Според проучване, зареждането на електрически автомобил от домашен контакт струва шест пъти повече в Германия, отколкото в Турция. Франция е сред 10-те европейски страни, където този процес е най-скъп. Нека разберем кои са страните, където зареждането е най-евтино и най-скъпо.
Фактори, влияещи върху цената на електричеството
Цената на електроенергията варира значително в различните държави. Местното производство, вносът/износът, енергийните източници, колебанията на пазара, данъците, субсидиите – много фактори влияят върху крайната цена. Съществуват значителни разлики, особено в рамките на европейския континент. Например, според скорошно проучване, средната цена за пълно зареждане на електрически автомобил у дома варира от 8,49 до 25,73 евро в зависимост от страната.
Франция: нисковъглеродна енергия на висока цена
Ирландският сайт за сравнение на цени Switcher, който използва данни от доставчици на енергия и Европейската комисия, е изчислил средната цена на зареждане на електрически автомобил от домашен контакт въз основа на 25-те най-продавани модела през 2024 г. Статистиката му не се ограничава до ЕС и включва Турция и Балканите.
Проучването показва, че Франция е сред 10-те най-скъпи държави за зареждане на електрически автомобили от дома, като средната цена е 19,09 евро. Според организацията това се равнява на 5,24 евро/100 км. През 2024 г. производството на електроенергия във Франция достигна най-високото си ниво от пет години насам, а изнесеното количество счупи рекорд. 65% от френската електроенергия обаче идва от ядрена енергия, която е нисковъглеродна, но скъпа за производство. 30% са от възобновяеми източници, а 5% – от изкопаеми горива, според RTE (Réseau de Transport d'Electricité). Въпреки това, Франция не е страната, в която зареждането на автомобила струва най-скъпо; тя се нарежда на 9-то място.
Огромна разлика между Германия и Турция
От всички проучени страни, именно в Германия е най-скъпо да се зареди с kWh: 25,73 евро за пълно зареждане у дома или 7,06 евро/100 км, пред Дания и Ирландия.
Именно в страни, където автомобилният парк все още не е много електрифициран, зареждането струва най-малко. Турция има най-добрата средна цена, а именно 4,05 евро за пълно зареждане или 1,11 евро/100 км, пред Грузия и Косово.
Въз основа на анализираните данни изглежда, че средната цена на зареждане от домашен контакт е 13,83 евро в Европа, което е увеличение с 0,5% между 2023 и 2024 г. Цената на едно презареждане е еквивалентна средно на 4% от седмичния нетен доход според Switcher. Компанията изчислява, че възстановяването на 100 км автономност изисква средно 3,79 евро, като подчертава, че цената на енергията за електрически автомобил е с около 70% по-ниска от тази на чисто термичен модел.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 карчи
17:23 18.07.2025
2 Кико
Големите чудеса предстоят!
Някой дали си спомня, че скоро всички овце в България ще излязат на либерално-демократичния пазар на електроенергия?
Това ще е фазата на пълното щастие, вервайте ми😂😂😂
Коментиран от #7
17:49 18.07.2025
3 След колко зареждания стигате
17:57 18.07.2025
4 Ха ха ха
Що не давате и статистика за трудовите възнаграждения в държавите които сравнявате?
17:59 18.07.2025
5 може ли информация
Коментиран от #8
18:03 18.07.2025
6 Коментиращ
След съкращаването на реакторите от АЕЦ Козлодуй (като условие за влизане в ЕС), след смяната на руско гориво с американско (но пак с руски уран, условие за обезпечаване на гигантските американски харчове), след закриването па тецовете (благодарение на ппдб - продължаваме продажбата на държавата България), след набождането на десетки декари слънчеви панели върху плодородни земи, които дават ток около обяд, а после на свещи, след спирането на проекта за АЕЦ Белене, и след другите антибългарски политики на продажната, корумпирана, зависима управляваща мафия, НИЕ СМЕ ТАМ КЪДЕТО ТИТАНИК ЗАСТАНА СЛЕД СБЛЪСЪКЪТ С АЙСБЕРГА - В ОЧАКВАНЕ НА КРАЯ!
АКО ТОЗИ НАШИЯТ НАРОД НЕ СЕ СЪБУДИ НАВРЕМЕ, ЩЕ ПОТЪНЕ БЕЗВЪЗВРАТНО!!!
19:01 18.07.2025
7 бай Даньо
До коментар #2 от "Кико":
Ало , съвсем откачихте антиелекрокаристите къде му е по скъпото каране на електричество според тия цифри !? Ей там горе ви го пише 2.18 евро на 100км , с барутника 8/100 за колко паре минаваш 100 км с около 17 лева ( 9 евро ) поне . Ало 4-5 пъти е по евтино на ток .... няколко пъти съм го разписвал , а от тая агенция са си направили труда специално за Ганчу да му изтрият гурлите ....Коментиран от #9, #18
19:31 18.07.2025
8 Земи първо
До коментар #5 от "може ли информация":
да помислиш как да мигрираш от блок на къща20:13 18.07.2025
9 Кико
До коментар #7 от "бай Даньо":
Пиленце, аз, за разлика от теб, карам и електрокар / слава Богу - качих се на служебен малко преди да се прекарам с покупката на личен/.Знаеш ли. пиленце, че по цени за домашна енергия, вкъщи, можеш да заредиш само колкото да караш градско на другия ден? И то само ако имаш условия за такова зареждане, а 90% от софиянци нямат такива.
А знаеш ли колко струва квч на колонка за зареждане? 80 стинки на бавните станции, 5 стинки минутката след четвъртия час, за да не прекаляваш с евтинийката. На бързите е 90 стинки. Това прави между13 и 15 лв на 100. Знаеш ли колко харчи дизеловото ми голямо возило на дълго? 4, 5 при 120, малко над 5 при по-бързо каране. Можеш ли да смяташ? Смятай, но не забравяй подробностите!
А подробностите са, че София-Бургас с личния си дизел го взимам за 3 часа и не ми пука нито за батерия, нито за зареждане. Спирам някъде по средата за да си почина, да пийна или хапна нещо, да се разкърша за 15 минути, а после пак съм на пътя.
Знаеш ли как се случва това със служебния електрокар? През цялото време дебна батерията, зимата заради студа, лятото заради високите температури. Темпоматът е твърдо на 110, за да мога да спра само веднъж за зареждане. Малко преди Бургас зареждам. Процедурата е проста, първо изчквам час-час и нещо да се освободи място на зарядната станция, после 30 минути зареждам и всичко е точно. Тръгвам за Бургас само два часа след като съм стигнал в града с личната си кола на същата цена.
Хайде по-кротко с празните тео
Коментиран от #21
20:27 18.07.2025
10 Това не е вярно
Тарифиране не е показано! а се обяснява колко евро излиза да заредиш електромобил ......
Обаче какъв електромобил??? С каква мощност?
Всеки модел електромобил има различна мощност и различен разход на 100 км и зареждането му в пари е различно!!!
Освен това в западните държави тока се плаща по цени на свободния пазар, всяко домакинство има различен договор и плаща различно.
В Германия съседа може да плаща 3 повече от колкото съседа му
В статията информацията не е достоверна. Просто са нахвърляни някакви числа
Коментиран от #15
21:18 18.07.2025
11 Аз живея
Коментиран от #12
22:57 18.07.2025
12 Аз живея
До коментар #11 от "Аз живея":
в София и карам v8 S500 456 коня. , колата ми "гори" 45 градско бензин и 25-30 извън градско. Вечер си сипвам 21 годишно уиски и пуша пура от 50 лева. Знам трудно е да си беден и аз както теб съм бил. Желая ти по скоро да си оправиш живота и да не си броиш стотинките в джоба.Коментиран от #14
23:36 18.07.2025
13 МишУ
00:18 19.07.2025
14 аха
До коментар #12 от "Аз живея":
А като се събудиш? Ходиш градския транспорт до пазара и да си купиш пърцуца от ромите.Големия "богаташ" си търси да се похвали анонимно във факти. Ха ха ха. А ние доматите с колците ги ядем.
11:24 19.07.2025
15 за това пише
До коментар #10 от "Това не е вярно":
СРЕДНА ЦЕНА.Коментиран от #19, #20
11:25 19.07.2025
16 от Германия
11:28 19.07.2025
17 Японеца
12:22 19.07.2025
18 Японеца
До коментар #7 от "бай Даньо":
Да прав си, НО зареждане в къщи, в гаража. Отиваш на зарядна на бензиностанцията и опа 1евро на Киловат.12:24 19.07.2025
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 ф ейкти факти
До коментар #15 от "за това пише":
Ако аз имам 100 рубли а ти имаш 0 рубли. Значи двамата имаме средно по 50 рубли16:51 19.07.2025
21 гост
До коментар #9 от "Кико":
За да имаш електромобил трябва да имаш гараж или паркомясто. Електромобила трябва да е поне със 70кв батерия която може да зареждаш със 7 кв на час в гаража си. Зареждания само на обществени зарядни станции-може, но тогава цената за 100км пробег се доближава или е същата като тази на газ или дизел и ти остава единствено спестеното от поддръжка масла, филтри и др.(сравнено с Двг). Ако ти се налага дълго пътуване, само тогава ДОзареждаш навън колкото автомобила ти прецени и е изчислил предварително. Времето за зареждане е 15-20 мин колкото да пиеш едно кафе или да отидеш до тоалет.И да, карам си както искам а не със 110 и винаги карам на климатик, спиранията за зареждане са през 250-350км. Когато изпреварвам го направя много по бързо от Двг автомобил и не ми е необходимо голямо разстояние за да го направя. Ако имате автомобил който е с 30кв батерия или по малка то той е създаден само за градски условия. Ако ще зареждате от панелката и кабела е пуснат от балкона също не е оферта.07:22 20.07.2025
22 Реално
01:44 04.08.2025