Средната възраст на лек автомобил в САЩ в момента е около 14 години. Според ново мащабно проучване на Geotab обаче, батериите на електрическите превозни средства имат потенциал да издържат много по-дълго - до 20 години - дори при ежедневна употреба.
Най-често срещаният аргумент срещу електрическите автомобили е, че високоволтовата тягова батерия се износва бързо. Но данните, събрани от Geotab от повече от 10 000 електрически превозни средства от различни марки и модели, показват друго.
Според тях средният годишен процент на деградация на батерията е само 1.8%. Това означава, че две десетилетия след покупката собственикът ще може да използва приблизително 64% от оригиналния пробег, което все още позволява автомобилът да се управлява ефективно.
Установено е също, че деградацията на батериите не протича равномерно. Най-интензивно намаляване на капацитета се наблюдава през първите няколко години от експлоатацията, след което процесът се забавя значително. Скоростта на износване се влияе от климатичните условия: високите температури ускоряват деградацията, докато умереният климат е по-благоприятен за издръжливостта на батериите.
Видът химичен състав на батерията също играе важна роля. Например, NMC/NCM (никел-манган-кобалтови) батерии показват по-добра стабилност, когато препоръчителното ниво на зареждане се поддържа между 20% и 80%. Това намалява натоварването на батериите и удължава живота им.
В случая с LFP (литиево-железен фосфат) батерии, препоръките са различни. Въпреки че тези батерии обикновено имат по-добра поносимост към пълни 100% цикли на зареждане, изследванията на Geotab показват, че честото допълване все пак може да има малък отрицателен ефект върху живота на батерията. Следователно, за дълъг живот, производителите препоръчват поддържане на умерени режими на зареждане, дори за LFP батерии.
Друго важно откритие от проучването е, че по-малко от 0.5% от батериите на електрическите превозни средства през последното десетилетие са претърпели критична повреда, което означава пълна загуба на функционалност или необходимост от подмяна. Това показва изключително високата надеждност на съвременните батерийни системи, което опровергава други често срещани митове.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 1488
Коментиран от #55
09:26 23.06.2025
2 Пилотът Гошу
09:26 23.06.2025
3 1337
малиии, аз тука превъртях километража на голфо от 98ма два пъти и не ми се е налагало да сменям двигател
Коментиран от #9
09:27 23.06.2025
4 666
09:29 23.06.2025
5 мьрсула
дали ще я купя ?
09:30 23.06.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Пич
09:34 23.06.2025
9 Пилотът Гошу
До коментар #3 от "1337":
Аааа стига лъга де, ей го на, спИцЯлистите са го рекли, поне 2-3 двигателя си сменил 😂😂😂😂09:35 23.06.2025
10 Глупости на търкалета
Коментиран от #13, #14
09:37 23.06.2025
11 Даааа,
Абе, голяма работа!
Коментиран от #54
09:38 23.06.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Пилотът Гошу
До коментар #10 от "Глупости на търкалета":
САЩ е пълна с автомобили от 60те, 70те, 80те... Има и от 40те и 50те... Но специално откъм muscle cars от 60те,70те е просто пълно, пикапи стари също. Двигателите им, ненатоварени V8 реално са вечни с тези обеми и не толкова големи мощности (300кс от 7л примерно)... Въобще драскачът на статията е много слабо подготвен.09:46 23.06.2025
14 Ъъъъ
До коментар #10 от "Глупости на търкалета":
20 годишните издържат, но новите не издържат и не могат да издържат 20 години!Коментиран от #28
09:47 23.06.2025
15 хаха
Коментиран от #17
09:47 23.06.2025
16 Техно
09:51 23.06.2025
17 Ъъъъ
До коментар #15 от "хаха":
Старите коли издържат, новите не! Старите имат малко електроника, опростени мотори и евтина поддръжка! Новите не. Когато гаранцията при новите свърши, разходите по поддръжка скачат многократно и посещението при сервиз излиза доста скъпо.09:52 23.06.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 проксита и лобисти ни излъгаха
10:00 23.06.2025
22 Ъъъъ
10:01 23.06.2025
23 Селянин
Коментиран от #25, #53
10:09 23.06.2025
24 Анонимен
Коментиран от #62
10:09 23.06.2025
25 Ъъъъ
До коментар #23 от "Селянин":
Не че нещо, но къде пише, че продажбите на електрички падат? Напротив, увеличават се! Продажбите на Тесла паднаха в Европа и САЩ, но на електрички продажбите скачат!10:15 23.06.2025
26 Вальо
10:16 23.06.2025
27 Момче младо
минават пред милениумчетата в София, друг никой не вярва.
Коментиран от #37
10:28 23.06.2025
28 Георги
До коментар #14 от "Ъъъъ":
същото се говореше и 2005,6,7 годинина, а сега пътищата са пълни с 20 годишни автомобили от тогава. 20 години изобщо не са много за такава техника, стига да е поддържана. Иначе хвалбата, че батериите на електричките издържат по 20 години е абсурдна. Това означва, че след 10тата година, тая електричка ще е с много ниска остатъчна стойност заради задаващата се смяна на батерии.10:43 23.06.2025
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 404
11:08 23.06.2025
33 404
11:08 23.06.2025
34 Ами да
11:14 23.06.2025
35 Тесльо=идиот
11:27 23.06.2025
36 Чиста математика
А автомобилната промишленост преминава към тези батерии, защото са най-евтини, произвеждат се екологично от достъпни материали, не се палят и могат да се зареждат за пет минути от 10 до 80%, което е времето за пълнене на резервоар.
Коментиран от #40
11:33 23.06.2025
37 Ъъъъ
До коментар #27 от "Момче младо":
Ти го караш този Опел, ама в България! Знаеш ли, че твоят Опел няма да мине технически преглед на запад, ако се кара на запад? Незнаеш, нали? Ти даже сам си го пишеш проблема! Изгни! Е, когато праговете ти изгният много, колата не минава преглед, а ако правиш праговете на специалисти, то цената е колкото цената на една много по-нова кола! Защото като отидеш на специалист да ти оправя ръждата, той не го интересува колко ти струва колата, дали е Мерцедес на 5 години или Опел на 35 години. На него му отнема същото време и е същата работа да закърпи праговете! И ти тогава избираш, ще дадеш ли 5 хиляди евро за ремонт на кола, която струва 300 евро или ще я хвърлиш и ще купиш по-нова кола за 5 хиляди евро? Написах ви вече няколко пъти, че нещата между западна Европа и България са различни. Да ти кажа и честно, голяма част от колите, които се движат в България, никога няма да минат технически преглед на запад!Коментиран от #39, #56
11:48 23.06.2025
38 Новата ера
Старите ги тормозеше студеното време и си губеха голяма част от пробега. Новите при минус 40 градуса запазват 90% от пробега си. Не се палят при смачкване или пробиване с пирон или бормашина, утре когато са напълно заредени.
Дори при минус 10 градуса се зареждат за 15 минути, а При нормална температура само за 5 минути.
Тази батерия Не само ще надживее автомобилът в който е монтирана, а вероятно ще надживее и къщата в която ще бъде монтирана за съхранение на енергия след края на живота си в автомобила, преди да отиде за рециклиране. След десетилетия.
Коментиран от #41
12:03 23.06.2025
39 Георги
До коментар #37 от "Ъъъъ":
може ли да ми кажеш колата за 5 хиляди евро?Коментиран от #43
12:06 23.06.2025
40 анонимен
До коментар #36 от "Чиста математика":
Ти да не си предозирал, откъде ги измисли тези 4000 до 8000 цикъла?Коментиран от #42
12:11 23.06.2025
41 анонимен
До коментар #38 от "Новата ера":
А един мармот завива шоколад....Коментиран от #44
12:13 23.06.2025
42 Сам можеш да провериш
До коментар #40 от "анонимен":
Това не е животът, а само гаранцията на LFP и батериите. От 6000 до 8 000 цикъла гаранция или 10 години, което настъпи първо. Винаги можеш да ме контрираш с доказателства за обратното.12:14 23.06.2025
43 Ъъъъ
До коментар #39 от "Георги":
Ами много коли има за 5 хиляди евро, които са по-нови от 35 годишен Опел! Или всъщност, всички коли за 5 хиляди евро, са по-нови от 35 годишен Опел!12:19 23.06.2025
44 Времето е наше
До коментар #41 от "анонимен":
Времето ще покаже. То не остана до края на годината, когато ще започне производството на 37 модела автомобили от различни марки с тези батерии.Ще видим мармота по Нова година Как се справя с увиването на шоколада в реалността.
И ако тези обещания ти се виждат нереални, ето ти един реален автомобил на конкурентна марка, който от месеци е вече по улиците. Е вярно, не зарежда с 1300 kW като предишния, а "само" с 1 000 kW, защото толкова позволяват техните си 1000 киловата зарядни станции, от които вече са изградили 500 броя в Китай с планове за 10 000 такива, които зареждат само 400 км за 5 минути.
Коментиран от #45, #46
12:20 23.06.2025
45 Хаха
До коментар #44 от "Времето е наше":
Ти така разправяше за Тесла Сайбъртрък с 1,5 милиона поръчки.Тесла Семи щеше да завладее света.Тесла щеше да произвеждат по 20 милиона електромобила през 2030 година.Още да изреждам ли тротинетка?12:48 23.06.2025
46 Хаха
До коментар #44 от "Времето е наше":
Знаем,знаем.Милиони километри, хиляди цикли на зареждане,но с 3 пъти смяна на батериите и 8 сменени електромотора.Пет минути зареждане,но от 20 до 50% на батерията.Рекорден разход на енергия,но с 46 км/ч.12:53 23.06.2025
47 Анонимен
Все още има напрежение, не означава, че батерията е използваема - по тая логика оловен акумулатор, с който колатата ти не може изобщо да завърти стартера, е в отлично състояние.
Коментиран от #48, #49, #50
13:49 23.06.2025
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Точно обратното
До коментар #47 от "Анонимен":
Календарният живот на литиево-йонните батерии зависи основно от типа им химия и условията на съхранение и употреба. При нормални условия:Батериите с химия NMC (никел-манган-кобалт) или NCA (никел-кобалт-алуминий) имат календарен живот обикновено между 8 и 15 години. Този период може да бъде по-кратък, ако батерията се съхранява или работи при високи температури, постоянно високо състояние на заряд или при високи напрежения.
Батериите с LFP (литиево-железен фосфат) се отличават с по-дълъг календарен живот, който варира между 15 и 20 години, тъй като химията им е по-стабилна и устойчива на влияния като висока температура и високи нива на заряд.
15:36 23.06.2025
50 Точно обратното
До коментар #47 от "Анонимен":
Календарният живот не означава пълно износване, а времето, през което батерията запазва добър капацитет, например над 70–80% от първоначалния си. След това капацитетът започва да намалява по-бързо, но батерията остава годна за по-леки приложения.15:37 23.06.2025
51 Еска
00:07 24.06.2025
52 Статията
Всеки иска мегаватов изтребител да кара за 2 лв/100 и долива само течност за чистачки. Plaid Channel има над 1500 драг старта без нито една повреда.
Ротор-статор и силови полета - това е играта днес.
00:16 24.06.2025
53 гост
До коментар #23 от "Селянин":
хубав ник, отива ти на разсъжденията :)00:26 24.06.2025
54 Пожарникар
До коментар #11 от "Даааа,":
Ма много сте запалени тука, ама не по фактите.Петролната колата с вътрешно горене е проектирана да гори. Както вътрешно, така и външно. Тя работи на принципа на взривове и постоянно се опитва да се саморазруши, докато накрая успява.
ДВГ-та са с пластмасов резервоар под задните седалки със силно запалима течност и като думне си чао.
Електричката с NMC батерии пуши преди да стане нещо и хората се махат..
Електричките с LFP (масови днес) батерии НЕ ГОРЯТ.
Данните на застрахователните компании са ясни и точни:
На 100 хил. ДВГ се палят 1529.
На 100 хил. електрички - 25.
Това е интергалактическа разлика. ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ СА НАЙ-ЗДРАВИТЕ И СИГУРНИ КОЛИ НА ПЪТЯ към момента - факт ДОКАЗАН. Факт НЕУСПОРИМ
Запомнете: НАЙ-ЕВТИНАТА ТЕСЛА Е ПО-ЗДРАВА ОТ НАЙ-СКЪПИЯ МАЙБАХ. Видеото говори само.
Ако не можете да го разумеете, гледайте го втори, трети, пети път.
Ако ударите минус, значи сте си изключили сивото вещество. Фактите са си факти, без значение на кой му харесва и на кой не.
00:30 24.06.2025
55 Баварец
До коментар #1 от "1488":
А “гроздето киселоооо”, нали? Ха-ха-ха07:29 24.06.2025
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Бее яяя..
13:45 25.06.2025
60 Георгии
22:02 25.06.2025
61 ганю
за баламурници и шарани.
карай си ДВГ-то
22:35 23.07.2025
62 ганю
До коментар #24 от "Анонимен":
на тези им е мъгла в главитеняма какво да размътят
гълабарника е празен само курешки вътре
22:37 23.07.2025