Остър недостиг на международни шофьори

12 Октомври, 2025 09:40 3 507 56

  • недостиг-
  • международни шофьори

Притесненията са, че липсата на кадри в бранша ще се отрази на икономиката

Остър недостиг на международни шофьори - 1
Снимка: БГНЕС

Почти 20% от камионите остават паркирани. Причината – няма кой да ги управлява. В Европейския съюз недостигът на водачи на тежкотоварни автомобили е огромен, у нас не е по-различно, съобщи бТВ.

Христо Христов изминава по 800 километра на ден вече над 20 години. Казва, че професията става все по-високо ценена, заради липсата на кадри.

„Тя е свързана с много рискове, като започнем с движението и тези допълнителни рискове с кражби по време на път. Последно време, с мигрантския поток в Европа се засилиха кражбите на гориво, на стока, което е допълнително усложняване на нервите на един шофьор“, разказа Христов.

Въпреки рисковете и трудностите, обича професията си. „Всеки ден съм на различно място, аз съм авантюрист, обичам промяната. Днес си в България, утре в Испания. Младото поколение започва да става лениво, мързеливо, аз за тези пари няма да работя, тази работа е много под нивото ми, колкото и пари да предложиш на този човек - той няма да работи тази работа. Има разлика със старото поколение, при нас беше важно за лев работи, без лев не стой“, каза Христов.

Липсата на кадри обаче се отразява сериозно на бизнеса. Илиян Филипов управлява транспортна компания, но от няколко години не разширява автопарка си. „В България има страхотен дефицит на шофьори, а той вече не е само в България, той е в големите държави в Европа. Проблемът е, че младите хора не припознават професията и оттам нататък при липсата на желаещи за обучение, няма смисъл да го правим“, разказа Илиян Филипов.

Дори високото заплащане не може да привлече нови шофьори. От Съюза на международните превозвачи търсят решения – от внос на шофьори от трети страни до възстановяване на транспортните техникуми.

„Към момента голяма част от нашите големи фирми търсят и вече започнаха да внасят водачи от трети държави като Индия, Катар, Непал. Вече не се подготвят кадри в професионалните гимназии, предишните техникуми, средните училища, подготвяха кадри, които излизаха с категория Ц. Това вече не се практикува и съответно не се дава приоритет“, коментира Йордан Арабаджиев - изпълнителен директор на Съюз международните превозвачи.

Не разбират липсата на желание при младите да практикуват професията - дори временно. „Ако един млад човек на 21 години, реши да се занимава с тази професия, при заплата от 3000 евро, той спокойно може да пести половината от нея. За 5 години би спестил толкова пари, че за 5 години би могъл да си закупи камион и сам да работи, да си купи жилище, да започне някой малък бизнес“, обясни Йордан.

И се притесняват, че липсата на нови водачи ще се отрази на икономиката ни.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 29 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Решение

    64 4 Отговор
    Карайте ги с изкуствен интелект !
  • 2 Трай бе

    52 3 Отговор
    Сиромахов: “На Слави и Тошко пожелавам здраве, свобода, независимост, щастие, любов, смелост, мъжество, достойнство, чест и ум.
    Те другото си го имат.”
  • 3 Изкуствения интелект

    60 3 Отговор
    Да го наемат на работа. Щом може да е министър може да е и шофьор.

    Коментиран от #11

  • 4 То голямата

    45 5 Отговор
    икономика? Работят за чужди фирми при много добри условия !
  • 5 Иван

    28 6 Отговор
    Ами вкарайте отвън
  • 6 гост

    51 11 Отговор
    АМИ ХОРАТА ПРЕДИ 200 ГОДИНИ СА ИЗМИСЛИЛИ ЖЕЛЕЗНИЦИТЕ! А ПРЕДИ 100 ГОДИНИ И КОНТЕЙНЕРИТЕ! Хем по- бързо, хем по-безопасно, хем с по-малко работна ръка, хем по-екологично и многоооо по-евтино!

    Коментиран от #24

  • 7 Не работя за пари

    13 18 Отговор
    Тази работа не ми харесва. Да закарам камиона на някого от т.А до т.Б за мен не представлява някакво предизвикателство. Резултатът не ме вдъчхновява.
  • 8 Ний ша Ва упрайм

    29 4 Отговор
    с 20% са намалели и калдъръм коконите по паркингите и отбивките от там са фалирали и фабриките за кондоми
  • 9 50/50

    27 2 Отговор
    Прекъсната е системата на обучение, възпитание и мотивация! Кой да иска, като не могат!? А не могат, защото никой не ги подготвя! В училищата, където получават СУМПС ,,книжка", самите инструктури нямат интерес да ги научат, за да отидат и се запишат в частните им автошколи! Затова се доберат до категория за лек автомобил и толкова! Иначе, завършва, кара камион с С категория, придобива опит и увереност, лесно ще мине и по нагоре! Освен това, електората е записан безработен в Германия, с ТЕЛК и работа в сивия сектор тук - парите същите! Защо да се блъска!?

    Коментиран от #25

  • 10 Директора👨‍✈️

    69 5 Отговор
    Значи за IT измислен специалист, който пише с ChatGPT може 10+ бона заплата и да си седи пред комютъра на топло и сухо, а за шофьор, който носи храната и водата на тия IT-тата измислени не може същите пари. Айде сега им яжте на IT-тата флашките.
  • 11 Министър

    44 3 Отговор

    До коментар #3 от "Изкуствения интелект":

    да си е лесно, само трябва да се показваш по телевизията да кажеш по някоя глупост отвреме навреме. Да си тираджия хич не е лека професия. Липса на сън, опасност от катастрофи, трудно е да правиш семейство...

    Коментиран от #15

  • 12 Сатана Z

    46 1 Отговор
    Как няма да има недостиг на шофьори когато Ченгетата и ДАИ по пътищата станаха много алчни.Едно време минаваш с 5 лева,а сега искат от 200€ нагоре.
  • 13 Ветер

    19 22 Отговор
    Карат нагло и с превишена скорост.Отнемат предимство по кръговите.Трябва по строг контрол за тировете.
  • 14 България трябваше да е 10 милиона

    21 11 Отговор
    Население и щеше да има кадри за всичко
    Който прави аборти на жените е виновен

    Коментиран от #28

  • 15 Литературен крит6

    24 4 Отговор

    До коментар #11 от "Министър":

    Семейство не се прави ,а се създава.Научете този език преди да пишете.
  • 16 Професор

    40 1 Отговор
    Нали бежанците щяха да се интегрират? Е, интегрираха се. Крадат гориво и нападат шофьорите.
  • 17 Производителите на влекачи трябва

    15 2 Отговор
    Да сменят архитектурата на кабините на камионите да прилича повече на лек автомобил
  • 18 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    41 1 Отговор
    Затова пък даяджии и катаджии бол! Много от тях пенсионери и с ТЕЛК, ама нали има келепир? Да хващат кормилото и да стават международни шофьори, вместо да репресират останалите шофьори!
  • 19 Сделка

    28 2 Отговор
    Е нали щели да връщат бг тиражите от САЩ, голямото хвалете беше, а пък после внос тиражите от трети страни
    ....
  • 20 ЧИЧО

    36 3 Отговор
    Колегата нещо преувеличава. Как се минават 800км. Всеки ден.И ние сме карали по европата.

    Коментиран от #26, #45

  • 21 Баба

    13 1 Отговор
    Ако е хоумофис....за тези пари ....става.
  • 22 Относно кражбите

    13 3 Отговор
    До нас имаме един шофьорин. Години наред сме го гледали, как точи нощем нафта от ТИРа. Сега има собствено камионче...
  • 23 Така си е

    34 1 Отговор
    Недостиг на кадри има във всички бизнеси, може би с изключение на IT услугите. Не ми се иска да прогнозирам какво ще е след 10г, когато поколенията родени 60-те и 70-те се пенсионират…
  • 24 Анонимен

    21 3 Отговор

    До коментар #6 от "гост":

    От 3 години работя в Rotterdam, едно от най големите пристанища в Европа. Тези контейнери също се возят от камиони. Още не съм видял по пътя камион да се движи без шофьор
  • 25 А Герб изгониха 1,5 млн млади бели бълга

    25 3 Отговор

    До коментар #9 от "50/50":

    100 % си прав. И другото масови заплати 2500-3000. За 5000-6000 на никой не му се бере ядове по пътищата. Всички милионери тирове са карали.

    Коментиран от #30, #40

  • 26 Анонимен

    13 7 Отговор

    До коментар #20 от "ЧИЧО":

    Цифрите и географията явно не са му ясни. "днес България, утре Испания...."
  • 27 Я па я

    24 1 Отговор
    Нали сме пазарна икономика. Щом няма кандидати значи заплащането е малко. Не може да се лишаваш от много неща от живота и в същото време един софиянец да работи от столчето във вкъщи и да взима повече от тебе, просто и ясно е че не плащат.
  • 28 Една

    16 0 Отговор

    До коментар #14 от "България трябваше да е 10 милиона":

    10 милиона робби ти се е приискало? Направи си ги сам и отгледай. Жените му били виновни и гинеколозите. Алоуу. Как да ги има тез деца, кат татиту не ще да се обвързва и не ще ангажимент и казва на жената да го маха? Ми затуй семката ви ще изчезне, защот няма мъж насреща. Последния аррабин и неггрро с радост приемат новината, че са запплодили поредната бялла патткка и скоро след това бягат към следващата, а у нас даже едно дете не иска да има българина, да не го били изнудвали после да си продадял скъсаните боксерки и да плащал издръжка. Едно дете сама жена се хваща да отгледа сама, но повече става трудно без подкрепа. И в крайна сметка по-добре да си намери по-ангажиран с възпроизвеждане мъж, отколкото Питър Пан на 40 години и още му било рано за семейство.
  • 29 Ивелин Михайлов

    6 2 Отговор
    ми да инвестират в изкуствен интелект.. в китай вече има камиони без шофьорска кабина, че да не им заемат място..
  • 30 никой не е станал

    16 1 Отговор

    До коментар #25 от "А Герб изгониха 1,5 млн млади бели бълга":

    милионер с работа!!! който гони милиониъе да не се изказва тука а да си мечтае някъде… на камиона се става милионер на километри
  • 31 Колев

    17 2 Отговор
    Карал съм в Щатите, имам и европейска книжка за тир, но никога не бих си го причинил на този континент. Тук е нечовешка мизерия в сравнение с там. Колкото и пари да дават, те условията не са за човек (пазаруване, къпане, пране, храна, места за паркиране и така до безкрай).
  • 32 Фффф

    15 0 Отговор
    Какво стана с непалците и бутанците и те ли не искат да работят за тези пари ?
  • 33 Буха ха

    18 0 Отговор
    Няма недостиг на лелки на гише. Изискванията са да гледа лошо и да казва не може, не е при нас, отидете на друго гише"
  • 34 Плд, синя зона

    1 5 Отговор
    Всеки в Бг иска да стане тираджия, дюнерджия или програмист, ама няма работа за всички...
  • 35 Маясъл

    13 0 Отговор
    3000 Хил. Евро заплати при нашите думбази няма Това са командировъчни които се спестяват със спане в кабината и душ за едно евро на тир паркингите.
  • 36 Хейт

    12 1 Отговор
    Нали злият български тираджия крадеше хляба на Ханс и Джон? Дори островитяните се отцепиха от ЕС заради този тежък проблем? Пък сега какво стана?
  • 37 Тази

    7 1 Отговор
    Работа не е за всеки ,трябва призвание ,а за младите ,кой работи при живи родители
  • 38 Не мога

    3 0 Отговор
    да ви мисля.
  • 39 Зарибяване

    6 3 Отговор
    Не се връзвайте, никаква нужда няма, ако има тя е временна с никаква переспектива. Този бизнес ще намалява постепенно, а онези които се базикат с ИИ не знаят, че такива камиони вече съществуват. Все повече ще се увеличава и дяла на ж.п. транспорт, какъвто в България преди 30 правеше над 80% от всичките доставки.

    Коментиран от #44

  • 40 Не ГЕРБ а БКП

    2 3 Отговор

    До коментар #25 от "А Герб изгониха 1,5 млн млади бели бълга":

    Като посрещам самолета половината българи са мургави.
  • 41 Бгг

    3 1 Отговор
    Като чета какво приказва съм убеден че е с робско мислене човечеца.
  • 42 не ща

    6 2 Отговор
    Спиш в камион бачкаш извънредно, рискуваш. мизерстваш.... накрая ти дават 1/4 от това което предлага чуждия чорбаджия.
    Че аз за 5 години бачкане в Германия мога да се пенсионирам.
    Мерси ви на офертите. И машините ви скапани, купете си нови или облсужете поне тези.
  • 43 Какви са тия глупости бе

    2 0 Отговор
    Точно Катарец ще тръгне да кара камион
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Цеко сифоня

    2 2 Отговор

    До коментар #20 от "ЧИЧО":

    Не преувеличава, те по Испания са се така.
    Знаеш как се прави - на тахото показва скорост 90, а реално камиона се движи с 98-100.
  • 46 Бонго

    6 0 Отговор
    Добро утро, след 35 години видяхте проблема.
    Имаше една зелка от село Жабокрек , който
    беше дървен философ , но не знаеше че при глобалната икономика трябва да се отвори и кесия иначе всичко читаво изтича към центъра.
    Ако човек не е учен на който му е нужно база и пари, то на останалите са нужни само пари.
  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 ХанкоБрат

    6 1 Отговор
    Много неверни неща са написани в статията и лошото е че хората им вярват. 1-во заплата от 3000 евро няма никъде и никой не взема толкова , тези които карат вътрешно по 3 месеца и не се пребират работят уж на 110 Е надница но реално вземат 100 и като ги порежат с наказания падат реално на 2500Е на месец. Второ нашите чорбаджии изедници те карат да караш на втора и трета карта а това е остро нарушение на регламент 561 и в Германия ако намерят картата може да лежиш и в затвора. Трето изедниците тук те осигуряват винаги на минимална рз , срам и позор е шофйор на тежкотоварен камион да обикаляш ЕС и да те осигуряват на нищо пари. Ако дойдат полицай и данъчни от германия транспорта у нас ще бъде закрит само след 2-3 месеца.
  • 51 Така Така

    6 0 Отговор
    Значи този не спазва правилата няма как са минава всеки ден по 800 км. С колко кара та ги минава? Почива ли не почива ли? Дали не уринира в бутилка от 1,5?Такива които са готови да умрат за 2 евро повече и работят като откачени с магнити и други аксесоари ги мразя откровенна
  • 52 За по малко от 500 евро на ден

    3 1 Отговор
    Няма да карам камион..щом в саш може да изкарваш около 200 000 долара годишно като тиражия на заплата значи 100 евро на ден е подигравка
  • 53 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    4 0 Отговор
    Да си обучат БГ ГМО анаболните бройлери да джиткат с тръковете в ЕССР-а.
  • 54 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 55 Уфс

    1 0 Отговор
    Пълна подигравка, да си внесат, каквото щат
  • 56 Бранко

    1 0 Отговор
    Чехите бачкат в Германия, но петък драскат с колите. Ние сме у кьошето, на 2000 км, минималният престой е месец.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове