Ако поне малко се интересувате от електромобили, то вероятно знаете, че студеното време е един от най-големите им врагове. За съжаление на повечето собственици, снежната буря, която се изви в САЩ през последните седмици подложи колите на ток на огромни тестове, което пък се оказа перфектната възможност за някои ентусиасти да направят своите тестове в студа.
Един от тези ентусиасти е Кайл Конър от канала Out of Spec Reviews, който остави своята Tesla Model 3 навън за два последователни дни, а след това я включи да се зарежда на публична зарядна станция при температура от -26 градуса по Целзий. Това бе направено без никакво подгряване на батерията, което е едно от най-важните неща при подобни температури.
Едва 45 минути след свързването на кабела и първоначалното подгряване, капацитетът на батерията започва да се повишава, а след допълнителни 45 минути тя достига и капацитет от 90% след първоначален заряд от 35%. Дали времето за това зареждане е малко или много ще оставим на вас да прецените в коментарите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Мммммм
Коментиран от #4
10:39 29.12.2022
2 хмм
Коментиран от #26
10:42 29.12.2022
3 омъскаряване
Жалбите и молитвите, към "свети" Илон-Шегобиец останаха нечути!
Коментиран от #7
10:42 29.12.2022
4 Аман от дървени философи
До коментар #1 от "Мммммм":
Теорията е едно, практиката друго!Коментиран от #10
10:43 29.12.2022
5 Ти си
10:56 29.12.2022
6 Жичкаджия
Коментиран от #67
11:07 29.12.2022
7 Четем
До коментар #3 от "омъскаряване":
Причината не е била температурата а повреда на автомобила. Както виждаш дори при минус 26 се зарежда, а той не е успял при много по-високи температури и за много повече време.Само вие си мислите, че на един електромобил няма какво да му се повреди. Повредите може да са 1000 пъти по-рядки и сто пъти по-евтини за отстраняване, но все пак си ги има.
Коментиран от #64
11:27 29.12.2022
8 ТНПР
11:29 29.12.2022
9 Така е
Коментиран от #11
11:32 29.12.2022
10 Това не го чувам за първи път
До коментар #4 от "Аман от дървени философи":
Тук масово не вярват във физичните закони, а вярват в перпетууммобиле, защото това което го пишело в учебниците в университетите не растяло по дърветата.А теорията се превръща в практика, само ако я знаеш.
Ако си задал крайна дестинация на пътуването, компютъра сам преценява на коя зарядна станция да спреш, за да ти отнеме най-малко време и предварително подгрява батерията при наближаване на зарядната станция, за да стане зареждането възможно най-бързо.
Тези нарочно са направили теста без предварителна подготовка, за да проверят колко е на практика възможно най-дългото теоретично време за зареждане в най-лошия сценарий.
И ако на тесла и отнема час и нещо за зареждане, на една toyota при подобна температура както и да я подготвиш, колкото и да си подготвен теоретично, няма как да я заредиш за по-малко от ден и половина на зарядното, а в най-лошия случай седмица и половина.
Сам си прецени колко да е бавно зареждането на Тесла.
11:33 29.12.2022
11 Каква стоянка бе пич
До коментар #9 от "Така е":
Какво точно разбираш под стоянка? Това си е нормална зарядна станция, точно каквато е и по магистралите. Само че на магистралата нямаш шанс да чакаш толкова за зареждане, защото батерията загрява от само себе си при магистрално каране и на първите тесла модел s дори прегряваха и си намаляваха мощността за да пазят батерията.На магистрала батерията си ползва пълния капацитет точно колкото е и през лятото, защото капацитетът не зависи от външната температура, а от температурата на батерията.
Коментиран от #13
11:36 29.12.2022
12 Чукча
11:54 29.12.2022
13 САП
До коментар #11 от "Каква стоянка бе пич":
Капацитета си е същия, но имаш ток за отопление на купето и от там пада пробега значително.Коментиран от #14, #16
11:54 29.12.2022
14 МЪСК
До коментар #13 от "САП":
И това не се така. Термопомпата има нищожен разход. Клетките се поддържат в оптимална температура от сложна и уникална система за термоуправление OctoValve, поради което Тесла има най-голям пробег в екстремно време. Става за всичко и навсякъде.Коментиран от #65
12:11 29.12.2022
15 хапльо
12:21 29.12.2022
16 Е колко да пада
До коментар #13 от "САП":
Пробегът на магистрала пада заради по-голямото въздушно съпротивление, а не заради отоплението. С колкото по-голяма скорост се движиш, толкова по-голяма мощност се изисква за движение, а колкото и да е добро КПД на електрическия автомобил, поне 20% от тази мощност отива в топлинни загуби и може да се ползва за отопление на купето.Освен това, ако за отопление са необходими 2 киловата, то при движение със 140 км в час по магистралата, за 100 километра ще се нуждаеш от 1,4 киловатчаса за отопление, повечето от които ще са от отпадна топлина.
При средна скорост 30 км в час в града, която е невъзможна за постигане в задръстванията, за 100 километра ще се нуждаеш от 6,6 киловатчаса за отопление, източени от батерията плюс допълнително поне два пъти по толкова за подгряване на самата батерия.
При движение с 30 км в час, 2 киловата отиват за движение и 2 киловата за отопление. Нормално пробегът да пада два пъти, защото половината от енергията отива за отопление.
При ДВГ само 10% от енергията на горивото отива за движение, а останалите 90% са свободни за отопление, защо пък така или иначе са топлинни загуби.
Коментиран от #66
12:47 29.12.2022
17 Ти си
Коментиран от #18
13:41 29.12.2022
18 Той е, ние сме, те са
До коментар #17 от "Ти си":
Нали знаеш че умният човек се учи от грешките си, а мъдрия се учи от грешките на другите.Защо трябва да знаем неща само от собствен опит, след като имам толкова много споделен опит на останалите. А повечето собственици на тесла никога няма да седнат да направят толкова подробен анализ, като във видеото.
Ти поне направи ли си труда да го изгледаш или си на принципа чукча писател, а не читател?
Коментиран от #19
13:46 29.12.2022
19 Ти си
До коментар #18 от "Той е, ние сме, те са":
Колега от собствения опит и преживяване по-точно о по-ценно няма ! Човек трябва да е абсолютен наивник за да се доверява на опита на някой си там !Като гледам последните години колко теории , закономерности и твърдения бяха опровергани и дори отхвърлени в сферата на физиката се радвам че съм чукча читател .......
Коментиран от #23
14:02 29.12.2022
20 TV Бобов дол
Коментиран от #22
14:06 29.12.2022
21 Фхол
Троловете нека плямпат!
14:37 29.12.2022
22 Отговора вече е писан
До коментар #20 от "TV Бобов дол":
Вече ти отговорих в мнение 16. Това колко километра ще минеш зависи от скоростта с която се движиш и по колко километра минаваш на ден.Ако всеки ден минаваш по 3 километра, вероятно няма да можеш да минеш и 100 километра с едно зареждане, но от друга страна ще караш цял месец с едно зареждане.
Ако караш по магистрала, ще минеш почти същите километри с едно зареждане като пробваме ще намалее десетина процента, заради отоплението.
15:12 29.12.2022
23 Много ми е интересно
До коментар #19 от "Ти си":
Как си избра климатик?Поръча няколко марки за проба за да си избереш модел, а после от този модел си поръча девятка 12-ка и 18-ка за да разбереш кой ти върши работа, но в никакъв случай не се довери нито на техническите характеристики, нито на препоръките на производителя, а за избора на надежден климатик който да работи 10 години безотказно си пробвал лично всички модели на пазара за да избереш подходящия, но не се довери на мнението на хората?
Не се ли усещаш колко абсурдно звучи всичко това?
Както виждаш човека не изказва субективни мнения, които не могат да бъдат проверени и опровергани, а е направил анализ минута по минута, дал е таблица с данните, а коментарите са отворени за дискусия за всеки, който не е съгласен.
Аргументирай се с кое точно не си съгласен от всичко това? Кое ти се струва нереалистично и нагласено? Както виждаш напълно открито споделя недостатъците на електромобилите и не ги крие.
15:31 29.12.2022
24 Турбо
Коментиран от #44
15:46 29.12.2022
25 Е колко да е умен този
Коментиран от #27
16:36 29.12.2022
26 Олеле
До коментар #2 от "хмм":
Кажи го на стотиците хиляди собственици в Норвегия ( и не само там ) Може и да ти повярват муахахахахКоментиран от #28, #29
18:08 29.12.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Тесларите
До коментар #26 от "Олеле":
Защо не коментирате теста на австралийците с Кис ЕВ6 и дизелово Ку-5 за пробег от 1400 км???Тест на топло, не хладно….
Коментиран от #30
18:33 29.12.2022
30 Ами не четем мисли
До коментар #29 от "Тесларите":
Дай теста и ще го коментираме? Поне резюме дай.Коментиран от #31
18:41 29.12.2022
31 Професоре
До коментар #30 от "Ами не четем мисли":
В коментари 27 и 28 поствам линк и автоматично трие коментара…При добро желание може да се намери в тубата…
EV vs Diesel challenge….
Коментиран от #32
18:52 29.12.2022
32 Не е нужно да си професор
До коментар #31 от "Професоре":
За да схванеш че линка не се слага в поста а се натиска бутончето за youtube и в него се пише линка за да излезне в мнението. Този клип ли имаш предвид?Какви според тебе са изводите от клипа? Стават ли електромобилите за дълги преходи, по които няма бързи зарядни станции като в случая?
И твоя клип и този в статията са точно за хора, които се чудят дали могат да преглътнат недостатъците на електромобилите. Нарочно са избрани най-лошите сценарии за да се представят електромобилите в най-лошата им светлина.
Ако човек е готов да преглътне, че ако не е съобразителен ще трябва да чака час и половина за зареждане през зимата и ако избере неподходящ маршрут през лятото, ще трябва да изгуби три часа за зареждане за преход от 1400 км, то спокойно може да си вземе електромобил, защото в повечето случаи ще зарежда много по-бързо както на дълъг път така и през зимата.
Даже създателите на клипа си казват в прав текст, че препоръките при шофиране са на всеки 200 км да се спира за почивка, така че само ако се спазват тези препоръки, всеки шофьор ще почива повече от три часа на 1400 км шофиране.
Коментиран от #34
19:56 29.12.2022
33 Илон
21:19 29.12.2022
34 От 10 кладенеца
До коментар #32 от "Не е нужно да си професор":
вода…извода е ясен за мнозина….А ти от кои си????
Коментиран от #35
22:02 29.12.2022
35 Аз съм от тези
До коментар #34 от "От 10 кладенеца":
Дето няма да си купя електромобил скоро и изводите съм си ги направил сам.Нито ми е в бюджета, нито пък ми се връзват сметките за общото притежание, нито засега могат да се изкарват пари при препродажба.
Досега продаваха тесла втора употреба по скъпа от чисто нова, но от този месец и този бизнес модел се срина, защото вече не се чака по цяла година и производството настигна търсенето.
Сега цените на новите автомобили в щатите паднаха със 7 500 долара, а напълно логично и цените на автомобилите втора употреба вече падна под цените на нов автомобил, защото този абсурд нямаше как да продължава вечно.
Засега единствено турбо и останалите антиелектрици имат някаква мотивация да си купят електромобил, защото сега по еколози от грета тунберг, ама аз не съм от тях и ще си купя електромобил, когато ми е изгодно. И да не се бърка евтино с изгодно.
Електромобилите трудно ще станат евтини. И надали първият ми електромобил ще е Тесла, защото засега дори не говорят за връщане на енергия в мрежата, а това би била единствената причина за по-скорошно купуване на електромобил.
Тоест нито тесла ми е цел нито аз попадам в целевата група на Тесла. Но за разлика от останалите аз не смятам че бъдещето на автомобилната индустрия се крепи на моите решения за покупка на автомобил, както правят повечето тук.
Коментиран от #47
22:19 29.12.2022
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Христо Христов
Коментиран от #39
09:05 30.12.2022
38 Оня
Коментиран от #40
09:09 30.12.2022
39 Ице Ицееее
До коментар #37 от "Христо Христов":
де го чукаш, де се пука….престанете да смесвате тъпото си политиканство с всякакви други теми!!!!09:53 30.12.2022
40 Тоя
До коментар #38 от "Оня":
Бау-мяу….. пали и изчезва печката!!!!Някаква друга глупост!??
Коментиран от #41
09:54 30.12.2022
41 Тия
До коментар #40 от "Тоя":
В Аляска за това ли като запалят автомобилите есента и не ги гасят до пролетта?Коментиран от #42, #46
10:16 30.12.2022
42 Бяла мечка
До коментар #41 от "Тия":
Ти кога беше в Аляска?Коментиран от #43
10:46 30.12.2022
43 Ти бил ли си в Аляска
До коментар #42 от "Бяла мечка":
И това ли е поредната измама и Аляска не съществува, щом не си я видял лично?11:04 30.12.2022
44 Бъркаш понятията
До коментар #24 от "Турбо":
"Час и половина да береш студ при минус 26 градуса на зарядната хахахаха няма други такива мазохисти като тесларите."Това не е мазохизъм, а по принуда. Колко пъти някой български шофьор ще е принуден от обстоятелствата да бърза да зареди, защото му е изникнало спешно пътуване при минус 26 градуса? Дори да му се случи ще изтърпи веднъж на 10 години час и половина на зарядната станция без да мрънка.
Мазохизъм е съвсем друго нещо . Мазохизъм е да шофираш по магистралата с 90 км в час всеки път ПО СОБСТВЕНО ЖЕЛАНИЕ. Да губиш всеки път по час и половина за да стигнеш от София до Бургас, но да се подиграваш на тези които карат със 160 км в час електромобилите си че трябва да си изгубят цели 15 минути от живота, за да заредят за да си позволят да се движат с тази скорост.
Правиш ли разликата? Те са принудени да си изгубят 15 минути, но ти доброволно губиш час и половина.
А ако не искат да си губят 15-те минути, спокойно могат да карат със 130 км в час и да не спират да зареждат и пак ще стигнат 1 час и 15 минути преди тебе.
Коментиран от #45, #48, #49
11:36 30.12.2022
45 Хайде стига
До коментар #44 от "Бъркаш понятията":
с измислиците-ел. кари по магистралата със 160 знаеш ли колко рядко и за колко малко са???И 15 минути след това ама друг път….
Хайде де-осигури ел. кар и правим теста със 120-160-180….колкото кажеш!!!
Коментиран от #50
11:40 30.12.2022
46 Ония
До коментар #41 от "Тия":
да да, даже и през краткото лято не ги гасят…да си имат остатъчна топлина и за зимата….🤣11:42 30.12.2022
47 Турбо
До коментар #35 от "Аз съм от тези":
Ще си купя електричка,ама в шестък на 31 февруари на високосна година.Критериите ми за електричка не включват ускорение и висока скорост.Аз избирам колата по цена,пробег с едно зареждане и време за зареждане.Миналата седмица разминах една Тесла със софийска регистрация на Хемус,влачеща се с 60-70 км/ч да пести батерията.
Коментиран от #51, #52
12:14 30.12.2022
48 Турбо
До коментар #44 от "Бъркаш понятията":
Аз зареждам на ОМВ за десетина минути,с плащане, тоалетна и кафе за из път.Пътувал съм и при отрицателни температури през зимата,без да спирам на всяка зарядна станция.Щом искаш да си трошиш колата по разбитите пътища,твоя воля.Карай със 160 км/ч и ще сменяш скъсани гуми,криви джанти,пружини,окачване.Може и да се бутурясаш в някоя дърво или да получиш честитка от КАТ за превишена скорост за Новата година.Успех,тесльо.
12:20 30.12.2022
49 Турбо
До коментар #44 от "Бъркаш понятията":
Чист мазохизъм си е.Да се правиш на модерно шиле и да си купиш скъпа електричка,вместо да си купиш нормален автомобил за половината от цената на електричка..Никой не те принуждава до 2035 година да си купуваш електричка.Принудата е след 2035 година и то само за нови автомобили.Коментиран от #54
12:25 30.12.2022
50 Турбо
До коментар #45 от "Хайде стига":
Предлагал съм му многократно да направим тест.Той с електричка,аз с нормален автомобил.Започва да ми публикува клипове от ютуб за електрички движещи се със 160 км/ч от София до Бургас с едно зареждане.За тест на живо винаги отказва, защото знае,че ще загуби.Коментиран от #53
12:30 30.12.2022
51 Ще ми кажеш ли
До коментар #47 от "Турбо":
За взаимовръзката между бавното ти каране и изисквания за бързо зареждане за пет минути при положение че губиш час и половина на всяко пътуване, което ти излиза около три пъти по-скъпо, отколкото, ако зареждаш в контакта?Винаги когато разговорим с някой се опитвам да вляза в неговите обувки и ако бях на твое място, не бих си купил електромобил заради по-високата му цена и поради липса на зарядна инфраструктура в момента. Като временна пречка е и високата цена на електрическа енергия на бързите зарядни станции.
Е разбира се, най-важната причина е, че към момента няма сносни електрически баничарки и затова лично аз съм ти казвал десетки пъти, че нямаш избор дали дори да имаш желание.
Всичко друго са оправдания за наивници в стил гроздето е кисело и затова да не го искаш, вместо да си признаеш, че гроздето е узряло и страшно вкусно, но е високо и не можеш да го стигнеш.
Коментиран от #55
12:30 30.12.2022
52 Приказки под шипковия храст
До коментар #47 от "Турбо":
познай как ще ти повярвам за теслата по Хемус, след като ме излъга, че с повече от 90 км никой не може да се движи по тази магистрала каквото и да кара, а онзи ден вдигах 170 по нея лично.Чак се чудя въобще дали нещо което казваш е истина, предвид отричане на абсолютно всякакви реални факти, които са толкова лесно проверими и доказуеми.
Коментиран от #57, #59
12:33 30.12.2022
53 Хайде сега не се отмятай
До коментар #50 от "Турбо":
Колко пъти отказа да се обзаложиш с мен че ще стигнеш по-бързо с 90 км в час от софия до бургас с баничарката отколкото аз с електромобил? Казвай кога отиваме да пробваме?Има ли смисъл въобще да пробваме, като вече си изгубил? Както виждаш не ти говоря за хипотетични примери а за реалният ти живот който лично си споделял тук и продължаваш да потвърждаваш.
Хващам се на бас че ще стигна поне половин час преди тебе дори да спирам да зареждам, ако не вдигаш повече от 90 км в час.
Коментиран от #56
12:37 30.12.2022
54 Не се ли усещаш
До коментар #49 от "Турбо":
Че не говориш на мен а на всички които са решили да си купят бърз автомобил часа много по-големи глупаци от тебе.А още по-големите глупаци карат с над 90 км в час по хемус, да изброявам ли причините как ще излетят и къде, като са толкова глупави?
Интересно как за над милион километра и няколко завъртания заради висока скорост по завоите не съм одраскал дори автомобил, камо ли да катастрофирам.
Дори с най-бавните си микробуси едно време не съм карал с по-малко от 120 на магистралата.
Не се ли усещаш че ставаш смешен, когато след всички тези твои изявления, заговориш за загуба на време и че електромобилите карали бавно, защото нямало къде да заредят.
Толкова ли не се усещаш, че едното е моментна принуда, а твоето е избор за цял живот и не е продуктивно от външни обстоятелства?
13:00 30.12.2022
55 Турбо
До коментар #51 от "Ще ми кажеш ли":
Не схвана ли разликата?Карам с 90 км/ч по първокласни пътища, защото така аз съм си решил.А този с Теслата от статията е висял час и половина на зарядна станция от необходимост да зареди.15:22 30.12.2022
56 Турбо
До коментар #53 от "Хайде сега не се отмятай":
Защо с 90, баничарката върви без проблем и със 140.Ще дойда с нормална кола, равностойна на електричката.Кога се завъртя с висока скорост,като стоиш цял ден вкъщи,в мечтите си на плейстейшъна?В нашата реалност спазваме ограничения и плащаме глоби.
Коментиран от #58
15:27 30.12.2022
57 Турбо
До коментар #52 от "Приказки под шипковия храст":
Къде вдигна 170 км/ч?През тунелите ли?Или на участниците по виадуктите с еднопосочно движение и ограничение от 70 км/ч?15:31 30.12.2022
58 Да си дойдем на думата
До коментар #56 от "Турбо":
Колко харчи баничарката със 150 км в час, щом на осмата година си се осмелил да вдигнеш толкова?Засече ли моментната консумация! Вярно ли е 5-6 на 100 както твърдеше?
А със 170 карах до до нови пазар. В нашата реалност. И в нашия пространствено времеви континуум - миналата седмица. Един резервоар не ми стигна за да направя 600 км и на 500 км ми светна лампата.
Твоята баничарка обаче сигурно минава между 1200 и 400 км с едно зареждане при движение със 150 км в час.
Коментиран от #60, #63
16:16 30.12.2022
59 Гост
До коментар #52 от "Приказки под шипковия храст":
За къде излетя с Космича на баща си с 170,за Марс ли. Ще търсиш Теслата на Мъск в космоса.16:32 30.12.2022
60 Гост
До коментар #58 от "Да си дойдем на думата":
До Нови пазар магистралата не е ремонтирана откакто е направена,асфалта е на юфка.В ниското до бензиностанциите на Шел се събира вода при дъжд и се получава аквапланинг.Редовно има катастрофи заради вълнообразната настилка.Не си минавал по магистралата край Нови пазар16:38 30.12.2022
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Къпан пор
18:36 30.12.2022
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Бачо Киро
До коментар #7 от "Четем":
Ние въобще не си мислим, че няма какво да му се повреди, ние знаем, че почти всичко може да се повреди. Десетилетия в автомобилостроенето показват, че електрониката най-често заминава първа, а електрическите автомобили съответно имат почти само електроника. Става въпрос за доста случаи на проблеми в студа, не е само този определен човек, който е изпуснал празника. Много други покрай него се обадиха. По-скоро този тук е бил късметлия, че нищо не се е прецакало, особено след като не е загрял батерията. Проблемите се случват много по-лесно отколкото си мислиш. Иначе лошо няма, има сценарии, в които електромобилът има смисъл, но нито е за всеки, нито е някаква панацея...17:44 01.01.2023
65 САП
До коментар #14 от "МЪСК":
Разхода на термо помпата не е нищожен.Много малко термо помпи имат COP над 3,5 реално. А колкото повече пада температурата намалява COP
на термо помпата. COP който е даден при климатиците е при външни температури до + 10 градуса.
Почти всички термо помпи умират при температури под -20 градуса по Целзии.
Така, че при отопление на термо помпа и сериозен студ си умрял студ. Повечето имат нагреватели за да се оправят при много ниски температури.
13:56 03.01.2023
66 САП
До коментар #16 от "Е колко да пада":
А разхода на енергия за отопление не зависи от скоростта ти така ли. Въздуха охлажда купето допълнително.Ти гледаш движение при висока скорост по магистрала. А аз имам предвид движение при ниска скорост при лоши условия лед сняг, задръствания, тогава енергията необходима за движение може да стане по малко от необходимата за отопление.
14:03 03.01.2023
67 Бай Онзи
До коментар #6 от "Жичкаджия":
Да ходи с обществения бай ни Ганя. В Швеция и Норвегия е пълно с електрици хората си ги карат и си свиркат. Ама за Ганьо гроздето е все кисело и е разбирач от коли. Кара автопарк къде е изхвърлен от западна Европа и се мисли за великан технически. Карайте старите пасати и дачии и живейте щастливо. Европа и света нека се мъчат с тия нови коли като са прости. Малко сме като вица къде габровеца и чаветата гледали един шоп как ръпа луканка и викали: - тате тате искаме и ние луканка. -Оставете го тоя да се мъчи с тая луканка като го е мързяло да си посее лук- отговорил бащата. Та те така те на.22:15 03.01.2023