Светът на електрическите превозни средства (EПС) е изправен пред едно от най-големите си предизвикателства: термичното ускорение (thermal runaway) на литиево-йонните батерии, което води до трудно потушим и бързо разпространяващ се пожар. Китайски инженери, в сътрудничество с Китайския център за технически изследвания и ремонт на превозни средства, представиха драстично, но потенциално животоспасяващо решение: система за аварийно изхвърляне на батерията.
Основната идея на разработката е да се премахне източникът на огъня – запалимият батериен блок – от купето на автомобила. Целта е да се предотврати бързото разпространение на пламъците към кабината, осигурявайки критично време за евакуация на пътниците.
В демонстрационно видео, което бързо обиколи социалните мрежи, се вижда как димяща батерия буквално се изстрелва отстрани на тестови електрически кросоувър и се приземява на около шест метра от превозното средство. Инженерите сравняват процеса с „хвърляне на препечен хляб“ от тостер, подчертавайки бързината, с която критичната ситуация може да бъде деескалирана.
Технологични загадки и корпоративни опровержения
Въпреки впечатляващата демонстрация, техническите детайли около механизма остават неясни. Предполага се, че е използвано взривно зареждане, за да се освободи и изтласка тежкият батериен пакет.
Интересното е, че след публикуването на видеото, няколко компании, чиито продукти бяха свързани с демонстрацията, побързаха да се разграничат. Производителят на автомобилни компоненти Joyson Electronics и компанията, произвеждаща превозното средство, приличащо на кросоувъра iCar 03T, отрекоха каквото и да е участие в разработката на системата за аварийно изхвърляне.
Безопасност срещу нови рискове: Дебатът се разпалва
Системата бързо предизвика както възхищение, така и силни критики в автомобилната общност. Потенциалните ползи са ясни: евакуирането на батерията драстично намалява риска за пътниците и улеснява пожарните служби, тъй като вече не се налага да гасят огън, изискващ хиляди литри вода в затворено пространство.
Критиците обаче алармират за новите опасности, които създава тази технология. Автомобилното издание CarScoops я описа като „опасно с крила“, подчертавайки, че хвърленият, все още горим блок може да нарани пешеходци или други участници в движението или да предизвика вторичен пожар в съседни превозни средства или обекти в близост до пътя.
С други думи, макар и системата да решава проблема с пожара в купето, тя го премества в околната среда, където потенциалът за щети и наранявания може да бъде не по-малък.
Все още не е известно дали тази радикална концепция ще бъде внедрена в масово произвеждани модели. Разработката обаче поставя важен въпрос пред инженерите: дали търсенето на бързо решение на проблема с пожарите в EПС не трябва да бъде балансирано с отговорността за общата пътна безопасност и околната среда?
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пич
Коментиран от #14
10:45 29.09.2025
2 Добра идея
10:47 29.09.2025
3 Някой
10:49 29.09.2025
4 Някой
Коментиран от #10
10:50 29.09.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Герге ,
10:54 29.09.2025
7 Няма
Зелена енергия и зелен кон, също.
11:12 29.09.2025
8 хъхъ
Коментиран от #12
11:17 29.09.2025
9 Крокоруй
11:19 29.09.2025
10 Баба Гошка
До коментар #4 от "Някой":
Направо ти чупи краката в опита да избягаш и после те овъгля. В южна африка имат странично огнеппръскачки срещу нападатели на светофарите11:24 29.09.2025
11 Механик
12:12 29.09.2025
12 Някой
До коментар #8 от "хъхъ":
На изтребители се очаква да е така от катапулта. Дори когато е на летище, да може да изхвърли толкова нагоре, че при падане да оцелее човека. Само че трябва да е така направен, все едно си в капсула. Има случаи при изстрелване от катапулта, да му откъсне краката. Сигурно трябва да знае как да стои.12:54 29.09.2025
13 ПЗпцдпц
13:19 29.09.2025
14 Минувач
До коментар #1 от "Пич":
Мисли малко повече. В редица случаи пожарите досега са били на открито. А най-важното е живота на пътниците. Наскоро имаше инцидент на изгорял в колата мъж, след като електричката се запалила, пожарникарите дошли навреме, но не могли да отворят колата навреме и мъжът изгорял в нея.А, ако колата е в гараж, нищо няма да се влоши повече - така или иначе ще възникне пожара, дали от самата горяща кола, дали от изхвърлената батерия до нея.
Коментиран от #15
13:34 29.09.2025
15 Баба Гошка
До коментар #14 от "Минувач":
Лутън паркинга на летището се срути от самозапалила се каручка. Споко, не била електричка, била само хибридка с малка литиева батероа. Ако беше с голяма и летището можеше да срути. Ха със здраве и много късмет на модерните иди отти. Във валенсия за ваша информация миналата есен 130 000 коли бяха наводнени и натрупани на куппчини и отписани след това. Ха сега си представете да бяха рлектрички и да бяха се подпалили. Батериите им горят и под вода!!!!Коментиран от #16
13:44 29.09.2025
16 Минувач
До коментар #15 от "Баба Гошка":
Не вникваш в статията и това, за което пиша аз. Аз също съм за ДВГ.Но тук става въпрос за безопасността на хората в запалилата се електричка. Или ти си на принципа - щом си е купил електричка, значи заслужава да изгори в нея?!?
Тук се говори за момента след възникналия пожар. Станало е вече. И става дума горящата батерия да се изхвърли извън колата преди да я е запалила изцяло. А ти все още разсъждаваш за ситуацията, защо се била запалила, какво щяло да причини това на околните обекти, сравнения с коли с ДВГ и т.н.. Това е друга тема и е за предотваратяване на запалванията, тук става дума за минимализиране на последствията.
14:45 29.09.2025