010 12:03 13 668 68
Идва ли краят на големите мотори?
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 NQKOI SI
15:54 08.09.2011
2 Taki
15:54 08.09.2011
3 M_Power
15:54 08.09.2011
4 Еколог
Коментиран от #40
15:54 08.09.2011
5 aha
15:54 08.09.2011
6 M_SUX
15:54 08.09.2011
7 VW
15:54 08.09.2011
8 .
15:54 08.09.2011
9 до [#7]
15:54 08.09.2011
10 Viva Italy
15:54 08.09.2011
11 до [#9]
15:54 08.09.2011
12 до Слива Итали
Малкия двигател има ограничен ресурс, още повече с тез' турбокомпресори го изцеждат на ръба на възможностите. По-добре по-голям обем на двигателя ==> по-голям въртящ момент и на дълъг път да няма "БУУУУУУ" да ни се подуе главата.
Немска кола + голяма + голям мотор - това е истината, не да ми вадят от 1,4 100 и н'ам си колко коня... и след 100 000 км основен ремонт или нов двигател, не мерси, предпочитам си 2,4 V6 атмосферка 165 коня (и ти се сещаш за какво става дума), не се чува мотора в купето ;) А върви ли върви ;)
Коментиран от #20, #23
15:54 08.09.2011
13 M_Power
15:54 08.09.2011
14 до Viva Italy
15:54 08.09.2011
15 Николай
1) Като се рекламира всячески, колко е несравнимо хубаво да си риба
2) Като всеки ден се повишава нивото на водата...
15:54 08.09.2011
16 lunatikbmw
15:54 08.09.2011
17 VW
15:54 08.09.2011
18 maksito
15:54 08.09.2011
19 Stan
15:54 08.09.2011
20 Tricolore
До коментар #12 от "до Слива Итали":
Германските кочини са ти изпили мозъка.На тях им трябват 5000 кубика да изкарат 300кс.А италианците от 2500 вадат толкова бе смешник.15:54 08.09.2011
21 do stan ot VW
15:54 08.09.2011
22 Оня с коня
15:54 08.09.2011
23 Viva Italy
До коментар #12 от "до Слива Итали":
Ти от коя ферма испълзя бе.Земи си една пръчка и ходи да брулиш орехи от някое дърво,че за друго не ставаш.15:54 08.09.2011
24 до Tricolore от Германия
15:54 08.09.2011
25 German
15:54 08.09.2011
26 до Триколкорчо
Вивата Италито и той едно си знае, едно си бае - ти си от село, краварю, бягай пред селското заведение да се изфукаш с Халва Хлопнеото за 2000 лева и се моли да отиде и да се върне до там без да скърца, 'лопа, трака и т.н...кг кгх кг кг кг кх кхг кхг кх
15:54 08.09.2011
27 Viva Italy
15:54 08.09.2011
28 do Viva Italy
Коментиран от #48
15:54 08.09.2011
29 Viva Italy
15:54 08.09.2011
30 Тодор Димов
15:54 08.09.2011
31 stoyobaraboyomoyo
15:54 08.09.2011
32 audi
15:54 08.09.2011
33 Do stoyobaraboyomoyo
Коментиран от #39
15:54 08.09.2011
34 izroda
15:54 08.09.2011
35 Някой
Коментиран от #36
15:54 08.09.2011
36 M_Power
До коментар #35 от "Някой":
Кое по-точно е скъсено, че не се сещам? Ако говорим за Киа, Жигули и така нататък - да. Но айде поразрови се из mobile.de и виж Е класи и BMW 5 след 2004 - страшно много са екземлярите изминали 400 000 - 500 000 км, че даже и нагоре. Това са километри недостижими за повечето корейски, индокорейски та дори и за VW (говоря за коли след 2004). Друг е въпроса, че като се счупи нещо трябва да си плащаш здраво.15:54 08.09.2011
37 do M_Power
15:54 08.09.2011
38 Жорко
15:54 08.09.2011
39 lunatikbmw
До коментар #33 от "Do stoyobaraboyomoyo":
аз също съм съгласен с това че старите коли(до към 98г)са мн.по-сполучливи от днешните(може би това си е политика на производителите)по отношение на качество,зглобка и т.н.Сега сякаш се състезават коя компания да има повече моделна гама и не се държи толкова на качество,колкото на количество,сега някой може и да каже че сме клошари или вехтошари,нзащото тате му е купил нова кола и му я поддържа,но всеки знае за какво става дума при съвременните коли,днес светва лампа=20лв.за чистене на грешка урте пак и пак,трябва колата да ти е роб а не ти на нея(лично мнение)на всеки му се кара нова кола,но не сме дорасли15:54 08.09.2011
40 DO ekologa
До коментар #4 от "Еколог":
ZA RAZLIKA OT TEB,TUK PI6EM I HORA KOITO KARAME AVTOMOBILI.NA MEN MOQ DVIGATEL S OBEM 1.9 TDI 110 konq MI E MALAK,VAPREKI 4E NE KARAM BARZO.VSI4KI ZNAEM 4E KOLKOTO E PO GOLQM DVIGATELQ,TOLKOVA PO GOLQMO E UDOVOLSTVIETO OT 6OFIRANETO I PO RQDKO POSE6TAVAME SERVIZITE.SAS DVIGATEL 1.0 KOITO E FORSIRAN DO PRUSVANE I NA KOITO SA MONTIRANI DOPALNITELNO TURBINI-SAS NEGO 6TE STE REDOVNI V SERVIZITE.TOZI FORUM NE E ZA EKOLOZI,A ZA HORA KOITO KARAME15:54 08.09.2011
41 lunatikbmw
До коментар #42 от "rado":
така е господа еколози15:54 08.09.2011
42 rado
Коментиран от #41
15:54 08.09.2011
43 ?!?
15:54 08.09.2011
44 ТУК
Колкото до обема на двигателите и еко нормите, то това също е маркетингов трик .... и до голяма степен също се подчинява на различните автомобилни лобита, първо защото те масово афишират едни много мощни на хартия като брой коне двигатели с малък обем и същевременно много икономични /също само на хартия/ ... истината обаче е друга :
1.наистина сега добрите фирми успяват да изцедят солидна /на хартия мощност/ като брой конски сили за единица обем, но това става при много високи обороти ...., а в ниските те пак са си слаби... - някой сравнявал ли е диаграми на двигатели с еднаква мощност като брой коне и различен обем ? - малкия двигател в ниски и средни обороти се държи ... като малък двигател - тоест няма мощност, докато по-големия мотор е много по-потентен във всички режими, което се отразява по-благоприятно в ежедневното шофиране! И всъщност броя на конските сили почти няма значение за реалните теглителни възможности на силовата система - истината е че водещото е въртящия момент и то кога и за какъв период от оборотния спектър е налице!!! /например седловите влекачи са по 400 - 500 кс./
2.мит е че по-малките мотори харчат по-малко!!! ...да може би в определени моменти са по-икономични, но при реално шофиране е дори обратното!!! ..например Мондео 1.6 харчи точно колкото Мондео 2.0 /изпровани като чисто нови/, дори с четири човека и багаж 1.6 даде по-висок разход! Това се обяснява с факта, че масата е константна и при двата автомобила, аеродинамиката - също, но по-малкия мотор трябва да се изцежда повече за да доускорява и да поддържа темпото /тоест трябва да се държи в обороти, а това веднага се отразява на разхода/, което от своя страна значи, че в този случай по-малкия мтор замърсява колкото, а с времето дори повече от по-големия /натоварен повече по-малкия двигател по-бързо ще се амортизира и на дори неголям пробег вече ще има по-сериозно отклонение от нормите като нов - ще гори масло и тн/ ...а както знаем обема на вредните емисии е право порпорционален на консумираното количество гориво!!!
3.Съвременния живот е динамичен и всеобщия промишлен бум изважда на пазара нови технологии и решения през много кратък период, което от своя страна извежда на пазара много нови модели ...., а за да имат пазар новите модели трябва по-някакъв начин хората да се откажат от старите .... и тук се намесват лобитата и маркетинговите програми - сега да си екологичен е "модно" и хората ги е обзела тази мания!!! /което всъщност е добре, но ни лъжат и прецакват..../. Истината е че сега технологиите са мнго развити и интелигентните инжекционни системи, запалвания и тн оптимизират изключително добре процесите на горене и реално могат да понижат значително обема на вредните емисии /което го и правят/ ... и тук идва голямата заблуда с малките двигатели - те ни лъжат, че слагайки изпилени до ръба на технологията малки мотори ще пестим гориво и ще щадим природата - пълна глупост !!! Истината е че малките мотори за да се справят с тежестта на автомобила, пасажерите и съвременните представи за нормален като бързина и динамичност автомобил са много форсирани, развъртат се и се карат във високи обороти, предавателните им числа са така подредени, че реално постоянно са натоварени, което от своя страна веднага вдига разхода на гориво, а от там реално отделените вредни емиси, тъй като разхода на гориво се изчислява по схемата : еднократна доза за цилиндър по броя на обороти за единица време!!! тоест харчат си здраво!!! Докато голям двигател със съвременни технологии, ще има по - голяма еднократна доза, но умножена по по-малкия брой обороти, които ще направи двигателя за пътуването от точка А до точка Б ще даде реално по-нсък разход на гориво, а от там по-малък обем емисии, което умножено по коефициента на износването /който е по-нисък/ реално ще даде дори в пъти по-малък обем емисии в ресурсния си живот!!! ... основния коз на съвременните рекламни стратегии е градския разход, където особено в задръстванията малкия мотор дава по-нисък разход за час, но това също е заблуда, тъй като от повече от 10 години многоточковите инжекциони могат да редуват цилиндрите и когато не е нтиснат педала на газта да не пълнят всичките /6,8 и тн/ и да приравнят почасовия разход с малолитражките!!! НО големите фирми се плашат от много издръжливите коли, защото така ще фалират /ВОЛВО през `80/ просто потребителите няма да се нуждаят от нова кола, докато сега - взимаш нова лъскава, бъкана с неособенно нужна и неособенно безпроблемна електроника кола .... взимаш, караш ... и след 4-5 годни започват проблемите .... и то много скъпи!!! ...но вече има нов модел, даваш стария и си взимаш новия .... всички са щастливи ....но истината е малко по-друга!!!
ОСНОВНАТА ГОЛЯМА ЗАБЛУДА Е ЧЕ КОЛИТЕ СА ОСНОВНИЯ ЗАМЪРСИТЕЛ!!! ... истината е че не е така, дори напротив! ...по Нешънъл Джеографик имаше една много добра поредица т къси филмчета, които показваха тъжната истинина - ОСНОВНИЯ и най-голям замърсител е индустрията и най-вече енергетиката - В щатите 50% от електричеството се прави, чрез въглижа, в Китай и Индия над 75% и тн .... повечето големи заводи от тежкта индустрия се задвижват на въглища ....!!! ТОВА Е ЧЕРНАТА ИСТИНА .... дори компютрите които сега ползваме са произведени по-най-мръсния начин!!! ...та в едно от филмчетта имаше констаацията, че електроцентралата, която захранва небостъргачите на Манхатън с ток отделя повече вредни емисии за една година, отколкото всичи автомобили и камиони в САЩ за една година ..... а има още много големи градове в щатите ..... Китай ....Индия ..... и тн....... това е тъжната истина .... и най-лошото е че всъщност нашето съвремие е все по-жадно за електричество ... за което се горят все повече въглища ...... Лека вечер Ви желая!
15:54 08.09.2011
45 .......
15:54 08.09.2011
46 FEN
15:54 08.09.2011
47 benz
15:54 08.09.2011
48 coffe
До коментар #28 от "do Viva Italy":
ЕЙ СЕЛЯНИНО , ВЪРВИ ДА ПАСЕШ ОВЦЕ НА СЕЛО , КЪДЕ ПИШЕШ ВЪВ ФОРУМИТЕ , ЩЕ МИ ПРИКАЗВА ЧЕ НЕМЦИТЕ НЕМОГЛИ ДА ИЗКАРАТ ОТ МАЛКО КУБИЦИ МНОГО КОНЕ , ДА БЕ ДА , VOLKSWAGEN ИМАТ 1.4 170К.С. & 1.2 105К.С. , ТЕ НАРОЧНО НЕ ПРАВЯТ ТАКИВА МНОГО , ЗАЩОТО Е ДОКАЗАНО, ЧЕ ИМАТ ПО-КЪС ЖИВОТ! ЗАРАДИ ТУРБОКОМПРЕСОРИТЕ , ЕВАЛА НА ХОНДА ЧЕ ПРЕДИ 15Г. НАПРАВИХА 1.6 160К.С. БЕЗ ТУРБО НО ТЯ ВСЕ ПАК , КАТО Я НАТИСНЕШ И ПРЕВКЛЮЧВАШ НА 10 000 ОБОРОТА А НЕ НА 6000 КАКТО НА ОБИКНОВЕНИТЕ КОЛИ , НО ТЕ ВЕЧЕ НЕ ПРАВЯТ ТАКИВА ДВГ , ЗАЩО ЛИ??? СЕГА ПРАВЯТ 2.2 140К.С.15:54 08.09.2011
49 Неразбиращ
Първо раазходът по каталог на автомобила в доста случаи е занижен и е при някакви идеални условия. Т.е. може да се окаже, че разликата е реално 0,2-0,5литра на 100 км. Това е така, защото стария двиггател може да е по-неикономичен, но масово старите коли са 900-1200кг, а новите са 1400-1800кг. Това се дължи на нарастването на размерите на всеки следващ модел и на многото нови системи, всяка от които тежи допълнително.
Второ, с тези разлики при разхода на гориво между нова и стара кола, кога ще е по-добре за природата - днес за изгорим 20375 литра петрол или следващите 20 години да изгорим 4000 литра гориво /смятам при 1 литър на 100 км по-малък разход на новия автомобил от стария и годишен пробег от 20000км за 20години/.
Единственият голям плюс на новия автомобил спрямо запазен и поддържан стар автомобил е сигурността и новите системи за сигурност, което не е малко естествено. Отделно все ми се струва, че след 20 години автомобилите ще са коренно различни. Просто не може следващия век да се кара както през изминалия. И все си мисля, че в момента, в който петрола стане 3-4-5-8-10 лева литъра, автомобилът и стар, и нов ще стане недвижима собственост без никаква стойност. Отделно ако се приеме, че след 20 години ще има коренно нов тип двигател, то тези които си купят нов автомобил от стария тип точно преди това, реално ще имат купчина тенекия на голяма стойност, която е непродаваема. Вече сме го виждами много пъти. Това е все едно сега да си купя видео или телевизор, който да не е с плосък екран. На практика са непродаваеми, пък може да съм да и 2000лв за тях. Така, че всеки си решава сам в зависимост от финансови и умствени възможности. Аз лично карам Опел Вектра Б 1,7ТД от 96 година и съм много, ама много доволен от този автомобил във всяко едно отношение. За 5 години цената му реално е паднала с 4000 лева. Няма нужда от Каско, ходя си навсякъде с него и не се притеснявам, че може да го откраднат или да го ударят. Разходът, който ми дава е 4,6 литра дизел извънградско, 5,2-5,5литра смесено и 7литра градско. Не мисля, че е оправдано да го сменям на този етап. Преди време ходих да гледам Шкода Октавия и даже правих тест драйв. Бях се запалил, че има 20% намаление и се чудих дали да не купувам, но се разколебах. Не, че колата е лоша, даже си е повече от прилична за парите си и за БГ, но просто за мен не си струва - парите пак не са малко за нашия стандарт, а и няма смисъл д я блъскам по дупките. Отделно като се качих да я карам ми беше доста по-притеснено, по-неудобна е, по-лоша видимост, по-лоши пластмаси от Опела. И тя като всички и направена за 4-5-6 години. И не да се фукам, но не си мислете, че само си пиша и реално нямам възможност да я купя. Имам въжможност не просто да купя Октавия и да платя кеш, а и да купя дори нещо от т.нар премиум марки БМВ, Ауди, Мерцедес и пак да платя кеш. Но нещо не виждам смисъл.
15:54 08.09.2011
50 ALFA 166 3.0 V 6
15:54 08.09.2011
51 Ogi
15:54 08.09.2011
52 misho
15:54 08.09.2011
53 Ogi
15:54 08.09.2011
54 BGH
И дори да приемем че идва , то последните виновни са колите ... средно една крава произвежда повече CO2 , отколкото една кола (факт) ... само дето кравите са дооооооста повече от колите ... хайде да започнем дружно да виним кравите за конспирацията им целяща края на света !!!
15:54 08.09.2011
55 Ogi
15:54 08.09.2011
56 баце ЧОЧКО
Коментиран от #67
15:54 08.09.2011
57 benz
15:54 08.09.2011
58 hahaha
Кой си ти, че да ми казваш с какъв двигател да ми е колата? Аудито с 2,4 перфектно се държим 163 коня са си тамън за тебкото купе ;)
КарАл съм 1,6 двигател - повече няма да повторя тази грешка.
15:54 08.09.2011
59 пА съм Я (хахаха)
15:54 08.09.2011
60 Ogi
15:54 08.09.2011
61 doktor krez
15:54 08.09.2011
62 Шофер
А знаеш ли че точно на вановете и камионите данъка е в пъти по-малък? Скоро обикалях шоурумовете за нов фирчен ван и установих че ако вземеш лека кола с 2,2 мотор данъка е около 350 лв, а вън с такъв мотор е 28 лв.
Не виждам защо продължавате още с вечната полемика, кой прави по-добри коли - немци, жабари, японци и др, след като всичко за разликите между малкия и големия мотор ви е дадено в мнения № 46 и 51
15:54 08.09.2011
63 иван
15:54 08.09.2011
64 Valentino
Хубаво говорите за коли и се правите че много знаете, някои не се правят, но все пак знаете една вече супер стара технология. Никой ли не го интересува аджаба съществуват ли на тази планета източници на енергия различни от горене на бензин, въглища и подобни???
Тези които искат да си седят в 5 литрови коли, не вкарват грам ръзсъждение тъй като искат да си сдят в колите ако ще и светът да се запали.
А в същото време знаете ли че за 1 ден на планетата попада толкова слънчева енергия че да захрани нуждите на цялата планета за 1 година. Ама не, как ще го знаят нали трябва да си карат 5 литра каиен а кифлата вътре си мисли че е центъра.
Друг е въпроса , че да все още не можем да я уловим тази енергия до такава степен. Но пък тук идва другите неща- не е само слънцето има много други възобновяеми източници на енергия, и много технологии те да се използват.
Но има едно голямо НО. Как америка ще позволи това да стане раелност - та нали се трепе навсякаде по света за черно злато.Че как иначе да бъде, ако го позволи америка ще стане последната дупка на кавала.
И за тези които все пак ще измислят нещо остроумно да знаят че има модели един транспорт да стигне от New York до Hong Kong със стотни части от енергията която ще употреби един самолет зъ сащото разстояние, и то за много много по кратко време. Гледайте филма Zeitgeist
Та пак за колите и моторите - и големи и малки няма значение, мнение 46 ви го каза - целта е да се приберат парите на хората. Точка
15:54 08.09.2011
65 shofior
15:54 08.09.2011
66 Valentino
15:54 08.09.2011
67 Wenko
До коментар #56 от "баце ЧОЧКО":
Ти нормален ли си ХАХА кравите били повече от колите ОМГ :Д15:54 08.09.2011
68 abv
15:54 08.09.2011