Когато става въпрос за автомобилни иновации, които са променили пазара и потребителските нагласи, DSG (Direct-Shift Gearbox) скоростната кутия на Volkswagen Group е безспорен лидер. Представена в началото на новия век, тази технология бързо се наложи като стандарт за ефективност, динамика и комфорт, предлагайки най-доброто от два свята – удобството на автоматична трансмисия с ефективността и усещането на ръчна кутия. Но тази трансмисия си има и своите минуси.
Какво представлява DSG?
В основата си DSG е автоматизирана ръчна скоростна кутия с двоен съединител. За разлика от традиционните автоматични трансмисии с хидротрансформатор или CVT (безстепенни трансмисии), DSG използва два независими съединителя за различни предавки. Единият съединител отговаря за четните предавки (2-ра, 4-та, 6-та), а другият – за нечетните (1-ва, 3-та, 5-та, 7-ма) и задната.
Това уникално устройство позволява на следващата предавка винаги да бъде предварително избрана и готова за включване, докато текущата предавка все още е задействана. Когато компютърът на кутията реши да превключи, той просто отваря единия съединител и едновременно с това затваря другия. Това води до изключително бързи и почти незабележими превключвания на предавките, без прекъсване на потока на мощност.
Защо е необходима DSG?
Преди появата на DSG, шофьорите често трябваше да избират между:
Ръчна скоростна кутия: Предлагаше по-добра горивна ефективност и по-спортно усещане, но изискваше постоянно превключване, особено в градски условия.
Традиционна автоматична скоростна кутия: Осигуряваше комфорт, но често беше свързана с по-висок разход на гориво и по-бавни превключвания.
DSG е разработена, за да предложи решение, което комбинира предимствата и на двете системи, елиминирайки техните недостатъци:
Горивна ефективност: Минималната загуба на мощност по време на превключване и липсата на хидротрансформатор допринасят за разход на гориво, съпоставим или дори по-добър от този на ръчна кутия.
Динамика и ускорение: Светкавично бързите превключвания осигуряват плавно и непрекъснато ускорение, което е особено ценно при спортно шофиране.
Комфорт: Гладкостта на превключванията и липсата на нужда от ръчно превключване правят шофирането много по-комфортно, особено при трафик.
Видове DSG скоростни кутии:
През годините Volkswagen Group е разработила различни варианти на DSG, адаптирани за различни типове двигатели и автомобили:
"Мокри" DSG (DQ250, DQ381, DQ500): Тези скоростни кутии използват съединители, потопени в маслена баня. Това позволява по-добро охлаждане и по-голяма товароносимост, което ги прави подходящи за по-мощни двигатели и по-големи автомобили. Те обикновено имат 6 или 7 предавки.
"Сухи" DSG (DQ200): При този тип съединителите не са потопени в масло. Те са по-компактни и по-леки, което ги прави идеални за по-малки автомобили с по-малки двигатели. "Сухите" DSG обикновено имат 7 предавки.
Как работи DSG?
Два съединителя: Единият съединител (например, S1) е свързан с входящ вал за нечетните предавки, а другият (S2) – с кухинен вал за четните предавки.
Предварително избиране на предавка: Когато автомобилът се движи на 1-ва предавка (задействан S1), компютърът на кутията вече е подготвил 2-ра предавка на другия вал (S2).
Светкавично превключване: В момента, в който ECU (блокът за управление на двигателя) или шофьорът (чрез лоста или "перата" на волана) подаде команда за превключване, S1 се отваря, а S2 се затваря едновременно. Това става за части от секундата, без прекъсване на теглителната сила.
Мехатроника: Цялата система се управлява от сложна електронно-хидравлична единица, наречена мехатроника. Тя контролира съединителите, избира предавките и следи множество параметри на двигателя и движението.
Предимства на DSG:
Изключително бързи превключвания: По-бързи от всяка ръчна скоростна кутия и повечето традиционни автоматици.
Непрекъснато подаване на мощност: Без загуба на инерция по време на превключване.
Висока горивна ефективност: Благодарение на минималните загуби и оптималното превключване.
Комфорт при шофиране: Особено в градски условия, DSG предлага удобство, сравнимо с най-добрите автоматици.
Спортно усещане: Възможността за ръчен режим (чрез лоста или "перата") и бързите превключвания допринасят за по-динамично шофиране.
Намалени емисии: По-ефективното използване на горивото води и до по-ниски емисии на CO2.
Потенциални предизвикателства:
Както всяка сложна технология, DSG има своите специфики и потенциални проблеми:
Цена: Автомобилите с DSG обикновено са по-скъпи от тези с ръчна скоростна кутия.
Поддръжка: "Мокрите" DSG кутии изискват периодична смяна на маслото на определен пробег (обикновено на 60 000 км).
Проблеми с мехатрониката: Това е сложен компонент, който понякога дефектира, водещо до различни проблеми в работата на кутията.
Износване на съединители: При "сухите" DSG и агресивно шофиране съединителите могат да се износят по-бързо.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 пенчо
11:06 04.06.2025
2 Тодор
11:15 04.06.2025
3 Един българин
Коментиран от #18, #21
12:13 04.06.2025
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Механик
Коментиран от #10, #17
12:39 04.06.2025
6 Механик
По мои схващания и за нашите условия няма по-добра кутия от механичната. Може би вече за по-големите градове с постоянните задръствания по-актуална ще дойде автоматичната кутия, обаче.
Но аз знам едно- колкото по-сложно, толкова по-скъпо. Просто всеки трябва да си прецени.
Колкото до тая кутия, то тя би била добра за автомобилно състезание. Не виждам приложението и на пътя.
Тя е направена да пести време от превключване.
12:48 04.06.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Антифен
13:15 04.06.2025
9 оня с коня
Коментиран от #11, #12, #16, #19
13:37 04.06.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този
До коментар #9 от "оня с коня":
Хубава лигика извади, ама с последното не мога да се съглася... Карането по инерция е работа на празен ход, а когато се движиш на скорост и махнеш крата от газта подаването на гориво спира... Следователно карането на скорост пести гориво а не работата на празен ход...Коментиран от #20
14:21 04.06.2025
12 любопитен
До коментар #9 от "оня с коня":
Нафтовата ти печка с трибуквено заглавие на 23 години ли стана?15:42 04.06.2025
13 Гкчпбмн
Със сигурност има някакви талибани, които и такава кутия успяват да счупят, но това са по-скоро някакви бели лястовици на фона на милионите такива кутии дири в България.
17:14 04.06.2025
14 Вова
Дори СВТ е по-добре от това... Или ръчка...
Скъпо, трошливо, но най-важното - гаден експириънс!
17:31 04.06.2025
15 Оня с рикията
17:49 04.06.2025
16 Иво
До коментар #9 от "оня с коня":
Харесвам разсъжденията ти. На всякакви автоматици съм изключвал в неутрална по нанадолнище и не съм имал проблеми. За CVT нямам впечатления. Монтьор съм от наистина дълго време и знам, че проблемите при автоматиците идват от икономии. По скъпо е да караш автоматик, но ако ти е кеф си струва.18:04 04.06.2025
17 Коментиращ
До коментар #5 от "Механик":
Това е нещо като кухинен журналист.Т.е. уж журналист, ама с пълна липса на знания по темата по която драска!
Валът си е вал!
Без значение кухинен, или плътен, или извънземен!
Вал - определение (за пишман експертите и журналистите, както и за всеки който иска да разбере):
Въртящ се машинен елемент, най-често с кръгло напречно сечение, който се проектира предварително по задание за да предава конкретна мощност и ъглова скорост, на други машинни елементи!!!
АФторе, занеш ли какво е мощност?!
Или и за това да ти пиша определение?!
Разбирам, че журналистите няма как да сте експерти по всички теми за които пишете, НО това не ви пречи поне малко да се информирате преди да "образовате" читателите си!!!
19:01 04.06.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Явно н
До коментар #9 от "оня с коня":
Явно не знаеш, че автомата DSG има празен ход. По интересното при него е, че в момента е който махнеш крака от газта, се изключва скоростта. Това си има и свойте минуси за мехатроника08:36 05.06.2025
20 Госта.
До коментар #11 от "Този":
И как работи двигателя на около 800-900 оборота само с ВЪЗДУХ ли???09:35 05.06.2025
21 Вагаджия
До коментар #3 от "Един българин":
Пасат 1,8 с 7 степенен DSG.От нов. 180 х. км. Без никакъв проблем. Как ги трошите и плащате по 3 бона за ремонт не мога да разбера.Коментиран от #22
08:39 06.06.2025
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Пепи
17:07 06.06.2025
24 Гост
18:48 07.06.2025