Last news in Fakti

12 Януари, 2023 18:52 1 906 16

Скъпа стока! Корабостроителите се радват на рекордни поръчки за нови танкери за втечнен природен газ

  • танкер-
  • газ-
  • втечнен газ

Цената на специализиран плавателен съд за превоз на синьо гориво достигна 250 милиона долара

Скъпа стока! Корабостроителите се радват на рекордни поръчки за нови танкери за втечнен природен газ - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА

Корабостроителите се радваха на рекордно много договори за изграждане на танкери за пренос на втечнен природен газ (ВПГ) през 2022 г. Те очакват бумът на търсенето им да продължи още известно време, тъй като нуждата от втечнено синьо гориво също расте, пише в. "Файненшъл таймс" в анализ по темата.

Глобалните поръчки за нови танкери за пренос на ВПГ са достигнали 163 през 2022 г., показват данни на анализаторска компания "Рефинитив" (Refinitiv). Това е повече от два пъти повече от поръчките през предходната 2021 г., както и максимум от поне 2011 г., откогато има налични данни.

С нарастването на цените на корабите големите южнокорейски корабостроители, отговорни за по-голямата част от съществуващите флотилии от танкери за ВПГ, сега очакват увеличение на печалбите си въпреки високите разходи за материали.

Наблюдатели от бранша обаче предупредиха, че повишените цени на стоманата, недостигът на работна ръка и лимитите на строителния капацитет ще ограничат способността на корабостроителниците да се възползват от скоростно строителство на нови танкери.

"Бумът на ВПГ танкерите помага за увеличаване на нашата рентабилност", каза Ка Сам-хюн, главен изпълнителен директор на най-големия корабостроител в света "Корея Шипингбилдинг енд Офшор Инженеринг"(Korea Shipbuilding & Offshore Engineering), холдинговата компания на "Хюндай Хеви Индъстрис" (Hyundai Heavy Industries).

"Очакваме да отчетем печалби през цялата 2023 г.", добави той, след като компанията му отбелязваше нетни загуби през последните две години.

Южнокорейският корабостроител очаква тенденцията да "продължи поне през следващите две до три години, като вероятно ще бъдат поръчвани повече от 50 нови ВПГ танкери на година".

Други големи южнокорейски корабостроители като "Деу Шипинг енд Марин Инженеринг" (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering) и "Самсунг Хеви Индъстрис" (Samsung Heavy Industries), които отчетоха нетни загуби през 2021 г., също заявиха, че очакват да увеличат печалбите си през тази година.

От "Деу Шипинг енд Марин Инженеринг" посочиха още, че високите цени на стоманата "изяждат печалбите ни", докато от "Самсунг Хеви Индъстрис" посочиха, че преговарят с производителите на стомана "за намаляване на цените".

Според анализатори големият брой глобални поръчки на нови танкери за ВПГ е свързан с разширяването на катарския газов проект "Норт филд" (North Field). Чрез него Катар планира да увеличи капацитета си за износ на ВПГ от сегашните 77 милиона тона ВПГ на година до 126 милиона тона през 2027 г.

Само проектът "Норт филд" ще се нуждае от около 150 нови танкера за превоз на ВПГ, сочат изчисления на Международния газов съюз (IGU).

По-голямата част от поръчаните през 2022 г. подобни танкери се очаква да бъдат доставени до края на 2026 г.

Към април 2022 г. е имало 641 танкера, които са транспортирали ВПГ по целия свят. От тях 70 процента са произведени от южнокорейски корабостроители, показват още данните на Международния газов съюз.

Южнокорейските компании също доминирали при новите поръчки през 2022 г., като са спечелили 105 поръчки. Корабостроителният им капацитет обаче е запълнен за следващите три години. Недостигът на работна ръка в сектора води до по-високи разходи, което се отразява и на цените на танкерите.

Средната цена на танкер за пренос на ВПГ се е повишила до 250 милиона долара през 2022 г., докато година по-рано бе 200 милиона долара, казват експерти от бранша.

Ограниченията на капацитета, пред които са изправени корейските корабостроителници, са довели до насочване на поръчки към китайските им конкуренти, посочва Каушал Рамеш, експерт на изследователски сайт "Рюстад Енерджи" (Rystad Energy).

През 2021 г. китайските компании бяха спечелили едва 11 договора за нови кораби, но броят им нарасна до 57 през 2022 г., по данни на "Рефинитив".

Според Рамеш китайските танкери за ВПГ могат да бъдат с от 20 до 30 милиона долара по-евтини от корейските кораби.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ес е като марийка

    9 1 Отговор
    Се е съгласна. Фон дер ваксината каке и до кога
  • 2 Поредната глупост

    18 3 Отговор
    Има тръби, но трябва да се създават бизнеси за определени фирми и хора. Да не говорим колко са загубите при втечняването, транспортирането и други. После имало климатични промени и т.н.

    Коментиран от #3

  • 3 Как

    8 12 Отговор

    До коментар #2 от "Поредната глупост":

    Тръби има но доставчика не е сериозен и се опитва да те работи я с цените я с количеството. Пък и ти му плащаш колкото поиска а той само говори как трябва да те унищожи с най новите си бомби.

    Коментиран от #8

  • 4 Гачо

    16 4 Отговор
    Супер! Ние бедняшките страни ще плащане Газа на тройна цена и благодарение на това корабостроителните фирми ще процъфтяват.
    Всичко е точно! Важното е да си мислим че на руснаците им е зле!
  • 5 Попов

    6 0 Отговор
    Някави новини за варненската Киро строителни с има ли? Собственост на български индустриален холдинг и най вече на Димитър Желев
  • 6 Русофил

    6 14 Отговор
    Руският газов шантаж приключи. Да му мислят руснаците отдека паре.

    Коментиран от #10

  • 7 Тва е мега готино!

    13 4 Отговор
    Само не разбрах, тъй като аз съм изявен ДЕМОКРАД!!!! , как ще докажете, че докараният газ не е руски като суровина. Защото аз от руснаците не ща нищо -> то такъв е и тренда тук. Коя лаборатория независима ще си сложи подписа под това?! Тъй като абсолютно никой не може да ме убеди, че УСАТА ще си разпечата собствените рязко привършване газови залежи специално за европейците, които така демокрад -ично подпомага?! Отговор не чакам, доводи също, истината е една и тя ми е пределно ясна! Кой обаче накрая ще плаща сметката?!
  • 8 Русия е

    10 4 Отговор

    До коментар #3 от "Как":

    достатъчно надежден партньор, но американците не ги устройва сътрудничеството на Европа с тях. Също за някои държави като Нидерландия, които са се специализирали в морски превози – това е по-изгодно. Аз не знам кой кого иска да унищожи, но Американците постоянно натискаха за увеличаване на разходите за оръжия. Колкото до цените, с евроатлантиците да не би да са били договорени по-изгони условия за продуктите и стоките им ?

    Коментиран от #12, #13

  • 9 грантаджийските зелени

    8 5 Отговор
    защо не мучат за потенциалните разливи и чудовищното замърсяване при строежа и експлоатацията на танкерите?

    Коментиран от #14

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 УКРАЙНА🇺🇦

    6 13 Отговор
    Рашистите яко го издухаха .Няма връщане на зад
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 гост

    4 3 Отговор

    До коментар #8 от "Русия е":

    Раша е кална дупка , с която НИКОЯ нормална държава повече няма дори да разговаря , да не говорим да прави бизнес !! Ще си ядете опинците , ама може и те да свършат , щото репарациите няма да свършат поне 100 години !!
  • 14 гост

    2 2 Отговор

    До коментар #9 от "грантаджийските зелени":

    Ти "разлят" втечнен газ виждал ли си бе , путинофилче сладко , хахахахх !! Няма и да видиш , опреснявайте ги тия опорки да не излагаме вожда с неграмотни фенчета , хахахаха !!
  • 15 ами

    0 0 Отговор
    супер - напред към евтин американски втечнен газ
  • 16 СПГ

    2 0 Отговор
    Колкот повече СПГ се купува в Европа толкова по-бедна става тя. ГАЗ от тръбата струва минимум 2-3 пъти по-малко. Ако си на тръба и дългосрочен договор с Русия тогава разликата става огромна 5- 10 пъти по евтино от СПГ по пазарни цени.
    От толкуз хубав СПГ газ. Германците срутиха със земята едно тяхно странно село, за да копаят въглища. Освен това ще ги копаят по възможно най-мръсния възможен начин - отворен котлован. Така копаят в страните от третия свят.

    Германците предпочитат да гълтат черни мръсотии отколкото да си купуват СПГ газ.