13 02719

Пасивната безопасност

  • безопасност-
  • еърбег-
  • колани-
  • технологии

През последните десетилетия автомобилите са станали несравнимо по-безопасни, отколкото в миналото. Много от разработките, които вече се смятат за задължителна част от оборудването на всяко модерно возило, са плод на горчивия опит, натрупан с цената на човешки животи. Специалистите разглеждат безопасността в два аспекта - активен и пасивен. Така се категоризират и различните системи в конструкцията на колата. Към активните спадат тези, които спомагат за избягването на стълкновение. Пасивните пък се грижат за живота и здравето на пътниците, ако катастрофата е неизбежна. В арсенала на съвременния автомобил има цял куп средства за смегчаване на последствията от катастрофа - колани, въздушни възглавници, деформируеми зони и т.н.

Какво се случва с колата и хората в нея при челен удар? Возилото забавя скоростта си до пълен покой изключително бързо, а пътуващите в него продължават да се движат по инерция напред към волана, арматурното табло и ветроупорното сткло. Мястото в салона сякаш не е достатъчно за голямо ускорение на телата на пасажерите, но всъщност съвсем не е така. В действителност за съвсем кратко време се генерират
натоварвания от по няколко десетки G и ударът след тях може да се сравнява със скок от многоетажен блок.

За да оцелеят пасажерите, скоростта на телата им трябва да бъде намалена възможно най-плавно. При това се налага в салона на колата да остане жизнено пространство, което поставя конструкторите пред взаимоизключващи се изисквания. Каросерията хем трябва да е достатъчно здрава, хем да може да поема и гаси енергията от евентуален удар. Инженерите се справят със задачата, като проектират силов скелет около пътническия отсек. Тази клетка се изработва от свръхяка стомана, а във вратите се монтират мощни щанги, които не им позволяват да се огъват. От по-слаби материали се изработват онези специални зони от конструкцията, чиято деформация "гаси" скоростта - моторния осек и багажника. Автомобили, проектирани по такава схема, се произвеждат от относително отскоро. Преди това никой не се замисля за този вариант и на здравината на каросерията се гледа в общ план.

Сериозен проблем и при челен удар може да създаде двигателят. За да не влиза в салона (това не вещае нищо добро), опорите и напречният щит се проектират така, че да го насочват максимално надолу и по възможност под автомобила.

Не по-малка заплаха представляват стълкновенията отзад. Най-уязвими при такива удари по правило са вратовете на пътниците. За избягване на нараняванията на шията са измислени подглавниците, които в последните години все по-често са активни. При катастрофа те се изместват светкавично напред, осигурявайки опора за главата.

Всъщност системите и конструкциите, предназначени за "гасене" на опасно високата скорост на човешкото тяло при колизия се усъвършенстват непрекъснато. Това важи дори за едно от най-старите изобретения за предпазване - коланите. Както и много други полезни решения, те преминават в автомобила от авиацията. Отначало са двуточкови и фиксират тялото в областта на корема или гъдрите. На инженерите обаче им трябва съвсем кратко време, за да установят, че за по-равномерно разпределение на натоварването по тялото са нужни повече опорни точки. Така намалява значително рискът от травми на гръбначния стълб и вътрешните органи. Със същата цел в автомобилния спорт, например, се използват четири-, пет- и дори шестточкови колани. Заради простотата и удобството обаче в ежедневието са се наложили триточковите.

За да бъде ефективен, коланът трябва да приляга по тялото, което налага регулирането му. С появата на инерционните ремъци обаче тази необходимост отпада. В много от съвременните автомобили се използват и пиропатрони. Малките детонации пристягат колана за части от секундата и фиксират тялото към облегалката.

Предпазните ремъци са едни от най-ефикасните средства за защита при катастрофа. Имат повече от половинвековна история в автомобила (първият сериен модел с триточков колан е Volvo PV 544 от 1959 г.), но конструкцията им не престава да се усъвършенства. Истинска нова ера в безопасността обаче настъпва чак след въвеждането на въздушните възглавници.

Пъврообразът на съвременния еърбег е патентован още през 1953 г., когато идеята изглежда повече от смела. Необходимите технологии за осъществяването й в онези години просто липсва. Първите опити да се създаде действаща въздушна възглавница се провалят. Отначало инженерите изпробват бутилки със сгъстен газ, които да пълнят еърбеговете, но в крайна сметка се налага пиротехническият принцип. Контролираната експлозия позволява надуването на възглавницата мигновено, за 30-50 хилядни от секундата. Докато открият подходящ заряд за взрива, конструкторите опитват какво ли не - включително и ракетно гориво.

В днешните еърбегове се използват компактни и леки таблетки натриев азид (NaN3). При подаване на електрически ток това вещество се нагрява до 330 градуса и се разлага на азот и натрий със скорост, която позволява увеличаването на налягането във възглавницата до работна стойност за едва 0.025–0.05 секунди.
Толкова рязко нарастване на налягането може да доведе до спукване на тъпанчетата и контузии по тялото. Тези проблеми се решават чрез ограничаване на максималната скорост до определена стойност и по-малък обем на еърбега. В някои случаи обаче нараняванията са неизбежни. Всичко зависи от индивидуалните особености на човека и големината на автомобила.

Първите въздешни възглавници не се появяват в автомобилите на Mercedes-Benz, както мнозина смятат. В средата на 70-те години Ford и General Motors пускат на пазара над 12 000 коли с еърбегове. Американците обаче го правят, за да елиминират нуждата от колани. Възглавниците обаче се разгъват със скорост 270-300 км/ч и ако водачът не е обезопасен с колан, последствията са меко казано неприятни. Това кара Ford и General Motors да се откажат от идеята.

Възраждат я малко по-късно инженерите на Mercedes-Benz с помощта на Bosch. През 1980 S-Klasse започва да се оборудва с еърбегове. Немците разбират, че за да бъдат ефективни, възглавниците трябва да се използват само в комбинация с колани. Така всичко си идва на мястото и технологията започва да спасява животи.

Независимо от огромния напредък, надуваемите технологии все още изглеждат далеч от върховата точка в развитието си. Вече се разработват системи за активиране преди, а не след удара, за да се намали пневматичния шок. Съвременната електроника умее да установява наличието на пътник на седалката, но бъдещите разработки ще могат да разпознават индивидуалните особености на тялото му (тегло, ръст и т.н.).

Системите за "надуваема" защита отдавна не се ограничават с арматурното табло и волана. Еърбегове се монтират във вратите, седалките, в областта на краката и глезените и къде ли още не. Какъвто и внушителен брой да са възглавниците, добрият стар колан си остава задължителен. Дори при проектирането на най-иновационните системи за сигурност инженерите задължително изхождат от предположението, че пътниците са се пристегнали.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ВДВ

    147 3 Отговор
    Хубава статия, която обаче се явява и малко подвеждаща. Вярно е, че направиха чудесни неща за безопасността, но все пак това всичко се прави за катастрофи до една определена скорост. Истината остава в начина на шофиране. Няма по-голяма безопасност от разумната скорост, съобразена с пътните условия и трафика в който сте попаднали. Доста хора са платили с живота си, мислейки, че обкръжени от чудесата на техниката могат да шофират безумно. После пожарникарите или от ГЗ доста време режат с пневматичните ножици, за да ги извадят на парчета. Това с пешеходците е същата работа. Не си мислете, че може на воля да си бутате хората, защото колата ви била с повишена базопасност спрямо тях. Някой мисли ли какво се случва с човека, когато колата спре и пешеходеце излети напред от капака върху асфалта. За съжаление съм виждал утрепани по-този начин хора, дори само леко подбутнат от кола велосипедист, който си е разбил незащитената глава върху асфалта и по-късно почина от това, че черепа му беше счупен, вътрешно. Лекарите да кажат там по-подробно. Така, че умната, за да можем по-дълго да се радваме на живота и да се кефим на автомобилите си, които сами по себе си не са виновни с нищо. Всичко е от задволанното устройство.
  • 2 c180

    56 3 Отговор
    точно така съгласен съм с колегата ВДВ.
  • 3 Ivo

    44 1 Отговор
    Супер е сичко и аз подкрепям ВДВ
  • 4 Иван

    41 1 Отговор
    ВДВ ,това е може би най-грамотния и смислен коментар ,който съм виждал :) !!!
  • 5 m52b20

    44 0 Отговор
    По-здравите скелети и повечето еърбегове са нож с две остриета. Ако стане катастрофа с преобръщане, и колата се смачка отвсякъде, оставаш затворен в консервна кутия. Ще трябва доста време да се среже здравия скелет, а ти може да починеш от наранявания през това време. Еърбеговете също причиняват смърт. Тъй като се отварят за около 1/10 от секундата, те се надуват много бързо и рязко. Това рязко раздуване, особено при предните и страничните бегове, може да причини счупване на врата, ако човекът стои малко по-близо до волана или страничната колона, точно в момента на удара.

    Така че, умната, и да не се стига до еърбегове изобщо!

    Коментиран от #19

  • 6 devil

    34 2 Отговор
    за първи път виждам толкова смислени коментаи на едно место пък и всички да са на едно мнение :)

    Коментиран от #7


  • 7 M_SuX

    29 1 Отговор

    До коментар #6 от "devil":

    Това е защото не са се намесили звездите на форума ;) Дошо, VivaItaly, М pOwer i novata super zvezda MAZDA
  • 8 BatBoikoBatmobila

    18 1 Отговор
    И аз мисля като колегите от първите постове и наистина смятам, че човек колкото е по-разумен зад волана толкова по-малко ще са ядовете и проблемите. Наистина не трябва да се разчита само на въздушните възглавници и повдигащите се капаци!
  • 9 mobilefen

    7 2 Отговор
    tezi sistemi za sigurnost sa predvideni da imat efekt pri saobrazena skorost . nemoje da leti6 s 150 km/h naprimer i da raz4ita6 na vazdu6ni vazglavnici . vsi4ko e do razumo 6ofirane i saobrazqvane s obstanovkata . avtomobila moje da e tapkan sas stabilizira6ti sistemi i sistemi za sigurnost no pri visoka skorost ni6to ne pomaga
  • 10 малчо

    8 2 Отговор
    колите ще станат безопасни тогава и само тогава когато се монтират НЕ ВЪЗГЛАВНИЦИ а ШИШОВЕ в центъра на волана така че като седнеш да ти опира в гърлото тогава да видя тея дето настъпват колко ще настъпват
  • 11 bat 4o

    9 2 Отговор
    е.. нещо сте се объркали приятелчета..
    1 статия да не се карате..
    мога само да ви поздравя, за това ви начинание !!

    и все пак искам да кажа, че статията е много добра и коментарите под нея са много добри!!
  • 12 daa

    1 9 Отговор
    kakto vinagi FORD purvi!!!! de gi bmw be selooo:D
  • 13 Име:

    2 9 Отговор
    няма ли awd или друга 4х4 система хич не ми говорете за безопасност...
  • 14 innercity

    4 1 Отговор
    Gun dont kill people ... people kill people(2Pac)
    или перефразирано cars dont kill people
  • 15 innercity

    3 1 Отговор
    Все пак е добре да се работи в тази посока, дори спряха да произвевдат коли с дигащи се фарове(ферари, форд проб Мазда Мх-5 и др.)Дори това си е прогрес имайки се в предвид какво причиняваха на пешеходците.
    От 1970 насам доста неща са се променили имайки преджид че дори форд пусна модела Пинто и с „cost - benefit" анализът изчислили че по-добре да плащат на потърпевшите обещетения отколкото да доработят цялата продукция.„сигурността не продава" и с други думи сигурността не е сред приоритетните ка¬чества за 70-те години но времената са други.Ако ви заинтересува историята напишете в youtube ford pinto...
  • 16 МЕро

    0 1 Отговор
    Ти кат си някое дупИ с бмв-то си със задно и се изживяваш на голямата работа и ми караш кадето ти падне с 200, има да чакаш еърбега да се отвориии....
    Мерцедес са може би най-големите иноватори в сигурността на автомобилите. Спомням си че преди години направиха така, че при челен удар двигателя минава под колата, а не през купето и да смаже хората вътре. Е сега сички коли май са така. Трябва да сме благодарни че съществуват МЕРЦЕДЕС БЕНЦ.

    Коментиран от #17, #18

  • 17 PpP

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "МЕро":

    i nai-ve4e A-klasata koqto se ^katurna^ na elenoviqt test.
  • 18 Иво

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "МЕро":

    Глупости това не го направиха мерцедес и става въпрос за това че при удър двигателя се откача от трансмисията или от кардана и се печелеха няколко сантиметра но това е при сорост 60 КМ/Ч при по голяма се надай да ти помогне да не говориме че мерцедес са такива надуфки и има адски много митове за това кой е измислил въздушните възглавници,ABS,предпазни колани и още мн др запалени фенове ми казваха MERCEDES с гордост.. а бяха толкова излагани нищо не беше от мерцедес.. :)
  • 19 Баи мангал

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "m52b20":

    Ами караи трабант тогава.Тои направо ще се разпадне при преобръщане