ФАКТИ.БГ
  • citroen-
  • sm

Италианската авантюра на Citroen или колата заради която "Шевроните" попадат в лапите на Peugeot

Публикувана: 12 Септември, 2021 10:14
31 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 5685
Италианската авантюра на Citroen или колата заради която "Шевроните" попадат в лапите на Peugeot - 1
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.9 от 44 гласа.

Знаете ли кое е общото между Йохан Кройф, Бърт Рейнълдс, Джей Лено и (ако се вярва на слуховете) Леонид Брежнев? Отговорът на този въпрос спокойно може да спечели голямата награда в шоуто "Стани богат", но не би представлявал никаква трудност за познавачите на историята на Cit­roёn. Крие се зад семплите инициали SM, които окупират речника на моторните фанатици след Женевския автомобилен салон през 1970-а. Тогава "Двата шеврона" показват пред публика най-новото си творение със свръхмодерни форми и още по-авангардно техническо съдържание.

През годините всеки един от гореупоменатите господа (и другар) е имал шанса да притежава този легендарен автомобил, който мнозина обвиняват за краха на френската марка и по-сетнешното ѝ попадане в лапите на Peugeot. В началото на 70-те обаче Serie Maserati e колата на бъдещето, символ на оптимизма и безрезервната вяра в прогресивните технологии. Разработките на бъдещия SM започват още през 60-те, когато Citroёn е на върха, а шокът от извънземния DS още не е преодолян. Всъщност идеята за създаването му се ражда в опитите да бъде лансирана спортна версия на "Богинята", както наричат DS (déesse = богиня на френски).

Италианската авантюра на Citroen или колата заради която

По онова време французите са години пред останалите в областта на дизайна, окачванията и каросериите. Да постигнат набелязаната цел им пречи само липсата на достатъчно расов двигател. Това препятствие е преодоляно през 1968-а, когато Citroёn закупува закъсалата Maserati с единствената цел да използва инженеринговия опит на италианците. "Двата шеврона" имат амбицията да конкурират имена като Jaguar, Porsche и Alfa Romeo, атакувайки пазара с коренно различна концепция. SM трябва да се превърне в първия Grand Turismo-автомобил с предно предаване и безпрецедентна по комфорта си возия.

Дизайнът на купето е дело на Робер Опрон и неговото Bureau des Etudes, което по-късно ще се прочуе с флагмана CX. Много от елементите по външността са заимствани от DS - силуетът е почти същият, а сложната осветителна техника в предницата разполага с отделни фарове, които "завиват" заедно с колелата. "Богинята" осигурява и хидропневматичното окачване, спирачната система и ходовата част.

Истинският коз на SM обаче се намира под предния капак. Под множеството тръ­бопроводи и хидравлични механизми се крие алуминиев V-образен шестак от Модена с обем 2.7 литра и мощност 170 к.с, разработен от "il dottore" Джулио Алфиери. Този шедьовър на апенинското двигателостроене всъщност е дериват на агрегата на Maserati Merak с два цилиндъра по-малко. "Развърта" спокойно до 6 500 об./мин. и изстрелва 1 600-килограмовия SM до 220 км/ч. Захранва се от три двойни карбуратора Weber, а малко по-късно получава и инжекцион, с което мощността нараства на 178 к.с., а максималната скорост - на 228 км/ч.

Италианската авантюра на Citroen или колата заради която

Независимо от брилянтната техника, авангардните форми и феноменалния набор от екстри обаче, продажбите не вървят по предварителния план. През 1971 г. са произведени 4 988 екземпляра, което остава абсолютен рекорд в историята на модела. След това кривата на продажбите започва да се спуска стремително надолу, за да достигне жалките 273 коли през 1974 г. Година по-рано французите са разширили гамата с още по-разкошен и мощен вариант с трилитрова карбураторна версия на двигателя със 180 коня и автоматична трансмисия. За жалост това съвпада с началото на петролната криза и въвеждането на драконовски мерки за защита на околната среда в Щатите - един от най-важните пазари за модела.

Капризната поддръжка и не особено високото качество на изработката погребват окончателно SM през 1975 г. Произведени са общо 12 920 екземпляра, 5 509 от които във Франция, 2 070 в Италия, 2 037 в Щатите и 327 във Великобритания. След приемането на ново екологично законодателство в САЩ през 1974 г. 134 коли се оказват дори в Япония.

Днес SM се цени изключително високо от колекционерите, макар реставрацията на такъв автомобил да е истинско мъчение заради лошата антикорозионна защита и сложността на двигателите и останалите механизми. Serie Maserati остава първият и последен опит на Citroёn в класа на спортните купета от висок клас, което наред с разкошния дизайн и присъщата за марката авангардна техника го превръща в един от най-несправедливите провали в историята на автомобилостроенето.

Италианската авантюра на Citroen или колата заради която

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.9 от 44 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Караиванов
1 Отговор
Брилянтен материал за уникален автомобил.

Оценка:
-1 +77

барабус
2 Отговор
Всъщност проблема му е бил "авангардния"италиански двигател,който се оказва пълен боклук!
А относно закупуването им от Пежо-ами те ги извадиха от калта!
Но ситроенаджиите не го признават,макар че без Пежо Ситроен щеше да е в историята днес като Симка и Талбот.

Коментиран от #7


Оценка:
-15 +54

Луи де Фюнес
3 Отговор
колата - мечта на цяло поколение . Ех, Сан Тропе , къде остана ?

Оценка:
-1 +45

jар
4 Отговор
По всичко личи,че този автомобил е изпреварил времето си с поне 20г но техниката е била прекалено сложна за онова време и затова е дефектирала често.Според мен идеята на този модел не е била той да носи колосални печалби за производителя си а просто с негова помощ да спечели имидж на марка която залага на иновациите.

Коментиран от #27


Оценка:
-0 +44

барабус
5 Отговор
Карам втори Ситроен-Ц КРосър,макар че си е чиста Митсубиши Аутлендър с френски дизел,преди карах Ц5.Общо взето нямам някакви оплаквания.
Преди карах Пежо,но Ситроен е по доброто Пежо,ако трябва да сме откровени.

Оценка:
-3 +43

ГУМЕН КРАДЕВ
6 Отговор
Ти откъде разбра че двигателя е боклук ?!?! Всъщност от цялата кола единственото безпроблемно и здраво нещо е точно двигателя ! Точно затова италиански дизел се слага на японски коли , във Форд и Опел , а в Америка карат бусове Фиат Дукато !

Коментиран от #8, #9, #10, #20, #28


Оценка:
-22 +17

ГУМЕН КРАДЕВ
7 Отговор

До коментар #2 от "барабус":


За твоята статия беше !

Оценка:
-6 +1

Някой
8 Отговор

До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":


Къде видя дизел?

Коментиран от #23


Оценка:
-1 +14

франкофон🇨🇵✌️
9 Отговор

До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":


то затова ли и мазерати мееака при който единственото общо е двигателят е също биклюк

Коментиран от #12


Оценка:
-5 +12

барабус
10 Отговор

До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":


Италиански дизел се слагал в изброените от теб коли?Ти да не си малоумен?Френския дизел се монтира в много други марки,но не и италианския!
Двигателя от Мазерати е давал много проблеми ,а отделно е течал като лейка,и не съм го видял-чел съм бако!

Коментиран от #13, #15


Оценка:
-7 +16

Дидо
11 Отговор
Уникална кола.

Оценка:
-0 +17

ГУМЕН КРАДЕВ
12 Отговор

До коментар #9 от "франкофон🇨🇵✌️":


Не говоря френски и тоя език на който пишеш е непознат на планетата Земя !

Коментиран от #14


Оценка:
-6 +6

13
Този коментар е премахнат от модератор.
франкофффонъ
14 Отговор

До коментар #12 от "ГУМЕН КРАДЕВ":


смислово тряя ги схващаш нещатта

Оценка:
-0 +3

15
Този коментар е премахнат от модератор.
16
Този коментар е премахнат от модератор.
Риналдю
17 Отговор
Другарят Брежнев е бил голям колекционер на коли,а и е карал като шантав.Западните лидери с които се е срещал,са знаели за тази му слабост и са му подарявали доста автомобили.Има черно-бяла снимка на която Леонид Илич и антуража му,разглеждат подареният от Жорж Помпиду Ситроен СМ.

Коментиран от #18


Оценка:
-0 +15

Коментара
18 Отговор

До коментар #17 от "Риналдю":


Това беше една от драмите на комунистическия строй. Докато ти си обикновен диктатор и трябва да се возиш в подобни недуразумения продукт на западния упадък, народът се наслаждаваше на лукс мощност и разкош чрез моделите на Москвич, Запорожец, Лада и други. Хубава и интересна статия. Едни въпрос (ситроенажиите знам че знаете отговора)..... Къде се намират радиото и касетофона в тази кола?!

Коментиран от #21, #26, #29


Оценка:
-2 +13

Никой
19 Отговор
Жалко че твърде често най-авантгардните автомобили се оказват жертва на собствената си сложност и ексцентричност. Определено петролната криза в началото на 70те не помага на продажбите. Пропуснали сте да споменете най-голямата иновация на SМ, а именно DIRAVI завиването, което е изцяло хидравлично без физическа връзка с колелата. То е самоцентриращо се, на място е леко, а с увеличаване на скоростта се втвърдява. По-късно се слага и в CX и V6 версиите на XM.

Оценка:
-0 +16

kkk
20 Отговор

До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":


Представи си- карал съм SM 3 години и ЕДИНСТВЕНОТО създаващо постоянни проблеми беше МОТОРЪТ. И това беше нещото което буквално уби марката- заложиха твърде много там и загубиха. За наше щастие Пежо ги спасиха и както казаха днес Ситроен, а аз добавям и DS са "по-добрите Пежа"

Оценка:
-1 +14

kkk
21 Отговор

До коментар #18 от "Коментара":


"Къде се намират радиото и касетофона в тази кола?!"

Радиото е до ръчната спирачката между предните седалки- не ме питай що е там, но френска кола без извратено решение НЕ Е френска кола... Но тея са се увлекли лекичко:
- радио между седалките
- завиващи фарове задвижвани от хидравликата- никакви ел. тъпотии
- НЯМА педал на спирачките, а нещо като бутон- доста усет и навик се искаше за да спира плавно и спокойно тая кола. Но пък като "скочиш с двата крака" на бутоня туй животно имам чувството, че къртеше асфалта под себе си.

Оценка:
-3 +16

Komapak
22 Отговор
На влизане в Париж са двата завода. От едната страна на линията е Пежо от другата Ситроен. Влака се движи със сериозна скорост и му трябваха 2мин за да премине. Мащабите са шросто огромни. Много пъти съм писал тук за нопнятния за мен факт, че групировката пежо ситроен точно във Франция продава два пъти по-малко от рИно, както го изговарят франсетата. При бусовете и баничарките разликата е просто убийствено голяма.

Коментиран от #25, #30


Оценка:
-0 +8

Нлнгда
23 Отговор

До коментар #8 от "Някой":


Не е видял. Прост е.

Оценка:
-0 +1

ГУМЕН КРАДЕВ
24 Отговор
Славчев пише с ник "барабус" и не разрешава коментари различни от неговото мнение . Моля да го добавите в червените редове най-отдолу

Оценка:
-5 +3

kkk
25 Отговор

До коментар #22 от "Komapak":


И кое не ти е ясно- Рино са ДЪРЖАВНА ФИРМА и познай дали това "случайно" няма нещо общо с обемите им на продажби у дома...

Коментиран от #31


Оценка:
-1 +5

Сибирь
26 Отговор

До коментар #18 от "Коментара":


Въобще , в дипломацията си има протоколи- как трябва да си облечен, в какви автомобили трябва да возиш гостите си от чужбина и т.н.т. Като идваше в Пловдив сам ,Живков идваше на "Чайка",а чуждите гости ги возеше на Мерцедес.

Оценка:
-1 +6

Сложно като
27 Отговор

До коментар #4 от "jар":


техника е мотора и той е бил слабото звено в колата. За всичко останало просто се е изисквал фирменсервиз,който е разполагал със съответните знания,умения и инструменти. Това казват притежателите на този модел,който между другото е прекрасен.

Оценка:
-0 +0

Освен че си
28 Отговор

До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":


потвърждаваш ника си и много бос по темата за този модел. За да натъпчат двигателя в купето на Ситроен СМ са принудени от 8 цилиндъра да махнат 2 и става съответно 6 цилиндров за сметка на качеството. А тогава италианските двигатели несе славеха с голяма издържливост. Не сравнявай двигатели тогава и сега,просот е глупаво.Самите собственици на модела определят двигателя като много капризен и ненадежден.Акоти си собственик на такъв модел тогава приемам твърдението ти.

Оценка:
-0 +0

Шо да не би
29 Отговор

До коментар #18 от "Коментара":


и сега обикновените хора да карат суперскъпи коли като водачите на държави. Що си мислиш,че те се возят и имат коли от шоурума достъпни и до обикновения човек. Тези супер автомобили и тогава и сега във всеки строй са притежавали само избраните,както на запад така и на изток.

Оценка:
-1 +0

Мисля на
30 Отговор

До коментар #22 от "Komapak":


френски Рено звучи като Рюно,поне така съм чувал.В края на краищата това е собственото име на основателя на компанията. Защо продажбите са такива за Рено в сравнение със Пежо-Ситроен,може би заради цената или заради това,че в Рено все още има 15% държавно участие.

Оценка:
-0 +0

Да казваш
31 Отговор

До коментар #25 от "kkk":


че са държавна е леко неуместно,защото само едни 15% са участие на държавата,всичко друго е частно.

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Куиз
Познайте колата по нейния профил

Елементарен на пръв поглед тест - трябва да познаете каква е колата от снимката по част от нейния профил. Изглежда, че няма да е трудно? Нека обаче ...

КЪМ КУИЗА

ВСИЧКИ КУИЗОВЕ
АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Лозан Панов
Председателят на Върховния касационен съд заяви преди заседание на съда, че според него съдийката Румяна Ченалова иска да говори по случая с делото „Червеи“:
Въпросът е пред кой орган и по какъв начин тя може да изложи това, което иска да каже."

Още бисери
ТОП 5