Last news in Fakti

19 Септември, 2012 16:32 1 025 0

Повечето жени, завършващи IT, стават преподаватели

  • жени-
  • it-
  • преподаватели-
  • румяна стоилова

Делът на жените сред студентите за цяла Европа е повече от половината от студентите. Средното за Европа е 55.3 % и България е точно на това ниво 55.3%.  Жените, които записват инженерни и природни специалности никъде по света не надвишава една трета. В този случай България е сред страните, в които имаме най-висок дял жени, завършващи инженерни специалности и природни науки.  Това сочи социологическо проучване на Румяна Стоилова от БАН, представено по време на Кръгла маса „Ролята на жените в ИКТ за конкурентоспособността на България и Европа” .
В Кръглата маса участие взеха Саша Безуханова, председател на Български център на жените в технологиите, Милена Дамянова, зам.-министър на образованието,  Ева Фабри, председател на Европейския център на жените и технологиите, проф. Севдалина Димитрова, зам.-председател на БАН, ръководители на водещи компании от ИКТ* индустрията в България и млади предприемачи.

 На фона на общото за Европа, остава определящата тенденция, че жените в тези науки, в тези дисциплини са много по-малко в сравнение с общия дял на жените студентки.
Следващата степен (още по-висока) е на докторите на науките. В този случай данните са само за България. Имаме известна неравномерност в един период 2002 г. – 2006г., където има значително увеличение на завършващите докторска степен в биологичните науки , в архитектура и  строителство. Обаче има намаляване във физически науки, математика и статистиката, инженерни науки и в производствените специалности. За разлика тенденцията в ЕС, където има  плавно увеличение на жените, завършващи докторска степен във всички планове на науката. Т.е. в  България се забелязва нещо, което е дискутирано доста интензивно при приема на студенти – има доста голяма неравномерност между различните дисциплини.  Когато говорим за диспропорции между мъжете и жените, винаги се започва с образованието , защото ясно е – ние говорим за тези диспропорции при равни структури в образованието.

Жените в заетостта
Тук виждаме, че средното за ЕС е около 35%, докато за България делът на жените е близо 50% , което означава, че  България действително има по-добри резултати от гледна точка на дела на жените в научни изследвания и там, където се създава новото знание .
Всъщност основният проблем, когато говорим за по- ниската представеност на жените в технологии, инженерни специалности, природни дисциплини , тук беше изтъкнато ,че става въпрос за един проблем, който е свързан с конкурентноспособността.
 

Различия в заплащането
Имаме три подоходни групи -  най-ниски доходи , със средни доходи и най-високи доходи. Жените са повече в ниската подоходна група и обратното – в най-високата подоходна група мъжете са повече.
България е в групата с най-ниски подоходни различия между мъжете и жените, заедно с Румъния и с останалите ново -присъединили се страни към ЕС, но пък за сметка на това заплатите  у нас са сред най-ниските.
 

България стои по средата на класацията в  Европа по брой на преки ръководители жени.
Този процент у нас е 27%, във Филандия има най-много преки ръководители жени – 40%, а в Кипър най-малко – 15%. В Германия жените преки ръководители са 18%.
Оказва се още, че много от жените завършили информатика у нас предпочитат да станат преподаватели.

Българите не биха имали доверие на жена директор на полицията, главен прокурор или финансов министър. В същото време полът няма значение, когато става дума за ректор на университет, министър на образованието, директор на училище, кмет и шеф на банка.
 

Според заместник – министърът на образованието  Милена Дамянова правителството у нас има правилно отношение към равнопоставеността на половете, което доказвал и самият състав на кабинета – имало достатъчно министри и зам. министри жени.
Дамянова съобщи интересният факт, че изследване сред  учениците от 14-годишна възраст до 19 –години показва, че 50% от анкетираните застават зад патриархалния модел. 49% смятат, че жената трябва да е хубава, умна и да слуша мъжа си.
Тя обяви, че министерството иска да наложи сред децата предприемаческия дух от малки-лидерство, бизнес умения. Не случайно било въведено тази година и оценяването по проекти, където освен предприемачески дух се налага и екипността.
 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА