Защо Renault загуби 9.5 млрд. евро?

2 Юли, 2025 09:21 2 320 7

  • renault-
  • nissan-
  • загуби

Счетоводна промяна разкрива новата реалност на алианса с Nissan

Защо Renault загуби 9.5 млрд. евро? - 1
Снимка: Shutterstock

Френската автомобилна група Renault обяви, че ще отчете значителна загуба от 9.5 милиарда евро за първата половина на годината. Тази колосална сума не е резултат от влошени продажби или производствени проблеми, а произтича от чисто счетоводна операция – преоценка на дела ѝ в японския партньор Nissan. Промяната в начина, по който Renault оценява своите активи в Nissan, разкрива по-ясно новата динамика в дългогодишния им стратегически алианс.

Преди тази преоценка, Renault оценяваше своя дял в Nissan, използвайки така наречения "метод на собствения капитал". Този метод обикновено се прилага, когато една компания има значително влияние върху друга, позволявайки ѝ да отчита част от печалбите или загубите на партньора си директно в своите финансови отчети. Сега обаче, френският концерн ще третира участието си в Nissan като обикновен финансов актив. Това означава, че стойността му ще се определя пряко от цената на акциите на Nissan на фондовата борса. В резултат на тази промяна, оценката на акциите на Nissan, държани от Renault, беше драстично намалена от приблизително 1500 йени до едва 340 йени към 30 юни, което доведе до гореспоменатата счетоводна загуба.

Тази счетоводна корекция е пряко свързана с голямата реформа на алианса Renault-Nissan, обявена в началото на 2023 година. Като част от тази стратегическа реорганизация, Renault намали своя дял в японската компания от контролните 43% на 15%. Останалите 28,4% от акциите на Nissan бяха прехвърлени на френски доверителен фонд. Въпреки че тези акции вече не дават на Renault право на глас по повечето въпроси, свързани с управлението на Nissan, те продължават да носят финансови ползи на френската група.

Ключов елемент от новото споразумение е гъвкавостта, която дава на Renault по отношение на тези прехвърлени акции. Френската компания има правото да ги продаде – или обратно на самия Nissan, или, при съгласието на японската компания, на трета страна. Едновременно с това, Nissan си запазва правото на предимство при закупуване на тези акции, осигурявайки си контрол върху бъдещето на собствеността си. В края на 2023 година Nissan се възползва от тази опция, като изкупи обратно 5% от акциите си от Renault.

В заключение, огромната загуба от 9,5 милиарда евро за Renault е по-скоро счетоводно отражение на променящия се пейзаж в алианса им с Nissan, отколкото оперативна загуба. Тя маркира преминаването към по-балансирано партньорство, където и двете компании запазват по 15% кръстосани дялове, фокусирайки се върху общи проекти и взаимна изгода, вместо върху доминация. Тази промяна има за цел да укрепи бъдещето на съюза, позволявайки им да се справят по-ефективно с предизвикателствата на глобалния автомобилен пазар.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Варна 3

    6 4 Отговор
    Още санкции и фалит на западните компании
  • 3 корпоративен данък

    8 2 Отговор
    Ама друг път.На загуба сме.
  • 4 Отговор

    10 9 Отговор
    Поради 2 причини: първата е, че просто така загубихте огромния руски пазар от глупост. Въобразявахте си, че просто така ще си затворите всички фабрики там и хората ще ви молят на колене да не ги съкращавате. Вместо това руснаците просто ви взеха фабриките и продължиха да си произвеждат същите автомобили там, но ребрандирани. Втората причина е, че просто си нямате представа какво искат хората от един автомобил и новите ви модели не струват. Отвратително скъпи електромобили или хибриди, слабоманеврени и с ниска проходимост. Не се побират в гаражи или паркоместа в градовете, обаче не стават и за провинцията. Резултатите ги виждаме по-горе.
  • 5 кй87ъ6трхуй

    10 0 Отговор
    Значи 2023г. продаваш акциите си и записваш някаква си там печалба, а днес ревеш "на загуба сме" щото сменихме математиката която използваме... Чиста проба данъчна измама, но няма как френската държава да глоби и накаже сама себе си...

    Жокерче: тази загуба от 9,5млрд. осигурява поне 5 години в които няма да се плаща корпоративен данък...
  • 6 Уууууу

    4 3 Отговор
    Нисан са потъващ кораб! Добре, че беше Рено преди 30 години да ги спаси! Тогава излязоха на печалба и почнаха да продават повече! След скандала с Гон (който според много хора е инсцениран от ръководството на Нисан и японското правитерлство) продажбите им не просто намаляха, буквално се сринаха и от тогава всяка година са на загуба
  • 7 А, бе и двете ич

    2 4 Отговор
    не стават и трябва да отидат и двете в историята. Франсетата нали щяха да правят дрончета,ама с тези много милиардни загуби ша направят сайде едно пръъъъъъъццццц.