Моторното масло е много повече от просто смазка за движещите се части на двигателя; то играе ключова роля и в неговото охлаждане. Стабилността на двигателя при високи температури зависи пряко от състоянието на маслото, което го прави критичен елемент за дълголетието на автомобила.
Съвременните всесезонни масла са проектирани за целогодишна употреба в повечето случаи, стига да се спазват препоръките на производителя за вискозитет и интервали за смяна. Важни фактори тук обаче са климатът и техническото състояние на автомобила. Например, през лятото може да е по-подходящо използването на по-гъсто масло. Ако производителят допуска както 0W-20, така и 5W-30, то 5W-30 е за предпочитане при горещо време, особено ако зимните температури не падат под -30°C.
Високите температури значително увеличават натоварването върху моторното масло. То старее по-бързо, а сгъстяващите добавки, които поддържат вискозитета му, губят своята ефективност. Това може да се прояви като прекомерна течливост на маслото дори когато двигателят не е загрят. Прегряването, дори и краткотрайно, ускорява химичните процеси в маслото, намалявайки драстично неговите защитни свойства. Още при 115°C вискозитетът започва да спада, което води до увеличено триене и ускорено износване на критични компоненти като буталната група, коляновия вал и ангренажния ремък.
Синтетичните масла предлагат по-висока устойчивост на прегряване. Те се окисляват по-бавно, поддържат по-стабилен вискозитет дори при екстремни условия и осигуряват по-добра защита на двигателя в дългосрочен план. Тази им характеристика ги прави предпочитан избор за автомобили, които често работят при високи натоварвания или в горещ климат.
В допълнение към всичко изброено, при горещо време се увеличава и рискът от течове, дължащи се на износване на гумени уплътнения. Редовната проверка на нивото на маслото и навременната поддръжка на автомобила са ключови за избягването на подобни проблеми и за гарантиране на дълъг и безпроблемен живот на двигателя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #5
10:32 06.07.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Факт
От там насетне, всеки един собственик на дадено возило се съобразява с това, или не се съобразява. Дали примерно е необходимо да бъде 5W-30 или пък 0W-30.
Коментиран от #7
10:44 06.07.2025
4 Субар
10:46 06.07.2025
5 Ножа е на кокал
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
ЕЦБ няма интерес от борда, няма контрол върху лева, нашите подписват губещи сделки ежедневно Цанков камък, Белене, Козлодуй, батерии...., ЕС ни съди за Боташ, потапяме еврото. Догодина по това време, ако не сме приели еврото, 500 лв ще струва 1евро, а ти ще викаш Европа ни обраКоментиран от #6
11:47 06.07.2025
6 Малко по темата
До коментар #5 от "Ножа е на кокал":
Яйце ври в канче, какво значение има външната температура, като вътре е над 100 С. Водна, и маслена помпа да са ок, и термостата да отваря навреме, може и без него11:52 06.07.2025
7 358
До коментар #3 от "Факт":
Долният индекс е най важен лятото, дообре12:17 06.07.2025
8 Буха ха
12:34 06.07.2025
9 Бахур ха ха
Коментиран от #10
12:45 06.07.2025
10 Джуган
До коментар #9 от "Бахур ха ха":
Има температура на охладителна течност и температура на масло, две отделни уредчета на таблото на някои коли, но твоят коптор не е от тях. На БМВ М първата кове точно в средата, но втората мърда в определени граници. Ти няма как да го знаеш, но пък ако заговорим за арпаджик, ще знаеш всичко.Коментиран от #11
13:36 06.07.2025
11 Водач
До коментар #10 от "Джуган":
Не е точно така. Влезни в скритото меню и ще се изненадаш, от 75 до 105 градуса стрелката си седи на средата без да мърда, ама температурата си играй.Коментиран от #14
18:43 06.07.2025
12 Как влияе маслото на температурата?
20:25 06.07.2025
13 123456
22:16 06.07.2025
14 Джуган
До коментар #11 от "Водач":
Както казах има две (даже три) температури които моят автомобил следи. Антифриз - малки отклонения, масло двигател - по-големи отклонения, масло DKG - няма дисплей, но ако се повиши много минава в limp mode докато се охладиКоментиран от #15
12:34 07.07.2025
15 Егати колата
До коментар #14 от "Джуган":
То както му трепериш на тоз автомобил, бетер от дете да гледаш. Ако колата е в изправност, всичко това се поддържа от системата. Ти караш ли я тази кола или внимааателно само и следиш параметрите.23:25 07.07.2025