Според актуални данни, общият брой регистрирани леки автомобили от всички видове в България към юли 2025 година е около 3.5 милиона. В същото време общият брой регистрирани леки електрически автомобили е достигнал приблизително 15 хиляди бройки. Това означава, че делът на електрическите автомобили е едва 0.4% от общия автомобилен парк в страната.
Този процент е далеч от нивата на страни като Норвегия или Швеция, където делът на електрическите превозни средства достига над 20% и където постепенно започва да се обмисля намаляване на държавните стимули. За да започнем да дискутираме намаляване на помощите за електрически превозни средства в България, първо трябва да има такива и второ техният брой трябва да се увеличи поне десет пъти.
В същото време, дори и този сравнително малък брой електрически превозни средства вече допринася за намаляване на потреблението на гориво в страната. По приблизителни оценки, през първото тримесечие на 2025 година те са предотвратили изразходването на гориво за почти 150 милиона лева.
Значителна част от тази сума иначе би млезла в държавния бюджет под формата на акцизи за горивата. В този аспект на мисли често се чуват твърдения, че електрическите автомобили не покриват разходите за поддръжка на пътищата, но този аргумент е напълно основателен. Първо, толкова малък брой електрически превозни средства има пренебрежимо малко влияние върху състоянието на пътната инфраструктура – въздействието им е по-малко дори от сезонните колебания в общия брой автомобили по пътищата.
Дори обикновено увеличение на цените на горивата на бензиностанциите може да намали броя на автомобилите по пътищата с 5-7%. Второ, акцизът, който е включен в цената на горивото и се плаща от всички собственици на автомобили с двигатели с вътрешно горене, по същество представлява екологичен данък за замърсяването на околната среда, причинено от изгарянето на изкопаеми горива.
Въпреки това, съществува аргумент, че по-голямото тегло на електрическите автомобили спрямо техните бензинови или дизелови еквиваленти би могло да окаже по-голям натиск върху пътната настилка с течение на времето. Батериите, които захранват електромобилите, добавят значителна маса, което потенциално увеличава износването на асфалта и мостовите конструкции, особено при интензивен трафик или на места с вече компрометирана инфраструктура.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 механик
Коментиран от #61, #64
12:37 06.07.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Реалностите
Коментиран от #15, #17
12:38 06.07.2025
4 Оги
Коментиран от #57
12:38 06.07.2025
5 съгласен съм
12:38 06.07.2025
6 Пътищата
12:39 06.07.2025
7 Мда
Токака в батерии е като шило в торба, търси да излезе през първата дупка.
Коментиран от #13
12:40 06.07.2025
8 Шмид
Коментиран от #12
12:41 06.07.2025
9 Теслараст със смарт дантелени
Нещата са прости да развалят пътя.Затова годишна винетка на цената на ТИР веднага.
12:43 06.07.2025
10 Ко каза
13:01 06.07.2025
11 Къде отивал акциза
13:05 06.07.2025
12 Живанши
До коментар #8 от "Шмид":
Моята кола тежи 1200кг. Tesla model y long range (да става за ползване) тежи 2000кг. Откъм вътрешна практичност - моята даже е по-просторна. 1,8 хибрид . Не е от най-малките двигатели и е значително по-еко от електрическата дъска за рязане. Определено трябва да плащат повече.Коментиран от #24
13:11 06.07.2025
13 Мне
До коментар #7 от "Мда":
И какъв им е проблема на автомобилите с батерии? Аз си произвеждам електричество от слънцето, зареждам си батерията и си джиткам на воля. От 3 месеца вече не съм плащал за електроенергия! Ти произвеждаш ли петрол или водород?Коментиран от #22
13:11 06.07.2025
14 Сократ
13:12 06.07.2025
15 Теслараст
До коментар #3 от "Реалностите":
Сега ще те светна как Бокича краде!!!От извора!!!От настилката се взимат проби колко е дебела там не можеш да краднеш, но сега си представи примерно 15-30 или 50 километрова отсечка, имаш примерно 2 ленти всяка от тях трябва да е с 20м. ширина режеш по 20 сантиметра от страна и така ще имаме 2 ленти с ширина по 19.6м.сега сметни тези 40см. кражба по 2 защото пътя е с две посоки така имаме 80см. и сега сметни примерно за отсечка от 50км. каква е кражбата само от това за другото няма да пиша.Вземи за база че 1км.излиза 2милиона € но може да 10-20 и т.н. €. ВНИМАВАЙ да не ти блокира калкулатора.😂от това което ще видиш.От нови пътища най- много се краде и най -сладко.Затова Бокича прави само нови и си има фирма за асвалтиране която няма да споменавам.Коментиран от #27
13:17 06.07.2025
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Експерт
До коментар #3 от "Реалностите":
Това за теглото е пълна глупост. А като се има предвид и пушекът, електромобилите безспорно са за предпочитане!Коментиран от #19
13:23 06.07.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 дедо..
До коментар #17 от "Експерт":
Амън от шизокарлуковци-електрокарите в зависимост от батарейките са по тежки от 200 до 500кг от обикновените автомобили с двг,а колкото до пушеците-дано отново да се активират еяфокутъл,катла,хекла и.т.н.та урсулците да се видят в пушеци и газове..13:45 06.07.2025
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 факуса
Коментиран от #43
14:03 06.07.2025
22 факуса
До коментар #13 от "Мне":
скоро ще почнеш да лащаш за безплатната енергия,нема да те остави системата да си житкаш на воля14:07 06.07.2025
23 681
А полуоските са като на нормален седан 1300кг. Тая Киа след 2 години е пълна подмяна амортисьори , тампони и т.н.т.
Честито на печелившите:)))
Коментиран от #32
14:21 06.07.2025
24 въпрос
До коментар #12 от "Живанши":
Ще споделиш ли какъв е този хибрид, който тежи едва 1200кг?14:38 06.07.2025
25 На калпавия ху. космите му виновни
15:03 06.07.2025
26 Анонимен
Колкото до пътищата, отдавна се знае, че трошенето на пътя е сумата от масата2 за всяка ос; за това и за камионите със същата максимална маса, данъкът е по-нисък, когато има повече оси.
15:42 06.07.2025
27 таксиджия 🚖
До коментар #15 от "Теслараст":
Трейс, те строят и в Сърбия. Сигурно и в други Балкански държави. А Главболгарстрой май е на Шиши.16:11 06.07.2025
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Мутра
16:30 06.07.2025
30 БайБоцимир
16:31 06.07.2025
31 Тиква
До коментар #20 от "Собственик на ел кола":
Собственик си на велосипед най много, за другите не знам, но Тесла У си спира като 2 и 2. Когато се научи човек как да ползва електро мотора, Ползвам спирачка много рядко.16:37 06.07.2025
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Мяуу
19:03 06.07.2025
35 Счетоводител
19:03 06.07.2025
36 СПРАВЕДЛИВ
Това разсъждение прилича на твърдението, че екскрементите от животните замърсяват атмосферата и нарушават озоновия слой, а никой не казва как войните и оръжейната промишленост замърсяват околната среда. Никога не сме чули нещо по този въпрос и е ясно защо се прикрива, но на всички е ясно кой и кое най-много допринася за увреждането на природата.
Коментиран от #66
19:16 06.07.2025
37 гост
Коментиран от #39
19:52 06.07.2025
38 КАТ
21682 леки и 806 товарни ЕА (електроавтомобила).
88699 хибрида
и 1.5 млн. бракувани дизела.
По данни от СЗО, България е страната с най-мръсен въздух в ЕС и на второ място в целия свят по смъртност от СМОГ.
Новият век е тук. Вече 25 години. Инвестирайте в инсталации за преработка на стари дизели.
19:58 06.07.2025
39 Тузара
До коментар #37 от "гост":
Рядко умен коментар. БГ ток или петролен роб - дори няма избор тука.С ток за 2 лв се возиш цел ден, докато тунджа за 2 лв ако сипеш, начи си най-бързата ръка на Дивия Запад 🤠
20:05 06.07.2025
40 Цървул
Коментиран от #41, #45
21:00 06.07.2025
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Абсолютно
До коментар #21 от "факуса":
Вярно!22:35 06.07.2025
44 Мозъкът не се вижда, но липсата много ли
Коментиран от #51
22:41 06.07.2025
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Фактически
00:24 07.07.2025
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Поро
01:07 07.07.2025
49 Е стига
01:40 07.07.2025
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Име
Ако за 3 месеца 0.4% от автомобилите у нас, са намалили потреблението на горива със 150 млн. лева, то излиза, че автомобилите в БГ, годишно консумират гориво за 150 млрд. лева, или средно по 42 850 лева на регистриран автомобил годишно.
Поне разбрахме кой ни е разрушил пътищата. Без малко щяхме да си помислим, че някой краде парите, и затова пътищата у нас са като в Донбас след 3 години война :))
07:18 07.07.2025
53 Айзомби
09:23 07.07.2025
54 Дел
Ако вьемем нотмален дизелов автомобил ще заредим за 1 месец около 300 лв. Гориво. И така:
15000300 ле3 месеца = 15 млн.
И то ако всички изминават около 1800 км месечно което не винаги е така. Повечето ел автомобили се използват за градско шофиране а то е по малко отт 1000 км месечно.
Така че:
Статията е глупост с озчосление на идиот
09:52 07.07.2025
55 Батето
10:26 07.07.2025
56 Да бяха...
10:39 07.07.2025
57 Тъп Глупънсбъркър
До коментар #4 от "Оги":
Ползваш-плащаш! Това е демокрация, а не както в България, едни само ползват, а други само плащат. Ето затова не ходят хората на избори! Защото там в листите се мъдрят постоянно едни и същи юнаци, които искат само да ползват, а ти гласувайки се съгласяваш това да го платиш. Безумно е! Аз затова не гласувам и след Кодид насам съм бойкотирал всички избори и местни и всякакви.10:45 07.07.2025
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Йордан
11:52 07.07.2025
60 Йордан
11:53 07.07.2025
61 Име
До коментар #1 от "механик":
Така е, но това ще е защото края на света ще е скоро, а не по причините за които ти си мислиш.11:59 07.07.2025
62 Ха ха
12:02 07.07.2025
63 МИКСЕР
12:25 07.07.2025
64 Реалист
До коментар #1 от "механик":
Ами като свърши нефта?21:08 07.07.2025
65 Факт
01:08 08.07.2025
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Фичо
09:01 08.07.2025
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Иван
16:45 08.07.2025
76 Бойлери тена дърва
22:11 08.07.2025
77 Голям спор
07:36 11.07.2025
78 Този коментар е премахнат от модератор.