Last news in Fakti

20 Юли, 2021 23:31 2 778 8

Продажбите на бира у нас се възстановяват

  • бира-
  • пивовари-
  • продажба

Към момента в България са регистрирани 37 производители на бира

Продажбите на бира у нас се възстановяват - 1
Снимка: Shutterstock

С позитивни прогнози за развитието на бирената индустрия пивоварите посрещат професионалния си празник Илинден. Тази година той е емблематичен, защото Съюзът на пивоварите отбелязва 30-я си рожден ден. Сдружението е лидер в реализирането на редица проекти за устойчиво развитие и растеж на целия сектор.

Към момента в България са регистрирани 37 производители на бира, от които големите компании са 3 на брой, малките и средни пивоварни - 8, а останалите 26 са микропредприятия.

По данни на СПБ, продължават инвестиционните и други проекти в повечето пивоварни, като за 2020 г. вложенията в ДМА са 37 млн. лв, а само за първото полугодие на 2021 г. са 20 млн. лв. Продуктовото портфолио в бранша е изключително разнообразно и всяка година се обогатява с различни марки и стилове бира. За последните 12 месеца на пазара са пуснати над 35 нови предложения и асортимента пиво.

Актуалните данни от първото шестмесечие на тази година показват, че биреният пазар в страната е на нивата от 2020 г. Продажбите на пиво са 2 400 хил. хектолитра, докато в предкризисната 2019 г. през същия период са реализирани 2 526 хил. хектолитра.

Разпределението на пазара по опаковки показва, че се възстановява тенденцията за намаляване на дела на продажбите на бира в пластмасови бутилки, който е 54%. Стъклените бутилки са 20% от пазара, а кеновете - 23 %. През последния месец има увеличаване на консумацията на наливна бира – 6% от пазара.

Общата картина на пазара на бира няма да е цялостна без мнението и предпочитанията на потребителите. През летните месеци всеки ден пълнолетният българин изпива по една бира. 58 % от сънародниците ни поне веднъж месечно консумират безалкохолна бира, особено, ако имат намерение да шофират.

Резултатите при дамите показват, че те предпочитат нискоалхолните или безалкохолните бири с плодови или билкови аромати и свеж вкус. През лятото близо 50% от жените пият бира поне веднъж месечно, а всяка трета българка – поне веднъж седмично.

Според маркетинговите изследвания, за избора на българския консуматор на пиво най-важен е вкусът на напитката, нейната опаковка и видът/стил бира, а едва след това се нареждат цената и марката.

Според най-новото репутационно проучване за бирената индустрия, проведено в 31 европейски страни, българските пивовари са с най-висока репутация в Европа. Почти 90% от сънародниците ни дават изключително висок рейтинг на бирения бранш в страната. Зад тази впечатляваща оценка най-вече стои дългогодишният опит, традиции, добри практики и целият човешки и бизнес потенциал на българската пивоварна индустрия.

По повод на тенденциите за развитието на бранша в ЕС и България, изпълнителният директор на СПБ Ивана Радомирова коментира: ,,На европейската карта на индустрията, по обем на продажбите на бира България вече е на 11 място. За миналата година дори има леко повишаване на износа на българска бира.

По данни на Пивоварите на Европа, поради периодичните затваряния на заведенията, въведените ограничения и стагнацията на туристическите пътувания, пазарът на бира в страните от ЕС през 2020 г. има спад от 9%. Добавената стойност от производството и продажбите на бира общо за ЕС е намаляла с 15 млрд. евро – от 60 млрд. през 2019 на 45 млрд. през 2020. Заради локдауна в повечето държави и затворените обекти на ХоРеКа, индиректната работна заетост, генерирана от продажбите на бира в ЕС е намаляла с 800 000 работни места.

Според анализаторите, картината е възможно да се промени през следващата година, но това може да се случи с помощта на ЕК и правителствени мерки в подкрепа за индустрията.“

Въпреки трудностите от пандемията, пивоварният сектор както в страните от ЕС, така и у нас продължава да се развива и да изпълнява всичките си саморегулаторни ангажименти. Точно преди един месец, по повод отговорностите си за прозрачност към потребителите., на среща с комисаря по здравните въпроси в ЕК Пивоварите на Европа представиха напредъка в изпълнението на общоевропейския си ангажимент за доброволно отбелязване на списъка на съставките и енергийната стойност на напитката. Понастоящем 93 % от продадената в страните от ЕС бира има списък на съставките и 86 % - на енергийната стойност. В това отношение България отново е един от лидерите в ЕС, тъй като 100 % - т.е. всички произвеждани в страната бири, имат списък на съставките, а 98 % на енергийна стойност.

Съюзът на пивоварите продължава реализирането и на редица други проекти с акцент върху зелените инициативи, отговорната консумация и етичните корпоративни стандарти. През 2021 г., под егидата на Съюза на пивоварите, браншът отбелязва три емблематични юбилея – 140 г. българска пивоварна индустрия, 65 г. пивоварна наука и 30 години от създаването на СПБ. По случай юбилейните годишнини и цялостния си икономически и социален принос, СПБ получи наградата Икар на БСК, а само преди няколко дни журито на b2b Media Awards 2021 присъди на СПБ първо място в категорията Успешна комуникационна кампания на бизнес асоциация, което е поредното потвърждение за достиженията на пивоварната общност.

Съюзът на пивоварите в България (СПБ) е представителната организация на производителите на бира в страната и на техните доставчици на суровини, материали и оборудване. Членове на сдружението са пивоварните компании: „Болярка - ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД, „Ломско пиво” АД, ,,Доровски инвест” ООД.

От 2007 г. Съюзът на пивоварите в България е част от организацията "Пивоварите на Европа"- Брюксел, която обединява 30 национални асоциации, представляващи интересите на 11 000 малки, големи и средни и микро производителите на бира на Стария континент.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бирник

    3 5 Отговор
    Слава на 🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺 🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺😔😔😔😔😔😔
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 пивняк

    2 1 Отговор
    ЖЕГА Е ...
  • 4 Със светло пиво към светло бъдеще

    1 1 Отговор
    Ту биирс от нот ту биирс
  • 5 Бесен😡😷😡

    8 1 Отговор
    Истината е, че развалиха бирата в България, дори уж западни марки като Старопрамен, Амстел, Туборг, правещи се по лиценз от местни (но пак с чуждестраннанна собственост пивоварни) по нищо не се различават от родните съответно Каменица, Загорка, Пиринско/Шуменско. Накратко - бира на конвеир, със съмнително качество и безсъмнено нетрадиционен вкус.
  • 6 ИЯО

    2 0 Отговор
    Аман от пие/я/ници по улиците.
  • 7 ХИМИЦИ

    1 0 Отговор
    ТО ПА ЕНА БИРА , СЪЩО КАТ ПИК НЯ ! ХИМИЯ И ВОДА ОТ РЕКАТА !
  • 8 КРАДЦИ

    1 0 Отговор
    ОТ ИСТИНСКАТА БИРА , ТИ СЕ ПИЕ ОЩЕ , А ОТ НАШАТА ТИ СЕ ГАДИ ! НЯМА ЕДНА ДА ТИ Е КЕФ ДА Я ПИЕШ ! ПЪЛНО МЕНТЕ !