Зареждане на електромобил от вкъщи: В коя европейска държава е най-евтино и къде сме ние?

18 Юли, 2025 17:15 10 273 22

  • зареждане на електромобили-
  • домашни условия-
  • електромобили

Цената на зареждането от битовата мрежа варира значително в различните страни в Европа

Зареждане на електромобил от вкъщи: В коя европейска държава е най-евтино и къде сме ние? - 1

Според проучване, зареждането на електрически автомобил от домашен контакт струва шест пъти повече в Германия, отколкото в Турция. Франция е сред 10-те европейски страни, където този процес е най-скъп. Нека разберем кои са страните, където зареждането е най-евтино и най-скъпо.

Фактори, влияещи върху цената на електричеството

Цената на електроенергията варира значително в различните държави. Местното производство, вносът/износът, енергийните източници, колебанията на пазара, данъците, субсидиите – много фактори влияят върху крайната цена. Съществуват значителни разлики, особено в рамките на европейския континент. Например, според скорошно проучване, средната цена за пълно зареждане на електрически автомобил у дома варира от 8,49 до 25,73 евро в зависимост от страната.

Франция: нисковъглеродна енергия на висока цена

Ирландският сайт за сравнение на цени Switcher, който използва данни от доставчици на енергия и Европейската комисия, е изчислил средната цена на зареждане на електрически автомобил от домашен контакт въз основа на 25-те най-продавани модела през 2024 г. Статистиката му не се ограничава до ЕС и включва Турция и Балканите.

Проучването показва, че Франция е сред 10-те най-скъпи държави за зареждане на електрически автомобили от дома, като средната цена е 19,09 евро. Според организацията това се равнява на 5,24 евро/100 км. През 2024 г. производството на електроенергия във Франция достигна най-високото си ниво от пет години насам, а изнесеното количество счупи рекорд. 65% от френската електроенергия обаче идва от ядрена енергия, която е нисковъглеродна, но скъпа за производство. 30% са от възобновяеми източници, а 5% – от изкопаеми горива, според RTE (Réseau de Transport d'Electricité). Въпреки това, Франция не е страната, в която зареждането на автомобила струва най-скъпо; тя се нарежда на 9-то място.

Огромна разлика между Германия и Турция

От всички проучени страни, именно в Германия е най-скъпо да се зареди с kWh: 25,73 евро за пълно зареждане у дома или 7,06 евро/100 км, пред Дания и Ирландия.

Именно в страни, където автомобилният парк все още не е много електрифициран, зареждането струва най-малко. Турция има най-добрата средна цена, а именно 4,05 евро за пълно зареждане или 1,11 евро/100 км, пред Грузия и Косово.

Въз основа на анализираните данни изглежда, че средната цена на зареждане от домашен контакт е 13,83 евро в Европа, което е увеличение с 0,5% между 2023 и 2024 г. Цената на едно презареждане е еквивалентна средно на 4% от седмичния нетен доход според Switcher. Компанията изчислява, че възстановяването на 100 км автономност изисква средно 3,79 евро, като подчертава, че цената на енергията за електрически автомобил е с около 70% по-ниска от тази на чисто термичен модел.

Зареждане на електромобил от вкъщи: В коя европейска държава е най-евтино и къде сме ние?

Зареждане на електромобил от вкъщи: В коя европейска държава е най-евтино и къде сме ние?


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 карчи

    4 16 Отговор
    Кражбата на ток, ще стане масов спорт, само почакайте джендъpите да се позапасят с електрокари😉
  • 2 Кико

    16 8 Отговор
    Дами и господа, пред очите ви чудодейно се изпарява основното предимство, с което се рекламират електрокарите - ниската цена за зареждане. И това е само началото!
    Големите чудеса предстоят!
    Някой дали си спомня, че скоро всички овце в България ще излязат на либерално-демократичния пазар на електроенергия?
    Това ще е фазата на пълното щастие, вервайте ми😂😂😂

    Коментиран от #7

  • 3 След колко зареждания стигате

    10 7 Отговор
    Климатроник и радиото пускат ли
  • 4 Ха ха ха

    7 3 Отговор
    И пак сравнявате компоти с компютри...
    Що не давате и статистика за трудовите възнаграждения в държавите които сравнявате?
  • 5 може ли информация

    5 9 Отговор
    за зареждане на елктромобил пред/около блок, в който собственика му живее на 10+ етаж? мисля да мигрирам от дизел на ток.

    Коментиран от #8

  • 6 Коментиращ

    12 7 Отговор
    Ние ли???

    След съкращаването на реакторите от АЕЦ Козлодуй (като условие за влизане в ЕС), след смяната на руско гориво с американско (но пак с руски уран, условие за обезпечаване на гигантските американски харчове), след закриването па тецовете (благодарение на ппдб - продължаваме продажбата на държавата България), след набождането на десетки декари слънчеви панели върху плодородни земи, които дават ток около обяд, а после на свещи, след спирането на проекта за АЕЦ Белене, и след другите антибългарски политики на продажната, корумпирана, зависима управляваща мафия, НИЕ СМЕ ТАМ КЪДЕТО ТИТАНИК ЗАСТАНА СЛЕД СБЛЪСЪКЪТ С АЙСБЕРГА - В ОЧАКВАНЕ НА КРАЯ!
    АКО ТОЗИ НАШИЯТ НАРОД НЕ СЕ СЪБУДИ НАВРЕМЕ, ЩЕ ПОТЪНЕ БЕЗВЪЗВРАТНО!!!
  • 7 бай Даньо

    11 14 Отговор

    До коментар #2 от "Кико":

    Ало , съвсем откачихте антиелекрокаристите къде му е по скъпото каране на електричество според тия цифри !? Ей там горе ви го пише 2.18 евро на 100км , с барутника 8/100 за колко паре минаваш 100 км с около 17 лева ( 9 евро ) поне . Ало 4-5 пъти е по евтино на ток .... няколко пъти съм го разписвал , а от тая агенция са си направили труда специално за Ганчу да му изтрият гурлите ....

    Коментиран от #9, #18

  • 8 Земи първо

    8 3 Отговор

    До коментар #5 от "може ли информация":

    да помислиш как да мигрираш от блок на къща
  • 9 Кико

    17 10 Отговор

    До коментар #7 от "бай Даньо":

    Пиленце, аз, за разлика от теб, карам и електрокар / слава Богу - качих се на служебен малко преди да се прекарам с покупката на личен/.
    Знаеш ли. пиленце, че по цени за домашна енергия, вкъщи, можеш да заредиш само колкото да караш градско на другия ден? И то само ако имаш условия за такова зареждане, а 90% от софиянци нямат такива.
    А знаеш ли колко струва квч на колонка за зареждане? 80 стинки на бавните станции, 5 стинки минутката след четвъртия час, за да не прекаляваш с евтинийката. На бързите е 90 стинки. Това прави между13 и 15 лв на 100. Знаеш ли колко харчи дизеловото ми голямо возило на дълго? 4, 5 при 120, малко над 5 при по-бързо каране. Можеш ли да смяташ? Смятай, но не забравяй подробностите!
    А подробностите са, че София-Бургас с личния си дизел го взимам за 3 часа и не ми пука нито за батерия, нито за зареждане. Спирам някъде по средата за да си почина, да пийна или хапна нещо, да се разкърша за 15 минути, а после пак съм на пътя.
    Знаеш ли как се случва това със служебния електрокар? През цялото време дебна батерията, зимата заради студа, лятото заради високите температури. Темпоматът е твърдо на 110, за да мога да спра само веднъж за зареждане. Малко преди Бургас зареждам. Процедурата е проста, първо изчквам час-час и нещо да се освободи място на зарядната станция, после 30 минути зареждам и всичко е точно. Тръгвам за Бургас само два часа след като съм стигнал в града с личната си кола на същата цена.
    Хайде по-кротко с празните тео

    Коментиран от #21

  • 10 Това не е вярно

    10 7 Отговор
    Има големи грешки в статията

    Тарифиране не е показано! а се обяснява колко евро излиза да заредиш електромобил ......


    Обаче какъв електромобил??? С каква мощност?

    Всеки модел електромобил има различна мощност и различен разход на 100 км и зареждането му в пари е различно!!!

    Освен това в западните държави тока се плаща по цени на свободния пазар, всяко домакинство има различен договор и плаща различно.

    В Германия съседа може да плаща 3 повече от колкото съседа му

    В статията информацията не е достоверна. Просто са нахвърляни някакви числа

    Коментиран от #15

  • 11 Аз живея

    10 11 Отговор
    във Франция и карам електричка. 1 кВч в момента е 0.2€. Зареждам вкъщи с 3кВ. С включени загуби за зареждане, колата ми "гори" по 18 кВч/100км, усреднено за годината. Или 3.6€\100км. Нощната тарифа за тези които са на такъв договор ет 0.13€. Или 2.34€\100км. На ДВГ повече не се качвам та каквото ще да става. И хич не ми пука за колко време ще стигна до Бургас.

    Коментиран от #12

  • 12 Аз живея

    8 13 Отговор

    До коментар #11 от "Аз живея":

    в София и карам v8 S500 456 коня. , колата ми "гори" 45 градско бензин и 25-30 извън градско. Вечер си сипвам 21 годишно уиски и пуша пура от 50 лева. Знам трудно е да си беден и аз както теб съм бил. Желая ти по скоро да си оправиш живота и да не си броиш стотинките в джоба.

    Коментиран от #14

  • 13 МишУ

    6 2 Отговор
    Най-евтино ми излиза зареждането у съседите.
  • 14 аха

    11 1 Отговор

    До коментар #12 от "Аз живея":

    А като се събудиш? Ходиш градския транспорт до пазара и да си купиш пърцуца от ромите.
    Големия "богаташ" си търси да се похвали анонимно във факти. Ха ха ха. А ние доматите с колците ги ядем.
  • 15 за това пише

    2 0 Отговор

    До коментар #10 от "Това не е вярно":

    СРЕДНА ЦЕНА.

    Коментиран от #19, #20

  • 16 от Германия

    4 3 Отговор
    Аз си зареждам ID.7 за 0 евро от соларните ми панели които се изплатиха сами с продажба на ток преди 2 години.
  • 17 Японеца

    3 1 Отговор
    Ако сметнем на газ е по-евтино и като кола и като пробег и като екология!
  • 18 Японеца

    2 1 Отговор

    До коментар #7 от "бай Даньо":

    Да прав си, НО зареждане в къщи, в гаража. Отиваш на зарядна на бензиностанцията и опа 1евро на Киловат.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 ф ейкти факти

    1 1 Отговор

    До коментар #15 от "за това пише":

    Ако аз имам 100 рубли а ти имаш 0 рубли. Значи двамата имаме средно по 50 рубли
  • 21 гост

    6 0 Отговор

    До коментар #9 от "Кико":

    За да имаш електромобил трябва да имаш гараж или паркомясто. Електромобила трябва да е поне със 70кв батерия която може да зареждаш със 7 кв на час в гаража си. Зареждания само на обществени зарядни станции-може, но тогава цената за 100км пробег се доближава или е същата като тази на газ или дизел и ти остава единствено спестеното от поддръжка масла, филтри и др.(сравнено с Двг). Ако ти се налага дълго пътуване, само тогава ДОзареждаш навън колкото автомобила ти прецени и е изчислил предварително. Времето за зареждане е 15-20 мин колкото да пиеш едно кафе или да отидеш до тоалет.И да, карам си както искам а не със 110 и винаги карам на климатик, спиранията за зареждане са през 250-350км. Когато изпреварвам го направя много по бързо от Двг автомобил и не ми е необходимо голямо разстояние за да го направя. Ако имате автомобил който е с 30кв батерия или по малка то той е създаден само за градски условия. Ако ще зареждате от панелката и кабела е пуснат от балкона също не е оферта.
  • 22 Реално

    0 0 Отговор
    С навес, електромобилът харчи стотинки на 100 км, а на битов ток нощна тарифа (17 ст./кВтч) харчи между 2 и 3 лева, т.е. литър гориво. Колко ще минеш с литър гориво и можеш ли да налееш толкова на бензиностанцията?