За DSG скоростната кутия на Volkswagen: Плюсове и минуси

4 Юни, 2025 10:59 16 097 24

  • dsg-
  • скоростна кутия-
  • vw

Тази трансмисия съчетава удобството на автоматична трансмисия с ефективността и усещането на ръчна кутия

За DSG скоростната кутия на Volkswagen: Плюсове и минуси - 1

Когато става въпрос за автомобилни иновации, които са променили пазара и потребителските нагласи, DSG (Direct-Shift Gearbox) скоростната кутия на Volkswagen Group е безспорен лидер. Представена в началото на новия век, тази технология бързо се наложи като стандарт за ефективност, динамика и комфорт, предлагайки най-доброто от два свята – удобството на автоматична трансмисия с ефективността и усещането на ръчна кутия. Но тази трансмисия си има и своите минуси.

Какво представлява DSG?

В основата си DSG е автоматизирана ръчна скоростна кутия с двоен съединител. За разлика от традиционните автоматични трансмисии с хидротрансформатор или CVT (безстепенни трансмисии), DSG използва два независими съединителя за различни предавки. Единият съединител отговаря за четните предавки (2-ра, 4-та, 6-та), а другият – за нечетните (1-ва, 3-та, 5-та, 7-ма) и задната.

Това уникално устройство позволява на следващата предавка винаги да бъде предварително избрана и готова за включване, докато текущата предавка все още е задействана. Когато компютърът на кутията реши да превключи, той просто отваря единия съединител и едновременно с това затваря другия. Това води до изключително бързи и почти незабележими превключвания на предавките, без прекъсване на потока на мощност.

Защо е необходима DSG?

Преди появата на DSG, шофьорите често трябваше да избират между:
Ръчна скоростна кутия: Предлагаше по-добра горивна ефективност и по-спортно усещане, но изискваше постоянно превключване, особено в градски условия.
Традиционна автоматична скоростна кутия: Осигуряваше комфорт, но често беше свързана с по-висок разход на гориво и по-бавни превключвания.
DSG е разработена, за да предложи решение, което комбинира предимствата и на двете системи, елиминирайки техните недостатъци:

Горивна ефективност: Минималната загуба на мощност по време на превключване и липсата на хидротрансформатор допринасят за разход на гориво, съпоставим или дори по-добър от този на ръчна кутия.
Динамика и ускорение: Светкавично бързите превключвания осигуряват плавно и непрекъснато ускорение, което е особено ценно при спортно шофиране.
Комфорт: Гладкостта на превключванията и липсата на нужда от ръчно превключване правят шофирането много по-комфортно, особено при трафик.

Видове DSG скоростни кутии:

През годините Volkswagen Group е разработила различни варианти на DSG, адаптирани за различни типове двигатели и автомобили:

"Мокри" DSG (DQ250, DQ381, DQ500): Тези скоростни кутии използват съединители, потопени в маслена баня. Това позволява по-добро охлаждане и по-голяма товароносимост, което ги прави подходящи за по-мощни двигатели и по-големи автомобили. Те обикновено имат 6 или 7 предавки.

"Сухи" DSG (DQ200): При този тип съединителите не са потопени в масло. Те са по-компактни и по-леки, което ги прави идеални за по-малки автомобили с по-малки двигатели. "Сухите" DSG обикновено имат 7 предавки.

Как работи DSG?

Два съединителя: Единият съединител (например, S1) е свързан с входящ вал за нечетните предавки, а другият (S2) – с кухинен вал за четните предавки.
Предварително избиране на предавка: Когато автомобилът се движи на 1-ва предавка (задействан S1), компютърът на кутията вече е подготвил 2-ра предавка на другия вал (S2).
Светкавично превключване: В момента, в който ECU (блокът за управление на двигателя) или шофьорът (чрез лоста или "перата" на волана) подаде команда за превключване, S1 се отваря, а S2 се затваря едновременно. Това става за части от секундата, без прекъсване на теглителната сила.
Мехатроника: Цялата система се управлява от сложна електронно-хидравлична единица, наречена мехатроника. Тя контролира съединителите, избира предавките и следи множество параметри на двигателя и движението.

Предимства на DSG:

Изключително бързи превключвания: По-бързи от всяка ръчна скоростна кутия и повечето традиционни автоматици.
Непрекъснато подаване на мощност: Без загуба на инерция по време на превключване.
Висока горивна ефективност: Благодарение на минималните загуби и оптималното превключване.
Комфорт при шофиране: Особено в градски условия, DSG предлага удобство, сравнимо с най-добрите автоматици.
Спортно усещане: Възможността за ръчен режим (чрез лоста или "перата") и бързите превключвания допринасят за по-динамично шофиране.
Намалени емисии: По-ефективното използване на горивото води и до по-ниски емисии на CO2.

Потенциални предизвикателства:

Както всяка сложна технология, DSG има своите специфики и потенциални проблеми:

Цена: Автомобилите с DSG обикновено са по-скъпи от тези с ръчна скоростна кутия.
Поддръжка: "Мокрите" DSG кутии изискват периодична смяна на маслото на определен пробег (обикновено на 60 000 км).
Проблеми с мехатрониката: Това е сложен компонент, който понякога дефектира, водещо до различни проблеми в работата на кутията.
Износване на съединители: При "сухите" DSG и агресивно шофиране съединителите могат да се износят по-бързо.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 31 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 пенчо

    28 4 Отговор
    Ръчна кутия с поддръжка на автомат. Всичко е хубаво докато не дефектира.
  • 2 Тодор

    15 5 Отговор
    Карам кола с DQ200, работи прекрасно кутията вече около 100К км. Превключва много бързо и мазно, колата е изключително динамична, но с трепет чакам момента, когато ще трябва да кихна няколко бона за смяна на дискове и мехатроник. Понякога карам и кола с DQ250 с мокри съединители, но тя определено работи по-грубо, "рита" понякога и като цяло колата с нея е по-тромава, нищо, че е със същия двигател, като първата.
  • 3 Един българин

    16 2 Отговор
    Малко пояснение DSG / Dopel schicht Getriebe/ ще рече че винаги са включени две предавки едновременно като едната от тях е в режим на готовност с изключен съединител - всичко е измислено за бързодействие на превключването. Но и те си имат ресурс - износват се съединители и механизми замърсяват се сензори и дават лоши обратни връзки и т.н.

    Коментиран от #18, #21

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Механик

    7 0 Отговор
    Какво е "кухинен вал "?

    Коментиран от #10, #17

  • 6 Механик

    14 9 Отговор
    Относно темата на разговора (статията) мога да кажа, че всеки има право да си похарчва патите както смята за добре.
    По мои схващания и за нашите условия няма по-добра кутия от механичната. Може би вече за по-големите градове с постоянните задръствания по-актуална ще дойде автоматичната кутия, обаче.
    Но аз знам едно- колкото по-сложно, толкова по-скъпо. Просто всеки трябва да си прецени.
    Колкото до тая кутия, то тя би била добра за автомобилно състезание. Не виждам приложението и на пътя.
    Тя е направена да пести време от превключване.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Антифен

    15 9 Отговор
    Че те имат ли положителни качества тези кутии
  • 9 оня с коня

    11 20 Отговор
    Никога не съм карал кола с Автомат. скор. кутия,не знам как се кара,не искам и да се науча.Чета разни изцепки че такава кола се карала с 1 крак и една ръка,че при оживено движение в столицата на водача му умалявал крака да натиска съеидинитела и т.н.Аз съм от Прованса/не от дълбокия,от по-плиткия/идвам в Сф от време на време,карал съм и в Столиците на Средна и Източна Европа - е не ми е изтръпвал някакси крака!Ама сменяла бързо кутията...-ами когато ми дойде "харашото" сменям предавките на БМВ-то ПОЧТИ с нейната скорост + рефлективно подаване на межд. газ при преминаване на низходяща скорост!А По-тежка ли е тази кутия от ръчната?Да.А ако смени водача маслото в Ръчната забравя ли повече да го сменя изобщо?Да.А може ли да изключва от скорост тази кутия и колата да върви по инерция независимо дали до сследващия светофар или километри по баир надолу?Не.Е тва смъква разхода на гориво при ръчната с ПОНЕ 1-1,5 литра ,отделно че НЕ СЕ ЧУПИ.За цената пък да не говорим...

    Коментиран от #11, #12, #16, #19

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този

    13 5 Отговор

    До коментар #9 от "оня с коня":

    Хубава лигика извади, ама с последното не мога да се съглася... Карането по инерция е работа на празен ход, а когато се движиш на скорост и махнеш крата от газта подаването на гориво спира... Следователно карането на скорост пести гориво а не работата на празен ход...

    Коментиран от #20

  • 12 любопитен

    10 3 Отговор

    До коментар #9 от "оня с коня":

    Нафтовата ти печка с трибуквено заглавие на 23 години ли стана?
  • 13 Гкчпбмн

    5 6 Отговор
    Абе, всичко много хубаво, ама досега статия за проблемите на ръчна кутия май не съм чел. Както и да се случи да се правят ремонти на такава, хеле пък в "специализиран сервиз за ръчни скоростни кутии". Съединител да, прави се, ама кутия?

    Със сигурност има някакви талибани, които и такава кутия успяват да счупят, но това са по-скоро някакви бели лястовици на фона на милионите такива кутии дири в България.
  • 14 Вова

    10 7 Отговор
    тотално недоразумение...
    Дори СВТ е по-добре от това... Или ръчка...

    Скъпо, трошливо, но най-важното - гаден експириънс!
  • 15 Оня с рикията

    14 0 Отговор
    Ремонт на такава мокра кутия със шест скорости преди 5 години ми излезе скромните 3200 лева. Дано да съм ги избил от гориво...
  • 16 Иво

    3 6 Отговор

    До коментар #9 от "оня с коня":

    Харесвам разсъжденията ти. На всякакви автоматици съм изключвал в неутрална по нанадолнище и не съм имал проблеми. За CVT нямам впечатления. Монтьор съм от наистина дълго време и знам, че проблемите при автоматиците идват от икономии. По скъпо е да караш автоматик, но ако ти е кеф си струва.
  • 17 Коментиращ

    7 0 Отговор

    До коментар #5 от "Механик":

    Това е нещо като кухинен журналист.
    Т.е. уж журналист, ама с пълна липса на знания по темата по която драска!

    Валът си е вал!
    Без значение кухинен, или плътен, или извънземен!
    Вал - определение (за пишман експертите и журналистите, както и за всеки който иска да разбере):

    Въртящ се машинен елемент, най-често с кръгло напречно сечение, който се проектира предварително по задание за да предава конкретна мощност и ъглова скорост, на други машинни елементи!!!

    АФторе, занеш ли какво е мощност?!
    Или и за това да ти пиша определение?!

    Разбирам, че журналистите няма как да сте експерти по всички теми за които пишете, НО това не ви пречи поне малко да се информирате преди да "образовате" читателите си!!!
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Явно н

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "оня с коня":

    Явно не знаеш, че автомата DSG има празен ход. По интересното при него е, че в момента е който махнеш крака от газта, се изключва скоростта. Това си има и свойте минуси за мехатроника
  • 20 Госта.

    5 1 Отговор

    До коментар #11 от "Този":

    И как работи двигателя на около 800-900 оборота само с ВЪЗДУХ ли???
  • 21 Вагаджия

    4 0 Отговор

    До коментар #3 от "Един българин":

    Пасат 1,8 с 7 степенен DSG.От нов. 180 х. км. Без никакъв проблем. Как ги трошите и плащате по 3 бона за ремонт не мога да разбера.

    Коментиран от #22

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Пепи

    1 0 Отговор
    Задната е към четните.
  • 24 Гост

    2 0 Отговор
    DSG-то е супер кутия, инженерен шедьовър, който никой не може да отрече! А варианта на Порше, PDK-то, е черешката на тортата!!! Ако можете да я поддържате, и вземете подзържана такава, удоволствието и комфорта са на супер ниво и си струват всеки лев! И това го твърдя на база стотици хиляди с такава кутия! Сега карам 8 степенен Айсин на хидро, която също е много, ама много добра кутия!!!