Когато търсят употребяван автомобил, много хора се обръщат за помощ към приятели. Особено ако техните познати разбират от техническа част или вече са минали през процеса на покупка на кола. Въпреки това, дори най-близкият и опитен приятел може да даде съвет, който да доведе до сериозни разходи. Например, ако е подценил дефектите на автомобила или е надценил стойността му само въз основа на външни признаци.
Има ситуации, в които мнението на приятел е наистина полезно, но и такива, в които е по-добре да проверите всичко сами. Ето някои от най-често срещаните "анти-съвети", които може да чуете:
„Имам същия – никога не ме е разочаровал.“
Опитът с даден модел автомобил не е универсален. Може би вашият приятел притежава кола с прозрачна история, пълна поддръжка и внимателна експлоатация. Автомобилът, който вие разглеждате, може да е същият модел, но с минало на такси, прегрял двигател и реставрирана каросерия. Визуално и според документите колата може да изглежда същата, но всъщност да крие съвсем различен технически и правен риск. Без щателна проверка на историята, диагностика и информация за експлоатация, разчитането само на нечий чужд успешен опит не е най-добрата идея.
„Ако боята е равномерно нанесена, определено не е била удряна.“
Съвременните методи за реставрация на каросерията позволяват постигането на почти фабрично качество на боядисването, което е трудно да се определи без професионално оборудване. Дори и боята да изглежда перфектно, опитен диагностик ще провери покритието с дебеломер и ще огледа елементите под капака и в окачването. Той ще обърне внимание на структурата на боята, за да идентифицира разликите между фабричното и реставрираното покритие. Допълнителни признаци на ремонт, които приятел може да пропусне, са например твърде свежи фарове, нови брони или следи от полиране. Ако даден елемент, например врата, е бил изцяло сменен, специалист ще провери силовите части на каросерията, което може да е индикация за сериозен инцидент.
„Ако една кола има голям пробег, дори не си струва да я обмисляте.“
Намаляването на пробега не е необичайно явление. Опитните купувачи знаят това, но мнозина продължават да разчитат само на цифрите на километража, пренебрегвайки условията на работа и косвените признаци на износване – състоянието на интериора, волана и педалите. Освен това, автомобил със 70 000 километра, изминати в градски условия, може да е в по-лошо състояние от такъв със 140 000 километра по магистрала. При движение на дълги разстояния двигателят работи по-стабилно, с по-малко студени стартове. Ето защо надеждността на една кола се определя не само от пробега, но и от цялостната ѝ сервизна история и от ресурса на конкретния двигател.
„Просто я вземи вече, колко още ще избираш? Вече се повози – добра кола е.“
Краткото тестово шофиране не е индикатор за техническо състояние. Дори ако колата се движи плавно, тя може да има скрити проблеми – от грешки в скоростната кутия до повредена геометрия на каросерията. Повърхностното шофиране няма да разкрие нужда от смяна на батерия в хибрид, електронни повреди или дефекти в трансмисията. Оценката на колата в движение е важна, но тя е само малка част от пълната диагностика.
Кога съветът на приятел е наистина ценен?
Ако той наскоро е минал през целия процес на покупка, правил е проверка в сервиз и знае как работят проверките на историята и диагностиката.
Ако сподели личните си впечатления за колата и продавача. Един трезв поглед отвън може да помогне за балансиране на емоциите на купувача и да предотврати пропускането на важни детайли.
Ако не се страхува да признае: „Не съм сигурен – нека я покажем на експерти.“
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ООрана държава
Коментиран от #4
11:26 08.08.2025
2 Втора цедка
11:27 08.08.2025
3 Механик
Идва при мен и пита "Кво ша кажеш за ..." и посочва марка, модел, двигател. Чудя се дали да я купя, че ми харесва. Ама рекох да те питам като човек който има наблюдения"
И примерно аз му отговарям ,че тая кола има такива и такива проблеми, че не е добро решение да я взема, защото поддръжката и е скъпа (предвид финансовото му състояние).
А той "Да де, аз това дето ми го казваш го знам. От 3 седмици чета форумите. Ама все пак..."
Тогава а отново му повтарям доводите си относно избраната кола. След което той се съгласява най-после и си отива, но е видимо недоволен от разговора.
И след 2 дни се появява ухилен на врата на о фиса и вика "Ела да видиш какво бижу съм си купил"
Излизам и какво мислите?? Правилно. Купил си е точно тая, същата кола за която сме говорили.
Та така с колите и изборът им. Като му легне на човек на сърцето, никой не слуша. Същото е и с избора на жена.
Е, после реве, ама ....
11:30 08.08.2025
4 Не си прав
До коментар #1 от "ООрана държава":
Кумът ми два пъти купува за жена си коли, които изрично съм му казвал да бяга от тях, ма то теле слуша ли. Набута се като за световно. През ръцете ми са минали повече коли отколкото жени, не е като да не съм на ясно. Последната беше с обръщан волан, още като я видях му казах-недей! Но той реши, че не разбирам, пък и жена му си беше харесала цвета.11:33 08.08.2025
5 така
Коментиран от #6
11:38 08.08.2025
6 Е па те проблемите в нета
До коментар #5 от "така":
Идват от кошници трета злоупотреба. Бях решил да си купя рено лагуна, какво ли не изчетох за тая кола, то не беше окачване, електроника, климатика го пълниш всеки ден за добро утро, е за 5 години тоя климатик спря само веднъж и то не за фреон, а нагоряла букса на съединителя на компресора, а другото - масла филтри и каране всеки ден. Така че с тоя нет е като да се самолекуваш с гугъла.Коментиран от #7
12:12 08.08.2025
7 така
До коментар #6 от "Е па те проблемите в нета":
Познавам 4 броя познати с бракувани нови коли след гаранция. Две Инсигния-нови. Един Форд екобуст 1.0 и едно Пежо нови. Всичките купувани нови и на малко километри след гаранция. Това е потресаваща статистика. Хвърлени десетки хиляди в коша.12:20 08.08.2025
8 демократ
12:47 08.08.2025
9 тойотаджия..
13:02 08.08.2025
10 Йлнжде
13:44 08.08.2025