Електромобилите издържат доста повече време от колите с ДВГ

23 Юни, 2025 09:20 4 408 62

  • електромобили-
  • батерии-
  • живот

Батерията на електромобил може да издържи по-дълго от двигател с вътрешно горене

Електромобилите издържат доста повече време от колите с ДВГ - 1

Средната възраст на лек автомобил в САЩ в момента е около 14 години. Според ново мащабно проучване на Geotab обаче, батериите на електрическите превозни средства имат потенциал да издържат много по-дълго - до 20 години - дори при ежедневна употреба.

Най-често срещаният аргумент срещу електрическите автомобили е, че високоволтовата тягова батерия се износва бързо. Но данните, събрани от Geotab от повече от 10 000 електрически превозни средства от различни марки и модели, показват друго.

Според тях средният годишен процент на деградация на батерията е само 1.8%. Това означава, че две десетилетия след покупката собственикът ще може да използва приблизително 64% ​​от оригиналния пробег, което все още позволява автомобилът да се управлява ефективно.

Установено е също, че деградацията на батериите не протича равномерно. Най-интензивно намаляване на капацитета се наблюдава през първите няколко години от експлоатацията, след което процесът се забавя значително. Скоростта на износване се влияе от климатичните условия: високите температури ускоряват деградацията, докато умереният климат е по-благоприятен за издръжливостта на батериите.

Видът химичен състав на батерията също играе важна роля. Например, NMC/NCM (никел-манган-кобалтови) батерии показват по-добра стабилност, когато препоръчителното ниво на зареждане се поддържа между 20% и 80%. Това намалява натоварването на батериите и удължава живота им.

В случая с LFP (литиево-железен фосфат) батерии, препоръките са различни. Въпреки че тези батерии обикновено имат по-добра поносимост към пълни 100% цикли на зареждане, изследванията на Geotab показват, че честото допълване все пак може да има малък отрицателен ефект върху живота на батерията. Следователно, за дълъг живот, производителите препоръчват поддържане на умерени режими на зареждане, дори за LFP батерии.

Друго важно откритие от проучването е, че по-малко от 0.5% от батериите на електрическите превозни средства през последното десетилетие са претърпели критична повреда, което означава пълна загуба на функционалност или необходимост от подмяна. Това показва изключително високата надеждност на съвременните батерийни системи, което опровергава други често срещани митове.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 30 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 1488

    31 13 Отговор
    смяната на батериите на ел кола ще стане като маслото и филтрите на колите с двг - всяка година задьлжително щото иначе риск от запалване. даже няма да се учудя ако не приемат такъв закон колкото да цоцат умнокрасивите с ел коли, дето тогава ще търсят кола с двг ама нема да има

    Коментиран от #55

  • 2 Пилотът Гошу

    23 9 Отговор
    Ехаааа, до 20 години... Голяма работа! Къде ти я САЩ ще има коли на повече от 20 години с ДВГ.... 😂😂😂😂😂 Големи сте лумпени... В повечето автомобили електрониката е тази част, която почва да прави проблеми с годините....
  • 3 1337

    29 9 Отговор
    "батериите на електрическите превозни средства имат потенциал да издържат много по-дълго - до 20 години - дори при ежедневна употреба"

    малиии, аз тука превъртях километража на голфо от 98ма два пъти и не ми се е налагало да сменям двигател

    Коментиран от #9

  • 4 666

    25 7 Отговор
    то вчера станаха масови ел коли, чакай ся 20 г да видим истина или льжа
  • 5 мьрсула

    28 5 Отговор
    отиваш за ел кола втора рька ама тя на 19 г, значи догодина ще сменяш батериите, ако въобще работят
    дали ще я купя ?
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Пич

    11 3 Отговор
    На кво бе ?! Когато се ядосаш , че не става за нищо , и започнеш да я маризиш с козия крак , по трудно кривиш ламарините ли ?!
  • 9 Пилотът Гошу

    14 5 Отговор

    До коментар #3 от "1337":

    Аааа стига лъга де, ей го на, спИцЯлистите са го рекли, поне 2-3 двигателя си сменил 😂😂😂😂
  • 10 Глупости на търкалета

    22 6 Отговор
    На тези простотии, може и на запад да кълват, ама баш в България да ги разправяте, където хората карат коли 20 годишни и нагоре...

    Коментиран от #13, #14

  • 11 Даааа,

    15 7 Отговор
    Направо седмици, че и месеци издържат… преди да се запалят! Но пък запалят ли се, гасене нямат - питайте собствениците на изгорелите кораби, дето ги превозваха!
    Абе, голяма работа!

    Коментиран от #54

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Пилотът Гошу

    24 5 Отговор

    До коментар #10 от "Глупости на търкалета":

    САЩ е пълна с автомобили от 60те, 70те, 80те... Има и от 40те и 50те... Но специално откъм muscle cars от 60те,70те е просто пълно, пикапи стари също. Двигателите им, ненатоварени V8 реално са вечни с тези обеми и не толкова големи мощности (300кс от 7л примерно)... Въобще драскачът на статията е много слабо подготвен.
  • 14 Ъъъъ

    16 3 Отговор

    До коментар #10 от "Глупости на търкалета":

    20 годишните издържат, но новите не издържат и не могат да издържат 20 години!

    Коментиран от #28

  • 15 хаха

    16 7 Отговор
    И как го установихте? Тук караме коли на по 30 и кусур години, ама една няма да е елктрическа. Освен някой позабравен електрокар... Едно е да си ппеписваш простотии, друго е да мислиш!

    Коментиран от #17

  • 16 Техно

    10 6 Отговор
    Повервах...
  • 17 Ъъъъ

    18 3 Отговор

    До коментар #15 от "хаха":

    Старите коли издържат, новите не! Старите имат малко електроника, опростени мотори и евтина поддръжка! Новите не. Когато гаранцията при новите свърши, разходите по поддръжка скачат многократно и посещението при сервиз излиза доста скъпо.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 проксита и лобисти ни излъгаха

    6 5 Отговор
    4 милиона коли има . замърсяване . глоби от ес . електрички и по еко . та спестяваме . то 4 милиона зрядни електрохолд неможе да покрие . цени до небето . няма и търсене ни на тесла ни на дребни градски електрички . така от лъжа на лъжа и лобисите с пръс в г-с . това е . още 40 г няма да има тук еко и само електрички . това е .
  • 22 Ъъъъ

    17 8 Отговор
    Новите турбинирани бензинови мотори са изчислени да издържат 250-300 хиляди километра! Това е. Естествено могат да издържат и повече, когато всеки ден сменяш нещо по мотора и ремонтите са безкрайни! А иначе, турбото заминава на 150-200 хиляди, демпфер също някъде там. ДСГ често излиза от строя също на тези километри! Разхода на масло на ТСИ е по литър на 1000 на 180 хиляди километра! Да не изброявам повече, че ще ви стане лошо! Смяна на демпфер е над 3 хиляди евро на запад. Смяна на Турбо над 4 хиляди. Да не пиша и за ДПФ филтрите на дизелите колко е смяната, че и те се запушват на тези километри! ЕГР вентилите! Има доста неща, които не са ви ясни, а си пишете само за вашите 30 годишни таралясници!
  • 23 Селянин

    15 10 Отговор
    Втора статия за днес само колко е хубаво да си с електрокар. Ясно, че се инвестира в тази посока, защото има сериозен спад на продажбите на електрокари. Цените на употребяваните се сриват, понеже няма реално търсене на десетина годишен електрокар. Вече има 2 годишни електрокари на половин цена. Проучванията показват, че повечето които са си купили електрокар, няма да повторят с такава покупка. Електрокарите ще заместят конвенционалните, като се зареждат за 5 мин и карат по 700 км с едно зареждане. Дотогава, ще са екзотика за богатите с къщи и втора кола.

    Коментиран от #25, #53

  • 24 Анонимен

    5 5 Отговор
    Пак мътят главите на хората

    Коментиран от #62

  • 25 Ъъъъ

    12 8 Отговор

    До коментар #23 от "Селянин":

    Не че нещо, но къде пише, че продажбите на електрички падат? Напротив, увеличават се! Продажбите на Тесла паднаха в Европа и САЩ, но на електрички продажбите скачат!
  • 26 Вальо

    9 5 Отговор
    Те електрички се произвеждат по-масово от 10-на години горе-долу, ама те иначе издържали по 15-20г. Как така става? Моята математика ли не матиканства или аз така го разбирам?
  • 27 Момче младо

    12 10 Отговор
    Карам 24 годишен Опел Астра 2001, който не гори масло и мърка. Калниците му изгниха, разбира се, но двигател, скорости, окачване, спирачки и ел. система е ок. Ладата, която тате купи 1977 година, я карах до 1999 година, когато това момче младо е започнало да пише, продадох я на комшия, който я кара до 2017, после я даде за желязо без двигателя, който беше пушка. Двигателя продаде на 420 хиляди километра за по-нататъшна употреба. Глупостите за електричките
    минават пред милениумчетата в София, друг никой не вярва.

    Коментиран от #37

  • 28 Георги

    8 6 Отговор

    До коментар #14 от "Ъъъъ":

    същото се говореше и 2005,6,7 годинина, а сега пътищата са пълни с 20 годишни автомобили от тогава. 20 години изобщо не са много за такава техника, стига да е поддържана. Иначе хвалбата, че батериите на електричките издържат по 20 години е абсурдна. Това означва, че след 10тата година, тая електричка ще е с много ниска остатъчна стойност заради задаващата се смяна на батерии.
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 404

    5 2 Отговор
    удивително т ь псайт
  • 33 404

    5 1 Отговор
    удивително т ь псайт
  • 34 Ами да

    9 2 Отговор
    Особено ако не я караш! Може да изкара над 100 г!
  • 35 Тесльо=идиот

    7 9 Отговор
    Електромобилите са по добри.Статистически е доказано.
  • 36 Чиста математика

    8 4 Отговор
    LFP батериите имат от 4000 до 8000 цикъла живот, преди капацитетът/пробегът им да падне до 80% от първоначалния. Както искате така го смятайте, но под милион километра няма да го изкарате.

    А автомобилната промишленост преминава към тези батерии, защото са най-евтини, произвеждат се екологично от достъпни материали, не се палят и могат да се зареждат за пет минути от 10 до 80%, което е времето за пълнене на резервоар.

    Коментиран от #40

  • 37 Ъъъъ

    10 4 Отговор

    До коментар #27 от "Момче младо":

    Ти го караш този Опел, ама в България! Знаеш ли, че твоят Опел няма да мине технически преглед на запад, ако се кара на запад? Незнаеш, нали? Ти даже сам си го пишеш проблема! Изгни! Е, когато праговете ти изгният много, колата не минава преглед, а ако правиш праговете на специалисти, то цената е колкото цената на една много по-нова кола! Защото като отидеш на специалист да ти оправя ръждата, той не го интересува колко ти струва колата, дали е Мерцедес на 5 години или Опел на 35 години. На него му отнема същото време и е същата работа да закърпи праговете! И ти тогава избираш, ще дадеш ли 5 хиляди евро за ремонт на кола, която струва 300 евро или ще я хвърлиш и ще купиш по-нова кола за 5 хиляди евро? Написах ви вече няколко пъти, че нещата между западна Европа и България са различни. Да ти кажа и честно, голяма част от колите, които се движат в България, никога няма да минат технически преглед на запад!

    Коментиран от #39, #56

  • 38 Новата ера

    8 6 Отговор
    Статията е писана за старите батерии, но Какво ще кажете за новите, ако дори старите издържат толкова


    Старите ги тормозеше студеното време и си губеха голяма част от пробега. Новите при минус 40 градуса запазват 90% от пробега си. Не се палят при смачкване или пробиване с пирон или бормашина, утре когато са напълно заредени.

    Дори при минус 10 градуса се зареждат за 15 минути, а При нормална температура само за 5 минути.

    Тази батерия Не само ще надживее автомобилът в който е монтирана, а вероятно ще надживее и къщата в която ще бъде монтирана за съхранение на енергия след края на живота си в автомобила, преди да отиде за рециклиране. След десетилетия.

    Коментиран от #41

  • 39 Георги

    3 3 Отговор

    До коментар #37 от "Ъъъъ":

    може ли да ми кажеш колата за 5 хиляди евро?

    Коментиран от #43

  • 40 анонимен

    3 4 Отговор

    До коментар #36 от "Чиста математика":

    Ти да не си предозирал, откъде ги измисли тези 4000 до 8000 цикъла?

    Коментиран от #42

  • 41 анонимен

    3 2 Отговор

    До коментар #38 от "Новата ера":

    А един мармот завива шоколад....

    Коментиран от #44

  • 42 Сам можеш да провериш

    4 2 Отговор

    До коментар #40 от "анонимен":

    Това не е животът, а само гаранцията на LFP и батериите. От 6000 до 8 000 цикъла гаранция или 10 години, което настъпи първо. Винаги можеш да ме контрираш с доказателства за обратното.
  • 43 Ъъъъ

    3 3 Отговор

    До коментар #39 от "Георги":

    Ами много коли има за 5 хиляди евро, които са по-нови от 35 годишен Опел! Или всъщност, всички коли за 5 хиляди евро, са по-нови от 35 годишен Опел!
  • 44 Времето е наше

    3 3 Отговор

    До коментар #41 от "анонимен":

    Времето ще покаже. То не остана до края на годината, когато ще започне производството на 37 модела автомобили от различни марки с тези батерии.

    Ще видим мармота по Нова година Как се справя с увиването на шоколада в реалността.

    И ако тези обещания ти се виждат нереални, ето ти един реален автомобил на конкурентна марка, който от месеци е вече по улиците. Е вярно, не зарежда с 1300 kW като предишния, а "само" с 1 000 kW, защото толкова позволяват техните си 1000 киловата зарядни станции, от които вече са изградили 500 броя в Китай с планове за 10 000 такива, които зареждат само 400 км за 5 минути.

    Коментиран от #45, #46

  • 45 Хаха

    5 3 Отговор

    До коментар #44 от "Времето е наше":

    Ти така разправяше за Тесла Сайбъртрък с 1,5 милиона поръчки.Тесла Семи щеше да завладее света.Тесла щеше да произвеждат по 20 милиона електромобила през 2030 година.Още да изреждам ли тротинетка?
  • 46 Хаха

    6 2 Отговор

    До коментар #44 от "Времето е наше":

    Знаем,знаем.Милиони километри, хиляди цикли на зареждане,но с 3 пъти смяна на батериите и 8 сменени електромотора.Пет минути зареждане,но от 20 до 50% на батерията.Рекорден разход на енергия,но с 46 км/ч.
  • 47 Анонимен

    3 5 Отговор
    Електродвигателя може да издържи и повече от 20 години. Но батерията след 10 години започва рязко да деградира, ако ще и в лабораторни условия да са я обгрижвали. LFP са по-надеждни, но дори и за тях никой не смее да твърди, че ще работят след 15 години.
    Все още има напрежение, не означава, че батерията е използваема - по тая логика оловен акумулатор, с който колатата ти не може изобщо да завърти стартера, е в отлично състояние.

    Коментиран от #48, #49, #50

  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 Точно обратното

    6 2 Отговор

    До коментар #47 от "Анонимен":

    Календарният живот на литиево-йонните батерии зависи основно от типа им химия и условията на съхранение и употреба. При нормални условия:

    Батериите с химия NMC (никел-манган-кобалт) или NCA (никел-кобалт-алуминий) имат календарен живот обикновено между 8 и 15 години. Този период може да бъде по-кратък, ако батерията се съхранява или работи при високи температури, постоянно високо състояние на заряд или при високи напрежения.

    Батериите с LFP (литиево-железен фосфат) се отличават с по-дълъг календарен живот, който варира между 15 и 20 години, тъй като химията им е по-стабилна и устойчива на влияния като висока температура и високи нива на заряд.
  • 50 Точно обратното

    7 2 Отговор

    До коментар #47 от "Анонимен":

    Календарният живот не означава пълно износване, а времето, през което батерията запазва добър капацитет, например над 70–80% от първоначалния си. След това капацитетът започва да намалява по-бързо, но батерията остава годна за по-леки приложения.
  • 51 Еска

    1 2 Отговор
    Не 64%, а 80% капацитет след 20 години. Взимате си кола със съвършен BMS (Battery Management System), съвършено термоуправление на клетките (OctoValve) и висок клас цилиндрични клетки. Резултат: S-ките в Tesla Club BG от 2013 на по 300 хил. имат 87-88% остатъчен капацитет. От завода колата излиза 420 коня, след годините дистанционни ъпдейти е засилена по 490. И върви на гръм⚡

  • 52 Статията

    0 0 Отговор
    Тези неща са ясни от ✈️
    Всеки иска мегаватов изтребител да кара за 2 лв/100 и долива само течност за чистачки. Plaid Channel има над 1500 драг старта без нито една повреда.
    Ротор-статор и силови полета - това е играта днес.

  • 53 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #23 от "Селянин":

    хубав ник, отива ти на разсъжденията :)
  • 54 Пожарникар

    2 6 Отговор

    До коментар #11 от "Даааа,":

    Ма много сте запалени тука, ама не по фактите.
    Петролната колата с вътрешно горене е проектирана да гори. Както вътрешно, така и външно. Тя работи на принципа на взривове и постоянно се опитва да се саморазруши, докато накрая успява.
    ДВГ-та са с пластмасов резервоар под задните седалки със силно запалима течност и като думне си чао.

    Електричката с NMC батерии пуши преди да стане нещо и хората се махат..
    Електричките с LFP (масови днес) батерии НЕ ГОРЯТ.

    Данните на застрахователните компании са ясни и точни:

    На 100 хил. ДВГ се палят 1529.

    На 100 хил. електрички - 25.
    Това е интергалактическа разлика. ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ СА НАЙ-ЗДРАВИТЕ И СИГУРНИ КОЛИ НА ПЪТЯ към момента - факт ДОКАЗАН. Факт НЕУСПОРИМ

    Запомнете: НАЙ-ЕВТИНАТА ТЕСЛА Е ПО-ЗДРАВА ОТ НАЙ-СКЪПИЯ МАЙБАХ. Видеото говори само.

    Ако не можете да го разумеете, гледайте го втори, трети, пети път.
    Ако ударите минус, значи сте си изключили сивото вещество. Фактите са си факти, без значение на кой му харесва и на кой не.

  • 55 Баварец

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "1488":

    А “гроздето киселоооо”, нали? Ха-ха-ха
  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Бее яяя..

    1 0 Отговор
    Ам кат нямаме пари за електричка, за ко да си чешем езиците изобщо???
  • 60 Георгии

    0 1 Отговор
    Много сте се объркали мошеници платени,соросоиди
  • 61 ганю

    0 0 Отговор
    безбожно скъп тъп и идиотски електрокар
    за баламурници и шарани.
    карай си ДВГ-то
  • 62 ганю

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "Анонимен":

    на тези им е мъгла в главите
    няма какво да размътят
    гълабарника е празен само курешки вътре