Нови правила за техническите прегледи на пътните превозни средства влизат в сила от 20 май. Те са част от сегашния Закон за движение по пътищата и бяха публикувани в Държавен вестник още в началото на годината, но действието им бе отложено с няколко месеца.
Според новите текстове занапред, който управлява технически неизправно пътно превозно средство, ще се наказва с глоба от:
– 50 лева – при незначителни неизправности;
– 200 лева – при значителни неизправности;
– 500 лева – при опасни неизправности.
При всеки преглед за техническа изправност служителите от пункта ще бъдат длъжни да засичат километража на превозното средство и да въвеждат показанията в електронния регистър на техническите прегледи, който се води към Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация” (ИААА).
Председател на комисия, извършваща прегледи, който не въведе в информационната система на ИААА точното показание на километропоказателя, ще бъде глобяван с 1500 лв. При повторно такова нарушение санкцията става 3000 лв., пише trafficnews.bg
Изискването да се записват данните за пробега е на Европейската комисия. Записано е в директива, където изрично се посочва, че данните от километропоказателя трябва да се подават по електронен път от техническия пункт до компетентния орган в съответната държава, съобщават от Съюза на автомобилистите в България.
От 20 май влиза в сила и още няколко парични санкции: с глоба от 20 до 150 лв. ще се наказват водачи, които нарушават правилата за използване светлините на пътно превозно средство, за престой или за паркиране, за използване на пътното платно, когато в резултат на нарушението е създадена непосредствена опасност за движението.
На задължителен периодичен преглед за проверка на техническата изправност подлежат всички регистрирани МПС и теглените от тях ремаркета, както и пътните превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел.
Изключение се прави за ППС на поделенията на въоръжените сили, за специалните пътни превозни средства, предназначени за борба с пожарите, и за пътните превозни средства с животинска тяга.
Условията и редът за извършване на прегледа на превозните средства, с изключение на самоходните машини, колесните трактори с максимална конструктивна скорост, ненадвишаваща 40 km/h, и ремаркетата, теглени от тях, се определят със специална наредба.
Колесните трактори, с максимална конструктивна скорост, ненадвишаваща 40 km/h и ремаркетата, теглени от тях, и самоходните земеделски машини също подлежат на периодични прегледи за техническата изправност, но по реда, определен в Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника.
Общо взето сроковете за техническия преглед на пътните превозни средства се запазват същите. Те са следните:
1. превозните средства от категория N1 и превозните средства от категория М1, с изключение на леките таксиметрови автомобили, къмпинг-автомобилите и линейките – преди изтичане на третата и петата година от датата на първоначалната им регистрация като нови, след което всяка година;
2. леките таксиметрови автомобили и превозните средства от категории M2 и М3, с изключение на къмпинг-автомобилите – на всеки 6 месеца;
3. тролейбусите и трамвайните мотриси – на всеки 6 месеца;
4. превозните средства от категории N2, N3, O2, O3 и О4, с изключение на къмпинг-ремаркетата, от чиято първоначална регистрация са минали не повече от 10 години – всяка година, след което – на всеки 6 месеца;
На всеки две години подлежат на технически преглед превозните средства от категориите:
- L3, L3e, L4, L4e, L5, L5e, L7, L7e и О1;
- (В сила от 01.01.2023 г.) L1, L1e, L2, L2e, L6, L6e;
- линейките, къмпинг-автомобилите, къмпинг-ремаркетата от категории O2, O3 и О4, колесните трактори с максимална конструктивна скорост, надвишаваща 40 km/h, и пътните превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел – всяка година.
Пътните превозни средства се представят на периодичен технически преглед, като сроковете по ал. 3 не се прилагат при:
– временно спиране от движение на превозно средство поради техническа неизправност, възникнала след катастрофа или при нарушаване на системата за активна или пасивна безопасност на превозното средство;
– изменение в конструкцията на превозното средство, свързано с безопасността на превозното средство или опазването на околната среда, или промяна на категорията му.
Прегледът за проверка на техническата изправност обхваща комплектността и изправността на оборудването, частите, агрегатите, уредбите, механизмите, елементите и характеристиките на пътните превозни средства, които имат връзка с безопасността на движението, опазването на околната среда, нивото на шума и изправността на шумозаглушителните им устройства.
Прегледът за проверка на техническата изправност на леките таксиметрови автомобили, автобусите и превозните средства, с които се извършват превози на опасни товари, включва освен основните елементи и допълнителни елементи, свързани с предназначението на превозните средства.
Прегледите за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства се извършват от комисия, която се състои от председател и поне един технически специалист.
Резултатите от извършените периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства се регистрират в информационната система на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Прегледите се извършват в реално време. Издадените удостоверения и знаци за техническа изправност на пътни превозни средства запазват валидността си при промяна на собственика на пътното превозно средство, когато не се подменят табелите с регистрационните номера.
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ води регистър на извършените периодични прегледи. В регистъра по ал. 11 се съдържа информация за:
1. идентифицирането на превозното средство;
2. показанието на километропоказателя и техническите характеристики на превозното средство, необходими за извършването на прегледа;
3. лицето, представило превозното средство на преглед;
4. контролно-техническия пункт, в който е извършен прегледът;
5. датата, на която е извършен прегледът;
6. председателя на комисията и техническия специалист, които са извършили прегледа;
7. резултатите и заключението от извършения преглед;
8. описание на неизправностите, ако са констатирани такива;
9. датата за извършване на следващия преглед;
10. издадените документи за техническа изправност на превозното средство.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Глобяващ
13:33 05.05.2018
2 Гарантирано от ГЕРБ
13:33 05.05.2018
3 гост
13:33 05.05.2018
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Аритметика
13:38 05.05.2018
6 Расулюлах
13:38 05.05.2018
7 Кою
14:24 05.05.2018
8 МПС
беднотия и безнадежност. Парламентът " работи" кове закони, правителството са ""отличници, полицият почна глобяване наред. Дали това е демократичната държава?Като няма икономика тръгват глобите.
14:34 05.05.2018
9 The TRAPPER
14:50 05.05.2018
10 Точно!
14:50 05.05.2018
11 злобар
15:03 05.05.2018
12 ОБЕЩАЛ УВОЛНЕНИЕ
15:39 05.05.2018
13 ГОСТа
Считам, че точно за тези ППС е от изключителна важност да бъдат технически годни.
16:01 05.05.2018
14 Тряс
16:28 05.05.2018
15 vasik atanasova
16:44 05.05.2018
16 SAAB
Тогава за какво са тия прегледи ? .....
Техническото състояние на автомобила е величина изменяща се с всеки изминат метър ......
Ало......пожарната !
16:57 05.05.2018
17 волен сидеров
Родината ще остане и ,който е свестен нека да поживее на воля и свободен без да му смучат кръФчицата
17:46 05.05.2018
18 Бат Мишо
там сяка машина се лъска ,лиже ,оглежда па 4 астрономически часа на ден
секи болт се отвива и гресира веднъж год ,както и машината се минава с противокорозионни 1 в год
ако се види ръжда цялата рота се спира от отпуск а конкретния виновен екипаж после останалите прецакани от ротата познай ко го праят
АКО НЕ ДАЙ БОЖЕ НЕ ЗАПАЛИ ОТ РАЗ
целия полк подскача около МТЛБ то там КЩМ САУ ли ко ще да е
ДЕНОНОЩНО -там се спи там се яде до ремонтното хале
докато ротния не докладва че аварията е отстранена
неслучайно там шофъора не е шофъор А МЕХАНИК -ВОДАЧ
сигурността и изправността там са на светлинни год пред тоя на твоя 3 та ръка западен кошник -онес машини са конструирани и се поддържат така че да запалят СЛЕД ЯДРЕН УДАР или ЕМУ от електронна бомба- неща дето ще превърнат твоя кошник дет караш в скейборд.....
ся ако нещо се е променило откак служих до 1990 в подрръжката на парка на армията
се извинявам
19:08 05.05.2018
19 Бат Мишо
на РПМ нея машини е ЗАБРАНЕНО ДА ИЗЛИЗАТ освен в военно положение
а то почне ли кютека само ще ти е до изронения асфалт от танковете.....
вервай ми ще имаш по големи грижи от тая за безопасността си
19:11 05.05.2018
20 кучето шаро
19:12 05.05.2018
21 чичоХ
правности възникват, като следствие най-вече на нека-
чествени пътища и след това на други фактори.Вместо
да ни правят отбив от данъците,винетките и горивата
заради некачествени пътища горива и масла тези, който
трябва да подържат пътищата да контролират горива и
масла те ни глобяват.Дойде ми до гуша от тази мръсна
сган.
Коментиран от #37
19:17 05.05.2018
22 Бат Мишо
за НАЙ МАЛКА РЪЖДИЧКА на калаша
целия взвод без отпуск и виновния останалите 29 човека го налагат съб и неделя
за непочистен калаш след стрелба 3 непоряда по служба
секи за който думата казарма не е нещо от филмите ги знае тея неща
така че армията и техниката и не я мисли госте
ам иди си виж кокошарника 3 та и гумите 2 ра употреба дет караш да н ми прегазиш детето
че ща та прая космонафт- без ракета ша ставаш юри гагарин
ппс тата на армията го притеснили бяяяяя......
19:21 05.05.2018
23 Бат Мишо
евала волене не е лоша идеята - по 10 лв да съберем 5-6 мил сме оцелелите са си 50 милки
и ще пратим емисари да чалмите- е я сирия и афган не е далече
и поръчваме НС в ден в който се гласуват по високи депутатски заплати
щот иначе никой няма затриеме освен някоя машинописка
те тес дюмбели и там не ходят иначе на работа
19:26 05.05.2018
24 селянин
19:30 05.05.2018
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Киро
Заплатите не се вдигат, а разходите ръстът с нечовешки темпове. Като се скубе народа хазна не се пълни, трябва производство и друг вид политика.
20:12 05.05.2018
28 емо
20:43 05.05.2018
29 222
21:12 05.05.2018
30 222
21:19 05.05.2018
31 222
21:29 05.05.2018
32 ЧЕТЯЩ
22:54 05.05.2018
33 патриотъ
По стандарт сме на нивото на Бангладеш и това най-напред трябва да се оправи,а не всеки ден да се мътят нови закони.Когато стандарта на живот стане на нивото на европейските държави ние самите ще искаме да има повече ред!
23:01 05.05.2018
34 хитеp
23:22 05.05.2018
35 Ммм даааа
23:24 05.05.2018
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 открит лист за драгоман
До коментар #21 от "чичоХ":
Семпли човеко, държавата е репресивен апарат! Сега поне имаш право на избор! Твоите хора не ни пускаха и до Калотина! Като не ти харесва пали са русия или за сърбия!00:23 06.05.2018
38 Анонимен
08:16 06.05.2018
39 onq s konq
09:20 06.05.2018
40 ахахах
08:09 09.05.2018
41 Питаща
10:09 22.09.2018
42 Георги
14:39 11.09.2019