Американската General Motors определено не притежава нюх за автомобилните марки и тяхното значение на пазара. Най-добър пример са тътрещите се от години на опашката в концерна престижни Cadillac и Saab. Oldsmobile, най-старата марка на GM, бе погребана междувременно, Buick със своя пенсионерски имидж заплашва да посивее.
В момента на карта е поставена съдбата на друг култов автомобил на GM - Chevrolet Camaro. Той и неговият близнак Pontiac Firebird за последно бяха основно модернизирани през 1993 г. Оттогава американците се задоволяват само с леко обновяване на дизайна. С това си безразличие компанията поощри спадащите продажби и отстъпването на най-големия конкурент на US-пазара Ford Mustang. През миналата година в САЩ бяха продадени едва 42 131 Camaro и 31 013 Firebird, докато Mustang достигна 173 676 бройки.
Както винаги, когато даден модел или марка не вървят добре, ръководството на GM размишлява за отказване от него. Като начало на края на спортния автомобил се предвижда пускането на юбилеен модел през 2002 г., който да ознаменува 35-тата годишнина от неговия дебют.
Надежда за съхранението му обаче все още има, последната дума не е казана. Все пак заднозадвижваните Camaro и Firebird вече 34 години са неразделна част от американската история, както кетчупа към хамбургера - такъв модел не може просто да бъде спрян заради вътрешни неуредици. Но как да се постъпи за в бъдеще?
В Chevrolet и Pontiac са разделени на два лагера. Едните държат на ясно определена ретролиния, такава каквато Ford има с Forty-Nine и напоследък с Thunderbird. Другата фракция вижда бъдещето на двете спортни коли само с високотехнологичен дизайн.
Собствениците и феновете на двата модела, това показват проучванията, искат преди всичко повече мощ и по-добро пътно поведение. И двете биха могли да се осъществят при запазване на задното задвижване и както с ретро- така и с модерна каросерия.
За да се оцени правилно вкусът на публиката на шоуто в Детройт през следващата година GM смята да покаже два прототипа и след това да реши коя линия да избере, ако изобщо се стигне до разработване на наследник. Следователно нов Camaro/Firebird не може да се очаква преди 2004 г.
Ford ще обнови култовия си Mustang, въпреки добрите продажби, още през есента на 2003 г. Разработваният под кодово име S 197 нов модел, който пак ще е във версии купе или кабрио, ще получи за първи път от 1979 г. изцяло нова платформа.
Тя се базира на така наречената DEW-ходова част, която вече използват Jaguar S-Type, Lincoln LS и Ford Thunderbird, но за интегрирането си в Mustang ще бъде малко олекотена и наречена DEW-Lite.
Шеф-дизайнерът на Ford Дж. Мейс предпочита ретролиниите за Mustang, въпреки че има предложен и модерен вариант. Новият Mustang трябва да интерпретира по съвременен начин класиките от 1967 и 1969 г. Двигателите на заднозадвижвания модел ще бъдат 3.8-литров V6 с мощност 190 к. с., 4.6-литров V8 с 260 (SOHC) или 320 (DOHC) к. с., както и топверсия с 5.4-литров V8 или 4.6-литров турбо V8.
Renault спира еднолитровия двигател
Заради санирането на японската Nissan и слабата автомобилна конюнктура напоследък при Renault се взимат драстични мерки за намаляване на разходите. Икономиите трябва да подобрят баланса и да ограничат съкращенията на служители, но и да осигурят жизненонеобходими за бъдещето инвестиции.
Най-новата жертва на тази политика е проектът за създаване на еднолитров четирицилиндров двигател с мощност 60 к. с. Конструирането на по-лек и по-икономичен мотор ще трябва да изчака до 2003 г., когато ще се появи новото Clio.
Renault продължава да се бори и с недостатъците в качеството на своите автомобили. Забавеният вече много (една година) дебют на Avantime се отлага с още два месеца заради проблеми със седалковия механизъм. При Laguna пък има сериозни трудности с четеца на замислената вместо ключ чипкарта.
Петър Иванов
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА