Китай тества нов морски маршрут

18 Септември, 2025 16:47, обновена 18 Септември, 2025 21:01 8 033 20

  • северен морски път-
  • китай-
  • тестване

Той минава през Северния морски път и ще пътува през Арктика, Обединеното кралство, Ротердам, Хамбург и Гданск

Китай тества нов морски маршрут - 1
Снимка: Shutterstock

Китайското пристанище Нингбо се готви да пусне на вода товарен кораб, който ще тества нов морски маршрут през Северния морски път, съобщава Politico.

Планирано е корабът да отплава на 20 септември. Въпреки че китайските компании вече са извършвали пробни превози през Северния морски път, предстоящият маршрут ще бъде по-сложен. „Те вече са извършвали превози от точка до точка, например от китайско пристанище до Хамбург или Санкт Петербург. Това пътуване е различно. Корабът ще акостира в четири пристанища в Китай, след което ще пътува през Арктика и след това ще посети Обединеното кралство, Ротердам, Хамбург и Гданск. „Това наистина прилича повече на редовен морски корабен маршрут“, каза пред изданието Малте Хумперт, основател на Американския арктически институт.

Той отбеляза, че само преди 5 до 10 години всички са смятали, че корабоплаването по Северния морски път ще бъде малко вероятно преди 2040-2050 г. „Сега е 2025 г. и китайците вече го правят. Дали е печелившо за тях? Няма значение; става въпрос за натрупване на знания, за разбиране как да се прави. „Това правят китайците – натрупват опит и обучават екипажи“, каза експертът.

Хъмпърт обясни, че развитието на Северния морски път е станало възможно благодарение на изменението на климата, тъй като тези промени се случват по-бързо в Арктическия регион, отколкото в други части на планетата. Въпреки това той смята, че световната търговия ще продължи да протича предимно по традиционния маршрут през Суецкия канал.

„Ако превъртим напред с 30-40 години и дотогава ледената покривка ще е намаляла с още 30-50%, ще имаме половин година без лед по Северния морски път, тогава Арктика ще се превърне в много привлекателен вариант. Арктика няма да замени Суецкия канал скоро. Не е това въпросът. И Суецкият канал, и Панамският канал все още са тук. Но Арктика ще бъде допълнителен маршрут“, заключи експертът.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 23 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Някой

    28 4 Отговор
    Той този мопрски път си се експлоатира отдавна. Много по-кратък е от другия, минаващ през Суецкия канал. И много по-безопасен.
    Ама защо на картинката сте отрязали маршрута и информацията за дължината на морския път от Китай до Ротердам през Суецкия канал?

    Коментиран от #10, #14

  • 2 Сатана Z

    10 7 Отговор
    Китай изрази готовност да засили сътрудничеството с Русия в развитието на инфраструктурата на арктическия маршрут. Китайското външно министерство подчерта, че този маршрут има значителен потенциал за международна търговия. Китай възнамерява да работи с арктическите крайбрежни държави, за да насърчи развитието на Северния морски път и да защити околната среда.

    Първият транзитен товарен полет от Китай до Европа през Арктика започна на 15 септември. По този начин Северният морски път се превръща в нова граница за икономическо партньорство между Москва и Пекин.
  • 3 Добър ден

    12 3 Отговор
    Китай подготвя тестов експресен маршрут до Европа през Северния морски път на Русия: на 20 септември контейнеровозът Istanbul Bridge ще отплава от пристанището Нингбо-Джоушан и се очаква да достигне Феликстоу, Великобритания, след 18 дни, ескортиран от ледоразбивачи.
  • 4 Не че нещо

    22 3 Отговор
    Обаче усещам как инуитите в Аляска скоро ще разберат как китайските кораби им рушат традиционния начин на живот, стресират китове и тюлени, на елените им се дръпнали очите и бягали повече, морските птици им опадали перата на опашките и изобщо погром над природата, лунните цикли, атмосферното налягане и много други неща. Американското правителство категорично ще защити елени, мармоти, врабчета, маламути, инуити и прочие, спирайки китайската агресия и териториални претенции, прекъсвайки корабоплаването там.

    Коментиран от #19

  • 5 ахахаха

    21 4 Отговор
    Очакваме Берингови пирати или Норвежки пирати с лодки да отвличат корабите с китайско карго за Европа. Преди Ми6 и ЦРУ създадоха измислените Сомалийски пирати, та се наложи Китай и Иран да подпомогнат Хусите за да ги разчистят. Вероятно по същия начин ще подходят англетата. Бритън рулз дъ вейвс!
  • 6 си дзън

    16 1 Отговор
    Нещо градовете дестинации са сбъркани. Не виждам Мурманск. Това ще бъде базовото
    пристанище на новия път.
  • 7 Хаха

    6 0 Отговор
    само преди 5 до 10 години всички са смятали, че корабоплаването по Северния морски път ще бъде малко вероятно преди 2040-2050 г

    Климатични промени
  • 8 Спецназ

    15 1 Отговор
    Ако следваш ледоразбивач какво ти пречи
    да си пушиш лулата на капитанския мостик и да го следваш??

    Даже след като платиш на руснаците за танка отпред
    заради 1/3 по-късия път
    си с 30-40% по-малко разходи за всичко. ФАКТ!
  • 9 az СВО Победа80

    12 1 Отговор
    Накратко:

    1. Не го "правят" китайците, както ни обяснява пишман "експертът", а го правят, т.е. всичко става благодарение на руснаците! СМП минава през техните териториални води и те пробиват пътя през леда, благодарение на флота си от ледоразбивачи /най-многобройният в света/.

    2. СМП ще бъде основният морски търговски маршрут до 5-10 години.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Оти да се лажеме?

    6 1 Отговор
    "...той смята, че световната търговия ще продължи да протича предимно по традиционния маршрут през Суецкия канал."

    Нали затова изкупиха големи, а някъде даже и мажоритарни дялове от емблематични гръцки пристанища? Сега ще ги разщирят и може дори да построят нови за още по голям капацитет. Вместо да ходят чак до Ротердам разтоварват в Гърция и по новия шенгенски коридор, без митнически проверки, през България, Румъния и Унгария имат достъп до целия ЕС. Така пестят доста разходи и време, вместо да пътуват още няколко дни до Ротердам, а от там стоките да се транспортират на шлепове и малки речни корабчета по каналите до Виена откъдето поемат за европейски държави без излаз на море. Австрийците и нидерландците нали затова отдавна ни спъваха приемането в Шенген?
  • 12 Да обЙясня на ΕβροΜин ΔиΛяците

    7 1 Отговор
    Северният морски път
    е с около 40000 километра
    по-кратък от този
    през Суетския канал.
    Не напразно Русия пусна на вода
    цяла флотилия с атомни ледоразбивачи 😉

    Коментиран от #13

  • 13 Чонев

    6 3 Отговор

    До коментар #12 от "Да обЙясня на ΕβροΜин ΔиΛяците":

    Объркал си една 0. Този маршрут е бавен през зимата, ледоколите се движат бавно. Не могат широки контейнеровози да минават. Нови кораби ще трябва да направят. Няма да стане бързо и ще е скъпо. Но нека се плашат фашистите.

    Коментиран от #15, #17

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Благодаря за поправката

    3 0 Отговор

    До коментар #13 от "Чонев":

    Изтървал съм една нула
    но това е без значение.
    Те и без това ΕβροΜин ΔиΛилаците
    не могат да броят 😁
  • 16 В В.П.

    1 0 Отговор
    Нещо май си измисляте .небивалици ..11000 км минава в териториалните води на РФ ..Или те не знаят ,а???.Ахаха уникални идеоти..
  • 17 Хм...

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "Чонев":

    Освен вече съществуващата флотилия атомни ледоразбивачи, руснаците строят още четири броя като в общи линии всеки следващ е по голям от предишните. Та в рамките на 4-5 години може да видим и големи контейнеровози на СМП.
  • 18 Тук сметките са

    0 0 Отговор
    с подразбирането, че стоките от Китай минават сега през Суецкия канал. Обаче ако е затворен по някаква причина и обикалят нос Добра Надежда какво става със сметките?
    А те и американците се замислят за алтернативен път от Китай през Северния ледовит до Северния Атлантик. Това като алтернатива за преминаване през Панамският канал. Но им трябват ледоразбивачи като на Руснаците който те нямат към момента.
  • 19 Серсемин

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Не че нещо":

    Нерде Аляска, нерде северния морски път? Отвори един атлас или най- малко гугъл мапс.

    Коментиран от #20

  • 20 Отварял съм го много пъти

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "Серсемин":

    И мисля, че не сте ме разбрали добре. Статията е посветена на алтернативен път които минава от Китай през Беринговият проток и после в посока запад през Северният ледовит океан достига Атлантика и се спуска на Юг към Скандинавия.
    Това за което говоря е друг алтернативен път от Китай през Беринговият проток но на Изток над Аляска който се спуска на Юг към Атлантика между Канада и Гренландия.
    Разбира се и при двата алтернативни пътя движението е в двете посоки.