Електромобилите били по-чисти, дори като се вземе предвид производството на батерии

4 Август, 2025 12:05 2 011 24

  • електромобили-
  • замърсяване-
  • околна среда

Това се казва в ново проучване на ICCT по темата

Електромобилите били по-чисти, дори като се вземе предвид производството на батерии - 1
Снимка: Shutterstock

Ново проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) развенчава митовете за негативното въздействие на електрическите превозни средства върху околната среда. Анализът доказва, че електрическите автомобили (ЕВ) са значително по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), дори когато се отчита процесът на производство на батериите.

Според ICCT, след като измине около 17 000 километра – пробег, еквивалентен на приблизително една година шофиране – електрическият автомобил започва да компенсира емисиите, свързани с неговото производство. Тази компенсация се дължи на нулевите емисии по време на самата експлоатация.

Проучването е взело предвид всички етапи от жизнения цикъл на един автомобил: от добива на суровини за батериите до тяхното изхвърляне. Въпреки че началният етап на производство на ЕВ е по-замърсяващ в сравнение с ДВГ, бързият преход на Европа към зелена енергия все повече смекчава този недостатък.

За 20-годишен експлоатационен живот, един електрически автомобил отделя четири пъти по-малко парникови газове от автомобил с ДВГ. Проучването също така показва, че електрическите превозни средства (BEV) намаляват емисиите на CO2 със 73-78%, хибридите – с 20%, а plug-in хибридите (PHEV) – с 30%.

От ICCT подчертават, че въздействието на ЕВ върху околната среда се е подобрило с 24% в сравнение с 2021 година, благодарение на декарбонизацията на енергийния сектор. Експертите настояват за забрана на производството на нови ДВГ от 2035 година, за да може автомобилната индустрия да следва глобалния преход към чисти технологии.


Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сзо

    26 6 Отговор
    Международния съвет за чист транспорт....естествено че ще кажат това. Изследвания трябва да се правят от независими организации. Ако подобно изследване направи някоя организация свързана с дизелови автомобили, ще излезе пр дизела е най екологично чист ( примерно биодизела)

    Коментиран от #6

  • 2 Госあ

    20 2 Отговор
    На такива анализи вярвам. Само да нема вътре пинизи като със средната заплата у България. Да го пуснат в някое добро реферирано списание и да мине проверка ! От едно такова списание, обаче, знам че фотоволтаиците отделят 50% повече въглеродни емисии на киловатчас, отколкото АЕЦ !

    Коментиран от #20, #23

  • 3 Бялата техника

    19 6 Отговор
    Да си я карат жени с адамови ябълки.
  • 4 Ироничен

    17 4 Отговор
    И за комунизма казваха, че е безалтернативен.
  • 5 Гост

    26 1 Отговор
    Който плаща,той поръчва музиката.На това НПО международен съвет за чист транспорт,ако му плати автомобилен производител на ДВГ,ще напише точно обратното.
  • 6 Госあ

    12 2 Отговор

    До коментар #1 от "Сзо":

    Изследвания трябва да се правя от държавни научни организации, които освен че са най компетентни са и най независими, все още. И тези изследвания трябва да се публикуват не у нпо бюлетини, а в реферирани научни журнали

    Коментиран от #7

  • 7 тутуту

    13 3 Отговор

    До коментар #6 от "Госあ":

    "Държавни" и "независими" в едно изреченуе :Д муахаххахаха

    Коментиран от #9

  • 8 Факти

    4 28 Отговор
    Само кръгъл uguom може да вярва, че електичката е по-мръсна от ДВГ. Разбира се, че е по-чиста. Но и електричките са различни. Китайските например са с най-ниско качество и най-бързо отиват на боклука. В този ред на мисли най-чисти са най-коравите електрички като например БМВ.

    Коментиран от #10, #11, #13

  • 9 Госあ

    5 1 Отговор

    До коментар #7 от "тутуту":

    Да ве братчед, като Университети и Академии.
  • 10 Госあ

    19 1 Отговор

    До коментар #8 от "Факти":

    бмв с китайските батерии ли ве разбирач ? А ? Хахаха
  • 11 Госあ

    21 2 Отговор

    До коментар #8 от "Факти":

    Иначе, само кръгъл идиот може да вярва на нпо лозунги, ако не захлебва нещичко. Ако църка срещу парички е измекярче
  • 12 Старец

    12 0 Отговор
    Това го говорете на жълтопаветния умнокрасивитет.
  • 13 Георги

    18 2 Отговор

    До коментар #8 от "Факти":

    като начало производството на лектричка отделя между 2 и 3 пъти повече СО2, а след това изцяло зависи дали тока му идва от ВЕИ, АЕЦ, ТЕЦ или дизелов генератор. На 10-тата година с новите батерии брояча се рестартира.
  • 14 карчи

    19 2 Отговор
    Тези дето ги поръчват тези "изседвания" летят за два бургера с частни джетове и плават с огромни яхти, "екото" е за балъците!

    Коментиран от #16

  • 15 Мда бе...

    9 1 Отговор
    ...а консумацията на напитки с глюкозо-фруктозен сироп и/или изкуствено създадена захар не причинява болести у човекът, смешници. Истината е, че Путин няма търпение да спре тази война и да спусне поредната желязна завеса, където не си разхищава петролът за без пари на алчни крадлювци, и нагло-саксът тряа смени технологията, че няма да има иначе никакъв транспорт.... Вашта турбо-алчна пропаганда става все по-плоска, алчна, нагла и.... най-страшното прозрачна!

    Коментиран от #21

  • 16 Георги

    8 2 Отговор

    До коментар #14 от "карчи":

    летят до космоса за снимка, а някои супер ятхи стигат разход от 1000(хиляда) литра дизел на километър!

    Коментиран от #24

  • 17 ои8уйхътгрф

    11 1 Отговор
    Четем внимателно:

    "Проучването е взело предвид всички етапи от жизнения цикъл на един автомобил: от добива на суровини за батериите ДО ТЯХНОТО ИЗХВЪРЛЯНЕ" -дотук е вярно на 100%...

    Какво правим с батериите СЛЕД КАТО ГИ ИЗХВЪРЛИМ? Нещо рециклирането им се оказва сложно, скъпо, изключително мръсно и т.н.- разбира се този етап НЕ Е ВЗЕТ ПОД ВНИМАНИЕ...
    И забравете схемите с ползването им после към соларните системи- 100% работоспособна схема, но така ще се оползотворят максимум 10-15% от батериите... А останалите кво ги правим???
  • 18 Гуньо Простиа

    13 3 Отговор
    Искам да видя батерия, която ще издържи 20 години. На 5-тата са чао
  • 19 Сър Джон

    9 1 Отговор
    Били по-чисти, ама не се знае кога? След автомивка?
  • 20 Този

    5 1 Отговор

    До коментар #2 от "Госあ":

    "Тази компенсация се дължи на нулевите емисии по време на самата експлоатация."
    Ето ти го проучването колко е истинско... То е проведено от професори които само ядат без да отделят, та са заключили, че и електричките са като тях...
  • 21 ⚒️⚒️⚒️⚒️

    2 2 Отговор

    До коментар #15 от "Мда бе...":

    "разхиштава петрола" та, затова ли като се заговори за спиране на огъня, първото нещо като изисквания от Русия е падането на санкции те, какво ще го прави то не става за пиене. Ако, си по запознат (а, ти не си) сама в един град във, Русия теглят газ за един ден толкова колкото България харчи за година
  • 22 Йдшдйдй

    3 1 Отговор
    А един мармот завива шоколада в станиол...
  • 23 Проверяващ

    0 2 Отговор

    До коментар #2 от "Госあ":

    "Да го пуснат в някое добро реферирано списание и да мине проверка ! От едно такова списание, обаче, знам че фотоволтаиците отделят 50% повече въглеродни емисии на киловатчас, отколкото АЕЦ !"


    И кой провери това за АЕЦ и фотоволтаиците, което е физически невъзможно? Фотоволтаичен панел изчиства въглеродния си отпечатък още след първата година експлоатация и за всяка година произвежда чиста енергия за производство на още един панел. Тоест на десетата година само първия панел ще изчистил отпечатъка на 10 панела, а АЕЦ няма да е произвел нито един киловатчас чиста енергия. АЕЦ не може да намали въглеродния отпечатък на планетата - ще го увеличи, въпреки "изследването" което цитираш.
  • 24 2554

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "Георги":

    1000 литра на 10 метра харчат най-добрите!