Работна група с участието на представители на Министерството на вътрешните работи ще бъде създадена, за да проследи след 15 септември въпроса с "мъртвите души" в училище. Това съобщи заместник-министърът на образованието Ваня Кастрева по време на пресконференция днес в Министерството на образованието и науката, на която бяха представени на резултатите от Международното изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD) Teaching and Learning International Survey - TALIS 2013..
Според зам. министър Кастрева през 2014 г. над 500 ученици не са посещавали трайно училище. На сайта на министерството са получени пет сигнала за фиктивно записани в клас деца: Те са пренасочени за проверки към съответните регионални инспекторати по образование.
Трябва да се направят всички стъпки, за да не се допуска изтичането на публични средства чрез тази порочна практика в различни училища. В Наказателния кодекс има два члена, които донякъде имат връзка с тези дейности. Това е възможността за създаването на документ с невярно съдържание. Другият член касае злоупотребата с публични финанси.
Кастрева каза още, че има предложение до министър Тодор Танев за административни наказания на директорите, в чиито училища са констатирани подобни нарушения.
Международно изследване за преподаване и учене - TALIS от 2013 година сочи непрекъснато нарастваща средна възраст на учителите, главно поради недостатъчното включване на млади кадри в системата на българското образование. То бе представено от Неда Кристанова.
В изследването са включени 2975 учители от 197 български училища, както и директорите им. Сред основните изводи в изследването се отбелязва и нежеланието за промяна и съпротива срещу нововъведенията сред по-опитните учители. В доклада се посочва и нехомогенното разпределение на учениците от различни непривилегировани групи от обществото - например с майчин език, различен от българския, или от социално слаби семейства.
За справянето с тези проблеми е необходимо да бъде изготвена стратегия с политики, насочени основно към привличане, поощряване и задържане на младите учители.
Според препоръките трябва да бъде осигурена допълнителна педагогическа подкрепа и ресурси за учителите, работещи с ученици, за които българският език не е майчин, или които идват от социално слаби семейства.
„Изводите, които можем да направим във връзка с квалификацията на педагогическите специалисти и кариерното им развитие са, че предприетите от нас действия са в посока, абсолютно съизмерима с политиките на другите европейски държави, каза Кастрева. Тя допълни, че в тази връзка е приетата Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри (2014 – 2020), както и планът за нейното изпълнение.“
Екипът на Министерството на образованието и науката е в готовност да работи по държавните образователни стандарти, заложени в новия проект на Закон за предучилищно и училищно образование. Държавните образователни стандарти в проектозакона са насочени към осигуряването на равен достъп до качествено образование за всяко дете и ученик и подкрепа на развитието им, което от своя страна кореспондира с ключовата фигура на българския учител“, уточни Кастрева.
В България изследването се координира от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование и се осъществи с финансовата подкрепа на Европейската комисия.
В ТALIS 2013 акцентът пада върху темите, посочени след анализ на резултатите от предходния цикъл като оказващи влияние върху ефективното преподаване. По тази причина съдържателната рамка на TALIS 2013 се фокусира върху следните ключови аспекти:
роля на училищното ръководство за подпомагане на работата на учителите
оценяване, признание и възнаграждение на учителите
фактори, влияещи върху професионалната удовлетвореност на учителите
образование и професионално развитие на учителите.
Чрез предоставянето на актуални, валидни и сравними данни изследването цели да подпомогне страните да създадат политики в ключови области, създаващи качествени и съвременни учители и развиващи условията за ефективно образование като се стреми:
Да създаде ясни международни индикатори и да направи подробни анализи на практиките, свързани с учителите и преподаването, които да подпомогнат страните при разработването на политики за създаване на условия за ефективно преподаване и учене.
Да анализира събраните данни, като даде възможност за сравнения между различните страни във връзка с изправянето им пред сходни предизвикателства, различни подходи за справянето с тях и влиянието, което те имат върху учебния процес като цяло.
Следващото издание на изследването ще бъде през 2018 година.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА