Mercedes CLA Electric не е просто нов модел, а е автомобил с претенция да се превърне в нов еталон в сегмента на малките луксозни електрически седани. Той е замислен като пряк наследник на популярния CLA и влиза в ожесточена конкуренция с утвърдени играчи като Tesla Model 3 и BMW i4. Първите ни впечатления след направеното от нас пробно шофиране са, че позиционирането му от Mercedes като „iPad“ спрямо по-ранните и тромави EQ модели подчертава фокуса на марката върху ефективността и удобството за ежедневна употреба.
CLA Electric предлага рекорден електрически пробег, който променя представите за възможностите на компактния клас. С луксозен интериор и обещание за комфортно шофиране, той е проектиран да бъде партньор за дълги разстояния, макар че някои компромиси в практичността и потребителския интерфейс могат да породят въпроси. Ето и впачятленията ни от новото CLA.
Екстериор
Визията на CLA Electric е резултат от успешната адаптация на аеродинамичните постижения от гамата EQ. За разлика от по-големите си братя, тук се постига далеч по-красив и по-малко „яйцевиден“ силует, запазвайки в същото време изключително нисък коефициент на съпротивление от Cx - 0.21. Дизайнът е елегантен, но и основно оптимизиран за ефективност. Заоблената предна решетка и светлинните ленти, които се простират по цялата широчина както отпред, така и отзад, придават на автомобила модерен и разпознаваем светлинен подпис.
Стандартното оборудване е богато и включва панорамен покрив, LED светлини, осветена решетка и 18-цолови джанти. Тази комбинация създава премиум излъчване, което е задължително за марката, и гарантира, че CLA Electric се отличава на пътя, докато "хлъзгавата" му форма е пряко отговорна за впечатляващия пробег.
Интериор
Интериорът е най-смелото отклонение от традиционния дизайн на Mercedes. Цялото табло е превърнато в един огромен, извит екран, който доминира в салона и включва дисплея на водача, инфотейнмънта и опционален трети 14-инчов екран за пътника. Графиките са кристално чисти и ясни, създавайки усещане за ултрамодерна технологична капсула.
Салонът е изпълнен с приятни на допир и висококачествени материали, които включват веганска кожа, дърво и дори конопени влакна за тапицерията, подчертавайки лукса и същевременно екологичното съзнание на марката (макар че липсата на естествена кожа определено се усеща). Иначе, предните седалки са изключително удобни и предлагат многобройни възможности за съхранение на вещи. Въпреки че инфотейнмънт менютата са лесни за навигация, управлението на климатика през сензорния екран е неудобно, а тъчпадът на волана е неинтуитивен – това е основният ергономичен недостатък на този високотехнологичен дизайн.
Като компенсация, вграденият AI асистент е впечатляващ, способен да намира ресторанти и да отговаря на въпроси. Пространството е добро на предните седалки и изненадващо адекватно отзад, въпреки скосената линия на покрива. Единственият минус е ниско монтираната задна седалка, която намалява видимостта на пасажерите отзад. Багажникът от 405 литра изостава от конкурентите като Tesla Model 3 (594 литра) и BMW i4 (470 литра), но това се компенсира от огромния 101-литров преден багажник, който е един от най-големите в сегмента.
Двигател и ходови характеристики
CLA Electric демонстрира превъзходна ефективност и впечатляваща мощност. Базовата версия, която тествахме ние и която виждате на снимките е CLA 250+ с един двигател на задната ос и мощност от 272 к.с. У нас обаче се предлага и по-спортната CLA 350+ с два двигателя, 354 к.с. и задвижване на четирите колела.
Пробегът е наистина забележителен. Със заявени 779 км, CLA Electric предлага най-голямото разстояние между зарежданията сред всички продавани електромобили. Това обаче са данни при абсолютно идеални условия и както е известно реалният пробег е далеч по-нисък. В комбинирана среда градска/извънградска обаче този mercedes спокойто ще измине 600 километра с едно зареждане, като смело можем да кажем, че ефективността му е изключителна, далеч надхвърляйки тази на Tesla и почти идентична с тази на BMW. Високата ефективност се дължи основно на лекото тегло, аеродинамичната форма и усъвършенстваната технология на задвижване и батерията. По време на нашия тест разходът беше под 15 кВтч /100 км.
При шофиране CLA Electric е фокусиран върху комфорта. В града лекото управление и мекото окачване се справят отлично с неравностите, правейки пътуването изключително гладко. Спирачките са калибрирани превъзходно, избягвайки рязкото "хващащо" усещане, което често се среща при електромобилите.
На магистрала автомобилът е тих и стабилен. Аеродинамичната форма минимизира аеродинамичните шумове от вятъра, а стандартният адаптивен круиз контрол и асистентът за смяна на лентата облекчават умората при дълги пътувания. На планински път CLA Electric също е сигурен и уверен. Макар и да не е истински спортен автомобил поради по-мекото си окачване, той предлага отлично сцепление и стабилност в завоите.
Заключение и цена
След първите ни впечатления от най-интелигентния нов Mercedes, както го наричат самите германци, мооем да щажем, че CLA Electric е автомобил, който спокойно може да пренапише правилата за електрическия пробег в компактния луксозен клас. Той предлага непостижим от конкуренцията пробег, изключително луксозен салон и най-авангардните технологии за автомобил от този клас.
Нашето мнение
е, че CLA Electric е впечатляващо постижение на инженерната мисъл. Той съчетава иновациите в ефективността с традиционния лукс на Mercedes. Преходът към изцяло екранно табло обаче е спорен. Въпреки че визуално е грандиозно, неудобното управление на основни функции като климатика е досаден недостатък, който марката трябва да оправи. За потребителите, които ценят максималния пробег, луксозната атмосфера и са готови да приемат технологичния интерфейс, CLA Electric е безспорният избор в момента.
Цената на CLA го позиционира като премиум предложение, но в същото време, предвид цените на конкуренцията, тези на иновацията от Щутгарт не са толкова високи. С начална цена от 110 400 лв. с ДДС (€ 56 447) за версията 250+ и 118 500 лв. с ДДС (€ 60 588) за 350 4MATIC, автомобилът е много конкурентен на основния си съперник BMW i4, особено като се вземе предвид много по-големият пробег и богатото стандартно оборудване, включващо панорамен покрив, асистент за паркиране и по-обширен набор от системи за безопасност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Димитър
11:16 12.10.2025
2 Сзо
11:32 12.10.2025
3 Знайко
Коментиран от #7
11:41 12.10.2025
4 Хм...
Коментиран от #10
12:21 12.10.2025
5 Минувач
Коментиран от #12
12:21 12.10.2025
6 мооем да щажем
иначе в мобиле има една обява за еqs на 12 000 км на две или три години.... при цена от 130 000 лв с ДДС.
по-интересното преди две-три години mercedes са продали тази кола за над 280 000 лв...
не мисля че това е обезценка.... това просто е загуба грандиозна и тотална..
12:53 12.10.2025
7 СЗО
До коментар #3 от "Знайко":
За търговците не е. Те комисионната си я вземат.13:18 12.10.2025
8 1111
13:19 12.10.2025
9 Хасковски каунь
16:25 12.10.2025
10 Пилотът Гошу
До коментар #4 от "Хм...":
Интересно, тея електрички на Мерцедес друг софтуер ли ползват, защото никога не съм имал проблеми с ъпдейта на MBUX, винаги автоматично. За разлика от БМВ... След краш на 2рия ден и намеса от разстояние ги правя ръчно, понеже не ми се занимава с глупости...Коментиран от #13
19:38 12.10.2025
11 Пръцко
20:38 12.10.2025
12 Познавач
До коментар #5 от "Минувач":
За цената - вижте в официалния сайт, с много оборудване е 120к с ДДС, пичове. Тааа гроздето явно ви е кисело20:42 12.10.2025
13 Ахъм
До коментар #10 от "Пилотът Гошу":
Може и да си бил късметлия. Интересно обаче, имаш и електрическо БМВ в гаража? Реши да експериментираш или не вярваш на надеждния Мерседес?Коментиран от #16
23:12 12.10.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Китайски немец
00:56 13.10.2025
16 Пилотът Гошу
До коментар #13 от "Ахъм":
Не са електрички, ставаше въпрос за софтуера. Като фирмени автомобили всеки три години идва нещо ново. БМВ се оказа пълна скръб … блокира на втория ден, буквално, заради лош ъпдейт … За некадърния интериор да не говорим … Никога повече БМВ … същите коне, по-голям резервоар, а върви по-малко, гори повече, интериорът смешен, таблет от Али Експрес, софтуерът като Андроид от 100 евро, седалките нищо общо с Мерцедес … Когато пътуваш често, тези неща имат значение, хеле пък за цените, каквито са днес …01:08 13.10.2025
17 Хеми значи бензин
Къде ще го зареждаш на какъв чарджър за колко време и колконще ти струва.
Коментиран от #18
01:50 13.10.2025
18 Тесла значи ⚡
До коментар #17 от "Хеми значи бензин":
На всяка от 2456 публични зарядни станции или на всеки от 12 милиона шуко контакта в БГ. Ако бързаш, спираш на DC (прав ток до 300-500 кВт - да, има 500 кВт в The Mall, скоро ще се увеличи на 700 по инфо от Елдрайв), дето са повече от бензиностанциите и пълниш за 20 мин. или на AC (променлив ток до 22 кВт) и пълниш за 2-3 часа.Колко струва? Това не е въпрос за хора с Хеми, нито с Тесла. За останалите: жълти стинки.
02:07 13.10.2025
19 Сечко
В статията за „най-интелигентния Mercedes“ се редуват думи като AI assistant, infotainment, adaptive cruise control, 4MATIC и всякакви други английски термини. Разбира се, тези термини имат своя технически смисъл, често по-удачно предаден на английски — но авторът не прави усилие да въведе поне кратък превод или обяснение. Резултатът: част от читателите се чувстват или объркани, или изключени от текста – сякаш целта е да „блестнеш“ с чужди думи, а не да убедиш или образоваш.
Понякога тази тенденция граничи с претенциозност. Например: защо infotainment да не се преведе като „мултимедиен интерфейс“ или „информационно-развлекателна система“, ако терминът е достатъчно познат? Защо adaptive cruise control да не се нарече „адаптивен круиз контрол“, последвано от кратко пояснение за начина, по който работи? Вместо това — английската дума се хвърля като украшение, без да се ползва смислено.
Ако наистина искаш да покажеш, че владееш материята — направи услуга на читателя: преводи, обяснения, примери. Не е голяма наука да напишеш: „AI assistant (изкуствен интелект, който слуша гласа ви)“ — и това те прави не по-малко „технар“. Но кара читателя да усеща, че се уважава, не че се демонстрира.
02:13 13.10.2025
20 Ъъъъ не!
02:30 13.10.2025
21 Нищо, което да е интелигентно
03:07 13.10.2025
22 гумата
Да сменяш повече от гуми 16-ки е неприятно тежко занимание. Когато една автомоббилна марка внесе в своя кола утопията , тя загива.
06:56 13.10.2025
23 гост
09:14 13.10.2025
24 Иде гоУем гладъ
09:31 13.10.2025
25 Рядко щастие получих
09:49 13.10.2025
26 интелигентен
10:13 13.10.2025
27 Здрасти
10:43 13.10.2025
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Бодигарда
11:20 13.10.2025
30 Полисмен
11:25 13.10.2025
31 Хййй
12:58 13.10.2025
32 поКУРко
13:17 13.10.2025