Ново проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) развенчава митовете за негативното въздействие на електрическите превозни средства върху околната среда. Анализът доказва, че електрическите автомобили (ЕВ) са значително по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), дори когато се отчита процесът на производство на батериите.
Според ICCT, след като измине около 17 000 километра – пробег, еквивалентен на приблизително една година шофиране – електрическият автомобил започва да компенсира емисиите, свързани с неговото производство. Тази компенсация се дължи на нулевите емисии по време на самата експлоатация.
Проучването е взело предвид всички етапи от жизнения цикъл на един автомобил: от добива на суровини за батериите до тяхното изхвърляне. Въпреки че началният етап на производство на ЕВ е по-замърсяващ в сравнение с ДВГ, бързият преход на Европа към зелена енергия все повече смекчава този недостатък.
За 20-годишен експлоатационен живот, един електрически автомобил отделя четири пъти по-малко парникови газове от автомобил с ДВГ. Проучването също така показва, че електрическите превозни средства (BEV) намаляват емисиите на CO2 със 73-78%, хибридите – с 20%, а plug-in хибридите (PHEV) – с 30%.
От ICCT подчертават, че въздействието на ЕВ върху околната среда се е подобрило с 24% в сравнение с 2021 година, благодарение на декарбонизацията на енергийния сектор. Експертите настояват за забрана на производството на нови ДВГ от 2035 година, за да може автомобилната индустрия да следва глобалния преход към чисти технологии.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сзо
Коментиран от #6
12:13 04.08.2025
2 Госあ
Коментиран от #20, #23
12:14 04.08.2025
3 Бялата техника
12:14 04.08.2025
4 Ироничен
12:16 04.08.2025
5 Гост
12:16 04.08.2025
6 Госあ
До коментар #1 от "Сзо":
Изследвания трябва да се правя от държавни научни организации, които освен че са най компетентни са и най независими, все още. И тези изследвания трябва да се публикуват не у нпо бюлетини, а в реферирани научни журналиКоментиран от #7
12:18 04.08.2025
7 тутуту
До коментар #6 от "Госあ":
"Държавни" и "независими" в едно изреченуе :Д муахаххахахаКоментиран от #9
12:19 04.08.2025
8 Факти
Коментиран от #10, #11, #13
12:25 04.08.2025
9 Госあ
До коментар #7 от "тутуту":
Да ве братчед, като Университети и Академии.12:26 04.08.2025
10 Госあ
До коментар #8 от "Факти":
бмв с китайските батерии ли ве разбирач ? А ? Хахаха12:27 04.08.2025
11 Госあ
До коментар #8 от "Факти":
Иначе, само кръгъл идиот може да вярва на нпо лозунги, ако не захлебва нещичко. Ако църка срещу парички е измекярче12:29 04.08.2025
12 Старец
12:37 04.08.2025
13 Георги
До коментар #8 от "Факти":
като начало производството на лектричка отделя между 2 и 3 пъти повече СО2, а след това изцяло зависи дали тока му идва от ВЕИ, АЕЦ, ТЕЦ или дизелов генератор. На 10-тата година с новите батерии брояча се рестартира.12:39 04.08.2025
14 карчи
Коментиран от #16
12:39 04.08.2025
15 Мда бе...
Коментиран от #21
12:44 04.08.2025
16 Георги
До коментар #14 от "карчи":
летят до космоса за снимка, а някои супер ятхи стигат разход от 1000(хиляда) литра дизел на километър!Коментиран от #24
12:45 04.08.2025
17 ои8уйхътгрф
"Проучването е взело предвид всички етапи от жизнения цикъл на един автомобил: от добива на суровини за батериите ДО ТЯХНОТО ИЗХВЪРЛЯНЕ" -дотук е вярно на 100%...
Какво правим с батериите СЛЕД КАТО ГИ ИЗХВЪРЛИМ? Нещо рециклирането им се оказва сложно, скъпо, изключително мръсно и т.н.- разбира се този етап НЕ Е ВЗЕТ ПОД ВНИМАНИЕ...
И забравете схемите с ползването им после към соларните системи- 100% работоспособна схема, но така ще се оползотворят максимум 10-15% от батериите... А останалите кво ги правим???
12:46 04.08.2025
18 Гуньо Простиа
12:55 04.08.2025
19 Сър Джон
13:05 04.08.2025
20 Този
До коментар #2 от "Госあ":
"Тази компенсация се дължи на нулевите емисии по време на самата експлоатация."Ето ти го проучването колко е истинско... То е проведено от професори които само ядат без да отделят, та са заключили, че и електричките са като тях...
15:06 04.08.2025
21 ⚒️⚒️⚒️⚒️
До коментар #15 от "Мда бе...":
"разхиштава петрола" та, затова ли като се заговори за спиране на огъня, първото нещо като изисквания от Русия е падането на санкции те, какво ще го прави то не става за пиене. Ако, си по запознат (а, ти не си) сама в един град във, Русия теглят газ за един ден толкова колкото България харчи за година16:16 04.08.2025
22 Йдшдйдй
17:12 04.08.2025
23 Проверяващ
До коментар #2 от "Госあ":
"Да го пуснат в някое добро реферирано списание и да мине проверка ! От едно такова списание, обаче, знам че фотоволтаиците отделят 50% повече въглеродни емисии на киловатчас, отколкото АЕЦ !"И кой провери това за АЕЦ и фотоволтаиците, което е физически невъзможно? Фотоволтаичен панел изчиства въглеродния си отпечатък още след първата година експлоатация и за всяка година произвежда чиста енергия за производство на още един панел. Тоест на десетата година само първия панел ще изчистил отпечатъка на 10 панела, а АЕЦ няма да е произвел нито един киловатчас чиста енергия. АЕЦ не може да намали въглеродния отпечатък на планетата - ще го увеличи, въпреки "изследването" което цитираш.
09:17 05.08.2025
24 2554
До коментар #16 от "Георги":
1000 литра на 10 метра харчат най-добрите!17:13 06.08.2025