3 Януари, 2017 08:49 1 510 1

АПИ: Не консултираме с президента обществените поръчки

  • апи-
  • път-
  • тол такса-
  • президент-
  • обществени поръчки
АПИ: Не консултираме с президента обществените поръчки - 1

По повод публикувано от избрания за президент на Република България г-н Румен Радев мнение за възобновената от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 тона, пресцентърът на Агенцията уточнява:

1. Изключително коректно е цитирано съобщението от сайта на АПИ, че става въпрос не за стартиране на нова обществена поръчка, а за възобновяване на такава, обявена преди повече от 9 месеца. Поръчката за т.нар. тол система е обявена на 5 април 2016 г. От стартирането й до този момент тя беше нeколкократно временно спирана поради обжалвания и след произнасяне на компетентните институции на Република България – Комисия за защита на конкуренцията и Върховен административен съд, съответно възобновявана. Видно от всички правови решения досега жалбите са били несъществени. Последното произнасяне в полза на АПИ е от 29 декември 2016 г. и спазвайки законите на Република България АПИ възобнови процедурата с нов краен срок за подаване на оферти.

Обявената обществена поръчка е в резултат на одобрен доклад от Министерския съвет на Република България от 11 ноември 2015 г. за въвеждане на смесена система за тол такса за тежкотоварни моторни превозни средства и електронна винетка за леките коли. В него е посочено, че дейностите по внедряване, управление и поддържане на системата ще се възложат с обществена поръчка. И в изпълнение на това решение близо 5 месеца по-късно е обявена и обществената поръчка – както посочихме по-горе – на 5 април 2016 г.

Разпореждането на премиера за обявяване на нови обществени поръчки е от 21 декември 2016 г. и АПИ категорично спазва тази препоръка. Въпросната обществена поръчка, както и останалите обществени поръчки на АПИ, до този момент не са били обект на консултации с президентската институция.

2. Стойността на обществената поръчка е 200 млн. лв. Важно е да се отбележи, че размерът на тази инвестиция няма да е за сметка на държавата. Предвижда се изграждането на самата система да бъде за сметка на избрания изпълнител. Той трябва сам да я плати, да я авансира и едва след успешното й заработване да започне изплащането й с пари от събраните приходи.

3. Едно от решенията за въвеждане на тол системата е събиране на приходи при различни цени от различни видове превозни средства и по различни пътища, както и да се приложи принципът "потребителят/замърсителят плаща", така че тези превозни средства, които най-много увреждат пътищата, да заплащат повече. Смята се, че този подход ще позволи на държавата да въведе интегрирана и единна система за събиране на пътни такси без формиране на задръствания и опашки от превозни средства по пътищата. Не на последно място въвеждането на системата ще доведе до значително повишаване на събираемостта на средства за пътищата – според първоначалните изчисления годишните приходи биха достигнали близо 1 млрд. лв., които ще бъде реинвестирани в пътната инфраструктура на държавата.

Припомняме, че в доклада за глобалната конкурентоспособност за 2013-2014 г. на Световния икономически форум България заема 102-о място от 148 държави по качество на инфраструктурата. Това е вследствие от дългосрочното хронично недофинансиране на националната пътна система. За реализирането на смислена, последователна и устойчива политика по отношение на поддръжката на пътищата са нужни допълнителни поне 600 млн. лв. годишно. В момента държавата събира 300 млн. лв.

Понастоящем, приходите от винетки са недостатъчни за поддържането на пътната мрежа, а още по-малко - за бъдещи инвестиции. В приетата от Министерски съвет на 16 септември 2015 г. Стратегия за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2016-2022 г. и средносрочна оперативна програма за изпълнение на стратегията е посочен финансов недостиг в размер на 6.92 милиарда лева.

Стратегията за развитие на пътната инфраструктура сочи, че държавата се сблъсква с предизвикателства при финансирането на строителството и необходимата рехабилитация на всичките съществуващи пътища и мостове.

4. С изграждането на тол системата България ще застане сред водещите страни в Европейския съюз по отношение на внедряването на една от най-модерните и справедливи системи за платено преминаване по пътищата. Като допълнителни положителни ефекти от въвеждането на подобни системи в други страни от Европа, се констатира повишаване на данъчния контрол, респективно прекратяване на незаконни действия, като фиктивен износ, превоз на недекларирани или неправилно декларирани стоки и др.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Варна

    1 0 Отговор
    Недостига от 600млн. недофинансиране можете да ги вземете от бюджета на Софийска община. Това е сумата, която всяка година Държавата внася в бюджетът на най- богатата община.
    Мисля, че е крайно време дотирането на София да бъде спряно. - На ли говорят и без това, че са много можещи.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове