Автошколите, обучаващи начинаещи шофьори, се станали толкова, много, че ги има (образно казано) на всеки ъгъл. Цените за обучение също варират в доста големи граници, но дали въпросното обучение е ефективно навсякъде и какво трябва да се промени за да стане обучението по-качествено? За отговори на тези и други въпроси, свързани с обучението на кандидат-шофьорите, потърсихме председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев. Ето и какво сподели той с нас.
Животът е доказал, че голямото количество е за сметка на качеството. Това важи и за големия брой автошколи. Ниските цени на шофьорските курсове в една голяма част от тях, съвсем разбираемо, се трансформират в лошо качество на обучение, което след това се отразява на големия брой убити на пътя при ПТП.
Това положение може да се подобри, като се направи тотална реформа в нормативната уредба, касаеща обучението на бъдещите шофьори от една страна, и цялостната промяна в обучението на бъдещите инструктори от друга. Задължително трябва да се завишат изискванията, на които трябва да отговарят бъдещите инструктори.
Нужни ли са мерки за подобряване на системата за обучение и какви?
Задължително. Трябва да се въведе възрастово ограничение за учебните автомобили, както и по-голям и резултатен контрол, относно материалната база и преподавателския състав в учебните центрове. Контролът, който обхваща процесът на обучение по теория и практика трябва да стане електронен и тогава ще бъде обективен, безпристрастен и неотменим. Крайно необходимо е да бъдат увеличени часовете по управление.
Как човек трябва да избира автошкола и може ли този избор да зависи от успеваемостта на автоинструкторите?
Относно избора на автошколата се тръгва от там, че се избира първо Автошколата и едва тогава ако имаме препоръка избираме инструктор. Клиентите на Автошколата трябва да се убедят преди започване на шофьорския курс, че е налице добра материална база, има изградена система за контрол върху работата на преподавателите и инструкторите и най-вече да има на кого да се оплачат и да се обърнат за помощ в случай, че не са доволни от обучението. Когато се записваме при „Гошо“, а не във фирмата „Х“, как да се оплачем от „Гошо“ на „Гошо“?
Относно успеваемостта в България това е много относителен критерий.
Например: Каква е успеваемостта на инструктор, който явява двама и те изкарват изпита от 1-ви път, следователно успеваемостта е 100% и тази на инструктор, който явява 10 човека на изпит и от тях изкарват 8, а двама са с оценка „не“, следователно той има успеваемост 80%. Това означава ли, че първият инструктор е по добър? Ако е така, защо има само двама курсиста?
Аз смятам, че успеваемостта не е фактора, по който се избира автошколата. Още повече, че в България изпита по управление все още може да се каже, че не е съвсем обективен.
Автошколата се избира по много показатели, като: опит, материална база, коректност, професионализъм, обслужване и др.
Трябва ли да се промени нещо и в методиката на изпитване?
Определено. Сегашната Методика за изпитите е остаряла и създава условия за корупция. Трябва да се изработи нова, но от хора които притежават необходимата експертиза, а не както преди известно време се изработи Методика от лица, които нищо не разбират от материята, но усвоиха едни пари и тази Методика не видя бял свят.
Кой и как взима разрешително за автомобилен инструктор и не трябва ли ДАИ да затегне мерките, свързани с издаването на тези разрешителни?
Ами то не е разрешително, а е квалификация. Сега на практика в България всеки може да я придобие. Първото и единствено изискване е да имаш висше образование / без значение в коя област/ и шофьорска книжка. Карал ли си кола или не, това не е важно. Дали разбираш от ДВГ и автомобили – също.
Знам за случай, в който, човек завършил Богословскя Университет, стана инструктор. Също така, не тайна, че не малка част от инструкторите ползват обществен транспорт, тъй като управлението на автомобил, не им е най-силната част. Като цяло положението в това отношение е трагично, и ако държавата не се намеси, ще става още по страшно.
Как ще коментирате факта, че у нас има инструктори и цели школи, които не обучават курсистите на елементарни неща, като паркиране, изпреварване, потегляне по наклон и т.н. например или в повечето случаи им обръщат само фиктивно значение?
Аз мисля, че на този въпрос отговорих в предните отговори. Но е факт, че тези инструктори и автошколи бълват зле подготвени шофьори, защото нивото но тези инструктори е изключително ниско, което обуславя и нереално ниските цени на курса. Всичко това е възможно благодарение най-вече на липсата на какъвто и да е контрол, от страна на ДАИ, както и на остарялата нормативна уредба по която се обучава.
Не трябва ли т.нар. "вътрешни изпити" да са максимално близки до тези за придобиване на "книжка", а както знаем не навсякъде са такива? Какво трябва да се промени и в тази насока?
Не само, че трябва да са максимално близки, а да са едно към едно с тези от ДАИ, дори и по тежки. Само, че този процес трябва да се контролира и да се носи отговорност. И когато ние предложихме да се въведе електронен контрол в обучението по управление, което ще принуди тези които обучават да го правят качествено, една шепа инструктори скочиха на протест и Министерството на транспорта веднага сви знамената. Защо ли?!
Има ли според вас тенденция за увеличаване на "оборота" от изпитни такси за сметка на обучението?
Не е тайна, че всички инструктори, които работят некачествено и на ниски цени, разчитат на допълнителните часове и изпитните такси. Всяка оценка „не“ на изпита пред ДАИ, означава минимум 4 допълнителни часа и нова изпитна такса. На края се оказва, че ниския курс на инструктора не е толкова евтин. Затова се обръщам към гражданите: За шофьорски курс се обръщайте към Автошколите и цените да бъдат определяни от тях, а не към инструкторите. Така ще можете да търсите сметка и ще има на кого да се оплачете, когато се касае за некачествено обучение и лошо отношение.
И накрая: Колко трябва да струва един шофьорски курс и прекаленото сваляне на цената не е ли за сметка на квалифицирани инструктори и обучение?
Това е въпросът, който ми е най-неприятно да коментирам. При наличието на тези модерни технологии и огромния обем информация, която може да се получи, не е трудно да установим, че най-ниската цена за шофьорски курс е в България. Тази цена не позволява инвестиции в модерни технологии в обучението, закупуването на съвременни автомобили, повишаване на квалификацията на преподавателския състав и др. Разходите при нас за обучение са същите, за да не кажем и по-големи в сравнение с останалите страни от ЕС. В същото време ние сме единствения сектор в икономиката на България, който не е получил нито един евроцент по европейските програми.
Това означава, че цената на един що годе качествен шофьорски курс, който не е продукт на сивия сектор, не може да бъде под 1000 лв. И затова докато има евтини курсове и сив сектор, ще продължава да има и много убити и кръв по пътищата на България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
Коментиран от #3, #26, #46
08:37 05.06.2020
2 Справка
Коментиран от #9, #11, #24
08:42 05.06.2020
3 Човек
До коментар #1 от "Караиванов":
Негодни инструктори негодни даскали май материала е негоден?Коментиран от #39
08:43 05.06.2020
4 Киров
Коментиран от #44
08:43 05.06.2020
5 Или
Коментиран от #14, #15, #33, #34
08:46 05.06.2020
6 Мнение
Коментиран от #38
08:51 05.06.2020
7 Митко
08:53 05.06.2020
8 Е как няма да са ментета?
09:11 05.06.2020
9 Иди в Сливен
До коментар #2 от "Справка":
Ако видиш българин в учебна кола......Коментиран от #37
09:13 05.06.2020
10 Каун
Коментиран от #12
09:24 05.06.2020
11 Бай Стою касапина
До коментар #2 от "Справка":
Да, прав си. Как взимат книжки без осми клас, никой не знае. Захвърлиха каруците и подкараха Лади. После захвърлиха и тях и преминаха на Мерцедеси. Че даже някои ги карат напълно слепи. Абе странна работа!09:34 05.06.2020
12 БКП БСП
До коментар #10 от "Каун":
Само твоята партия бсп/бкп "случайно" забрави...09:34 05.06.2020
13 ТМВ
Плътно три месеца теория и практика включително полигон.
Взех книжка с първия път!!
Цигани никакви,ами те дори колела нямаха тогава!!!
И как ще купиш диплома за основно и книжка от инструктор на държавна работа..!
09:35 05.06.2020
14 4323
До коментар #5 от "Или":
Личи си , че си караш само в Търново . Отскочи до София , после ще си говорим за широки булеварди .Коментиран от #19
09:46 05.06.2020
15 Komapak
До коментар #5 от "Или":
Доста по лесно се взима книжка в провинцията. Доказан факт.10:27 05.06.2020
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 АБВ
Коментиран от #41
10:37 05.06.2020
19 Хаха
До коментар #14 от "4323":
И по какво си личи, че карам само в Търново? Я ела в Брюксел в центъра или в Брюж да видим какъв ще ти е шок. Карам навсякъде в Европа, единствено в Англия ми е тъпо защото всичко е наопаки, лявостоящия е с предимство и т.н. Имам над 700 хиляди км за 9 години стаж, говорим БГ и извън БГ. Минеш ли Дунав мост и влезеш ли в България шофирането се превръща в кошмар.10:40 05.06.2020
20 ®еалист
11:36 05.06.2020
21 Jsb
11:57 05.06.2020
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 дърт шофьор
До коментар #2 от "Справка":
Техните книжки са кипърски, гръцки или полски. Нищо, че и там никой не ги е виждал в учебна кола или пък да решават листовки. Няма индо-българин с българска нормална книжка. Няма и как - той не може да чете и да пише. Лошото е, че тези индивиди участват с нас в движението и са опасни. А МВР нищо не прави. Знаят само нас да дерат.12:38 05.06.2020
25 Няма фалшиви и не фалшиви курсове
13:29 05.06.2020
26 Марио
До коментар #1 от "Караиванов":
зелена вълна трябвя дя су зябряне със закон, абсолютно некомпетентни мошеници са и инструктурите и собственика. Корупцията там е на върхово ниво. Задължително те късат първия път за да им платиш още 200 кинта14:15 05.06.2020
27 Хелоу
Коментиран от #48, #49
16:01 05.06.2020
28 Мария
Коментиран от #29, #54
18:22 05.06.2020
29 Калоян
До коментар #28 от "Мария":
Браво, явно човекът не говори празни приказки. И аз съм чувал добри отзиви за Росен 85, но за курсовете им за А категория.18:23 05.06.2020
30 Стефан
Коментиран от #35
18:58 05.06.2020
31 Генко Станчев
19:48 05.06.2020
32 PlimP
22:14 05.06.2020
33 тгдргъ
До коментар #5 от "Или":
Като гледам кви шоферчета се навъдиха-евала на фирмите.Пожелавам ви никой от вашите курсанти,да не среща децата ви на пътя.22:15 05.06.2020
34 дхх
До коментар #5 от "Или":
Карал съм курсове в Търново.И то с камион-ЗИЛ-130.През 92г.В автошкола Георги Бенковски.Срещу КАТ.3 месеца.Ама ти хал хабер си нямаш коя е.Ходихме на полигона в Беляковец.Там ни учеха.Карал съм и по тесните сокаци.С камион.Там ни бяха изпитите.Улица Зеленка(под КАТ, и тн.).И за това карам от 30 години и нямам нито едно произшествие.Това ,че ти си като моята племенница(дойде си от Германия) и за една седмица взе книжка...А аз учих правилник и двигатели .3 месеца...И се явявах на 5 изпита...Точно за това аз нямам проблеми,а ти си поредното камикадзе по Арбанаси.И не само там.Няма школи.Всичко е вземане на пари.Затова по пътищата на България е така.22:27 05.06.2020
35 цар Крум
До коментар #30 от "Стефан":
вярно е ,на кого трябва да го кажем лично че да си отвори глухите уши за парите дето ги взима за да учи неуки убиици.......22:39 05.06.2020
36 Сивият
Коментиран от #53
23:21 05.06.2020
37 Бастун
До коментар #9 от "Иди в Сливен":
в Сливен има даже институт за авто инструктори ве...23:33 05.06.2020
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 джоджен
До коментар #3 от "Човек":
А ти годен ли си,бре бай гаьо?Коментиран от #40
00:52 06.06.2020
40 Човек
До коментар #39 от "джоджен":
питай тая дето и викаш м...а..мо....08:24 06.06.2020
41 Книжките ги дава ...
До коментар #18 от "АБВ":
ДАИ И КАТ те да ви обяснят:)08:02 07.06.2020
42 БАРС
12:55 07.06.2020
43 Иво Кръстев
- защо има съставени актове, че продава обучението по опасни товари,
- и какви пари планираха да изкарват с Владо Тодоров от електронния контрол на практическото обучение.
Реакцията на така наречената „шепа инструктори“ беше заради замислената от тези господа далавера, която се опитаха да скрият зад идеята с повишаването на часовете.
22:59 08.06.2020
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 инструктор
15:53 07.07.2020
46 Димитър
До коментар #1 от "Караиванов":
И да знаете,че този с Богословският ,факултет,първо е завършил ,двигатели с вътрешно горене и по нищо не отстъпва ,на другите инструктори!20:49 07.07.2020
47 Димитър
21:14 07.07.2020
48 Професионалист
До коментар #27 от "Хелоу":
Защо постоянно дрънкате за 3те месеца иза полигон?Курс се започваше при30 събрани кандидата по 30 часа=600часа. За колко време се изработват?На полигон по-добре ли се паркираше като дресирахме хората или сега при реални условия.Аман от новобранци,некадърници и мързеливци!21:07 30.07.2020
49 Запознат
До коментар #27 от "Хелоу":
И като си изкараш часовете през първия какъв ще го драпаш през втория?21:14 30.07.2020
50 Професионалист
21:17 30.07.2020
51 Някой
14:20 17.09.2020
52 Запознат
11:24 23.10.2020
53 Запознат
До коментар #36 от "Сивият":
Абсолютно точно казано!!! Браво!!!11:26 23.10.2020
54 Атанасов
До коментар #28 от "Мария":
Е това не го вярвам - ако не се научиш за 31 часа не те пускат на изпит, а те учат още и таксите остават същите, демек безплатно те донаучават. Едва ли, по - скоро те убеждават, че си готов и айде на изпит. Магистрала със 130 км/ч - та те колите им дори нямат винетки - 80 на Цариградско и на Брюксел и това ти е магистралата.13:53 20.03.2021