Last news in Fakti

10 Май, 2011 10:13 5 088 20

Лазери заменят свещите

  • лазер-
  • свещи-
  • такунори таира-
  • технологии

Японски учени представиха първата в света достатъчно компактна и надеждна система за лазерно запалване за бензинови двигатели. Разработката им може да се монтира на конвенционална цилиндрова глава и издържа без проблем изключително високите термични натоварвания, на които са подлагани традиционните свещи.
Технологията, която се смята за революционен пробив в областта на запалителните системи за последните 150 години, бе представена по време на тазгодишната Конференция за лазерна и електрическа оптика (CLEO: 2011) в Балтимор миналата седмица от проф. Такунори Таира от Нацианалния институт за естествени науки на Япония.

Идеята за замяна на електродните свещи с лазерен лъч не е нова. Досега обаче подобни устройства бяха прекалено големи, за да се поберат под предния капак на който и да било автомобил. Новата японска разработка е първа по рода си и заради това, че възпламенява гориво-въздушната смес не с един, а с два и дори три лъча едновременно.

Системата е изработена от керамика, което позволява да бъде произвеждана в индустриални количества при ниска себестойност, твърди проф. Таира. Според него конвенционалните свещи са достигнали тавана на технологичното си развитие и вече не позволяват подобряване на икономичността и намаляване на вредните емисии от азотни окиси, които са основен компонент на градския смог. Работят на един и същи принцип от век и половина, като възпламеняват горивната смес с високоволтова електрическа искра, генерирана между електроди. Контролираната експлозия движи буталата в цилиндрите.

Остатъчен продукт от процеса на горене са именно азотните окиси. Колкото по-бедна е сместа, толкова по-малко от тях се отделят при работата на двигателя. Традиционните свещи могат да запалват по-бедни смеси единствено чрез увеличаване на енергията на искрата. За съжаление колкото по-висок е волтажът, толкова по-интензивно корозират електродите. Пред лазера такива пречки не съществуват, тъй като възпламенява сместа посредством концентрирана светлинна енергия.

Новата японска технология обещава и пробив в намаляването на разхода. Традиционните свещи обикновено са монтирани в горната част на камерата и възпламеняват само сместа, която е близо до електродите. По-студеният метал до свещта и стените на цилиндъра поглъщат част от термичната енергия на експлозията, а буталото задушава пламъка точно когато той започне да се разпространява. Според Таира лазерният лъч може да се фокусира право в центъра на гориво-въздушния облак в камерата. Така пламъкът се разпространява симетрично и до три пъти по-бързо отколкото при конвенционална свещ.

Не по-маловажна е и скоростта на освобождаване на енергията от лазера. При оптичния лъч тя се измерва в наносекунди, докато на свещите са нужди милисекунди. Колкото по-прецизно е избран моментът на запалването, толкова по-ефективно горене се получава. За да го предизвика, лазерът трябва да фокусира светлина от около 100 гигавата на квадратен сантиметър с къси импуси от над 10 милиджаула всеки. "Нито един от досегашните лазери не можеше да отговори на такива изисквания, защото бяха прекалено големи, неефектинвни и нестабилни. Не можеше да бъдат монтирани и отделно от двигателя, защото мощните лъчи биха унищожили оптичните влакна, по които да се доставя светлината до цилиндрите", казва проф. Таира.

Неговият екип се е справил с проблемите чрез създаването на композитен микролазер от разтопен керамичен прах, от който са получени прозрачни тела с метални йони, рагулиращата свойствата им. Настройката на керамична оптика става много по-лесно, отколкото на конвенционален кристал. Освен това композитният материал е много по-здрав, издръжлив и топлопроводим.

Лазерът на Таира се състои от два сегмента от итрий, алуминий и галий. Единият е легиран с елемента неодим, а другият - с хром. Двете секции оформят тяло с размери от едва 9 на 11 мм. Лазерът отдава 800-пикосекунден импулс, който не е достатъчен за възпламеняване на сместа. Серия от импулси обаче предизвиква запалване. Към момента системата работи с два лъча, които възпламеняват сместа на две различни места в камерата. Японците обаче вече конструират лазер с три лъча.

Според проф. Таира интерес към новата технология има от голям производител на свещи и от DENSO Corporation, част от Toyota Group.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 име

    21 0 Отговор
    Браво първата снимка е чудна
  • 2 Дошо

    40 34 Отговор
    Айде сега да се изредят специалистите да ни обяснят колко са назад и колко тъпи са Японците.
  • 3 Майлоу

    15 0 Отговор
    Хан Соло добре ги знае тези неща,че и умело си служи с тях :)
  • 4 Митака

    15 8 Отговор
    Не бе,те тва са го измислили европейските автомобилни концерни,а японците са го откраднали
  • 5 FANTO_MAZ

    16 9 Отговор
    ALOOOOOO 6VABITE NE6TO MI SE STRUVATE MUL4ALIVI :D :D :D
  • 6 maksito

    2 3 Отговор
    Tozi da ne y4astva v filma Star Trek.
  • 7 M52B20

    8 23 Отговор
    Швабите били мълчаливи, ахахха! Дойчланд това са го измислили много отдавна, я прочетете по-добре статията - "..Идеята за замяна на електродните свещи с лазерен лъч не е нова...". Германците са го измислили преди 30 години и са си правили разработки, ама не са го интегрирали, защото това е безумно скъпа работа. Прочетете от какво се изработват тези свещи, и ще ви стане ясно колко ще струва 1 бройка - хиляди левове. А представете си да сменяте всичките свещи на V10 или V12 - безумна работа. Въпреки това браво че жълтурите имат все пак смелостта да интегрират подобна технология, но дали ще се стигне до серийно производство - ще видим.

    Коментиран от #12

  • 8 111

    9 0 Отговор
    Юзъра нещо не се чува
  • 9 вилин

    12 0 Отговор
    Ами то и ванкела не са го измислили японците ....но само те го правят сериино....
  • 10 520 zender

    5 5 Отговор
    ванкела харчи много-поне знам за стария че е така
  • 11 apokalyps

    10 0 Отговор
    Системата е изработена от керамика, което позволява да бъде произвеждана в индустриални количества при ниска себестойност
  • 12 Дошо

    12 8 Отговор

    До коментар #7 от "M52B20":

    Чакай малко бе пич.Викаш германците преди 30години го измислили а?Бе той първия LAZER е построен в Щатите(Чикаго) и при включването му е предизвикал смущения в електропреносната мрежа.Ама викаш те германците преди 30 години са го били смалили колкото една свещ а?Недей да бръщолевиш глупости, че се излагаш.Още малко ще напишеш:
    Германия - родината на слона
    1 бройка хиляди левове

    Коментиран от #13

  • 13 big

    6 3 Отговор

    До коментар #12 от "Дошо":

    dosho shte se rastopi ot kef sega

    Коментиран от #14

  • 14 Pe6o

    4 3 Отговор

    До коментар #13 от "big":

    Mnogo mu e zle na 4oweka.... :)
  • 15 Дошо

    5 10 Отговор
    Японските инженери са най-велики.Вижте фенове на немски щайги каква технология свещи с лазер.Немските щайги имат примитивни свещи от керамика, а японците слагат лазер.Видяхте ли защо НисанГТР вади 0-100 за 3сек и 0-300 за 7.ЛАЗЕРНИ СВЕЩИ и лазерно битурбо.Технологии от бъдещето са достъпни днес благодарение на JAPAN POWER

    Коментиран от #18, #20

  • 16 lavreda

    1 2 Отговор
    пи ли си лекарствата бре момче
  • 17 Pinky

    11 0 Отговор
    Една такава технология би могла да позволи по-високи обороти при по-малки загуби.
    Но нека го видим реализирано при истинска кола, дори и да не от най-серийните, ако мога така да се изразя :)

    Коментиран от #19

  • 18 Дошо

    1 1 Отговор

    До коментар #15 от "Дошо":

    Човек притесняваш ме вече.Пиеш ли си редовно хапчетата?
  • 19 Prelude

    10 0 Отговор

    До коментар #17 от "Pinky":

    Във F1 се постигаха 20 000 рпм с обикновенни свещи. Горната граница на оборотите се определя по скоро от механични фактори - скоростта на буталото и възможността за ефективно пълнене в широк оборотен диапазон. С тия свещи точката на искра ще може да се мести в цилиндъра - това вероятно ще позволи да се оптимизира горенето в различни режими, интересното как ще предпазват оптиката от натрупване на сажди.
  • 20 Дошо

    11 1 Отговор

    До коментар #15 от "Дошо":

    Льольо то и за германците лазера не е новост ама в случая със свещите явно е, че яронците са много по-напред.3.0ТДИ на Ауди е първия мотор чиито цилиндри са обработени с лазер за да се сведе износването им до минимум.Аз всички знаят не съм фен на VAG, но за това не мога да си изкривя душата.
    И все пак JAPAN POWER!