Знаете ли кое е общото между Йохан Кройф, Бърт Рейнълдс, Джей Лено и (ако се вярва на слуховете) Леонид Брежнев? Отговорът на този въпрос спокойно може да спечели голямата награда в шоуто "Стани богат", но не би представлявал никаква трудност за познавачите на историята на Citroёn. Крие се зад семплите инициали SM, които окупират речника на моторните фанатици след Женевския автомобилен салон през 1970-а. Тогава "Двата шеврона" показват пред публика най-новото си творение със свръхмодерни форми и още по-авангардно техническо съдържание.
През годините всеки един от гореупоменатите господа (и другар) е имал шанса да притежава този легендарен автомобил, който мнозина обвиняват за краха на френската марка и по-сетнешното ѝ попадане в лапите на Peugeot. В началото на 70-те обаче Serie Maserati e колата на бъдещето, символ на оптимизма и безрезервната вяра в прогресивните технологии. Разработките на бъдещия SM започват още през 60-те, когато Citroёn е на върха, а шокът от извънземния DS още не е преодолян. Всъщност идеята за създаването му се ражда в опитите да бъде лансирана спортна версия на "Богинята", както наричат DS (déesse = богиня на френски).
По онова време французите са години пред останалите в областта на дизайна, окачванията и каросериите. Да постигнат набелязаната цел им пречи само липсата на достатъчно расов двигател. Това препятствие е преодоляно през 1968-а, когато Citroёn закупува закъсалата Maserati с единствената цел да използва инженеринговия опит на италианците. "Двата шеврона" имат амбицията да конкурират имена като Jaguar, Porsche и Alfa Romeo, атакувайки пазара с коренно различна концепция. SM трябва да се превърне в първия Grand Turismo-автомобил с предно предаване и безпрецедентна по комфорта си возия.
Дизайнът на купето е дело на Робер Опрон и неговото Bureau des Etudes, което по-късно ще се прочуе с флагмана CX. Много от елементите по външността са заимствани от DS - силуетът е почти същият, а сложната осветителна техника в предницата разполага с отделни фарове, които "завиват" заедно с колелата. "Богинята" осигурява и хидропневматичното окачване, спирачната система и ходовата част.
Истинският коз на SM обаче се намира под предния капак. Под множеството тръбопроводи и хидравлични механизми се крие алуминиев V-образен шестак от Модена с обем 2.7 литра и мощност 170 к.с, разработен от "il dottore" Джулио Алфиери. Този шедьовър на апенинското двигателостроене всъщност е дериват на агрегата на Maserati Merak с два цилиндъра по-малко. "Развърта" спокойно до 6 500 об./мин. и изстрелва 1 600-килограмовия SM до 220 км/ч. Захранва се от три двойни карбуратора Weber, а малко по-късно получава и инжекцион, с което мощността нараства на 178 к.с., а максималната скорост - на 228 км/ч.
Независимо от брилянтната техника, авангардните форми и феноменалния набор от екстри обаче, продажбите не вървят по предварителния план. През 1971 г. са произведени 4 988 екземпляра, което остава абсолютен рекорд в историята на модела. След това кривата на продажбите започва да се спуска стремително надолу, за да достигне жалките 273 коли през 1974 г. Година по-рано французите са разширили гамата с още по-разкошен и мощен вариант с трилитрова карбураторна версия на двигателя със 180 коня и автоматична трансмисия. За жалост това съвпада с началото на петролната криза и въвеждането на драконовски мерки за защита на околната среда в Щатите - един от най-важните пазари за модела.
Капризната поддръжка и не особено високото качество на изработката погребват окончателно SM през 1975 г. Произведени са общо 12 920 екземпляра, 5 509 от които във Франция, 2 070 в Италия, 2 037 в Щатите и 327 във Великобритания. След приемането на ново екологично законодателство в САЩ през 1974 г. 134 коли се оказват дори в Япония.
Днес SM се цени изключително високо от колекционерите, макар реставрацията на такъв автомобил да е истинско мъчение заради лошата антикорозионна защита и сложността на двигателите и останалите механизми. Serie Maserati остава първият и последен опит на Citroёn в класа на спортните купета от висок клас, което наред с разкошния дизайн и присъщата за марката авангардна техника го превръща в един от най-несправедливите провали в историята на автомобилостроенето.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
10:19 12.09.2021
2 барабус
А относно закупуването им от Пежо-ами те ги извадиха от калта!
Но ситроенаджиите не го признават,макар че без Пежо Ситроен щеше да е в историята днес като Симка и Талбот.
Коментиран от #7
10:34 12.09.2021
3 Луи де Фюнес
10:42 12.09.2021
4 jар
Коментиран от #27
10:42 12.09.2021
5 барабус
Преди карах Пежо,но Ситроен е по доброто Пежо,ако трябва да сме откровени.
10:45 12.09.2021
6 ГУМЕН КРАДЕВ
Коментиран от #8, #9, #10, #20, #28
11:57 12.09.2021
7 ГУМЕН КРАДЕВ
До коментар #2 от "барабус":
За твоята статия беше !11:59 12.09.2021
8 Някой
До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":
Къде видя дизел?Коментиран от #23
12:06 12.09.2021
9 франкофон🇨🇵✌️
До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":
то затова ли и мазерати мееака при който единственото общо е двигателят е също биклюкКоментиран от #12
12:07 12.09.2021
10 барабус
До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":
Италиански дизел се слагал в изброените от теб коли?Ти да не си малоумен?Френския дизел се монтира в много други марки,но не и италианския!Двигателя от Мазерати е давал много проблеми ,а отделно е течал като лейка,и не съм го видял-чел съм бако!
Коментиран от #13, #15
13:20 12.09.2021
11 Дидо
13:45 12.09.2021
12 ГУМЕН КРАДЕВ
До коментар #9 от "франкофон🇨🇵✌️":
Не говоря френски и тоя език на който пишеш е непознат на планетата Земя !Коментиран от #14
14:04 12.09.2021
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 франкофффонъ
До коментар #12 от "ГУМЕН КРАДЕВ":
смислово тряя ги схващаш нещатта14:14 12.09.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Риналдю
Коментиран от #18
15:07 12.09.2021
18 Коментара
До коментар #17 от "Риналдю":
Това беше една от драмите на комунистическия строй. Докато ти си обикновен диктатор и трябва да се возиш в подобни недуразумения продукт на западния упадък, народът се наслаждаваше на лукс мощност и разкош чрез моделите на Москвич, Запорожец, Лада и други. Хубава и интересна статия. Едни въпрос (ситроенажиите знам че знаете отговора)..... Къде се намират радиото и касетофона в тази кола?!Коментиран от #21, #26, #29, #32
15:47 12.09.2021
19 Никой
17:04 12.09.2021
20 kkk
До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":
Представи си- карал съм SM 3 години и ЕДИНСТВЕНОТО създаващо постоянни проблеми беше МОТОРЪТ. И това беше нещото което буквално уби марката- заложиха твърде много там и загубиха. За наше щастие Пежо ги спасиха и както казаха днес Ситроен, а аз добавям и DS са "по-добрите Пежа"18:36 12.09.2021
21 kkk
До коментар #18 от "Коментара":
"Къде се намират радиото и касетофона в тази кола?!"Радиото е до ръчната спирачката между предните седалки- не ме питай що е там, но френска кола без извратено решение НЕ Е френска кола... Но тея са се увлекли лекичко:
- радио между седалките
- завиващи фарове задвижвани от хидравликата- никакви ел. тъпотии
- НЯМА педал на спирачките, а нещо като бутон- доста усет и навик се искаше за да спира плавно и спокойно тая кола. Но пък като "скочиш с двата крака" на бутоня туй животно имам чувството, че къртеше асфалта под себе си.
18:48 12.09.2021
22 Komapak
Коментиран от #25, #30
19:55 12.09.2021
23 Нлнгда
До коментар #8 от "Някой":
Не е видял. Прост е.20:58 12.09.2021
24 ГУМЕН КРАДЕВ
21:46 12.09.2021
25 kkk
До коментар #22 от "Komapak":
И кое не ти е ясно- Рино са ДЪРЖАВНА ФИРМА и познай дали това "случайно" няма нещо общо с обемите им на продажби у дома...Коментиран от #31
06:44 13.09.2021
26 Сибирь
До коментар #18 от "Коментара":
Въобще , в дипломацията си има протоколи- как трябва да си облечен, в какви автомобили трябва да возиш гостите си от чужбина и т.н.т. Като идваше в Пловдив сам ,Живков идваше на "Чайка",а чуждите гости ги возеше на Мерцедес.07:06 13.09.2021
27 Сложно като
До коментар #4 от "jар":
техника е мотора и той е бил слабото звено в колата. За всичко останало просто се е изисквал фирменсервиз,който е разполагал със съответните знания,умения и инструменти. Това казват притежателите на този модел,който между другото е прекрасен.17:52 14.09.2021
28 Освен че си
До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":
потвърждаваш ника си и много бос по темата за този модел. За да натъпчат двигателя в купето на Ситроен СМ са принудени от 8 цилиндъра да махнат 2 и става съответно 6 цилиндров за сметка на качеството. А тогава италианските двигатели несе славеха с голяма издържливост. Не сравнявай двигатели тогава и сега,просот е глупаво.Самите собственици на модела определят двигателя като много капризен и ненадежден.Акоти си собственик на такъв модел тогава приемам твърдението ти.17:56 14.09.2021
29 Шо да не би
До коментар #18 от "Коментара":
и сега обикновените хора да карат суперскъпи коли като водачите на държави. Що си мислиш,че те се возят и имат коли от шоурума достъпни и до обикновения човек. Тези супер автомобили и тогава и сега във всеки строй са притежавали само избраните,както на запад така и на изток.18:02 14.09.2021
30 Мисля на
До коментар #22 от "Komapak":
френски Рено звучи като Рюно,поне така съм чувал.В края на краищата това е собственото име на основателя на компанията. Защо продажбите са такива за Рено в сравнение със Пежо-Ситроен,може би заради цената или заради това,че в Рено все още има 15% държавно участие.18:07 14.09.2021
31 Да казваш
До коментар #25 от "kkk":
че са държавна е леко неуместно,защото само едни 15% са участие на държавата,всичко друго е частно.18:58 14.09.2021
32 Тома Неверни
До коментар #18 от "Коментара":
Бре , ами сега гледам народа много много не кара Тойота Секвоя. Що ли?22:16 22.09.2021