С представянето на Dacia Bigster, марката прави голяма крачка напред в сегмента на компактните SUV автомобили, предлагайки не само простор и практичност, но и сериозни офроуд възможности. Вече ви запознахме с новия Bigster, но по време на първите тестове на модела, имахме възможност да изпитаме само хибридната версия с предно предаване. Сега на ход у нас е и 4х4 вариант, който е снабден с 1.2-литров бензинов двигател, предаващ момента на четирите колела през шестстепенна ръчна скоростна кутия. В сърцето на този вариант е внимателно проектираната 4х4 система, която обещава да направи Bigster способен спътник както за градски условия, така и за приключения извън утъпкания път. Ето и впечатленията ни за проходимостта на най-голямата Dacia.
Архитектура и основни принципи
4x4 системата на Dacia Bigster е базирана на познатата и доказана платформа CMF-B на Renault-Nissan-Mitsubishi алианса, но с ключови модификации, за да отговори на нуждите на SUV сегмента. За разлика от някои по-сложни и скъпи решения, Dacia се придържа към философията си за достъпност и функционалност. Системата е електронно контролирана за задвижване на всички колела (AWD), което означава, че тя не е постоянно включена, а разпределя въртящия момент между предния и задния мост според нуждите и сцеплението.
Режими на работа и контрол
Bigster предлага различни режими на шофиране, които позволяват на водача да адаптира поведението на автомобила към конкретните условия на терена:
Auto: Това е стандартния режим за ежедневно шофиране. В него Bigster функционира предимно като автомобил с предно предаване, оптимизирайки разхода на гориво, който трудно надвишава шест литра на сто километра пробег. При засичане на приплъзване от страна на сензорите, системата автоматично и почти мигновено прехвърля част от въртящия момент към задния мост, осигурявайки допълнително сцепление. Този "Auto" режим е идеален за хлъзгави пътища (дъжд, сняг) или лек офроуд.
4x4 Lock: Този режим е предназначен за по-трудни офроуд условия, като кал, пясък или стръмни изкачвания/спускания. При активирането му, системата поддържа по-постоянно разпределение на въртящия момент между предния и задния мост (например 50:50 или близко до него) при ниски скорости. Това осигурява максимално сцепление. След преминаване на ограничението на скоростта, при която този режим може да бъде активен, системата автоматично преминава в "Auto" режим за безопасност.
Snow/Mud Mode: Специален режим, оптимизиран за шофиране по сняг и кал. Той регулира реакцията на газта, настройките на трансмисията и чувствителността на системите за контрол на сцеплението (TCS) и електронна стабилизираща програма (ESP), за да осигури максимална безопасност и контрол на хлъзгави настилки. Налични са и eco режим за максимална икономия на гориво, както и е предвиден hill descent control, регулиращ скоростта на автомобила при спускане.
Технологични компоненти на системата
Електромагнитен съединител: В основата на системата стои електромагнитен съединител, разположен пред задния диференциал. Той е отговорен за прехвърлянето на въртящия момент към задните колела. Управлява се от електронен блок, който получава информация от множество сензори (скорост на колелата, положение на газта, ъгъл на волана, странично ускорение и т.н.).
Оптимизирано окачване: За да се справя с неравностите на терена, Bigster разполага със подсилено окачване, което ще осигури по-голям ход и издръжливост. Клиренсът също е повече от адекватен за офроуд приключения.
Гуми: Въпреки че стандартно идва с всесезонни гуми, то те са оптимален вариант и за пресечни местности и по никакъв начин не намаляват ефективността на Bigster извън пътя при леки и нормални офроуд терени.
Ходови характеристики и офроуд поведение
По време на тестовете по черни пътища и кални участъци, Dacia Bigster 4x4 демонстрира изненадваща компетентност за автомобил от този ценови клас. В режим "Auto", преходът на мощност към задния мост е почти незабележим, но ефективен – при потегляне по хлъзгав наклон, електрониката бързо прехвърля усилие към колелата с по-добро сцепление, предотвратявайки буксуване. Това прави Bigster много уверен на макадам и при пресичане на залесени участъци с умерена кал.
Истинският потенциал обаче се разкрива в режим "4x4 Lock". При преминаване през по-дълбоки коловози или по-стръмни, рохкави изкачвания, постоянното разпределение на въртящия момент осигурява нужната тяга. Разбира се, Bigster не е хардкор офроудър с блокажи на диференциали, но за преобладаващата част от нуждите на активни хора, които излизат извън асфалта, той е повече от способен. Клиренсът и сравнително късите надвеси също допринасят за добрата проходимост и минимизират риска от "опиране" по неравен терен.
Единствената версия със задвижване на четирите колела е TCe 130 4x4, която разполага с 1.2-литров трицилиндров двигател, подпомаган от 48-волтова мека хибридна система и мощност 131 к.с. Двигателят на първо четене е слаб, но, учудващо и за нас, се справя идеално с голямото купе. Естествено не очаквайте динамика на спортен автомобил, но оптималните предавателни числа на ръчната скоростна кутия го правят идеален за 4х4 системата. Освен това, както вече споменахме този агрегат е доста икономичен.
Заключение и цена
4x4 системата на Dacia Bigster е проектирана да предложи баланс между достъпност, ефективност и реални офроуд възможности. Тя не претендира да бъде екстремен офроудър, но предоставя достатъчно възможности за справяне с предизвикателни терени и осигурява допълнителна сигурност при лоши пътни условия.
Това я прави идеален избор за семейства и активни хора, които търсят надежден и универсален SUV, способен да ги отведе извън асфалтираните пътища без компромис с комфорта и най-вече с бюджета. Що се касае до цената, то тя е 58 490 лева с ДДС, като с увереност можем да кажем, че за тези пари няма да намерите друг голям SUV, който да е толкова способен извън асфалта.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кирил
Коментиран от #3
10:14 18.06.2025
2 Име
Коментиран от #32
10:16 18.06.2025
3 Марин
До коментар #1 от "Кирил":
Намери ми по евтин нов "джип" за тези пари и с тези размери. Това е уникално смислена кола не за тежкари, а за практични и нормални хора.Коментиран от #7, #12, #53
10:18 18.06.2025
4 Всичко е ок
Коментиран от #8, #33
10:20 18.06.2025
5 По зле и от китайските!
10:24 18.06.2025
6 Гост
Коментиран от #11, #16, #34
10:25 18.06.2025
7 Хари
До коментар #3 от "Марин":
Всички са на тая цена в тоя клас 45-50 и Пежо и Ситроен и всички са леш. Само да се знае, че за първата година каското само е около 2500лв. Даваш ДДСто ,даваш едни 10% напред около 5ичка ,и ДДСто 10ка и после 5 год по 600 и застраховка 250 и ксто сменят масло тва онва и станаха 1000 и накрая от 45-50 отиде на 75. Питайте ги да видите.Коментиран от #30, #35, #36
10:31 18.06.2025
8 Механик
До коментар #4 от "Всичко е ок":
Емблемата, и всички произтичащи от това проблеми10:33 18.06.2025
9 Мазохист
Коментиран от #37
10:36 18.06.2025
10 За пред хората
10:55 18.06.2025
11 456
До коментар #6 от "Гост":
И кога успя да я караш ,като тази кола е от 01.06 на пазара? И за да кажеш че е тясна ,ти трябва да си 1 метър широк, но тогава за теб трябва кола по поръчка.10:55 18.06.2025
12 Кирил
До коментар #3 от "Марин":
Джип силно казано, 1 литър мотор това с тая маса евентуално ще избута две години. Защо трябва да ти намеря нещо, като ти вече си се хвърлил на тоя варел?Коментиран от #38
11:11 18.06.2025
13 Читател
Коментиран от #39
11:12 18.06.2025
14 Анахронизъм
Коментиран от #17, #29
11:14 18.06.2025
15 Чакам хибридното Сандеро
11:20 18.06.2025
16 Джуган
До коментар #6 от "Гост":
Ходих да гледам новия Ленд Круйзер, за шофьора е по-тесен от стария, същия 4 цилиндров мотор, цената с необходимите екстри удря 180 хиляди, а беше 130, но инфлацията била 3%11:32 18.06.2025
17 Баща ти
До коментар #14 от "Анахронизъм":
Джендиии,отивай на прайда,там всичко е с автоматични скорости!!!11:49 18.06.2025
18 И тия откачиха
Коментиран от #40
12:45 18.06.2025
19 Порно
12:52 18.06.2025
20 Сзо
13:31 18.06.2025
21 Мазохизъм
13:44 18.06.2025
22 Васо
Коментиран от #23, #24, #41, #42
13:53 18.06.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Рачо
До коментар #22 от "Васо":
Това не е никак тясна кола, все пак е най-голямата дачия. Двигателчето е слабо, да, но заради евронормите е така. Иначе всичко останало си е топ и на половин цена от конкурентите в този клас.14:01 18.06.2025
25 Сър Мастър Бейтс
Коментиран от #43
14:08 18.06.2025
26 12345
Коментиран от #44
14:09 18.06.2025
27 Град Козлодуй
я да видим вие какви джипове правите? а никакви? айде на село да копаете тогава
14:39 18.06.2025
28 КоНе
15:06 18.06.2025
29 Автоматичните
До коментар #14 от "Анахронизъм":
скорости са за американци, СОБчета (специални образователни потребности), и за софиянци. За хора, които са лениви и/или не могат да схванат концепцията за съединител, предаване на въртящ момент, и т.н. Или живеят в едно голямо задръстване (София). Колата автоматик е кола скутер. Моите съболезнования на всички засегнати15:41 18.06.2025
30 2554
До коментар #7 от "Хари":
Не знам колко са леш, но на работата ми имаме 2 бр. Дъстъри от първите - единия подминя 1 млн. км. Вторият е на 750.хил. км.16:41 18.06.2025
31 Ръдослави,
17:03 18.06.2025
32 И аз чакам следващата версия на
До коментар #2 от "Име":
Бигстър хибрид 4х4 от 2026г,която ще е с автомат друг двигател и електрическо задвижване на задния мост.Коментиран от #49
17:05 18.06.2025
33 Проблема е в
До коментар #4 от "Всичко е ок":
ветровете които вият в хралупата на раменете ти.17:06 18.06.2025
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Опитваш се да лъжеш нагло
До коментар #7 от "Хари":
и безочливо,на зет ми Дачията но не Бигстър обслужване е около 300 лева,каското 1-та година бе по-високо но нямаше въобще 2000 лева,а втората е далеч под тази сума.Коментиран от #48
17:11 18.06.2025
36 Сравняваш СУВ
До коментар #7 от "Хари":
от Пежо и Ситроен с Дачия Дъстър която се доближава до възможностите на рамните всъдеходи,а другите са недоразумения само с предно.17:12 18.06.2025
37 Караъй си мангалцедеса
До коментар #9 от "Мазохист":
ента употреба и не викай,че гроздето е кисело,като са ти съдрани джобовете и са празни.17:14 18.06.2025
38 Ами сигурен ли си,
До коментар #12 от "Кирил":
че ще изкара 2 години,при положение,че с малко доплащане можеш да си удължиш гаранцията на 7 години и ли 200 хиляди км.А, ти вместо да се заяждаш дай алтернатива за тази цена.17:16 18.06.2025
39 Ами щом няма налични и трябва да чакаш
До коментар #13 от "Читател":
поне 8 месеца,мисля можеш да си направиш сметката има ли или няма купувачи.17:17 18.06.2025
40 А ти ква щайга
До коментар #18 от "И тия откачиха":
направи,да те питам? между другото и щайге вече не правим,че нямаме и суровини за това. Ясно ли ти е клепало калпаво.17:20 18.06.2025
41 Едно време са
До коментар #22 от "Васо":
слагали на колитне по 12-20 и повече литров двигател с мощност няма и 50 к.с.,но това време отдавна е отминало,дори през 70-те-80-90-те години се слагаха мотори по 2 литра и 90-100 к.с.,но сега с новите технлогии и науката се правят малки но ефективни двигатели. Виж във Ф1 двигателите са 2.0 литра и ад 1000 к.с.,а бе време и когато бяха 1.5 литрови с по 1500 и повече к.с. Науката и техниката се развиват главоломно та за това и се правят качествени двигатели с малка кубатура. Науката се развива във всички отрасли и едно време за да смениш клапа операцията продължаваше 1 ден то сега заема няколко часа,а инфаркт се предотвратява със поставяне на стент през артерията и това отнема няма и час. Вървим напред и старото е в историята.Коментиран от #45
17:27 18.06.2025
42 Ти явно си с акромегалия,
До коментар #22 от "Васо":
и всичко ще ти е тясно освен конската каруца с талпа вместо седалка.17:29 18.06.2025
43 Да дадеш 50 хиляди за
До коментар #25 от "Сър Мастър Бейтс":
кола втора употреба си е просто прее....вка. Но като не си милионер давай си парите,твои са. Аз понеже не съм милионер и за това 2 нови съм си купувал до сега и планирам 3-та но все още проучвам пазара,като се колебая между китайско и новия Бигстър 4х4 но хибрид с електрическо 4х4 на задния мост и автоматик излизащ през 2026г.17:33 18.06.2025
44 Да това е така,но
До коментар #26 от "12345":
това Геели е нищо повече от една Шкода Скаут или Алуди олроуд или ФВ алтрак. При наводненията които са често срещано явление напоследък си глътнал вода отвсякъде защото не са достатъчно високи,за сняг да не говорим добри са на изчистени пътища но те и другите без 4х4 стават но за неразринати са гола вода. Имам СУВ с 4х4 и съм правил партина през сняг над осите на колелата без проблем като не се наложи да блокирам в 50:50 преден заден мост,а само на автоматично 4х4. и при това пътен просвет малко над 200 мм.,като снега не е пухкав и пресен а тежък и мокър.17:40 18.06.2025
45 Да допълня
До коментар #41 от "Едно време са":
Науката и техниката се развиват , само в Русия НЕ.19:02 18.06.2025
46 Става
Коментиран от #50
00:39 19.06.2025
47 Анонимен
08:08 19.06.2025
48 Ти лъжеш
До коментар #35 от "Опитваш се да лъжеш нагло":
На тази цена, както и да го смяташ, каското няма да падне под 2000 лв. Освен това пробвай да караш офроуд, а след това застрахователят да ти покрие евентуални щети, което е много вероятно (винаги разбират къде е карано). Да не говорим, че ако седнат четирима с багаж, масата отива на 2 тона и с този двигател мъртвец по дефиниция не офроуд, ами малко по-голям наклон не може да изкачи.Коментиран от #51
10:39 19.06.2025
49 кй87ъ6трхуй
До коментар #32 от "И аз чакам следващата версия на":
Няма да го доживееш този модел- ОФИЦИАЛНО заявиха, че такъв вариант на бигстер НЯМА ДА ИМА... На мамалигите много им се ще да го направят, но господарите от рено ЗАБРАНЯВАТ... Може да ви огрее 4х4 на газ ама и това е неясно ощеКоментиран от #52
15:32 19.06.2025
50 За Сузукито което
До коментар #46 от "Става":
пишеш и офроуд в сравнение с Дъстъра или Бигстъра просто не ми ги сравнявай,Дъстъра е с едни гърди напред,пред Сузукито,което няма нищо общо с Джимни или със старата Витара. за обема на Бигстър просто не можеда се сравнява със Сузукито,като то е като детска играчка. Със Кодиака ако търсиш кола да си тунинговаш вземай твоя си е но е и доста по-скъпа от най-високото ниво на Бигстър,като Кодиака е най-ниското ниво,а за Кодиак и офроуд дори лек е просто смешно,защото клирънса и е 180 мм,на Бигстъра е 221мм,а 1ва предавка на Бигстър е като бавните на рамните офроудъри и катери като коза след истинските офроудъри,а не е лъскав паркетник като Шкодиака.Отделно цената която си я споменал е за модела на Шкодиак с 1,5 л 150 к.с.,а не като твойте измислици за 180к.с. и това е за модел само с предно и цена 74500 лв. съотнесено с Бигстър е просто няма кво да говорим,карай си каруцата от шкодиак. А най-"евтината" версия 4х4 на Шкодиак е на цена над 88000 лв.или с над 30 хиляди лева или 15000 евро. Но мерси. Карай си счупеняка на баснословни цени.14:44 02.07.2025
51 Ами карам бе,цървул съдран и среден
До коментар #48 от "Ти лъжеш":
офроуд от време на време и нямам проблеми,като не съм стигал до това да ми излезе нещо от строя. Но аз за разлика от теб не съм душманин и умея да си пазя и вардя колите,а не раздерник на който и танк да му дадеш ще реве,че му се счупило окачването. На моят СУВ 4х4 за 56000лв. каското му като нов закупен 2017г. бе 2200 лв.,платих си колата кеш и каското също кеш.14:49 02.07.2025
52 Малко да прочетеш за да си напълниш
До коментар #49 от "кй87ъ6трхуй":
кухото между ушие:Duster, моделна година 2026, ще се предлага като пълен хибрид със 155 к.с. Това задвижване е взето от "баткото" Bigster, като в основата му е 1,8-литров атмосферен двигател. Не е ясно обаче дали новата версия ще заеме мястото на предлагания досега пълен хибрид със 140 к.с., който разчита на 1,6-литров мотор. Новият вариант ще получи мултимодална автоматична скоростна кутия (MMT), предлагана в момента за модели на Renault и Nissan.Сега Duster с изцяло хибридния двигател със 140 к.с. се предлага само с предно предаване, но версията със 155 к.с. ще получи нов тип електрифицирано задвижване на четирите колела. При него се добавя електрически мотор на задната ос, като тази система ще се предлага и на Bigster. Наскоро показаха едно "муле" което в момента е на последните изпитания по пътищата. С повече ровене мога и да намеря тази статия.
15:01 02.07.2025
53 сектант
До коментар #3 от "Марин":
Рено Колеос10:15 23.09.2025
54 ДААА
08:25 13.10.2025