Европейският автомобилен пазар продължава да е в период на значителна трансформация, белязан от засилващата се електрификация и променящите се потребителски предпочитания. Последните данни за продажбите на нови автомобили за първите пет месеца на годината показват смесени сигнали: докато електрическите и хибридни превозни средства продължават да печелят пазарен дял, общият ръст на пазара остава анемичен, а в някои случаи дори отбелязва спад.
Растящата роля на електрическите и хибридни автомобили:
Най-очевидната тенденция е продължаващото нарастване на популярността на автомобилите с алтернативно задвижване. За периода януари-май 2025 година продажбите на изцяло електрически превозни средства (BEV) в Европейския съюз отбелязват ръст, достигайки обаче все още скромен дял от 15.4% пазарен дял от общите регистрации на нови автомобили. Хибридните модели (HEV) продължават да бъдат предпочитан избор, заемайки 35.1% от пазара. При plug-in хибридите (PHEV) се наблюдава силен ръст, като за май 2025 година е отбелязано 46.9% увеличение, но техният дял отново е много нисък достигайки едва 8.2% пазарен дял. Това показва ясно пренасочване на потребителите към по-екологични опции.
Предизвикателства пред традиционните двигатели:
Пазарният дял на автомобилите с бензинови и дизелови двигатели продължава да намалява, но продължава и да е най-високият. Комбинираният им дял за първите пет месеца на 2025 година спада до 38.1%, спрямо 48.5% за същия период на предходната година. Този спад е особено изразен при дизеловите автомобили, чиито регистрации намаляват с 27.6% на годишна база през май, достигайки едва 9.5% пазарен дял.
Общ пазарен ръст и регионални разлики:
Като цяло общият европейски пазар на нови автомобили отчита скромен ръст от 2.5% през май 2025 година на годишна база. За периода януари-май 2025 година обаче, регистрациите на нови автомобили в ЕС са спаднали само с 0.6% спрямо същия период на миналата година. Това показва, че динамиката в различните сегменти успява напълно да компенсира общите пазарни предизвикателства, включително икономически фактори и променящи се регулации. Големи пазари като Германия и Франция обаче продължават да изпитват трудности. Тези тенденции отразяват сложния преход, през който преминава европейската автомобилна индустрия, балансирайки между иновациите, търсенето на пазара и строгите екологични цели.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
КАКЪВ Е ПРОЦЕНТЪТ НА АВТОМОБИЛИТЕ
БЕЗ ДВГ ОТ ОБЩИЯ БРОЙ АВТОМОБИЛИ
В СТРАНИТЕ ОТ ЕсеС❗
Коментиран от #3
11:04 02.07.2025
2 Сзо
12:10 02.07.2025
3 Така е
До коментар #1 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Но пък в статистиката са дали Колко е процента на автомобилите без електродвигател - малък и намалява с всяка изминала година.Коментиран от #4
12:47 02.07.2025
4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #3 от "Така е":
🚘🚘 Къде видя такава статистика 🤔❓Или не можеш да различиш статистика за
РЕГИСТРИРАНИ НОВИ АВТОМОБИЛИ
от статистика за
ОБЩ БРОЙ РЕГИСТРИРАНИ АВТОМОБИЛИ 🤔🚘🚘
Коментиран от #5
19:03 02.07.2025
5 Така е
До коментар #4 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Приблизителна картина (данни към 2024/2025 г.):Общият автопарк в ЕС наброява около 250–300 милиона автомобила.
Делът на изцяло електрическите автомобили (BEV) в този автопарк е между 2% и 4% в повечето държави.
Хибридите (HEV и PHEV) са малко по-разпространени, но заедно с BEV обикновено не надхвърлят около 7-10% от целия автопарк.
Останалите 90%+ са все още с ДВГ — бензин, дизел, газ и др.
21:23 02.07.2025