Електромобилите в България: разрушават ли пътищата и трябва ли собствениците им да плащат за това?

6 Юли, 2025 12:30 16 621 78

  • електромобили-
  • пътища-
  • българия-
  • данъци

Колко вреди причиняват електрическите превозни средства на българските пътища, дали изобщо вредят и трябва ли собствениците им да плащат за това – по тези въпроси разсъждаваме днес

Електромобилите в България: разрушават ли пътищата и трябва ли собствениците им да плащат за това? - 1
Снимки: Shutterstock

Според актуални данни, общият брой регистрирани леки автомобили от всички видове в България към юли 2025 година е около 3.5 милиона. В същото време общият брой регистрирани леки електрически автомобили е достигнал приблизително 15 хиляди бройки. Това означава, че делът на електрическите автомобили е едва 0.4% от общия автомобилен парк в страната.

Този процент е далеч от нивата на страни като Норвегия или Швеция, където делът на електрическите превозни средства достига над 20% и където постепенно започва да се обмисля намаляване на държавните стимули. За да започнем да дискутираме намаляване на помощите за електрически превозни средства в България, първо трябва да има такива и второ техният брой трябва да се увеличи поне десет пъти.

В същото време, дори и този сравнително малък брой електрически превозни средства вече допринася за намаляване на потреблението на гориво в страната. По приблизителни оценки, през първото тримесечие на 2025 година те са предотвратили изразходването на гориво за почти 150 милиона лева.

Значителна част от тази сума иначе би млезла в държавния бюджет под формата на акцизи за горивата. В този аспект на мисли често се чуват твърдения, че електрическите автомобили не покриват разходите за поддръжка на пътищата, но този аргумент е напълно основателен. Първо, толкова малък брой електрически превозни средства има пренебрежимо малко влияние върху състоянието на пътната инфраструктура – въздействието им е по-малко дори от сезонните колебания в общия брой автомобили по пътищата.

Дори обикновено увеличение на цените на горивата на бензиностанциите може да намали броя на автомобилите по пътищата с 5-7%. Второ, акцизът, който е включен в цената на горивото и се плаща от всички собственици на автомобили с двигатели с вътрешно горене, по същество представлява екологичен данък за замърсяването на околната среда, причинено от изгарянето на изкопаеми горива.

Въпреки това, съществува аргумент, че по-голямото тегло на електрическите автомобили спрямо техните бензинови или дизелови еквиваленти би могло да окаже по-голям натиск върху пътната настилка с течение на времето. Батериите, които захранват електромобилите, добавят значителна маса, което потенциално увеличава износването на асфалта и мостовите конструкции, особено при интензивен трафик или на места с вече компрометирана инфраструктура.

Това повдига въпроси относно бъдещото финансиране на пътната поддръжка, тъй като приходите от акцизи върху горивата, които традиционно се използват за тази цел, ще намаляват с увеличаването на броя на електрическите превозни средства. Ето защо, на много места се обсъждат алтернативни модели за таксуване на електрическите автомобили, като например такси на база изминат пробег или специални годишни данъци, за да се гарантира устойчивото финансиране на пътната мрежа. Естествено, у нас такива обсъждания липсват. Политиците ни имат далеч по-важни задачи. Но остава въпросът: разрушават ли електромобилите у нас пътищата и трябва ли собствениците им да плащат за това? Споделете мнеието си в коментарите под статията.


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 65 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 механик

    95 34 Отговор
    До края на света ДВГ няма да е заменен от електрокари !!!

    Коментиран от #61, #64

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Реалностите

    112 23 Отговор
    Спорно е кой трябва да плаща, факт е че ел. миксерите тежат много повече и данъка им трябва да е по-голям, като за камион напр., но също е и факт, че Бойко и бандитите му направиха пътищата с много по-тънък и некачествен асфалт за да му пълнят шкафа, така че и това трябва да се вземе предвид!

    Коментиран от #15, #17

  • 4 Оги

    53 86 Отговор
    По-голяма малоумщина не бях чел. Електромобилите разрушавали пътищата -КУ-КУ, КУ-КУ. Дрррррррррр…

    Коментиран от #57

  • 5 съгласен съм

    81 41 Отговор
    електрическите автомобили трябва да имат по високи данъци и по високи винетки
  • 6 Пътищата

    75 9 Отговор
    са разрушени и се рушат и без тях !
  • 7 Мда

    63 32 Отговор
    Електричките трябва да се забранят! Това е напалмова бомба, бъдещото е във водородните двигатели с ел задвижване, произвеждаш ток и веднага го употребяваш,
    Токака в батерии е като шило в торба, търси да излезе през първата дупка.

    Коментиран от #13

  • 8 Шмид

    36 52 Отговор
    Какво разрушаване, какво износване ви пере? Масовите електромобили са около 2 тона. Толкова и тежат бензиновите и дизеловите им аналози. Масовата Тесла 3 тежи само 1850кг ....

    Коментиран от #12

  • 9 Теслараст със смарт дантелени

    31 16 Отговор
    гащи с чип и дисплей.
    Нещата са прости да развалят пътя.Затова годишна винетка на цената на ТИР веднага.
  • 10 Ко каза

    43 5 Отговор
    Я ние сме имали пътища, ли ?
  • 11 Къде отивал акциза

    67 1 Отговор
    От горивата? Ми като отива за пътища, защо плащаме и винетки?
  • 12 Живанши

    36 26 Отговор

    До коментар #8 от "Шмид":

    Моята кола тежи 1200кг. Tesla model y long range (да става за ползване) тежи 2000кг. Откъм вътрешна практичност - моята даже е по-просторна. 1,8 хибрид . Не е от най-малките двигатели и е значително по-еко от електрическата дъска за рязане. Определено трябва да плащат повече.

    Коментиран от #24

  • 13 Мне

    31 37 Отговор

    До коментар #7 от "Мда":

    И какъв им е проблема на автомобилите с батерии? Аз си произвеждам електричество от слънцето, зареждам си батерията и си джиткам на воля. От 3 месеца вече не съм плащал за електроенергия! Ти произвеждаш ли петрол или водород?

    Коментиран от #22

  • 14 Сократ

    61 14 Отговор
    Никой не казва обаче какво се случва с батериите, като им изтече капацитета. Ами нищо. Копаят ги в земята. Супер екологично, няма що.
  • 15 Теслараст

    51 1 Отговор

    До коментар #3 от "Реалностите":

    Сега ще те светна как Бокича краде!!!От извора!!!От настилката се взимат проби колко е дебела там не можеш да краднеш, но сега си представи примерно 15-30 или 50 километрова отсечка, имаш примерно 2 ленти всяка от тях трябва да е с 20м. ширина режеш по 20 сантиметра от страна и така ще имаме 2 ленти с ширина по 19.6м.сега сметни тези 40см. кражба по 2 защото пътя е с две посоки така имаме 80см. и сега сметни примерно за отсечка от 50км. каква е кражбата само от това за другото няма да пиша.Вземи за база че 1км.излиза 2милиона € но може да 10-20 и т.н. €. ВНИМАВАЙ да не ти блокира калкулатора.😂от това което ще видиш.От нови пътища най- много се краде и най -сладко.Затова Бокича прави само нови и си има фирма за асвалтиране която няма да споменавам.

    Коментиран от #27

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Експерт

    23 38 Отговор

    До коментар #3 от "Реалностите":

    Това за теглото е пълна глупост. А като се има предвид и пушекът, електромобилите безспорно са за предпочитане!

    Коментиран от #19

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 дедо..

    17 10 Отговор

    До коментар #17 от "Експерт":

    Амън от шизокарлуковци-електрокарите в зависимост от батарейките са по тежки от 200 до 500кг от обикновените автомобили с двг,а колкото до пушеците-дано отново да се активират еяфокутъл,катла,хекла и.т.н.та урсулците да се видят в пушеци и газове..
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 факуса

    25 4 Отговор
    защо каруците и велосипедистите не плащат за пътищата,гражданска също а са участници в птп

    Коментиран от #43

  • 22 факуса

    30 6 Отговор

    До коментар #13 от "Мне":

    скоро ще почнеш да лащаш за безплатната енергия,нема да те остави системата да си житкаш на воля
  • 23 681

    29 7 Отговор
    Не знам за пътищата , но какво ще им се случи на окачването по нашите пътища на елките , не ми се мисли. Съседът ми си взе Киа ево 3 нещо си, в талона гледах тегло 2630 кг !!!
    А полуоските са като на нормален седан 1300кг. Тая Киа след 2 години е пълна подмяна амортисьори , тампони и т.н.т.
    Честито на печелившите:)))

    Коментиран от #32

  • 24 въпрос

    28 3 Отговор

    До коментар #12 от "Живанши":

    Ще споделиш ли какъв е този хибрид, който тежи едва 1200кг?
  • 25 На калпавия ху. космите му виновни

    21 3 Отговор
    Пак си търсят оправдания за големите кражби,които водят но некачествено построени пътища.Нерде електрички,нерде тирове,самосвали прочее тежкотоварни МПС-та.Срама нямате,ТУНЕЯДЦИииии....
  • 26 Анонимен

    12 2 Отговор
    Тези числа правят спестени разходи за гориво от по 10 000 лв. на кола. И това не за година, а за тримесечие!? Собствениците им трябва да са издухали километрите от гаранцията още за първата година!
    Колкото до пътищата, отдавна се знае, че трошенето на пътя е сумата от масата2 за всяка ос; за това и за камионите със същата максимална маса, данъкът е по-нисък, когато има повече оси.
  • 27 таксиджия 🚖

    9 4 Отговор

    До коментар #15 от "Теслараст":

    Трейс, те строят и в Сърбия. Сигурно и в други Балкански държави. А Главболгарстрой май е на Шиши.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Мутра

    19 9 Отговор
    Славчев е много ама много тъп, само голям тъпанар може да напише или препише такъв тъпанарски материал. 15 хиляди 2.5 тони автомобила разбиха пътищата, дай сега да ги обложим със наказателни данъци. По голяма тъпня отдавна не бях чувал. Радуславе иди се прегледай.
  • 30 БайБоцимир

    12 1 Отговор
    Защо пък само електричките? Или търсим начин да се вземат някакви пари от тях? Да направят тогава категории, над и под 2т например, след като категорията до 3.5т им се струва малко. Но ще трябва да плащат повече и доста СУВ, бусове...
  • 31 Тиква

    15 5 Отговор

    До коментар #20 от "Собственик на ел кола":

    Собственик си на велосипед най много, за другите не знам, но Тесла У си спира като 2 и 2. Когато се научи човек как да ползва електро мотора, Ползвам спирачка много рядко.
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Мяуу

    17 1 Отговор
    Значи електромобилите тежат и вредят на пътищата повече от милионите претоварени тирове, комбайни, кранове, трактори с ремаркета и т.н. То звучи все едно бай Пенчо с голфчето на газ замърсява повече от тецовете на Хошдин Орион и затова дай да го обуем да плаща повече.
  • 35 Счетоводител

    11 5 Отговор
    По голяма тъпотия не бях чел скоро. А автора какво ще каже големите камиони по няколко тона или десетки тона. Пречат му 15 к автомобила по 2 тона, ама давай да пишем да има кликове да захлебим.
  • 36 СПРАВЕДЛИВ

    13 7 Отговор
    Както изглежда, в много отношения сега има кампания срещу електромобилите и това е напълно разбираемо, защото те са бъдещето на превозните средства и са сериозен конкурент на ДВГ, затова се " Търси под вола теле". На всички е ясно, че "вредите", които могат да нанесат електромобилите на околната среда и инфраструктура, са в пъти по-малко от тези на превозните средства с ДВГ, а средствата за ремонти на пътищата, могат да се набавят от много други места, без да се търси "отговорност" от собствениците на електромобили, ако искаме да подобрим екологичната обстановка, тъй като трябва да се поощряват хората да купуват такива автомобили, а не да се отказват от тях, защото трябва да мислим за бъдещето на планетата, ако наистина мислим за себе си. По-скоро, трябва да се дават някои облекчения в данъците на притежателите на електромобили, за да се стимулира техния пазар и спасяването на атмосферата от вредните газове.
    Това разсъждение прилича на твърдението, че екскрементите от животните замърсяват атмосферата и нарушават озоновия слой, а никой не казва как войните и оръжейната промишленост замърсяват околната среда. Никога не сме чули нещо по този въпрос и е ясно защо се прикрива, но на всички е ясно кой и кое най-много допринася за увреждането на природата.

    Коментиран от #66

  • 37 гост

    12 3 Отговор
    Аман от простотии , че и статиите пълни с тях !!! НИКОЙ НИКОГА не е ползвал и няма да ползва парите от акциза на горивата за поддръжка на пътища !! АМА НИКОГА И НИКЪДЕ !! За това се ползват за републиканските пътища парите от винетките и тол системата , а за общинските парите от данък МПС !! Парите от акциза влизат в общия държавен бюджет и се ползват за всичко друго ,но не и за пътища !! Освен това парите , които държавата би спестила от внос на петрол са в ПЪТИ повече от тези от акциза , освен това данъците от тока , който ще се произведе вместо това също са повече от акциза на изкопаемите боклуци , освен това ще се произвежда в България от български работници , които ще взимат заплати за това , от които също ще плащат данъци !! Изобщо пълна малоумщина да се жали за някакъв акциз , а да не се гледат милиардите които се дават за петрол и всички произтичащи от него далавери , корупция и зависимости !!

    Коментиран от #39

  • 38 КАТ

    3 5 Отговор
    Водените на отчет ППС по вид и гориво към дата 01.07.2025:
    21682 леки и 806 товарни ЕА (електроавтомобила).

    88699 хибрида

    и 1.5 млн. бракувани дизела.
    По данни от СЗО, България е страната с най-мръсен въздух в ЕС и на второ място в целия свят по смъртност от СМОГ.

    Новият век е тук. Вече 25 години. Инвестирайте в инсталации за преработка на стари дизели.

  • 39 Тузара

    10 9 Отговор

    До коментар #37 от "гост":

    Рядко умен коментар. БГ ток или петролен роб - дори няма избор тука.
    С ток за 2 лв се возиш цел ден, докато тунджа за 2 лв ако сипеш, начи си най-бързата ръка на Дивия Запад 🤠

  • 40 Цървул

    11 6 Отговор
    Колко тежи един товарен камион ( 30-50 тона ) или автобус . И колко тежи един "електрокар" . Какви са тези глупости , че разрушавали пътя .

    Коментиран от #41, #45

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Абсолютно

    1 1 Отговор

    До коментар #21 от "факуса":

    Вярно!
  • 44 Мозъкът не се вижда, но липсата много ли

    4 1 Отговор
    Стига с тези глупости! Колко тежи една x5, x7 или ml, gl и аналозите на другите марки?

    Коментиран от #51

  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Фактически

    1 3 Отговор
    За новите коли се информирайте не от нета, а от хората със стаж:

  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Поро

    3 0 Отговор
    Ами то това е реторичен въпрос. естествено, че по-тежкото превозно средство допринася за по-голямо износване на пътната настилка. спомням си, че имаше период през 90-те години, когато пътния данък се заплащаше на база тегло на автомобила и това според мен беше най-удачния и справедлив вариант. На тон - под един тон - старите автомобили, Шкоди, Лади, малолитражки. Тон-тон и половина, до 1.8-2 са повечето от средния и висок клас автомобили. Над 2 т. по-големите джипове. Над 3 т - бусове.
  • 49 Е стига

    2 3 Отговор
    ,А тировете които са повече от електричните и пътуват нагоре надолу ежедневно от различни държави през наши пътища изобщо не влияят на асфалта,тъй ли.Ако пътищата да пригодени за тирове и автобуси,самосвали ,пожарни ще издържат и на електромобили.А тока който харчат от къде се добива ?
  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 Име

    2 1 Отговор
    Някои журналисти трябва да почнат да четат какво пишат преди да го публикуват.
    Ако за 3 месеца 0.4% от автомобилите у нас, са намалили потреблението на горива със 150 млн. лева, то излиза, че автомобилите в БГ, годишно консумират гориво за 150 млрд. лева, или средно по 42 850 лева на регистриран автомобил годишно.
    Поне разбрахме кой ни е разрушил пътищата. Без малко щяхме да си помислим, че някой краде парите, и затова пътищата у нас са като в Донбас след 3 години война :))
  • 53 Айзомби

    3 0 Отговор
    Ами кой да плаща аз ли.Кой кара електромобил , трябва да плаща по-голям данък , застраховка и винетка.Редно е ! И да им забранят да влизат в подземни паркинзи.
  • 54 Дел

    1 0 Отговор
    И как ги изчислихте тези 150 млн. за тримесечие???
    Ако вьемем нотмален дизелов автомобил ще заредим за 1 месец около 300 лв. Гориво. И така:
    15000300 ле3 месеца = 15 млн.
    И то ако всички изминават около 1800 км месечно което не винаги е така. Повечето ел автомобили се използват за градско шофиране а то е по малко отт 1000 км месечно.
    Така че:
    Статията е глупост с озчосление на идиот
  • 55 Батето

    2 0 Отговор
    А,не бе!Начи мое безплатно да паркират,само облекчения,а няма да плащат за 0си рането на пътя.На всичко отгоре се самозапалват!И изобщо не са "чисти"ш,замърсяват повече от ДВГ.Да плащат!
  • 56 Да бяха...

    1 0 Отговор
    ...само пътищата! Като видя такова в подземен паркинг и вадя моята на секундата -> тези потензиани пожаро-причинители ДОРИ с каско не са застраховани при причиняване на вреди на трети лица! Бягайте от такова като от дяволът!
  • 57 Тъп Глупънсбъркър

    2 0 Отговор

    До коментар #4 от "Оги":

    Ползваш-плащаш! Това е демокрация, а не както в България, едни само ползват, а други само плащат. Ето затова не ходят хората на избори! Защото там в листите се мъдрят постоянно едни и същи юнаци, които искат само да ползват, а ти гласувайки се съгласяваш това да го платиш. Безумно е! Аз затова не гласувам и след Кодид насам съм бойкотирал всички избори и местни и всякакви.
  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Йордан

    0 1 Отговор
    КПД!!!!! В автомобили с двг само двигателя е с гориво!!!!! Оттам нататък всичко е електромотор.... Чистачки стъкла стартер динамо радио и т.н. Четете бе хора мислете!!!!
  • 60 Йордан

    0 1 Отговор
    КПД!!!!! В автомобили с двг само двигателя е с гориво!!!!! Оттам нататък всичко е електромотор.... Чистачки стъкла стартер динамо радио и т.н. Четете бе хора мислете!!!!
  • 61 Име

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "механик":

    Така е, но това ще е защото края на света ще е скоро, а не по причините за които ти си мислиш.
  • 62 Ха ха

    1 2 Отговор
    Значи 15 000 коли са спестили гориво за 15 милиона...ако сметката е вярна казвате че всеки от тях щеше да изгори гориво за 10 хиляди лева...аре стига глупости...електричните са лишени от всякакъв смисъл!!!
  • 63 МИКСЕР

    1 2 Отговор
    НА ТЕЗИ ЕЛЕКТРИЧКИ ДАНЪКА ТРЯБВА ДА Е ПО ГОЛЯМ ТЕ СА ВРЕДНИ.САМО МАЛОУМНИЦИ ГИ КАРАТ.
  • 64 Реалист

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "механик":

    Ами като свърши нефта?
  • 65 Факт

    2 0 Отговор
    Колкото е по-тежко едно превозно средство, толкова по-зле се отразява на пътната настилка !
  • 66 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 67 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 68 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 69 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 70 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 71 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 72 Фичо

    1 0 Отговор
    Племето е крадливо и никога няма да се оправи това, докато не ви се отрежат ръчичките на всички. Тогава всичко ще си дойде на мястото.
  • 73 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 74 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 75 Иван

    1 0 Отговор
    Когато всеки се е захванал с това което не му е работа, не се получава нищо!!! Какви пътища, какво правителство, каква държава,? Не виждате ли че всичко се изнася на вън и се краде? Каквото и да се внася и да се дава няма нищо!!! Нито болници, нито учреждения държавни!! Всичко е поругано и изкривено!!! Чудят се какви пари и от къде да измъкват от хората под някакви предлози и да ограбват всички българи!!! Срам и позор от некадърници!!!
  • 76 Бойлери тена дърва

    0 0 Отговор
    Са по добри от тези на ток. Конският впряг по добър от двг. Профаниииии ба.канскииии
  • 77 Голям спор

    0 0 Отговор
    Глупава тема. Кисело и било гроздето на лисицата, че и нашта работа сега !
  • 78 Този коментар е премахнат от модератор.