Във връзка с изразената от министъра на икономиката Трайчо Трайков готовност държавата да изкупи обратно „Нефтохим Бургас", от "Лукойл" задават няколко въпроса към него. Ето какво пише в официалното прессъобщение, което ви предлагаме без коментар. Очакваме обаче вашите мнения по темата.
"Пазарна сделка или национализация?
Ако аспирациите на министър Трайков към активите на най-големия инвеститор в България - групата „Лукойл", която само от началото на тази година е реализирала 40% от данъчните постъпления в хазната, имат пазарен характер, а не изразяват намерение за национализация, бихме желали да информираме господин министъра за някои цифри, както следва:
- 101 милиона долара са платени от „Лукойл" за 58% от акциите на „Нефтохим"
- 360 милиона долара - за изплащане на старите задължения на предприятието към фиска от преди приватизацията
- 37 милиона долара - за изплащане на скрити задължения на „Нефтохим" към момента на приватизация
- 1 милиард долара - за въведени в експлоатация обекти в периода 1999-2010 г: нови инсталации, реконструкция и модернизация на основния производствен фонд, инсталации за обезпечаване на европейските норми за качество на горивата, екологични проекти, проекти за подобряване на енергийната ефективност, както и за ликвидиране на старите екологични щети; в това число Каталитичен реформинг, Реконструкция на каталитичен крекинг, нова инсталация „Газова сяра-3", нова факелна система, нови резервоари за нефт 2x50 хил. куб. м., реконструкция на Пирс-2, нова инсталация за Хидроочистка на дизелово гориво – 5, нова инсталация за Хидроочистка на бензини – 1, нова инсталация за сярно-кисело алкилиране, инсталация за атмосферна вакуумна дестилация, инсталация за вакуумна дестилация на мазута - 2 и др.
Може ли министърът да смята?
По повод абсолютно произволните публични „изчисления" на господин Министъра за дела на нефта в цената на горивата, сме длъжни да го осведомим, че ако от днешната крайна потребителска цена на дизеловото гориво извадим данъците и акцизите, делът на нефта като суровина представлява не 30, както твърди той, а 67% от цената му преди облагане. Само от тези цифри е видно, че достоверността на изчисленията на господин Трайков се различава от действителността с малко повече от 200 на сто. И ученик от началните класове може да пресметне, че ако стойността на 2/3 от една стока поскъпне с 1/4, цената на стоката ще се покачи далеч над седемте „изчислени" от министъра процента, още преди да бъде обложена със съответния акциз и да състави данъчната основа за още 20 процента облагане с ДДС.
Интересува ли се министърът на икономиката от икономика?
Странно е удивлението на господин министъра от факта, че комбинатът в Бургас работи на загуба през последните 2 години – факт, отразен в напълно достъпните публични финансови отчети на дружеството, които би трябвало да са му отлично известни, най-малкото заради наличието на Златна акция на държавата и присъствието на заместник-министър в Надзорния съвет на предприятието. Специализираните икономически медии като Oil&Gas Observer, Bloomberg, The Business Times, Financial Times и пр. от над две години насам постоянно публикуват информации и анализи за състоянието на европейската преработвателна индустрия и последиците от кризата. Много световни компании се стремят да се освободят от своите преработващи мощности в Европа. Само в последно време, 12 рафинерии са продадени или обявени за продажба, заради финансови загуби от тяхната дейност. За компаниите от световния нефтен бранш със сигурност ще бъде интересно да научат, че българският министър на икономиката и енергетиката разполага с неизвестно за тях ноу-хау - как техните рафинерии да печелят при скъп нефт и свито потребление.
Свободни правила или просто контрабанда?
От 20 години насам, един от основните проблеми на българския пазар като цяло, и в частност в търговията с горива, са контрабандата и нелегалният внос. Настоящото правителство е единственото, което предприе ефективни мерки за въвеждане на ясни правила в този сектор. Всеки търговец е свободен да закупи каквото желае количество и вид гориво, от която желае точка, да го внесе и да го продаде на каквато цена желае. Единственото, което се иска от него, е да си плати дължимите акцизи и данъци и да даде възможност на съответните власти да проверят колко внася, какво и колко продава. Резултатите от тези мерки вече се усещат – според публикувани в пресата данни, само през януари и февруари са отчетени с 35 милиона лева по-големи обороти на бензиностанциите в страната, отколкото през същия период на миналата година, въпреки свитото потребление. На този фон, тревогите на господин Трайков за липсата на условия за пазарна конкуренция предизвикват огромно удивление, защото създаването на такива условия е именно негово задължение в качеството му на министър на икономиката.
Лични пристрастия или държавна политика?
Най-големият актив на всяка компания е доброто й име и авторитет пред нейните клиенти. Затова бихме приели твърденията и квалификациите на господин Трайков за проява на обикновена некомпетентност, ако те не представляваха по своята същност провокация срещу компанията и извличане на лични дивиденти от недоволството на хората заради ниските им доходи. Когато един министър внушава чрез медиите, че за тези ниски доходи е виновен не някой друг, а най-големият чуждестранен инвеститор в България, остава само да се надяваме, че той изразява лични пристрастия, а не мнението на Българското правителство."
Трайков отговори на "Лукойл"
Бележка на редакцията: До този момент нито действията на правителството, нито политиката на "Лукойл" не отговарят на очакванията на обикновените граждани за намаляване на цените на горивата. Поради тези причина на 27 март е обявен нов, още по-мащабен национален протест срещу високите цени на горивата, който ще се проведе в цялата страна с начало 13.00 часа.
За повече информация за протеста www.gorivo.net
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 zdravko
16:00 08.09.2011
2 ROKO
Коментиран от #19
16:00 08.09.2011
3 МАНОЛ
16:00 08.09.2011
4 Филипов
16:00 08.09.2011
5 леле мале
Коментиран от #11
16:00 08.09.2011
6 vanko
16:00 08.09.2011
7 hasha
16:00 08.09.2011
8 diwanel
16:00 08.09.2011
9 да бе да
"Ванко" те нашите управници не ги интересува за народа а какво остава за чуждите инвеститори За това нека на 27-ми отново да излезем по улиците
16:00 08.09.2011
10 dakata
16:00 08.09.2011
11 Дошо
До коментар #5 от "леле мале":
100% съм съгласен колега.Работели на загуба, айде стига!Кой работи на загуба бе нещастни руски мекерета.Марш в Сибир мужици пияни.К'во ми пука колко са инвестирали?Направили са си сметка и са инвестирали.Аз ли ще Ви плащам инвестициите бе?Аз плащам за стока с определена себестойност не за инвестициите направени за производството и!16:00 08.09.2011
12 Нервен потрбител
Коментиран от #18
16:00 08.09.2011
13 Златюффф
16:00 08.09.2011
14 da be da
16:00 08.09.2011
15 КОРОИН
2.АКЦИЗИТЕ НИ СА НАЙ-НИСКИТЕ В ЕС!!!
3.БЪЛГАРИНЪТ Е С НАЙ-НИСКИ ЗАПЛАТИ В ЕС!!!
ВСИЧКО ДРУГО Е ЕВТИН РУСКИ ПОПОЛИЗАМ,НО ИДИОТИТЕ В БГ СВЪРШИХА И ХОРАТА ЗАПОЧВАТ ДА МИСЛЯТ!!!!!!!!
16:00 08.09.2011
16 plamen7002
16:00 08.09.2011
17 dakata
AKO DRUGITE V BRANSHA KOITO SE ZANEMAVAT S VNOS NA GORIVA SI NAMALQT CENITE TIQ RUSKI SVINE SHTE SE NALOJI DA Q PRODADAT NA KOLKOTO NII IM KAJEM A NE TE KOLKOTO SA INVESTIRALI.A AKO NE SA SAGLASNI SHTE STANAT KATO HOTELITE PO MORETO DA SE PRODAVAT ZA PO EDIN DOLAR..HAHA
16:00 08.09.2011
18 Дошо
До коментар #12 от "Нервен потрбител":
Ами да колега лошо е качеството.Ти нещо руско с високо качество виждал ли си?Пробутват ни боклуците си на космически цени.Вън от България руските боклуци.Не ни трябват тия комуняги да ни шантажират.16:00 08.09.2011
19 venkata
До коментар #2 от "ROKO":
HARESWA MI ZITATA TI SAMO TAKA TRABWA DA MUSE KAVJE NA TOWA 4I4E BOIKO DASE RAZMARDA I DA NAPRAWI NE6TO.......BRAWO.....16:00 08.09.2011
20 omg
16:00 08.09.2011
21 111
16:00 08.09.2011
22 господин
16:00 08.09.2011
23 Милен
Коментиран от #26
16:00 08.09.2011
24 DLYPO
А че министъра в едно изказване се оплете е вярно.
16:00 08.09.2011
25 xaxa
16:00 08.09.2011
26 Тото
До коментар #23 от "Милен":
По-евтин е, което доказва наглостта на монополистите в България. Тук няма чужди инвеститори, има чужди изедници, кръвопийци и шмекери16:00 08.09.2011
27 benzina
16:00 08.09.2011
28 GTT
16:00 08.09.2011
29 Y10
16:00 08.09.2011
30 Old man
Нека да покажем, че не сме вече робски народ и имаме чест и достойнство. Здраве и успех на всички!
16:00 08.09.2011
31 готин
16:00 08.09.2011
32 готин
16:00 08.09.2011
33 GAZ
Absoluten fakt e 4e gorivata sa skupi. Durjavata e smotana i korumpirana tova e fakt. No e viarvam 4e durjavata moje da namali gorivata s pove4e ot 5 stotinki na litur. Trebvat ni masovi prihodi ot nekade, i realen prinos samo EUROPEAN UNIONa moje ima. TAM SA PARITE i ot tam trebva da si gi vzemem. NE NADCENIAVAITE VAZMOJNOSTITE na durjavata i na glupavite ni politici.
PODIGRAVAT SE S NAS za nas otdelqt po malko pari ot kolkoto za LITVA
Коментиран от #48
16:00 08.09.2011
34 307HDI
16:00 08.09.2011
35 Gogo
16:00 08.09.2011
36 недоволен
16:00 08.09.2011
37 Simeon Dynkov
16:00 08.09.2011
38 Март
16:00 08.09.2011
39 GAZ
КОИ КОЛКО ВЗИМА ОТ ЕВОПАТА
16:00 08.09.2011
40 GAZ
16:00 08.09.2011
41 (finger)
16:00 08.09.2011
42 Владо
Доло МОНОПОЛИСТА ! ( всички монополисти в Бг. - вън )
Искаме нормални цени !!!
16:00 08.09.2011
43 Simeon Dynkov
16:00 08.09.2011
44 Simeon Dynkov
16:00 08.09.2011
45 Владо
ето ги близо наште душмани ( монополисти ).
Кураж, дружина, вярна сговорна,
ний не сме вече монопола покорна!
Нека пред света да се покажем,
нека му гордо, братя, докажем,
че сме строшили мръсни ( монополни ) окови,
че сме свободни, а не робове!
Дружно, братя българи, в протеста да вървим!
Дружно, братя българи, монопола да победим!
О, майко моя, Родино мила,
ний не сме вече Лукойла покорна!
С гняв и дързост днес ще издигнем глас,
времето няма все да чака нас.
Нека във стачка славна влезем ний,
нашта десница Бог ще подкрепи!
16:00 08.09.2011
46 поко
16:00 08.09.2011
47 benzina
16:00 08.09.2011
48 The Dude
До коментар #33 от "GAZ":
Абе пич, не разбираш ли, че говориш пълни глупости!!! Сравняваш ябълки с портокали! Къде ти европейски фондове, къде ти цени на горивата. ЕС не дава пари за харчене, дава пари за инфраструктура и проекти. И получаваме по-малко от Унгария, щото не знаем как да искаме, включително и заради като теб.Ти сигурно си от платените драскачи на лумпенизираната Атака
Коментиран от #51
16:00 08.09.2011
49 Петър
16:00 08.09.2011
50 potrebitel
16:00 08.09.2011
51 benzina
До коментар #48 от "The Dude":
не закачай ГАЗНищо не ти е ясно !
(получаваме по-малко от Унгария, щото не знаем как да искаме) хахахахааааааааааааааа
Във фондовете са заложени тези максимални средства за нас, като реално ще усвоим значително по-малко от максималните.
От Атака е само леля ти и болен.
16:00 08.09.2011
52 goge_to
1. Как така в цяла нормална Европа в момента бензина е ПО-СКЪП от дизела /около 1.50 евр. е бензина и около 1.45 евр. дизела/ САМО в България е обратното:/и да не ми минават с номера за акциза на дизела/ при положение, че от единица количество петрол се получава такова минимално количество бензин, че дизела е направо като "отпадъчен" продукт в сравнение с него?!
2.Да обяснят, как при разлика в ПЪТИ в заплащането на всички хора заети в производството на горива у нас и в нормална Европа /В Германия средната работна годишна заплата е около 40 000 долара, а в България 7500 лева ??? !!!/, при по нисък акциз, горивата не са в ПЪТИ по евтини, а само само 15-20%. Благодаря за отговора предварително! И ПРОТЕСТИ ДО ДУПКА!!! ДОКАТО СЕ ИЗМЕТЕ И ПОСЛЕДНОТО ЛА.НО "ЯЛО КОМУНИСТИЧЕСКА ХРАНА" ОТ ДЪРЖАВНАТА МАШИНА!!! НА ИЗБОРИТЕ ТАЗИ ГОДИНА, ПРИЗОВАВАМ ВСИЧКИ ДА ПУСКАТ ПРАЗНИ БЮЛЕТИНИ: Т. Е. НЕ ИСКАМЕ НИКОЙ ОТ ТАЗИ ВЕЧЕ 22 ГОДИШНА ПАСМИНА
Коментиран от #73
16:00 08.09.2011
53 Kosio
Mislite li 4e tiq v parlamenta i osobenno ot Dondukov ne sa v kupa.Vsi4ki sa na % . Bat Boiko nqma da othape rakata koqto go hrani( tazi na Zlatev),predpolagam se e osaznal 4e ve4e e van ot politikata,a nadqvam se i ot biznesa.Drugite kolegi ot podzemniq svqt sa go slojili na mu6ka i za sega predpolagam samo posta go pazi.
A otnosno protestite.....Trqbva do dupka da otstoqvame iskaniqta si.Dolo monopola na Luk oil.I bez tova prodavat bokluci a ne goriva.Az tam ne zarejdam za6toto ot 4 zarejdaniq 3-pati sam imal problemi s tehni goriva!
Kak moje kolatata mi s Avstrisko gorivo da mi dava razhod 8-8.2 v Sofia a s OMV carera 100 12,2-12,6l/100km???
Da zapo4nem s gorivata i da stignem do sa6tnosta na problema kolegi!!!
16:00 08.09.2011
54 поко
Коментиран от #55
16:00 08.09.2011
55 740D
До коментар #54 от "поко":
eko bnasia ot garcia16:00 08.09.2011
56 поко
16:00 08.09.2011
57 Simeon Dynkov
Коментиран от #58
16:00 08.09.2011
58 Anonymous.
До коментар #57 от "Simeon Dynkov":
Много ясно.Ти имаш ли си представа какви са митата и акцизите ако искаш да внасяш горива?Вързали са си гащите отвсякъде.16:00 08.09.2011
59 ТРОШАЧА
16:00 08.09.2011
60 да бе да
(България ще пита Европейската комисия "дали може" да промени акциза върху горивата.)Брюксел ще ни определя акциза :D ЛЪЖЦИ...... защо Брюксел не каже направете заплатите 2000 евро
16:00 08.09.2011
61 Kosio
Тея от ЕС като толкова държат цените ни да са европейски защо не кажат на ........... от жълтите павета да ни направят и заплатите европейки???
Дали това не е истина???-като се замисля има много истина в думите му,зада не кажа 100%
http://www.vbox7.com/play:336cf6a2
16:00 08.09.2011
62 Ivan
16:00 08.09.2011
63 benzina
ееееее не ви се свиди.
16:00 08.09.2011
64 доцента
16:00 08.09.2011
65 deso
всички се съобразяват с „ЛУКойл“ предположи икономическият министър Трайчо Трайков. Интересно е и положението с цените на горивата в някои бивши съветски републики, които също зареждат от руската компания „ЛУКойл”. Преизчислено в български левове, в Беларус бензинът се продава по 1,60 лв., а дизелът върви по 1,34 лв. В Грузия цените са съответно 1,79 лв. и 1,87 лв. за литър, а в Молдова - 1,82 лв. и 1,72 лв. На украинските бензиностанции бензинът се котира по 1,69 лв., а дизелът по 1,59 лв. В същото време в тези държави нефтът се внася чрез наземен транспорт, който е в пъти по-скъп от водния, по който се транспортира петролът до България. Друг парадокс са цените в САЩ. Там американците зареждат литър гориво за 1,30 лв., при положение че нефтът пътува цели 14 дни от Саудитска Арабия.
16:00 08.09.2011
66 SsToKaTa
16:00 08.09.2011
67 benzina
за да има конкуренция трябва да има пазарна икономика, тази държава няма пазарна икономика.
16:00 08.09.2011
68 Петър
16:00 08.09.2011
69 Civic
16:00 08.09.2011
70 H -95
16:00 08.09.2011
71 BMW - ЩО ТАКА БЕ БАТЕ
Коментиран от #72
16:00 08.09.2011
72 ddinchev
До коментар #71 от "BMW - ЩО ТАКА БЕ БАТЕ":
Това не е вярно. Измисляш си. Виж цените на горивата в цяла европа тук:http://energy.eu/
В повечето страни цената им е почти еднаква. В част от страните дизела е до 10 евро цента по-скъп (както е у нас), в част от тях е до 10 евро цента по-евтин. Мога да ти го потвърдя като шофьор на дизел, който преди месец в рамкте на седмица кара до Гренобъл, Франция и се върна.
Коментиран от #74
16:00 08.09.2011
73 ddinchev
До коментар #52 от "goge_to":
Прочети коментара ми с номер 72.16:00 08.09.2011
74 BMW
До коментар #72 от "ddinchev":
НИЕ СЪЩО. НИЕ СЪЩО. САМО ЧЕ АЗ ГЛЕДАМ ЦЕНИТЕ ПО БЕНЗИНОСТАНЦИИТЕ. НА ЖИВО ДЕТ СЕ ВИКА. ГЕРМАНИЯ - ПО ОКОЛО 4000км. НА МЕСЕЦ С ЛЕК АВТОМОБИЛ.16:00 08.09.2011
75 van
16:00 08.09.2011
76 Biser
16:00 08.09.2011
77 Мартин
16:00 08.09.2011
78 Мартин
16:00 08.09.2011
79 Мартин
16:00 08.09.2011
80 Bul
Ае сега да кажат в чие джобче отидоха тия 10 % ???
И стига им вярвяйте, че доходите са ниски, щото производителността на труда у нас е ниска! Е как няма да е ниска, като крадат толкова много! А крадат за да дават рушвети! А са спряли да крадат, а е скочил стандарта ни поне двойно!
16:00 08.09.2011
81 typR
СЪСТОЯНИЕ НА ДЪРЖАВАТА - ЦИГНСКИ КАТУН
И ЗА КАКВО ПЛАЩАМЕ???
ЗА МИЗЕРИЯ , НА БЕНЗИНОСТАНЦИЙТЕ ЗА ПОМИЯ , ЗА ЧЕРНИ ПУТИЩА И МИЗЕРИЯ А НЕ АСВАЛТ И 4ИСТОТА!!!
ДОКОГА !?!
Коментиран от #82
16:00 08.09.2011
82 ddinchev
До коментар #81 от "typR":
Едно е да недоволстваш от конкретен проблем, друго е просто да плюеш по страната си. Ся има протести, протестирай ако нещо не ти харесва. Като е такава мизерия и "цигански катун", емигрирай. Най-мразя хора, които плюят всичко свързано с България, но си седят тука да си циклят.16:00 08.09.2011
83 pawer
16:00 08.09.2011
84 хитлер
16:00 08.09.2011
85 Росен
16:00 08.09.2011
86 ivo
16:00 08.09.2011