Димитър Маргаритов пред ФАКТИ: Проблемът с паркирането в София не е от вчера, но да видим проверките

24 Ноември, 2025 09:02 3 112 28

  • димитър-
  • маргаритов-
  • община-
  • синя зона-
  • зелена зона-
  • бюджет-
  • решение

В бюджета не се очакват някакви тежки флуктуации, които да отключат процеси по линия на инфлационна спирала, казва той

Димитър Маргаритов пред ФАКТИ: Проблемът с паркирането в София не е от вчера, но да видим проверките  - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Паркирането в София отново се оказва драма, но ще има ли обрат, след като хората протестират? Бюджетната процедура е в ход, но има ли заплахи при приемането на еврото… Пред ФАКТИ говори Димитър Маргаритов, бивш заместник-министър на икономиката и бивш председател на Комисията за защита на потребителите.

- Г-н Маргаритов, как се стигна до това Столична община практически да изравни 1 лев с 1 евро, повишавайки таксите за „синя“ и „зелена“ зона?
- За съжаление, ние, потребителите, така и не разбрахме по какъв път се е вървяло, за да се стигне до това предложение, и съответно до решението на Общинския съвет да го одобри почти без промени. От това, което виждаме като реакция, както обществена, така и институционална, става ясно, че този път ще има проверки. И е важно да разберем на какви аргументи се основава това рязко увеличение на цените.

Странното е друго: когато държавата приема закони и въвежда ограничения върху повишаването на цените – а това се случи съвсем наскоро, именно заради опасения от необосновано поскъпване във връзка с приемането на еврото – тя постави много строги изисквания към бизнеса.

И не искам да противопоставям държава и община политически, но е факт, че, когато публичната власт решава да повиши своите услуги, потребителите трябва да бъдат напълно наясно с аргументите и с очакваните ефекти.

Само да уточня – нека не гледаме на „синята“ и „зелената“ зона като на изолиран случай. Тази седмица отново започна да се експонира темата за повишаване на цените и е важно да се види икономическата обосновка на този фон. Законът ясно казва, че цените на услуги могат да се повишават само при икономически обосновани фактори. Трябва да е доказано, че има реална необходимост.

- Очаквате ли КЗК и КЗП да си свършат работата?
- Виждаме, че Комисията за защита на потребителите вече се е самосезирала по казуса със зоните. Ще е много интересно да видим и позицията на другите регулатори. Аз лично очаквам да има проверки и очаквам резултатите да са ясни и публични. Казваме от месеци, че трябва да се избягва рязко поскъпване на потребителските услуги, особено в контекста на влизането в еврозоната. Много хора обвиняват именно еврозоната за проинфлационното напрежение, което се появява. Затова бяха приети специални закони, търговците бяха – да не използвам силни думи – “строго предупредени“ от институциите да не повишават цените необосновано.

- И какво се оказва? Първата структура, която си позволява рязко повишение, е самата държава в лицето на общината?
- Това наистина е парадоксално. Добре е, че има започнала проверка. Общината ще трябва да представи аргументите си и да докаже икономически основания. Не би трябвало да има разлика между частен стопански субект и държавен или общински. Тук става въпрос за юридическо лице – Център за градска мобилност – което повишава цена на услуга. И за разлика от частния сектор, тук няма конкуренция. Това само по себе си засилва напрежението.

- Защо?
- Давам пример: има частни фирми, които ще са принудени да държат цените си за години напред, защото работят на конкурентен пазар и трябва да спазват закона. Но други, които имат монопол, могат да ги променят без конкуренция и без реален контрол. Това не звучи нито пазарно, нито икономически обосновано. Но нека видим резултатите от проверките и публичната позиция на оператора.

- А защо точно сега се случва всичко това? Връзвате ли го с приемането на еврото или е съвпадение?
- Проблемът с паркирането в София не е от вчера, но да видим проверките. И, честно казано, не виждам никаква връзка с еврото. Въвеждането на еврото е технологичен процес, който сам по себе си няма отношение към цените на услуги, които би трябвало да се формират по икономически логика. Ако се твърди, че са нужни средства за инвестиции – този аргумент можеше да бъде използван и преди година, и преди шест месеца. Нищо ново не се е случило.

И друго: ако приходите от зоната трябва да отиват в определени фондове за инвестиции, логичното е първо да се направи тази реформа в посока прозрачност на разходването.

Едва след това, ако средствата не стигат, да се обсъжда повишаване на цените. Сега се прави обратното.

- И виждаме протести. Хората недоволстват…
- Обществената реакция показва, че методът е грешен. Щом и институции се самосезират, значи има нещо съмнително. Добре е, че държавата функционира – остава да видим резултатите.

- Тече приемането на бюджета. Едни го харесват, други го критикуват. Вие как гледате на плансметката на държавата?
- Бюджетът вероятно няма да сепромени драматично преди да бъде приет. От потребителска гледна точка ако има нещо добро в тези параметри, които толкова широко се коментират, то е, че те нямат потенциала да предизвикат инфлационна спирала. Не предвиждат кой знае какво увеличаване на доходите, напротив – по-скоро натоварване на определени системи с по-висока осигурителна тежест, с тези нови данъци. И на фона на многото фактори, които сега се изтъкват при приемането на еврото като проинфлационнитози бюджет, слава Богу, няма да бъде един от тях. За разлика от минали години, когато бю джетите още от самото начало съдържаха такъв потенциал и после този потенциал в някаква степен се реализира. Да видим какво ще бъде прието в крайна сметка. Но нека от гледна точка на онова важно нещо, което ни предстои от първи януари – именно приемането на еврото – да сме относително спокойни. Ако запазим потребителско хладнокръвие, мисля, че нещата ще минат напълно спокойно.

- Темата за увеличението на някои данъци се появи именно с този бюджет. Коя от партиите, които управляват, е заложила в програмата си увеличение на данъци?
- От публична информация знаем, че БСП – Обединена левица – имат желание да се предоговаря, да се преосмисли изобщо системата на данъчното облагане в България и да се върнем към пропорционалната система. Така че тази тема си остава отворена, ако конфигурацията на управлението продължи да бъде същата.

- Данък дивидент се коментира много сега?
- За данък дивидент – аз не съм чувал през изминалите месеци някой да го е коментирал специално, някой да е лансирал повишаването му преди да бъде предложено това с проектобюджета. Сега коментарите са по-скоро буря в чаша вода, защото той по принцип не дава голямо перо в приходната част и е малко по-екзотичен данък.

Най-вероятно ще предизвика някакви сътресения, но у ограничено количество потребители и системи.

По-скоро самото запазване на основната рамка на данъците такава, каквато е, означава това, което казах и в началото – че не се очакват някакви тежки флуктуации, които да отключат процеси по линия на инфлационна спирала.


Поставете оценка:
Оценка 2 от 4 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Първо трябва

    8 1 Отговор
    Да се спре корупцията, ама това няма как да стане!
    Тумурът е Центъра за градска мобилност!
    Там се издават разрешения за ползване на парко места на основата на документи с неверно съдържание!
  • 2 Въй

    4 3 Отговор
    Единственно паркирането в София ли е проблемът на България? А?!
  • 3 бушприт

    1 3 Отговор
    Първо трябва да се научиш,да пишеш вярно на български език! Тумор,а не тумур,парко-места,невярно съдържание.
  • 4 Ганя Путинофила

    12 1 Отговор
    Да светна ганьовците!
    В Германия по закон не можеш да строиш, ако не си осигурил паркинг!

    Коментиран от #10, #19

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 гълъбица Гица

    6 2 Отговор
    Няма да строя. Построили са ми жилището преди доста години. Да паркирам там,където няма място, ли?
  • 7 Лора

    3 1 Отговор
    На тротоара не се паркира.
  • 8 Софе

    12 1 Отговор
    Пускам един цитат от интернет. "Проблемът с паркирането във София (и във всеки друг голям град) е изкуствено създаден и съзнателно поддържан бизнес модел. Общината, която разполага с бюджет от близо 2.5 милиард лева, не строи многоетажни паркинги, защото решението на проблема спира паричния поток.

    Схемата е проста:

    Създаване на дефицит: Позволява се бясно строителство без осигурени гаражи (корупция с разрешенията).

    Наказание вместо инфраструктура: Тъй като колите няма къде да изчезнат, Общината въвежда зони и глоби.

    Финансова логика: Един паркинг решава проблема. Липсата на паркинг носи постоянни приходи от глоби и такси „зона“ (чиста печалба).

    Но вместо да се обединим и да изискваме инфраструктура за парите си, ние сме дресирани да се мразим помежду си и да злорадстваме на глобения съсед.

    Зелената зона е поредният данък „Въздух“ върху всички полуидиоти.

    Коментиран от #14

  • 9 Ватманяк

    8 0 Отговор
    Трийте, трийге. Но никога повече управление на София от П П и СС.Неможачи нагли.

    Коментиран от #16

  • 10 Марко

    5 0 Отговор

    До коментар #4 от "Ганя Путинофила":

    Да светна гениалния Учител на ганьовците - от 2004 г. по закон и в България е така.
    Не го знаят само гениите от пъпкодебарен тип, завършили триседмични курсове в Харвард и Оксфорд, едновременно.
  • 11 Марко

    4 0 Отговор
    Чудесно интервю във формат "експерт възпитано коментира пълни аматьори".
    Поздравления!
  • 12 Здрасти

    6 0 Отговор
    Да питам СО, абе аз като съм с телефон от друга европейска страна, как да си платя паркирането в Синята зона, като SMS до 1302 не върви в българската посока? Няма ли тука автомати покрай паркингите, да може човек да си плати паркирането с карта? И понеже много започнах да питам, телефона ми е с чешки номер.
  • 13 ТОДОР СТОЯНОВ

    5 3 Отговор
    АРЕ СТИГА С ТАЯ СОФИЯ ВЕ...!!!Б@ХТИ КАЛНИЯ ГРАД М@ЙНА... ; -)))
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 редник

    3 0 Отговор
    / И друго: ако приходите от зоната трябва да отиват в определени фондове за инвестиции.../

    Какви инвестиции - пари няма, а ето защо няма:

    • Къде са парите обясняват флагманци:
    /Последните доклади показват, че разходите за целия персонал на дружеството от 1319 души от 2023г. възлизат на 41,7 млн. лв. Число, близко до приходите от платеното паркиране за същата година – 40,4 млн. лв./
    И така - зоните "работят" за да издържат персонала, а за обещаваните от години паркинги не остава!
    С удвоените цени ще се вдигнат заплатите и ще се назначат доста нови служители за "разширените" зони, но за да има за паркинги - трябва четворно увеличение и то вероятно скоро ще се "случи"...
  • 16 Последния Шоп

    6 0 Отговор

    До коментар #9 от "Ватманяк":

    Любопитното е ,че шефа на СОС е бивша Мутра от колекторска фирма ,специализирал вземания от хората Кво да очакваш друго от него,освен Рекет на всички притежаващи автомобили в София.....Освен Пътен данък ,сега ще плащат и Общински данък от 200 лева годишно за Зелена зона.Това гарантира Приход без Инвестиции на Общината в размер на 10 милиона лева от Януари само за Подуяне,докато се стигне до 200 милиона лева годишно от всички 1. милион автомобила в София.Рекет и пладнешки грабеж от Спаси София и ПП - ДБ......
  • 17 Българин

    0 6 Отговор
    Проблемът с паркирането в София се решава много лесно. Просто трябва да започнат да глобяват всички, които не са паркирали строго според правилника за движение. Като 2/3 от софиянци започнат да получава всеки ден глоби от по 50 лева за неправилно паркиране, постепенно броят на автомобилите в София ще започне да спада до нормални нива.

    Коментиран от #25

  • 18 Опа

    6 0 Отговор
    Какво направи общината за решаване на проблема? Може би построила паркинги и гаражи наземни и подземни? Тя не решава проблеми за живущите, а дава възможност за презастрояване на София, като се строи върху свободните площи, последните паркове и градинки. София не се разширява, тя се сгъстява с нови блокове в старите райони, за да се използват старите канализации и водопроводи, тарикатски номерца.
  • 19 койдазнай

    0 1 Отговор

    До коментар #4 от "Ганя Путинофила":

    В Мюнхен има три пъти по-малко автомобили на глава от населението. Защото там са тъпи, бедни и смотани.

    Коментиран от #23

  • 20 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    2 0 Отговор
    Проблема не е в паркингите, а в презастрояването....
  • 21 Ограбването ще е хилядарки

    5 1 Отговор
    Еврото или паркирането? Цената на паркирането е важна. Но загубата на национално благосъстояние и високата инфлация, предизвикана от еврото е несравнимо по-голяма. Спрете еврото чрез оставне и на връщането ни на чакалнята. Това е единственото, изпълнимо и реално, което може да се направи за момента.

    За чакалнята трябва да се настоява, а не за дребни каузи. Това е единственото спасение от еврото за бъдещето на БГ. Жалко, че зависи от продажни Нар. събрание и правителство.

    За референдум е може би късно. Президенът да го насрочи до 1.1.26. Спрете еврото!

    Коментиран от #22

  • 22 добрите новини са две

    0 3 Отговор

    До коментар #21 от "Ограбването ще е хилядарки":

    Еврото идва, но за сметка на това Възраждане си отива,
  • 23 тъпи са

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "койдазнай":

    с над 2 хиляди Евра гражданската застраховка на година.
  • 24 хаха

    2 0 Отговор
    "И друго: ако приходите от зоната трябва да отиват в определени фондове за инвестиции, логичното е първо да се направи тази реформа в посока прозрачност на разходването."(от статията)

    Ако приходите от зоната отиват във фондове за инвестиции, това противоречи на:
    Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им - таксите не трябва да превишават директните разходи за извършването си минус платеното от бюджета- заплати, работно място, оправяне на улица и т.н.
    Делегиран регламент (ЕС) 2023/1127 на ЕС- събраните такси не трябва да надвишават разходите за извършване на услугите

    Ако тези такси са за паркиране и екология, то парите от тях трябва да се ползват единствено и само по тези пера, като не дублират по никакъв начин пари от държавния бюджет. Ако ще се ползва за каквото и да е друго, то вече минава като вид двойно данъчно облагане и допълнителен данък. Но пък тогава, когато ползуватели са всички живущи, се получава, че е дискриминационен данък за притежателите на МПС, защото те плащат, а останалите- не, за едно и също, което ползват всички.
    Разбира се, модерните български демократи са демократи само на думи и законността за тях е "Законът е това, което на мен ми отърва" и, когато не е позволено нещо или е незаконно, но те го правят, е демократично всички да си затворят очите.
  • 25 ии тpoл

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "Българин":

    Айде като си толкова ербап, вземи излез с името си и го кажи пак. Да знаят хората на кого да благодарят за това. ТИ си толкова българин колкото последния патагонец.
  • 26 Електорална единица

    0 0 Отговор
    За всеки АПАРТАМЕНТ паркирането на трето МПС да се таксува двойно.....независимо лично-служебно, мутренско, правителствено, на подсъдим или на съдия ( адвокат, прокурор). Независимо от ЦЕНТЪР или КВАРТАЛ в София. КАТ и районните да докажат заплатите си.
  • 27 Вижте

    1 0 Отговор
    Такива зони трябва да има пред болници, гари, полиция , кметство и други обществени учреждения, а живущите да имат право на резервирано място срещу годишна такса ! Всичко останало е просто мафиотско обирджийство !
  • 28 Васко

    1 0 Отговор
    В кацата с меда съм, другари, и искам да лапам колкото мога повече !