Бъдещето на марката VW е заложено на карта.“ Когато Томас Шефер, новият шеф на марката, направи презентация пред мениджърския си екип в началото на юли, той не захароса проблемите. Високи разходи, намаляващо търсене и нарастваща конкуренция са само част от проблемите за германското автомобилостроене. „Покривът гори“, предупреди той и сравни случващото се с Volkswagen с това, което се случи с Nokia през 2011 година.
В случая с Nokia събуждането не помогна. Няколко години по-късно фирмата фалира и нейният бизнес с мобилни телефони беше продаден на Microsoft, която впоследствие го затвори. Може ли могъщият VW, неговата по-мощна група майка, която притежава девет други марки, или дори най-мощната индустрия на Германия като цяло, наистина да има подобна съдба? И ако се случи така, то какво би означавало това за най-голямата икономика в Европа?
През 2022 г. Volkswagen беше най-големият производител на автомобили в света по приходи, което даде на марката големи печалби. На 27 юли VW отчете, че продажбите са се увеличили със "здравословните" 18% през първата половина на 2023 г. На годишна база това са 156 млрд. евро. BMW и Mercedes-Benz, другите два големи автомобилни концерна в Германия, също са в прилична позиция. И все пак, според economist, бедствието е надвиснало над германските автопроизводители.
Германските индустриалци изпитват истинска тревога за бъдещето. През юли индексът на бизнес доверието от института Ifo, падна за трети пореден месец. Германските шефове добавят други оплаквания, от бюрокрацията в Брюксел до деликатната геополитика на търговията с Китай.
Регулаторните органи в Европейския съюз принуждават германците да изоставят двигателите с вътрешно горене и да преминат към електромобили
Но един интересен анализ на Politico показва, че за разлика от двигателя с вътрешно горене, това са технологии, в които германската автомобилна индустрия не е лидер, а изоставащ от Tesla и от китайските производители на автомобили, които вече се насочват към Европа.
А с наближаването на епохата на безпилотните автомобили, конкуренти от света на технологиите, включително Apple, дебнат в сенките. Но тъй като индустрията става електрическа, тази лидерска позиция става толкова неуместна, колкото и уменията на италиански майстор-шивач в лицето на бързата мода, масово произвеждана в задгранични фабрики. В съвременната ера на мобилност батерията и софтуерът са тези, които предлагат добавената стойност, а не двигателят.
Битката в тази електрическа революция все още не е приключила, но вече далеч не е ясно дали компании като Mercedes, Volkswagen, BMW, Bosch - или дори Porsche - ще могат да поддържат темпото. За първи път в историята на индустрията перспективата най-известните марки в Германия да последват от съдбата на американски мощни компании като Pontiac или Oldsmobile, вече не изглежда невъзможна.
Германската автомобилна индустрия стигна до това дередже основно заради своето високомерие
В продължение на години германски инженери и изпълнителни директори на автомобилните компании омаловажаваха перспективите за алтернативи на ДВГ, като вместо това се фокусираха върху фината настройка на тяхната наследствена технология. Въпреки че тази стратегия поддържаше рекордни печалби, късогледството на индустрията пося семената на задаващата се криза.
Залогът е не само бъдещето на най-ценното изобретение на Германия, но и стабилността на икономиката на цяла Европа. Защото автомобилният сектор на Стария континент е един от най-големите работодатели в Европа. И въпреки, че към момента Volkswagen остава един от най-големите производители на автомобили в света, не е трудно да си представим, че компанията може един ден да изчезне. Историята е пълна с примери за някога доминиращи марки, които биват захвърлени в небитието.
Но германците продължават да упорстват
И докато Европейският съюз се стреми към законодателство, което ще наложи стандарт за нулеви емисии до 2035 г., ефективно забранявайки продажбите на автомобили с ДВГ, Германия твърди, че все още ще има глобален пазар за коли с двигатели с вътрешно горене.
Отговорът, който предлагат германците е синтетични горива - произведени с помощта на уловен CO2 и водород. Приемането на тези така наречени електронни горива може да поддържа двигателите с вътрешно горене да работят без изкопаеми горива - на теория без да произвеждат допълнителни емисии. И все пак те са скъпи за производство и днес все още не съществуват в търговски мащаб.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ЧНГ (чистоновгоуф)
10:46 04.01.2024
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Мнение
Ако последните решат да премахнат двг, щото дава твърде много свобода на обикновените хора, и имат достатъчно слуги в правителствата по света, не само ФВ ще фалира!!!
Не може таблет на колела с батерии от gsm, които се произвеждат, чрез минно добиване на кобалт, никел и др, захранван от световен енергиен микс, чието основно гориво са въглищата, да бъде определян за ЕКО!!! Това е пълен абсурд!!!
Капитализмът рухва пред очите ни, а външният дълг на фащ е неуправляем и краварите ще се опитат да го оправдаят чрез войни, вируси и чупене на стария континент!!!
Който не го е прогледнал още това гореописаното, да се събужда и да си отваря очите!!!
Коментиран от #4
11:00 04.01.2024
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Щерев
12:17 04.01.2024
6 Хохохи
12:50 04.01.2024
7 Кадир
13:46 04.01.2024
8 Японци сър
Това пък как го реши? По всеобщото мнение без изключения, volkswagen е изоставащ при електромобилите, а toyota все още не е влязла в играта и не се знае дали ще се квалифицира да влезе.
На пазарите, които бързо се електрифицират toyota няма никакви шансове, А това са трите най-големи автомобилни пазара Китай Европа и САЩ.
На пазарите на които разчиташе, както досега така и смяташе, че ще разчита в бъдеще да си продава остарелите ДВГ технологии, защото са непретенциозни и нямат високи регулаторни изисквания, вече се намесиха китайците, които предлагат доста по-високотехнологични и качествени автомобили на по-ниски цени от японските, включително и електрически автомобили на по-ниски цени от ДВГ.
Тоест примката около toyota се затяга отвсякъде и засега се движи по инерция нагоре по стръмното, но в един момент инерцията ще спре и ще я тласне бързо надолу. Толкова бързо, че няма да има време да се освести. А toyota полезни ходове няма, ако изравняването на цените на електромобили и ДВГ се случи през следващите две-три години както е планирано. За toyota няма планирано производство на батерии, а то се планира за десетина години напред
Коментиран от #11
14:08 04.01.2024
9 Ввв
Коментиран от #10
17:26 04.01.2024
10 Ти като си много умен
До коментар #9 от "Ввв":
Ще обясниш ли защо някой би си купил автомобил с ДВГ, когато цените се изравнят и за същите пари може да си купи електромобил? Вече дори в България не можеш да изхабиш една батерия без да минеш поне покрай 10 зарядни станции на които да до заредиш при нужда. И то от бързите на които се зарежда с около 1 000 км пробег за час.Особено при очакваните излишъци на възобновяема енергия всеки божи ден по обяд, което свалят цената на енергията до 0, в съчетание с покачващите се цени на горивата, които нямат никакви шансове да паднат в бъдеще. Най-доброто което може да очакваме е да се задържат на сегашните високи цени.
Коментиран от #15, #17, #21, #22
17:38 04.01.2024
11 авто фен
До коментар #8 от "Японци сър":
Ти за планова икономика ли говориш? В пазарната икономика,ако има търсене се появява и предлагане, някой запълва нишата и печели. Никой няма да откаже пари от най-мощната авто компания в света или ако откаже, друг ще ги вземе и ще извърши услугата, инвестицията, дори на по-висока цена за купувача. Но и това не е много ясно, защото Тойота може да поръчва в огромни количества и по-скоро ще отпаднат планираните досега, отколкото някой да откаже на Тойота. Някакви филми си прожектираш,каквито сам си вярваш. Планове,ала бала. Тойота профавала на пазари без регулации ала бала, Тойота продава най-ефективните термично двигатели с КПД над 40 % бензинови, този говори ,че били изостанали хаха. Ами в един хибрид на Тойота технологията да функционира перфектно е доста сложна,а самият двигател е супер модерен по Аткинсън и с много високо КПД,както споменах, това не може да е остарял мотор, напротив - най-модерен е на световно равнище. А водородните технологии, никой освен Тойота,Хонда и Хюндай не разполага с тези модерни технологии. Тойота е изостанала само при ел,автомобилите, но има голямо портфолио технологии,което е важно. А и са най-напред в разработката на твърдотелни батерии, скоето вероятно ще влзенат в играта като лидери отново.Коментиран от #12, #18, #24
18:08 04.01.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 хммм
Коментиран от #20
19:32 04.01.2024
14 Не виждам нещо фатално
19:38 04.01.2024
15 Ще ти обясня
До коментар #10 от "Ти като си много умен":
Щото като като чукнеш електричката и освен калника и фара, ти обяснят, че и батерията трябва да се стени, ще разбереш защо.20:24 04.01.2024
16 Що си
Коментиран от #19
20:47 04.01.2024
17 Къде
До коментар #10 от "Ти като си много умен":
и кой електровоз зареждаш на праткика с 1000 км за 1 час???20:49 04.01.2024
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Кой
До коментар #16 от "Що си":
В близко бъдеще, работната ръка няма да е значим фактор в индустрията21:03 04.01.2024
20 Хаха разсмя ме
До коментар #13 от "хммм":
Въпросът е кой си купува телефони с копчета. Нокия фалира, вече телефони Нокия са само марката, отдавна са купени и закрити като марка. И то защото изостанаха технологично. Корейците, японците и американците ги отвяха. Общо взето Нокиа да продава телефони с бутони е като нашия завод за телефони да пусне телефони с шайба от едно време като на пазара се продават безжични Панасоник.21:29 04.01.2024
21 Име
До коментар #10 от "Ти като си много умен":
Голямо чакане ще е, за да заредите за 1000км пробег. Поне два пъти ше Ви се наложи да зареждате, а за чакането дори не искам да коментирам.23:42 04.01.2024
22 Дсса
До коментар #10 от "Ти като си много умен":
Хоьил съм по няколко пъти до Будапеща с газ и с дизел. При еднакво темпо за пръв минаване на границите и спазване на ограниченията с дизел стигах около два часа по-бързо. Газ зареждах няколко пъти, дизел веднъж. Като спреш за зареждане посещаваш тоалетна, поглеждаш в магазина, в Унгария чакаш да благоволят да те заредят и времето минава. А на ресурс за едно зареждане 1000 километра с пресичане на граници не разчитай!Коментиран от #29
00:38 05.01.2024
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Какъв автофен? Фен си на Тойота
До коментар #11 от "авто фен":
Ще ми обясниш ли, ако всичко е толкова лесно и простичко, както си го описал, защо toyota срещна толкова огромни трудности през 2021 година да намери доставчик за скромните 10 000 броя батерии за първия си електрически модел, та се наложи да го произведе с различни батерии от два различни доставчика. При това трето разрядни доставчици, доставили батерии които не могат да се зареждат при отрицателни температури.Отговорът е елементарен. Защото от години изсипва помия по производителите на батерии и пропагандира против електромобилите, тоест против бизнеса на фирмите произвеждащи батерии и материали за тях. Финансира десетки фалшиви изследвания, от "учени", които да докажат Колко е вредно производството на батерии за природата и колко са екологични хибридите с много малки батерии, които почти не замърсяват
08:23 05.01.2024
25 иво
09:56 05.01.2024
26 Тия нека
Всеки технически грамотен човек е напълно наясно, че бъдещето е в електричките и тока, неизбежно е.
Да не мислите че на Луната и на Марс ще карат превизни средства със горива... електрички ще са.
Марсоход на дизел или подобна глупост да сте видяли!?
Тойота разработва нов лунен автомобил за НАСА, електричка е.
Мъск каза че ще ползват версия на Кибертрък за техния луноход, електричка е.
Човечеството един де ще стане междупланетарен вид и никой няма да строи рафинерии и бензиностанции там, а всичко ще е електрическо. Най-надеждно и универсално е на ток.
Така, че който си въобразява, че ще прави коли на разни течни горива с какви ли не био глупости си прави харакири!
Тези които напреднат с тока, те са бъдещите световни сили.
Коментиран от #28
12:43 05.01.2024
27 Най-голямата рафинерия
Това ще създаде свръх производство на ток дори през зимата по обяд и цените на тока в слънчеви дни ще са около нулата. Ще е лудост, да не се възползваме в бъдеще, А да продължаваме да внасяме горива за милиарди с които да си пълним резервоарите.
13:38 05.01.2024
28 До тук трима
До коментар #26 от "Тия нека":
са късогледи, като германски шефове на автомобилен завод, ха....18:18 05.01.2024
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 партийната зелена линия
13:41 13.02.2024