През последните седем години средното тегло на нов автомобил се е увеличило с почти 400 кг. По-конкретно за около един моделен цикъл от 2016 до 2023 г. средното собствено тегло на новите автомобили е скочило от 1 553 на 1 947 килограма.
Според експертите на Autocar , увеличението на теглото се дължи отчасти на нарастващата популярност на SUV-тата. От всички автомобили, които са тествани през 2016-а, 16 са SUV-та или кросоувъри. Те са имали средно тегло от 1 722 кг, което е със 169 кг повече от всички други модели, тествани по това време.
През 2023 г. броят на кросоувърите вече е 24, чието средно тегло нараства до 1 985 кг. Това е разлика от 169 кг сравнена с периода от 2016 година.
Средното тегло на SUV-тата и кросоувърите е 1 906 кг, което е под средното за всички модели, тествани през 2023-а. Това предполага, че докато увеличаването на пазарния дял на SUV-та е отчасти отговорно за общото увеличение на теглото, това не е единствената причина.
Разбира се, електрификацията също изигра роля. Електрическите модели на батерии, тествани миналата година, са със средно тегло от 1 991 кг. Автомобилите с двигатели с вътрешно горене са били почти 100 кг по-леки - 1 897 кг.
Преди това средната годишна стойност се колебаеше между 1 500 и 1 650 кг, но до до 2018-а, когато за първи път достигна границата от 1 700 кг. Тя спадна отново до 1 675 кг през 2019 година, но оттогава до днес непрекъснато се увеличава , достигайки 1 879 кг през 2022 г. и след това 1 947 кг година по-късно.
Тенденцията също не показва признаци на промяна, като средното тегло на колите, тествани през първото тримесечие на 2024 година, повечето от които са електрически, SUV-та или и двете, е 2 087 килограма. Най-тежкият от тях е електрическият SUV Mercedes-Benz EQS, който тежи невероятните някога 2 899 килограма.
Разбира се,не само електрификацията и популярността на SUV-тата са виновни за постоянното увеличаване на теглото на новите коли. Намаляването на класовете градски автомобили и суперминита също играе важна роля за увеличаването на средното тегло, тъй като всяка година се появяват по-малко модели под 1 000 кг, за да компенсират най-тежките коли на пазара.
През 2003 г. експертите на Autocar Road тестват шест автомобила, които тежат под 1 000 кг и още шест между 1 000 кг и 1 100 кг. През 2023 г. е тестван само един автомобил с тегло под 1000 кг - Citroen Ami, който технически не е автомобил, а ATV.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Госあ
Коментиран от #7
13:41 11.07.2024
2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
13:46 11.07.2024
3 ТОЗ
Единственото безумие е при плъгин безсмислицата и електрическите танкове.
Коментиран от #8
13:49 11.07.2024
4 ⚜️Лопата с чип⚜️
14:28 11.07.2024
5 Дървин
14:32 11.07.2024
6 Знайко
Кво да си говорим?
То няма смисъл.
23:29 15.07.2024
7 Селянин
До коментар #1 от "Госあ":
Проблема според мен е в хибридите и електрическите коли. Новата Тойота РАВ4 хибрид, например, е 2300 кг "сухо техло" и това е варианта само с предно задвижване. Ако е 4х4 тогава става още по-тежка. Това "чудо" ако е пълно, багаж и пътници, съвсем нормално да удари 3т тегло. А все пак не е "Хъмфри".14:28 29.07.2024
8 Селянин
До коментар #3 от "ТОЗ":
В гоооооляма грешка си. Тествах РАВ4 преди няколко месеца, хибрид 2,5 бензин само предно предаване, точно 2300 кг празен автомобил. Не знам от къде си ги видял тези 1600, но реално са доста повече.14:35 29.07.2024