Европейският пазар продължава да обръща гръб на Tesla

5 Ноември, 2025 10:31 1 674 15

  • tesla-
  • продажби-
  • европа-
  • спад

Докато Tesla изпитва тези тежки затруднения, общият пазар на електромобили в Европа всъщност продължава да расте

Европейският пазар продължава да обръща гръб на Tesla - 1
Снимка: Shutterstock

Продажбите на Tesla в Европа отново дадоха силно да се разбере, че американският EV гигант се намира в сериозен регионален смут. Данните за октомври са недвусмислени и сигнализират за продължаващо и дори задълбочаващо се отчуждение от страна на европейските потребители.

Статистиката, която служи като ярък индикатор за търсенето, е повече от драстична. В скандинавските страни сривът е почти апокалиптичен: в Швеция регистрациите на нови автомобили Tesla се сгромолясват с цели 89%, в Дания ситуацията е почти огледална с 86% спад, а дори традиционно силната Норвегия отчита сериозен отлив от 50%.

Най-показателното в тази мрачна картина е фактът, че докато Tesla изпитва тези тежки затруднения, общият пазар на електромобили в Европа всъщност продължава да расте. Този дисонанс не просто подчертава, а направо крещи за намаляващия пазарен дял на компанията на Илон Мъск. Единствената светла точка, която може да бъде открита, е Франция, където е регистриран скромен ръст от 2.4% за втори пореден месец. Уви, това е по-скоро изключение, което потвърждава правилото на общата тенденция към понижение, която се наблюдава от месеци в ключови страни като Швеция и Нидерландия.

Автомобилните анализатори посочват няколко основни причини за този низходящ тренд. На първо място, Tesla разчита на сравнително малка и остаряваща моделна гама. Това се случва в момент, когато както утвърдените европейски производители, така и агресивните китайски брандове, бързо насищат пазара с нови, свежи и атрактивни електрически предложения. В Дания, например, няколко китайски EV марки, сред които BYD, Xpeng и Zeekr (собственост на Geely), вече успяха да изпреварят Tesla по продажби.

Спадът е толкова сериозен, че през октомври в Швеция Tesla е успяла да реализира едва 133 автомобила, изоставайки дори от Porsche, които са продали 172 луксозни модела. Погледнато в по-широк план, за периода януари-октомври, шведските продажби на американския производител са надолу с 67% спрямо предходната година – истинско свободно падане.

Наред с изострената конкуренция, експертите не пропускат да отбележат и другия, по-деликатен фактор: публичните скандали и политическите позиции на изпълнителния директор Илон Мъск. Изглежда, че това негативно влияе върху имиджа на марката сред европейските потребители, които, водени от своите ценности, просто се отдръпват от покупка.

До септември продажбите на Tesla в Европа вече бяха отбелязали спад от 28.5% спрямо предходната година, а октомврийските данни само затвърждават този обезпокоителен низходящ курс. Европейският пазар явно става все по-труден терен за американския пионер, който изглежда губи инерция в битката за електрическо господство.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ъъъъ

    4 9 Отговор
    Мнее. Просто в октомври нямаше доставки. Тесла мина към новите батерии с 82 кВч батерията. За Норвегия ще видите доставките за ноември и специално декември! Рекордни. Между другото, поръчките са толкова високи, че за Норвегия една част от колите Модел У ще дойдат от Китай. Фабриката в Берлин не успява да достави всички поръчки.
  • 2 Ъъъъ

    3 2 Отговор
    А в Швеция, Тесла е бойкотирана. Те все още стачкуват, защото не им позволяват да се включат към синдикат.
  • 3 дедо..

    6 1 Отговор
    Новио бидсув ще разказе играта на тесладжийте-тангото е с батарейка от 109 кВч и е на половин цена от теслата,но митата в е.с.вдигат цените но..това ще бъде забравено когато двата завода в сегед и манисатюрк почват до година да бълват продукция за юръпо

    Коментиран от #4

  • 4 Ъъъъ

    4 3 Отговор

    До коментар #3 от "дедо..":

    Byd не, но Xiaomi е много добра кола и ще правят голяма конкуренция с Тесла.
  • 5 Тесльо=идиот

    4 3 Отговор
    Тесла има ръст на продажбите от 50% годишно и ще произвежда 20 милиона електромобила през 2030 година. Статистически е доказано.

    Коментиран от #14

  • 6 Истинските ФАКТИ

    2 4 Отговор
    Сочат друго - Model Y Juniper е без конкypeнция в Европа и останалия свят: коне, разход, обем, пробeг, максимална скорост, цена. Нищо не се доближава.

    Коментиран от #13

  • 7 Аутокар

    2 4 Отговор
    "Забравете за суперколите. Model Y Performance е най-бъзата от точка А до точка Б кола в Англия." - Autocar UK

    Като дадеш газ, кучето изхвърча през задния джам.

    Коментиран от #8, #9, #11, #12

  • 8 6135

    3 3 Отговор

    До коментар #7 от "Аутокар":

    Да, ако точка А и Б са на под 10км разстояние.
  • 9 анонимен

    4 2 Отговор

    До коментар #7 от "Аутокар":

    Тесла умре!
  • 10 Някой

    2 2 Отговор
    Дали проблема е в остарелия модел? Според мен не, задвижването, батериите, електрониката са последна дума на техниката. Ускорението е зашеметяващо. Окачването и седалките са добри.
    Проблемите са другаде, европейците не харесват стъклените покриви, липсата на дръжки на вратите, липсата на копчета, врътка, листчета за чистачки, фарове ... Не харесват огромният таблет в средата.
    Европейците искат да управляват автомобила, ако да ги вози компютър.

    Мъск не ги разбира тези неща, нещо повече. Вместо да се съобрази с изискванията на европейските клиенти. Се опитват чрез маркетингови манипулации да промени вкусовете на клиентите. Обаче не му се получава да измами клиентите и резултата се вижда, все по-малко клиенти си купуват Тесла.

    Клиента не може да бъде лъган дълго време, все някога идва момента, когато клиента разбира, че маркетинга го лъже и спира да купува ЛОШИЯ ПРОДУКТ. Намира си по-качествен алтернативен продукт.

    Мъск и Тесла, ако бързо не се променят в Европа, ще катастрофират.
  • 11 Някой

    2 2 Отговор

    До коментар #7 от "Аутокар":

    Обаче интериора, инструментите за управление, стъклените таван ... не се харесват на европейците. Мъск не иска да го разбепе. Или пък не може с американския си АйТи дигитален мозък, да разбере европейските аналогови мозъци. Аз смятам, че в някои неща дигиталното е по-добре, но в други неща аналоговите е по-добро. Аналоговото е моментално, докато дигиталното има лаг нужен за обработването на сигналите.

    Във Формула 1 оборотомера е аналогова световна стълбица и кормилото е натъпкано с копчета и врътка, а не един огромен тъчскриан дисплей. Ето това не може да разбере Мъск. "Пилотите" на обикновените автомобили искат АНАЛОГОВИ ПРИБОРИ, КОПЧЕТА, СПИРАЧКА, ГАЗ, КОРМИЛО ... Европейците в своите автомобили са ПИЛОТИ ог Формул 1, а не пътници возени от компютър.
  • 12 Знайко

    2 1 Отговор

    До коментар #7 от "Аутокар":

    Каква е максималната скорост на Тесла У?
    Каква е максималната скорост на Порше 911?

    На германски аутобан няма как Тесла да изпревари от т. А до т. Б Порше, Ламборгини, Кьонингсек ...Нито пък по алпийските планински пътища около Менте Карло.
  • 13 Весело

    2 1 Отговор

    До коментар #6 от "Истинските ФАКТИ":

    Model Y Juniper - максимална скорост 217 км/ч. Наистина ли си вярваш, че максималнатафскорост на другите марки е по-ниска. Дори Голф ГТИ вдига над 240 км/ч
  • 14 Весело

    1 2 Отговор

    До коментар #5 от "Тесльо=идиот":

    Явно не ти е ясно какво е статистика и какво прогноза.
    Прогнозите рядко се сбъдват, особено средносрочните и дългосрочните а стъкмистиката не е статистика.

    Моята прогноза е, че преди 31 декември 2029 г. Мъск ще бъде изритан от Тесла, заради лоши продажби.
  • 15 Трифонов

    1 0 Отговор
    Тесла никога не е била замисляна да бъде сериозен играч сред автомобилните производители. Мъск точно нито я създаде тая компания с тази цел, нито днес я развива в подобна посока. Очевидно е, че не я развива въобще, като автомобилна компания. Ето защо още преди 10 години казах, че до 10 години всички стари производители ще произвеждат електромобили, премиум производителите бързо ще стопят крехката преднина на Тесла и ще започнат да предлагат по-добри в техническо отношение електроавтомобили, но също така и несравнимо по-добре сглобени, по-качествени и надеждни. Само за 10 - те години, за които говоря, БМВ например от един малък електромобил (първият в света сериен електромобил всъщност), днес предлага електромобили почти във всеки клас - и в СУВ гамата, и в тази на автомобилите. Десетки варианти - и като модификации, и като мощности и пробег. В същото време колите са много по-качествени от двата стари варианта на Тесла, които дори не си правят труда да отстранят множеството проблеми с качеството, за които потребителите мрънкат от 10 години. Т.е. очевидно е, че Мъск не развива тази компания, като автомобилна. Трябваше му за други, спекулативни цели, спомагателен елемент в структурата на целия му бизнес. Бъдещето й е ясно и е планирано от него самия - контролиран фалит или насочване в друга област... Но по-скоро първото.