Продажбите на Tesla в Европа отново дадоха силно да се разбере, че американският EV гигант се намира в сериозен регионален смут. Данните за октомври са недвусмислени и сигнализират за продължаващо и дори задълбочаващо се отчуждение от страна на европейските потребители.
Статистиката, която служи като ярък индикатор за търсенето, е повече от драстична. В скандинавските страни сривът е почти апокалиптичен: в Швеция регистрациите на нови автомобили Tesla се сгромолясват с цели 89%, в Дания ситуацията е почти огледална с 86% спад, а дори традиционно силната Норвегия отчита сериозен отлив от 50%.
Най-показателното в тази мрачна картина е фактът, че докато Tesla изпитва тези тежки затруднения, общият пазар на електромобили в Европа всъщност продължава да расте. Този дисонанс не просто подчертава, а направо крещи за намаляващия пазарен дял на компанията на Илон Мъск. Единствената светла точка, която може да бъде открита, е Франция, където е регистриран скромен ръст от 2.4% за втори пореден месец. Уви, това е по-скоро изключение, което потвърждава правилото на общата тенденция към понижение, която се наблюдава от месеци в ключови страни като Швеция и Нидерландия.
Автомобилните анализатори посочват няколко основни причини за този низходящ тренд. На първо място, Tesla разчита на сравнително малка и остаряваща моделна гама. Това се случва в момент, когато както утвърдените европейски производители, така и агресивните китайски брандове, бързо насищат пазара с нови, свежи и атрактивни електрически предложения. В Дания, например, няколко китайски EV марки, сред които BYD, Xpeng и Zeekr (собственост на Geely), вече успяха да изпреварят Tesla по продажби.
Спадът е толкова сериозен, че през октомври в Швеция Tesla е успяла да реализира едва 133 автомобила, изоставайки дори от Porsche, които са продали 172 луксозни модела. Погледнато в по-широк план, за периода януари-октомври, шведските продажби на американския производител са надолу с 67% спрямо предходната година – истинско свободно падане.
Наред с изострената конкуренция, експертите не пропускат да отбележат и другия, по-деликатен фактор: публичните скандали и политическите позиции на изпълнителния директор Илон Мъск. Изглежда, че това негативно влияе върху имиджа на марката сред европейските потребители, които, водени от своите ценности, просто се отдръпват от покупка.
До септември продажбите на Tesla в Европа вече бяха отбелязали спад от 28.5% спрямо предходната година, а октомврийските данни само затвърждават този обезпокоителен низходящ курс. Европейският пазар явно става все по-труден терен за американския пионер, който изглежда губи инерция в битката за електрическо господство.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ъъъъ
10:43 05.11.2025
2 Ъъъъ
10:45 05.11.2025
3 дедо..
Коментиран от #4
11:20 05.11.2025
4 Ъъъъ
До коментар #3 от "дедо..":
Byd не, но Xiaomi е много добра кола и ще правят голяма конкуренция с Тесла.11:31 05.11.2025
5 Тесльо=идиот
Коментиран от #14
12:34 05.11.2025
6 Истинските ФАКТИ
Коментиран от #13
13:09 05.11.2025
7 Аутокар
Като дадеш газ, кучето изхвърча през задния джам.
Коментиран от #8, #9, #11, #12
13:16 05.11.2025
8 6135
До коментар #7 от "Аутокар":
Да, ако точка А и Б са на под 10км разстояние.16:38 05.11.2025
9 анонимен
До коментар #7 от "Аутокар":
Тесла умре!16:50 05.11.2025
10 Някой
Проблемите са другаде, европейците не харесват стъклените покриви, липсата на дръжки на вратите, липсата на копчета, врътка, листчета за чистачки, фарове ... Не харесват огромният таблет в средата.
Европейците искат да управляват автомобила, ако да ги вози компютър.
Мъск не ги разбира тези неща, нещо повече. Вместо да се съобрази с изискванията на европейските клиенти. Се опитват чрез маркетингови манипулации да промени вкусовете на клиентите. Обаче не му се получава да измами клиентите и резултата се вижда, все по-малко клиенти си купуват Тесла.
Клиента не може да бъде лъган дълго време, все някога идва момента, когато клиента разбира, че маркетинга го лъже и спира да купува ЛОШИЯ ПРОДУКТ. Намира си по-качествен алтернативен продукт.
Мъск и Тесла, ако бързо не се променят в Европа, ще катастрофират.
23:09 05.11.2025
11 Някой
До коментар #7 от "Аутокар":
Обаче интериора, инструментите за управление, стъклените таван ... не се харесват на европейците. Мъск не иска да го разбепе. Или пък не може с американския си АйТи дигитален мозък, да разбере европейските аналогови мозъци. Аз смятам, че в някои неща дигиталното е по-добре, но в други неща аналоговите е по-добро. Аналоговото е моментално, докато дигиталното има лаг нужен за обработването на сигналите.Във Формула 1 оборотомера е аналогова световна стълбица и кормилото е натъпкано с копчета и врътка, а не един огромен тъчскриан дисплей. Ето това не може да разбере Мъск. "Пилотите" на обикновените автомобили искат АНАЛОГОВИ ПРИБОРИ, КОПЧЕТА, СПИРАЧКА, ГАЗ, КОРМИЛО ... Европейците в своите автомобили са ПИЛОТИ ог Формул 1, а не пътници возени от компютър.
23:24 05.11.2025
12 Знайко
До коментар #7 от "Аутокар":
Каква е максималната скорост на Тесла У?Каква е максималната скорост на Порше 911?
На германски аутобан няма как Тесла да изпревари от т. А до т. Б Порше, Ламборгини, Кьонингсек ...Нито пък по алпийските планински пътища около Менте Карло.
23:29 05.11.2025
13 Весело
До коментар #6 от "Истинските ФАКТИ":
Model Y Juniper - максимална скорост 217 км/ч. Наистина ли си вярваш, че максималнатафскорост на другите марки е по-ниска. Дори Голф ГТИ вдига над 240 км/ч23:33 05.11.2025
14 Весело
До коментар #5 от "Тесльо=идиот":
Явно не ти е ясно какво е статистика и какво прогноза.Прогнозите рядко се сбъдват, особено средносрочните и дългосрочните а стъкмистиката не е статистика.
Моята прогноза е, че преди 31 декември 2029 г. Мъск ще бъде изритан от Тесла, заради лоши продажби.
23:41 05.11.2025
15 Трифонов
07:32 06.11.2025