Last news in Fakti

5 Юни, 2020 08:28 23 826 54

Шофьорски курсове: Ментета и оригинали!

  • автошколи-
  • инструктори-
  • шофьорски курс

Инструктори, които работят некачествено и на ниски цени, разчитат на допълнителните часове и на изпитните такси

Шофьорски курсове: Ментета и оригинали! - 1

Автошколите, обучаващи начинаещи шофьори, се станали толкова, много, че ги има (образно казано) на всеки ъгъл. Цените за обучение също варират в доста големи граници, но дали въпросното обучение е ефективно навсякъде и какво трябва да се промени за да стане обучението по-качествено? За отговори на тези и други въпроси, свързани с обучението на кандидат-шофьорите, потърсихме председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев. Ето и какво сподели той с нас.

    Шофьорски курсове: Ментета и оригинали!

Животът е доказал, че голямото количество е за сметка на качеството. Това важи и за големия брой автошколи. Ниските цени на шофьорските курсове в една голяма част от тях, съвсем разбираемо, се трансформират в лошо качество на обучение, което след това се отразява на големия брой убити на пътя при ПТП.

Това положение може да се подобри, като се направи тотална реформа в нормативната уредба, касаеща обучението на бъдещите шофьори от една страна, и цялостната промяна в обучението на бъдещите инструктори от друга. Задължително трябва да се завишат изискванията, на които трябва да отговарят бъдещите инструктори.

Нужни ли са мерки за подобряване на системата за обучение и какви?
    Задължително. Трябва да се въведе възрастово ограничение за учебните автомобили, както и по-голям и резултатен контрол, относно материалната база и преподавателския състав в учебните центрове. Контролът, който обхваща процесът на обучение по теория и практика трябва да стане електронен и тогава ще бъде обективен, безпристрастен и неотменим. Крайно необходимо е да бъдат увеличени часовете по управление.


Как човек трябва да избира автошкола и може ли този избор да зависи от успеваемостта на автоинструкторите?
    Относно избора на автошколата се тръгва от там, че се избира първо Автошколата и едва тогава ако имаме препоръка избираме инструктор. Клиентите на Автошколата трябва да се убедят преди започване на шофьорския курс, че е налице добра материална база, има изградена система за контрол върху работата на преподавателите и инструкторите и най-вече да има на кого да се оплачат и да се обърнат за помощ в случай, че не са доволни от обучението. Когато се записваме при „Гошо“, а не във фирмата „Х“, как да се оплачем от „Гошо“ на „Гошо“? 

Относно успеваемостта в България това е много относителен критерий. 
Например:  Каква е успеваемостта на инструктор, който явява двама и те изкарват изпита от 1-ви път, следователно успеваемостта е 100% и тази на инструктор, който явява 10 човека на изпит и от тях изкарват 8, а двама са с оценка „не“, следователно той има успеваемост 80%. Това означава ли, че първият инструктор е по добър? Ако е така, защо има само двама курсиста?

Аз смятам, че успеваемостта не е фактора, по който се избира автошколата. Още повече, че в България изпита по управление все още може да се каже, че не е съвсем обективен.
Автошколата се избира по много показатели, като: опит, материална база, коректност, професионализъм, обслужване и др.

Трябва ли да се промени нещо и в методиката на изпитване?
    Определено. Сегашната Методика за изпитите е остаряла и създава условия за корупция. Трябва да се изработи нова, но от хора които притежават необходимата експертиза, а не както преди известно време се изработи Методика от лица, които нищо не разбират от материята, но усвоиха едни пари и тази Методика не видя бял свят.

Кой и как взима разрешително за автомобилен инструктор и не трябва ли ДАИ да затегне мерките, свързани с издаването на тези разрешителни?
    Ами то не е разрешително, а е квалификация. Сега на практика в България всеки може да я придобие. Първото и единствено изискване е да имаш висше образование  / без значение в коя област/ и шофьорска книжка. Карал ли си кола или не, това не е важно. Дали разбираш от ДВГ и автомобили – също.

Знам за случай, в който, човек завършил Богословскя Университет, стана инструктор. Също така, не тайна, че не малка част от инструкторите ползват обществен транспорт, тъй като управлението на автомобил, не им е най-силната част. Като цяло положението в това отношение е трагично, и ако държавата не се намеси, ще става още по страшно.

Как ще коментирате факта, че у нас има инструктори и цели школи, които не обучават курсистите на елементарни неща, като паркиране, изпреварване, потегляне по наклон и т.н. например или в повечето случаи им обръщат само фиктивно значение?
    Аз мисля, че на този въпрос отговорих в предните отговори. Но е факт, че тези инструктори и автошколи бълват зле подготвени шофьори, защото нивото но тези инструктори е изключително ниско, което обуславя и нереално ниските цени на курса. Всичко това е възможно благодарение най-вече на липсата на какъвто и да е контрол, от страна на ДАИ, както и на остарялата нормативна уредба по която се обучава.

Не трябва ли т.нар. "вътрешни изпити" да са максимално близки до тези за придобиване на "книжка", а както знаем не навсякъде са такива? Какво трябва да се промени и в тази насока?
    Не само, че трябва да са максимално близки, а да са едно към едно с тези от ДАИ, дори и по тежки. Само, че този процес трябва да се контролира и да се носи отговорност. И когато ние предложихме да се въведе електронен контрол в обучението по управление, което ще принуди тези които обучават да го правят качествено, една шепа инструктори скочиха на протест и Министерството на транспорта веднага сви знамената. Защо ли?!

Има ли според вас тенденция за увеличаване на "оборота" от изпитни такси за сметка на обучението?
    Не е тайна, че всички инструктори, които работят некачествено и на ниски цени, разчитат на допълнителните часове и изпитните такси. Всяка оценка „не“ на изпита пред ДАИ, означава минимум 4 допълнителни часа и нова изпитна такса. На края се оказва, че ниския курс на инструктора не е толкова евтин. Затова се обръщам към гражданите: За шофьорски курс се обръщайте към Автошколите и цените да бъдат определяни от тях, а не към инструкторите. Така ще можете да търсите сметка и ще има на кого да се оплачете, когато се касае за некачествено обучение и лошо отношение.

И накрая: Колко трябва да струва един шофьорски курс и прекаленото сваляне на цената не е ли за сметка на квалифицирани инструктори и обучение?
    Това е въпросът, който ми е най-неприятно да коментирам. При наличието на тези модерни технологии и огромния обем информация, която може да се получи, не е трудно да установим, че най-ниската цена за шофьорски курс е в България. Тази цена не позволява инвестиции в модерни технологии в обучението, закупуването на съвременни автомобили, повишаване на квалификацията на преподавателския състав и др. Разходите при нас за обучение са същите, за да не кажем и по-големи в сравнение с останалите страни от ЕС. В същото време ние сме единствения сектор в икономиката на България, който не е получил нито един евроцент по европейските програми.


Това означава, че цената на един що годе качествен шофьорски курс, който не е продукт на сивия сектор, не може да бъде под 1000 лв. И затова докато има евтини курсове и сив сектор, ще продължава да има и много убити и кръв по пътищата на България.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 21 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    36 4 Отговор
    Браво за интервюто. Прав е човека, но защо не назове ментетата от фирмите, една такава е Зелена вълна, които разполагат с абсолютно негодни инструктори.

    Коментиран от #3, #26, #46

  • 2 Справка

    64 5 Отговор
    Някой да е виждал ц~иганин в учебна кола.

    Коментиран от #9, #11, #24

  • 3 Човек

    29 3 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    Негодни инструктори негодни даскали май материала е негоден?

    Коментиран от #39

  • 4 Киров

    22 30 Отговор
    Ако вярвате на този човек сте много наивни!!!

    Коментиран от #44

  • 5 Или

    25 23 Отговор
    Елате изкарайте курса в Търново през зимата. Колкото и да е негоден инструктора, няма начин да не се научиш да потегляш в наклон, да се разминаваш на тясно, да даваш път на пешеходците и т.н. Който си е изкарал курса в Търново ще потвърди. Едно е да се учиш на широки булеварди в София или Пловдив, друго е по тесните сокаци на Търново

    Коментиран от #14, #15, #33, #34

  • 6 Мнение

    30 5 Отговор
    Повечето авто-школи са фабрики за убийци.Интересува ги единствено печалбата като много от детайлите на подготовката на бъдещите "шофьори" са спестени.Няколко пъти ми се е случвало да карам зад кола която спира пред знак за път с предимство,което показва наличие на знания достатъчни единствено за причиняване на тежки ПТП-та.

    Коментиран от #38

  • 7 Митко

    20 6 Отговор
    Много често карайки зад учебна кола се убеждавам, че не вървят нещата. Имам усещането, че и много от инструктурите не стават за шофьори, а тръгнали да учат други да шофират.
  • 8 Е как няма да са ментета?

    5 3 Отговор
    Виждали ли сте обучаваните вътре в колите? Те да не би да са българи? Ментета са!
  • 9 Иди в Сливен

    8 8 Отговор

    До коментар #2 от "Справка":

    Ако видиш българин в учебна кола......

    Коментиран от #37

  • 10 Каун

    23 5 Отговор
    Предлагам поне 8000 лв. за един курс. Да има за инструктура, за конструктура, за катаджията, за изпитващия, за контролиращия, за Боко, за Барселона, за Горанов, за Томислав, за Мента и за Пеевски. Ако съм забравил някой простете.

    Коментиран от #12

  • 11 Бай Стою касапина

    28 1 Отговор

    До коментар #2 от "Справка":

    Да, прав си. Как взимат книжки без осми клас, никой не знае. Захвърлиха каруците и подкараха Лади. После захвърлиха и тях и преминаха на Мерцедеси. Че даже някои ги карат напълно слепи. Абе странна работа!
  • 12 БКП БСП

    5 3 Отговор

    До коментар #10 от "Каун":

    Само твоята партия бсп/бкп "случайно" забрави...
  • 13 ТМВ

    29 2 Отговор
    Аз изкарах курса за любители шофьори през социализма!
    Плътно три месеца теория и практика включително полигон.
    Взех книжка с първия път!!
    Цигани никакви,ами те дори колела нямаха тогава!!!
    И как ще купиш диплома за основно и книжка от инструктор на държавна работа..!
  • 14 4323

    21 5 Отговор

    До коментар #5 от "Или":

    Личи си , че си караш само в Търново . Отскочи до София , после ще си говорим за широки булеварди .

    Коментиран от #19

  • 15 Komapak

    7 12 Отговор

    До коментар #5 от "Или":

    Доста по лесно се взима книжка в провинцията. Доказан факт.
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 АБВ

    22 1 Отговор
    Инструктурите да обяснят,как ц*ганин,който е неграмотен-не може да чете и пише,взема книжка.Ей тъй,да знайм и ний.

    Коментиран от #41

  • 19 Хаха

    18 8 Отговор

    До коментар #14 от "4323":

    И по какво си личи, че карам само в Търново? Я ела в Брюксел в центъра или в Брюж да видим какъв ще ти е шок. Карам навсякъде в Европа, единствено в Англия ми е тъпо защото всичко е наопаки, лявостоящия е с предимство и т.н. Имам над 700 хиляди км за 9 години стаж, говорим БГ и извън БГ. Минеш ли Дунав мост и влезеш ли в България шофирането се превръща в кошмар.
  • 20 ®еалист

    16 7 Отговор
    Аз преди години не съм избирал автошкола, а от мнението на мои приятели и познати, които бяха карали, се записах при един инструктор. Курса беше 450 кинта и отделно там другите такси, дойде към 630лв, но човекът си ме подготви, взех си всички изпити от първия път и се научих да карам. Истината е, че колкото и часове да има, човек се учи, когато си купи кола и се престраши да кара сам. Няма как цял живот някой да има до теб и да ти казва какво да правиш и да мисли вместо теб, зад волана. И аз изкарах курса в сивия сектор, като дадох парите, касова бележка не получих, ходих 2 пъти на теория по за 2 часа и това беше. Но си взех книжка, купих си кола и всъщност опита го предобих след това.
  • 21 Jsb

    22 1 Отговор
    На всички ни е ясно,че в момента ако вземеш книжка в България,това не означава ,че вече си шофьор!Научил си се да потегляш и спираш и си чул ,че има някакви правила за движение по пътя!От там на татък с тате на дясната седалка и започваш да се учиш сериозно-ако имаш късмет да има такъв човек с опит и знания до теб!Аз съм взел книжка в техникум след три години учене на правилник ,полигон,градско извънградско.....В момента всички виждаме каква трагедия е на пътя!!!Само един пример ще дам-около 80 процента от шофьорите не могат да влезнат и излезнат от кръгово движение!!!
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 дърт шофьор

    11 3 Отговор

    До коментар #2 от "Справка":

    Техните книжки са кипърски, гръцки или полски. Нищо, че и там никой не ги е виждал в учебна кола или пък да решават листовки. Няма индо-българин с българска нормална книжка. Няма и как - той не може да чете и да пише. Лошото е, че тези индивиди участват с нас в движението и са опасни. А МВР нищо не прави. Знаят само нас да дерат.
  • 25 Няма фалшиви и не фалшиви курсове

    14 1 Отговор
    Сичко е до човека ако имаш сърце и душа да кормуваш ще кормуваш ако живота ти е пари показности чалга и знаиш кой съм аз и тати нищо не става от тебе
  • 26 Марио

    8 0 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    зелена вълна трябвя дя су зябряне със закон, абсолютно некомпетентни мошеници са и инструктурите и собственика. Корупцията там е на върхово ниво. Задължително те късат първия път за да им платиш още 200 кинта
  • 27 Хелоу

    12 0 Отговор
    Задължително трябва да има учебни полигони.Да се кара на магистрала,и курса да е поне 2месеца тогава добиваш шофьорски навици.

    Коментиран от #48, #49

  • 28 Мария

    8 2 Отговор
    Аз и мъжът ми карахме курсовете в школата Росен 85, чийто собственик е интервюираният и съм страшно доволна. Професионални инструктори и индивидуално отношение към всеки и докато не се научиш да караш не те пускат на изпит, а таксата си е една и съща. Имат и каране на магистрала със 130 км/ч и много паркиране, а бе точно както трябва да е навсякъде.

    Коментиран от #29, #54

  • 29 Калоян

    7 1 Отговор

    До коментар #28 от "Мария":

    Браво, явно човекът не говори празни приказки. И аз съм чувал добри отзиви за Росен 85, но за курсовете им за А категория.
  • 30 Стефан

    9 0 Отговор
    В Карнобат има такива инструктори,че курсистите им след придобиване на правоспособност са толкова добри,че убиват по две жени наведнъж...и същият този инструктор продължава да се прави на инструктор..ама не е само той...някои толкова си повярваха,че направиха и синовете си инструктори...смях в залата !

    Коментиран от #35

  • 31 Генко Станчев

    5 2 Отговор
    Много точно! Трябва да е ясно на всеки, че докато се търси шофьорската книжка повече от обучението, всички ще страдаме на пътя. Инструкторите търгаши, "работещи за себе си" и нарушаващи учебни програми, се възползват, работят твърдо в сивия сектор, дават безконтролно лошо качество на подготовка, за сметка на нереални ниски цени. Те трябва да изчезнат от професията и за това е отговорна държавата, която волно или неволно позволява то да се случва.
  • 32 PlimP

    4 0 Отговор
    цялата държава е менте
  • 33 тгдргъ

    7 0 Отговор

    До коментар #5 от "Или":

    Като гледам кви шоферчета се навъдиха-евала на фирмите.Пожелавам ви никой от вашите курсанти,да не среща децата ви на пътя.
  • 34 дхх

    7 1 Отговор

    До коментар #5 от "Или":

    Карал съм курсове в Търново.И то с камион-ЗИЛ-130.През 92г.В автошкола Георги Бенковски.Срещу КАТ.3 месеца.Ама ти хал хабер си нямаш коя е.Ходихме на полигона в Беляковец.Там ни учеха.Карал съм и по тесните сокаци.С камион.Там ни бяха изпитите.Улица Зеленка(под КАТ, и тн.).И за това карам от 30 години и нямам нито едно произшествие.Това ,че ти си като моята племенница(дойде си от Германия) и за една седмица взе книжка...А аз учих правилник и двигатели .3 месеца...И се явявах на 5 изпита...Точно за това аз нямам проблеми,а ти си поредното камикадзе по Арбанаси.И не само там.Няма школи.Всичко е вземане на пари.Затова по пътищата на България е така.
  • 35 цар Крум

    2 0 Отговор

    До коментар #30 от "Стефан":

    вярно е ,на кого трябва да го кажем лично че да си отвори глухите уши за парите дето ги взима за да учи неуки убиици.......
  • 36 Сивият

    4 1 Отговор
    А тоя какъв мошеник е нямам думи.Дори са му отнемали лиценза.Влезте в Гугъл и вижте оценките за него.Няма вземане на книжка при него.

    Коментиран от #53

  • 37 Бастун

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "Иди в Сливен":

    в Сливен има даже институт за авто инструктори ве...
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 джоджен

    3 2 Отговор

    До коментар #3 от "Човек":

    А ти годен ли си,бре бай гаьо?

    Коментиран от #40

  • 40 Човек

    2 1 Отговор

    До коментар #39 от "джоджен":

    питай тая дето и викаш м...а..мо....
  • 41 Книжките ги дава ...

    2 0 Отговор

    До коментар #18 от "АБВ":

    ДАИ И КАТ те да ви обяснят:)
  • 42 БАРС

    3 0 Отговор
    Да тоя пропусна никъде сега не учат култура на движение.А в българия това го няма и много от катастрофите са именно за това .Да се правим на велики шофьори това е слабост на всички млади.Един пример в Германия хората са се устремили към зебрата и са на 2-3 метра от нея и всички спират докато не минат от другата страна особенно ако са с малки деца чакат да се качат на отсрещният тротоар защтото са деца може и да се върне обратно.Да не говорим че велосипедите в България се смятат с велосипедисти които пречат на движението .Но и нещто друго в Германия ако те хванат че пиян си се качил на велосипеда и имаш книжка за МПС то тия я вземат веднага за 1 месец и глоба и много други примери
  • 43 Иво Кръстев

    6 0 Отговор
    Сигурно в някои неща господин Георгиев е прав, но нека да поясни:
    - защо има съставени актове, че продава обучението по опасни товари,
    - и какви пари планираха да изкарват с Владо Тодоров от електронния контрол на практическото обучение.
    Реакцията на така наречената „шепа инструктори“ беше заради замислената от тези господа далавера, която се опитаха да скрият зад идеята с повишаването на часовете.
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 инструктор

    4 0 Отговор
    относно "нашата некачествена работа".... ако искате ми вярвайте имам курсистка(около 75набор),която задава въпроси от сорта "защо по нагорнище, когато пусна спирачката колата върви назад, със спирачката само се спира или сано се намаля".... та обяснете как да го обучаваш този човек... е не сме магьосници
  • 46 Димитър

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    И да знаете,че този с Богословският ,факултет,първо е завършил ,двигатели с вътрешно горене и по нищо не отстъпва ,на другите инструктори!
  • 47 Димитър

    0 0 Отговор
    Здравейте, всички! Аз съм инструкторът, завършил Богословски факултет и се гордея с това. Имам следдипломна квалификация в техническия колеж в Ямбол за автоинструктори. Вече 10 години упражнявам професията автоинструктор с желание и висок професионализъм, за които получавам признание от моите курсисти всеки ден. Желая здраве на г-н Георгиев!
  • 48 Професионалист

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "Хелоу":

    Защо постоянно дрънкате за 3те месеца иза полигон?Курс се започваше при30 събрани кандидата по 30 часа=600часа. За колко време се изработват?На полигон по-добре ли се паркираше като дресирахме хората или сега при реални условия.Аман от новобранци,некадърници и мързеливци!
  • 49 Запознат

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "Хелоу":

    И като си изкараш часовете през първия какъв ще го драпаш през втория?
  • 50 Професионалист

    0 0 Отговор
    30 по30 часа =900часа
  • 51 Някой

    2 0 Отговор
    Още на 1вия учебен час на полигон инструкторът ми каза, когато се науча да карам мотор тогава да го потърся. При него ходели само научени мотористи, които карат на черно и да си узаконят категорията. Когато отидох да си взема документите управителят (бащата на инструктора.. семейна фирма) едва ли не ме изкара мен виновен, че нямам никакъв опит с моторите. Когато започнах да търся друга школа получавам един и същи отговор "Ти не можеш да караш мотор, а и си падал с мотора. Не можем да те приемем!". Та питам аз за какъв чеп са тия инструктори, да те научат да шофираш или да те видят, че можеш да шофираш???
  • 52 Запознат

    4 0 Отговор
    Изобщо не препоръчвам този господин "Автошкола Росен 85"!!! Много пари за нищо!!! На изпита ако не си платил "допълнително" задължително те прекарват през една пресечка на ул. Макгахан, където никога не са те водили и те късат, след това още часове и т.н. Въобще до болка познатат схема - инструктор и ДАЙ!!!
  • 53 Запознат

    1 0 Отговор

    До коментар #36 от "Сивият":

    Абсолютно точно казано!!! Браво!!!
  • 54 Атанасов

    1 0 Отговор

    До коментар #28 от "Мария":

    Е това не го вярвам - ако не се научиш за 31 часа не те пускат на изпит, а те учат още и таксите остават същите, демек безплатно те донаучават. Едва ли, по - скоро те убеждават, че си готов и айде на изпит. Магистрала със 130 км/ч - та те колите им дори нямат винетки - 80 на Цариградско и на Брюксел и това ти е магистралата.